zwakke punten XR600?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ta92

Hoi, Ik heb mijn vrouw zo gek gekregen dat ik een terreinfiets naast mijn Trans Alp ga kopen. Mijn Alp is leuk maar ik heb met de ritjes in het w-haven gebied toch het idee dat ik hem mishandel. Kijkend op marktplaats kom je wel leuke XR600's tegen voor niet te veel geld. Ik kan redelijk sleutelen dus als er wat werk aanzit vind ik geen bezwaar. Maar het moet wel uiteindelijk een betrouwbare fiets worden.

Zijn er specifieke zwakke punten bij een XR 600 begin jaren 90 eind 80?
Naast de normale slijtage natuurlijk. Bestaat er een grotere tank voor?

zou een TT600 een beter idee zijn...?

groeten Casper
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

De XR600 hebben de naam heel betrouwbaar te zijn maar pas op met motoren die al wat ouder zijn.
Vaak zijn ze kapot gesleuteld,schroefdraad uit het zachte aluminium enz.
Versnellingsbak tandwielen en bigend geven ook regelmatig problemen.
persoonlijk heb ik er slechte ervaringen mee als ze wat ouder zijn en wat meer gelopen hebben.
Onderdelen prijzen word je ook niet echt vrolijk van.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

zijn best betrouwbaar maar het probleem is iderdaad dat ze vaak kapot gesleuteld zijn wat zonde is natuurlijk.
xr600 heeft niet echt specifieke dingen welke snel kapot gaan maar het big end kan idd wel eens kapot lopen, maargoed dat zal niet onderhoudsgevoeliger zijn dan welke andere 4takt enduro motor.
Natuurlijk moet er net zoals elke andere 4takt enduro ook regelmatig olie ververst worden om big end en nokkenas heel te houden.
en soms wil de cilinderkop wel eens het probleem zijn, er kunnen soms scheurtjes ontstaan van het bougiegat naar een klepzitting wanneer de bougie te strak aangedraaid word.ook het glijlager welke in de cilinderkop zit, het gewoon het alu van de kop waar de nokkenas in loopt kan wel eens beschadigd zijn.
wel komt het vaker voor bij een xr dat de nokkenas versleten is.ook hoor ik sommigen wel eens over de tuimelaars spreken maar volgens mij vallen die tuimelaars wel mee mits er voldoende olie ververst word.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

the rednas schreef: en soms wil de cilinderkop wel eens het probleem zijn, er kunnen soms scheurtjes ontstaan van het bougiegat naar een klepzitting wanneer de bougie te strak aangedraaid word.ook het glijlager welke in de cilinderkop zit, het gewoon het alu van de kop waar de nokkenas in loopt kan wel eens beschadigd zijn.
ONZIN !

De XR600 (alle dry-sump modellen) heeft al jaaaren (sinds 1980?) kogelgelagerde nokkenas.

Die kopscheurtjes is een bekend probleem bij de eerste modellen XL600 en XR 600 tot '87.
tot en met '90 zijn er veel wijzigingen geweest. '91 e.v. alleen kleine wijzigingen.

grts
Gast

Heb er geen ervaringen mee, maar het is logisch dat de meeste XR's echt GEBRUIKT worden, meer dan vb. laat ons zeggen dominators.........Komt daarbij ook dat ze al enkele jaren niet meer gemaakt worden en de meesten dus al wat jaartjes achter de rug hebben.......

Je kan altijd een "miskoop" doen, maar iemand die mij komt verklaren dat een XR600 geen betrouwbare moto is,......tsja..... :roll: :roll: :roll: :roll:
Gast

Hi Casper,
je vrouw zo gek gekregen????

Ik heb ook met die vraag geworsteld.
De xr600 (en Xr400 )kwamen op mij over als zeer betrouwbaar.Maar,veel vragen,zeuren,en nog meer vragen (o.a. op het forum)hebben mij overtuigd om toch wat meer centjes te reserveren.
Vooral van de wat oudere machines heb je geen idee wat er allemaal mee gebeurd is.
Ik ben tot de conclusie gekomen,dat ik geen panne wil hebben als ik 'n middagje ga rijden.Gevolg: jonge of nieuwe machine.

