motor afspuiten

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Huub Rm
Berichten: 17
Lid geworden op: di dec 14, 2004 21:43
Locatie: Eersel
Contacteer:

Beste kaalkoppe,
Op het crossterein zijn er mensen die elke week zen motor afspuiten, omdat hij er dan weer blinkend bij staat. Volgens onze theorie, is dit niet goed omdat je overal het vet tussen de lager uitspuit. Hoe denken julie erover? en spuiten julie elke week de ketting opnieuw in?

M.V.G
Suzuki: Another one bites the dust
Gast

regelmatig opnieuw invetten......
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

ik spuit mijn motor zeker neit elke week af
DirtFreak.Q
Berichten: 88
Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
Locatie: België

Volgens onze theorie, is dit niet goed omdat je overal het vet tussen de lager uitspuit
Als je niet als een gek met de hogedrukspuit tussen op de plaasten waar lagers zitten zit te spuiten is er geen probleem.
Gast

Geloof me, uw moto na een deftige off-roadrit vuil laten staan, zal voor vele onderdelen ook slecht zijn hoor!!! En daarbij, iedereen rijdt toch graag met een propere moto!!! Of vergis ik mij daarin?????
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

mij maakt dat eigenlijk niet uit asl hij nu proper is of vuil is
hij dient toch om te crossen of niet ? je zult niet kunnen crossen zonder je motor vuil te maken hoor

ik rij zelfs liever in de modder en slijk en zo dan in de stof
Huub Rm
Berichten: 17
Lid geworden op: di dec 14, 2004 21:43
Locatie: Eersel
Contacteer:

Een propere motor rijden maakt me niet erg veel uit, maar het staat gewoon een stuk mooier zeker voor wedstrijden. Maar om elke keer nieuw vet erin te duwen is wat overdreven! en vuil word ie toch!
Suzuki: Another one bites the dust
Gast

Huub Rm schreef:Een propere motor rijden maakt me niet erg veel uit, maar het staat gewoon een stuk mooier zeker voor wedstrijden. Maar om elke keer nieuw vet erin te duwen is wat overdreven! en vuil word ie toch!
Elke keer nieuw vet is nu ook weer niet nodig hé :roll: En als jullie er niet om geven om te vertrekken met een vuile moto, dan is dat jullie zaak en jullie zullen ZEKER niet minder of meer van jullie rit genieten, ik vind het gewoon leuker om te vertrekken met een blinkertje.......

Ge moogt nu lachen, maar ik kuis mijn motor na elke (winter)rit en dit neemt toch wel een uur of twee in beslag......Het tijdrovende hieraan is dat ik tijdens het kuisen op mijn gemak mijn ganse moto afga en zo eventuele mankementen en/of sluitages vroegtijdig opmerk.....

Zelfs mijn eerste enduro die al wat ouder was ('95) onderhield ik nauwgezet en kuiste ik na elke (winter)rit.....

Ik kan me wel voorstellen dat als je echt een "oudere" EN wat meer "afgejakkerde" motor hebt dat je dit niet of minder gaat doen, maar met een recente en goed onderhouden moto kan je toch niet anders dan dat beestje het onderhoud te geven dat hij verdient...??? :wink:
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ik kan me helemaal aansluiten bij Hornet, ik maak mijn brommer na elke rit schoon. Hierdoor zie je veel sneller slijtage of ander malheur aan je motor dan als er een laag modder op zit. Ook is het evt sleutelen aan een schone motor makkelijker en beter te doen.
Ik bedoel als de motor niet schoon hoeft, was je je crosskleding dan wel :?: :roll:
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Huub Rm
Berichten: 17
Lid geworden op: di dec 14, 2004 21:43
Locatie: Eersel
Contacteer:

crosskleding neej die wasse we niet, kost allemaal geld! 8)
Suzuki: Another one bites the dust
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Huub Rm schreef: Volgens onze theorie, is dit niet goed
Er is ook een theorie die zegt dat de aarde plat is....
Jullie theorie leunt hier dicht bij aan :wink:

Conclusie : maak die brommer zuiver !! En spuit inderdaad zoals reeds geschreven, niet als een gek op lagers e.d.
En een ketting moet je ALTIJD kuisen en smeren (inspuiten) als je gereden hebt.