Ik heb op verschillende gebieden lopen &$$#@*en met andermans afdankertjes.Nu niet meer ,nu wil ik gewoon een leuke dag hebben.

Maak voor de kerst een mooi gevoelig en persoonlijk gedicht voor je vrouw.En ga dan 27 december een knappe fiets kopen.


Zondagochtend ben ik niet zo blij
Maar 's middags is dat weer voorbij


Succes,
Groet,

Rob :D
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Anonymous schreef:
Zondagochtend ben ik niet zo blij
Maar 's middags is dat weer voorbij

Succes,
Groet,

Rob :D
Hey Rob , je hebt je roeping gemist. je had dichter moeten worden met al die mooie gedichtjes die je steeds bij je onderschrift zet :wink: :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jul 17, 2002 21:26

Dr_Bean schreef:
ONZIN !

De XR600 (alle dry-sump modellen) heeft al jaaaren (sinds 1980?) kogelgelagerde nokkenas.
GEEN onzin er zit 1 glijlager in het midden van de nokkenas!!!
als je goed lang op je achterwiel kunt rijden slijt hij vanzelf in door olietekort :!:
spreek uit ervaring, heb daarom nu een yam 426 kan er een stuk beter tegen
husky#4

Een XR is geen terreinmoto ...
Mijn vader heeft 8 XR's gehad , allemaal supergoed onderhouden...
Met geen enkele XR echt problemen gehad behalve met de laatste ... veel olieverbruik na slechts 3000km ... Na een berg miserie met "zogezegde garantie" die we niet kregen, is mijn vader overgeschakelt op husky, de husky is veel onderhoudsvriendelijker dan de XR en dat juist omdat het een competitie moto is... haal bijvoorbeeld je benzinetank en zadel er maar eens af ... bij de husky is dit 1 minuut werk en bij de XR 20min ... en ga zo maar door ...

Husky TE250 rules the offroad world!!!
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

husky#4 schreef:Een XR is geen terreinmoto ...
Oei !

En wij hier aan sommigen maar verkondigen dat ze best een XR zouden kopen...

Of parafraseer je soms Magritte ???

Jo VdB
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

husky#4 schreef:Een XR is geen terreinmoto ...
Mijn vader heeft 8 XR's gehad , allemaal supergoed onderhouden...
Met geen enkele XR echt problemen gehad behalve met de laatste ... veel olieverbruik na slechts 3000km ... Na een berg miserie met "zogezegde garantie" die we niet kregen, is mijn vader overgeschakelt op husky, de husky is veel onderhoudsvriendelijker dan de XR en dat juist omdat het een competitie moto is... haal bijvoorbeeld je benzinetank en zadel er maar eens af ... bij de husky is dit 1 minuut werk en bij de XR 20min ... en ga zo maar door ...

Husky TE250 rules the offroad world!!!
Hij heeft 7 probleemloze XR-ren gehad, de achtste viel tegen. Volgens mij geen slecht gemiddelde.
Een competitie-enduro (Husky/KTM, wat dan ook) is waarschijnlijk onderhoudsvriendelijker, maar ook onderhoudsintensiever... juist omdat hett een competitie-motor is, en dat is de XR niet.
Maar ik denk dat je met een beperkt budget sneller tegen een goede XR aanloopt, als tegen een goede competitie enduro (van welk merk dan ook).
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

ta92 schreef:Zijn er specifieke zwakke punten bij een XR 600 begin jaren 90 eind 80? groeten Casper
Casper, als je ook nog eens bij een ander merk wilt kijken is een KTM LC4 600 een goed alternatief, ook prijstechnisch. :idea: Het belangrijkste is echter nog een nette motor te vinden van ±15 jaar oud of het nou een Honda of een KTM is. :) En met een goede Honda is ook niets mis.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik heb met mijn XR weinig problemen gehad, maar ik ken er een paar, waar om de haverklap een nieuwe ontsteking in moest. :cry:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Barry schreef: GEEN onzin er zit 1 glijlager in het midden van de nokkenas!!!
als je goed lang op je achterwiel kunt rijden slijt hij vanzelf in door olietekort :!:
Glijlager (ja dat klopt) in het midden van de nokenas doet nauwelijks iets. Bij de XL en sommige XR series is het zelf maar een half lager (alleen de onderkant). Het biedt de iets stijlere XR nokkenas een klein beetje ondersteuning in het midden. Ik heb echter nog NOOIT een gebroken XR nokkenas gezien (dit itt Yamaha nokkenassen), dus ook al draagt dt lager niet meer perfect, dan hoef je je geen zorgen te maken; De kogellagers aan de buitenkant doen genoeg (best wel met de nokkenasketting mee vervangen ja!).

Over dat olieprobleem: De olie bij de dry-sump XR komt uit het frame; de voorste framebuis. Als je dus op het achterwiel rijdt krijgt die oliepomp gewoon olie... totdat de olie in het frame op is. Als er niet netjes genoeg olie in zit, dan is dat na niet al te gek lange tijd, omdat de olie in de bovenste framebuis naar achter zakt en niet mee doet. Zit er echter genoeg olie in, dan kan dit geen probleem opleveren.
Ik heb er ervaring mee want ik reed veel op mijn achterwiel (ook gewoon doorschakelen etc), en na 110'000 km was de eerste zuiger in mijn XR pas op, de nokkenas zag er nog picobello uit!.

XR's gaan alleen wel stuk als je
- de olie niet goed/genoeg bijvult
- je het bekende oliebusje tussen het koppelingsdeksel en het carter vergeet te monteren, omdat je dat de eerste keer dat je het deksel eraf trekt laat vallen...
- je oliepomp verrot is (omdat er zand in de olie heeft gezeten, of snippers van een kapot lager oid.
(Daarom weet je dus nooit wat je koopt, bij een gebruikte motor)

Heb je ooit wel eens gecontoleerd OF de pomp ook goed olie in de kop pompte!

Kortom: betrouwbare motor, maar makkelijk stuk te sleutelen.

En euhm.. ALS er in 1983 een Yamaha WR426 was geweest, dan was het inderdaad een veel betere motor dan de XR600R geweest.
En wanneer die yam aan olietekort stukgaat, dat zien we warschijnlijk als die dingen ook 15 jaar oud zijn.

De XR600 heeft destijd meermalig de PD succesvol uitgereden, en nog steeds staan in Dakar hele meuten XR's bij de finish. maar Yamaha's WR426's ?

groet
husky#4

De XR600 heeft destijd meermalig de PD succesvol uitgereden, en nog steeds staan in Dakar hele meuten XR's bij de finish. maar Yamaha's WR426's ?

dat is logisch ... als je met een leopard van start gaat in PD heb je ook meer kans om uit te rijden dan wanneer je met een hummer meerijd ...
ta92

jeemig wat een reacties! bedankt iedereen. Ik heb laaaang geleden een paar jaar een XR 500r gehad om recreatief mee te rijden. deed het goed tot hij last kreeg van wat ik denk een kantelende zuiger was. Ook de nokken as was knap inglopen en inderdaad ging er nog al eens wat schroefdraad stuk. Ik heb er in iedergeval toen hier en door wel een helicoil in moeten draaien. Ik ga rustig op zoek naar een XR eind jaren tachtig en knap hem wel op.

Ik laat het resultaat tzt wel een keer weten. Groeten Casper
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ta92 schreef: Ik ga rustig op zoek naar een XR eind jaren tachtig en knap hem wel op.
Ik laat het resultaat tzt wel een keer weten. Groeten Casper
koop nou geen eind 80, maar een begin 90 XR ('91 ev)... das een stuk praktischer, tenzij je graag alle beurzen afstroopt e.d.
groet.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jul 17, 2002 21:26

Dr_Bean schreef:
Barry schreef: GEEN onzin er zit 1 glijlager in het midden van de nokkenas!!!
als je goed lang op je achterwiel kunt rijden slijt hij vanzelf in door olietekort :!:
Glijlager (ja dat klopt) in het midden van de nokenas doet nauwelijks iets. Bij de XL en sommige XR series is het zelf maar een half lager (alleen de onderkant). Het biedt de iets stijlere XR nokkenas een klein beetje ondersteuning in het midden. Ik heb echter nog NOOIT een gebroken XR nokkenas gezien (dit itt Yamaha nokkenassen), dus ook al draagt dt lager niet meer perfect, dan hoef je je geen zorgen te maken; De kogellagers aan de buitenkant doen genoeg (best wel met de nokkenasketting mee vervangen ja!).

Over dat olieprobleem: De olie bij de dry-sump XR komt uit het frame; de voorste framebuis. Als je dus op het achterwiel rijdt krijgt die oliepomp gewoon olie... totdat de olie in het frame op is. Als er niet netjes genoeg olie in zit, dan is dat na niet al te gek lange tijd, omdat de olie in de bovenste framebuis naar achter zakt en niet mee doet. Zit er echter genoeg olie in, dan kan dit geen probleem opleveren.
Ik heb er ervaring mee want ik reed veel op mijn achterwiel (ook gewoon doorschakelen etc), en na 110'000 km was de eerste zuiger in mijn XR pas op, de nokkenas zag er nog picobello uit!.

XR's gaan alleen wel stuk als je
- de olie niet goed/genoeg bijvult
- je het bekende oliebusje tussen het koppelingsdeksel en het carter vergeet te monteren, omdat je dat de eerste keer dat je het deksel eraf trekt laat vallen...
- je oliepomp verrot is (omdat er zand in de olie heeft gezeten, of snippers van een kapot lager oid.
(Daarom weet je dus nooit wat je koopt, bij een gebruikte motor)

Heb je ooit wel eens gecontoleerd OF de pomp ook goed olie in de kop pompte!

Kortom: betrouwbare motor, maar makkelijk stuk te sleutelen.

En euhm.. ALS er in 1983 een Yamaha WR426 was geweest, dan was het inderdaad een veel betere motor dan de XR600R geweest.
En wanneer die yam aan olietekort stukgaat, dat zien we warschijnlijk als die dingen ook 15 jaar oud zijn.

De XR600 heeft destijd meermalig de PD succesvol uitgereden, en nog steeds staan in Dakar hele meuten XR's bij de finish. maar Yamaha's WR426's ?

groet
ik zeg ook niet dat hij slecht is want hij bleef 't gewoon doen dat gekke ding :!: maar die van mij was uit '84 en was gewoon op motorisch: glijlager ingesleten nokkenas waren pitjes uit en tuimelaars waren ook ingesleten en zuiger was ook nie best, kortom was voor mij een leuke motor om mee te beginnen.
en ik weet zeker dat ik dat niet allemaal gesloopt hebt hoor, dat was bij de vorige eigenaar ook allemaal al zo dat kan niet anders maar die kon wel hele einden er mee op z'n achter wiel rijden vandaar (en waarschijnlijk minder goed olie peilen :D )
Gast

ONZIN !

De XR600 (alle dry-sump modellen) heeft al jaaaren (sinds 1980?) kogelgelagerde nokkenas.

Die kopscheurtjes is een bekend probleem bij de eerste modellen XL600 en XR 600 tot '87.
tot en met '90 zijn er veel wijzigingen geweest. '91 e.v. alleen kleine wijzigingen.

grts
2 kogellagers aan het uiteinde en 1 glijlager in het midden toch? had zelf een xr250 en dacht op fotos gezien te hebben dat het bij een xr600 hetzelfde zat, dat glijlager wil wel eens ovaal uitslijten.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

2 kogellagers aan het uiteinde en 1 glijlager in het midden toch? had zelf een xr250 en dacht op fotos gezien te hebben dat het bij een xr600 hetzelfde zat, dat glijlager wil wel eens ovaal uitslijten.
jep. maar zoals gezegd... dat middelste lager is niet echt nodig. Bij de XL is het zelfs alleen de onderste helft.
die kogellagers aan het uiteinde hebben niet het eeuwige leven, dus beter ook vervangen bij montage van een nieuwe nokkenasketting.
gts[/quote]
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Dr_Bean schreef:De XR600 heeft destijd meermalig de PD succesvol uitgereden, en nog steeds staan in Dakar hele meuten XR's bij de finish. maar Yamaha's WR426's ?

groet
23 Honda's van start gegaan in de 2005 Dakar.
Na 2 echte etappes zijn er vandaag 15 binnen gekomen.

26 Yamaha's van start gegaan, vandaag 23 binnen.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Plaats reactie