Jo VdB
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

Vooral achterbruglagering en je pro-link lagering vinden de stoomcleaner niet fijn.Als je een keer een revisie hieraan doet,zet meteen overal smeernippels in waar je bij kunt.Kun je na elke stoomcleanerbeurt het water uit je lagers persen.want er komt water in,hoe voorzichtig je ook bent.
White Knuckle Tight!!!
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

nu als het geen school is rij ik toch zo goed als elke dag hier op het veld of zo dus ga ik niet elke dag mijn motor kuisen . nu als ik op parcour ben geweest poets ik meestal mijn motor ,net zo als mijn crosskleding .

maar je hebt gelijk hronet911 als je enduro rijd is het fijner om met een propere motor te vertrekken maar ik irj hiet wat op een veld dus maakt het niet veel uit en ik smeer regelmatig alles

M.V.G
exc 380
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 18, 2004 17:21

Ik spuit de motor elke keer af. Meestal doe ik dat als ik thuis kom want dan zit de modder er nog niet zo vast op. Ook poets ik de motor elde keer met siliconen spray en de buddy met een klein beetje cockpit spray (anders word die zo glad). :!:
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

ik spuit hem ook in met silicone spray en mijn buddy ook want hij word even glad met silicone spray als met cockpit spray

M.V.G
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

na elke rit was ik mijn motor ... het plastiek werk haal ik eraf en reinig ik met een spons met warm water en sop .. de rest spuit ik eerst grof af met de hogedrukreiniger , daarmaa een behangborstel met sop er overheen en vervolgens weer de hogedruk er overheen .. daarna alles drogen .. ketting invetten als de motor op het bokje staat ...alle scharnierende en bewegende delen spuit ik in de kruipolie , het luchtfilter vervang ik met een schone , en de vuile gaat in de emmer met luchtfilter reiniger .. dan check ik alles nog een keer op scheuren en beschadigingen en slijtage .. dan bouw ik het plastiek werk er weer op , om vervolgens de hele motor in de siliconen spray te spuiten (behalve de remmen de buddyseat en de handvatten!!) .. ja das 1,5 a 2 uur werk .. de reden hiervoor is dat alles langer mee gaat , een schone motor ziet er beter uit .. een schone motor sleutelt makkelijker (denk eens aan het vuil dat door je bougiegat naar binnen valt als je de bougie loshaalt , evenzo de oliedop ) en zo sluit je eventuele nare verassingen uit , vlak voordat je gaat rijden :idea: ( ik heb dan ook nog es een mercedes bus die na elke motorcross moet worden uitgebaggerd van binnen ) o jah .. helm en laarzen was ik ook met een emmertje sop en een borstel .. de kleren met de tuinslang en daarna soms in de wasmaschien:P ..
4 strokes only !!
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

JoeBaR schreef:na elke rit was ik mijn motor ... het plastiek werk haal ik eraf en reinig ik met een spons met warm water en sop .. de rest spuit ik eerst grof af met de hogedrukreiniger , daarmaa een behangborstel met sop er overheen en vervolgens weer de hogedruk er overheen .. daarna alles drogen .. ketting invetten als de motor op het bokje staat ...alle scharnierende en bewegende delen spuit ik in de kruipolie , het luchtfilter vervang ik met een schone , en de vuile gaat in de emmer met luchtfilter reiniger .. dan check ik alles nog een keer op scheuren en beschadigingen en slijtage .. dan bouw ik het plastiek werk er weer op , om vervolgens de hele motor in de siliconen spray te spuiten (behalve de remmen de buddyseat en de handvatten!!) .. ja das 1,5 a 2 uur werk .. de reden hiervoor is dat alles langer mee gaat , een schone motor ziet er beter uit .. een schone motor sleutelt makkelijker (denk eens aan het vuil dat door je bougiegat naar binnen valt als je de bougie loshaalt , evenzo de oliedop ) en zo sluit je eventuele nare verassingen uit , vlak voordat je gaat rijden :idea: ( ik heb dan ook nog es een mercedes bus die na elke motorcross moet worden uitgebaggerd van binnen ) o jah .. helm en laarzen was ik ook met een emmertje sop en een borstel .. de kleren met de tuinslang en daarna soms in de wasmaschien:P ..
Ik doe na elke rit precies hetzelfde, op die mercedes bus na dan.
Laatst gewijzigd door JBassie op za dec 18, 2004 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

zo blijven je spulletjes langer mooi , en heel :) want het crossen is nu eenmaal niet goedkoop ... :cry:
4 strokes only !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

De mijne wordt ook na elke beurt gewassen :lol:
Behalve als ik weet dat het 's nachts gaat vriezen, mijn schuur is niet permanent verwarmd, met alle ongewenste gevolgen vandien. En met perslucht alles (maar dan ook alles) droogblazen lukt niet.
Er bijft altijd wel wat vocht achter het een of andere randje verstopt :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Huub Rm
Berichten: 17
Lid geworden op: di dec 14, 2004 21:43
Locatie: Eersel
Contacteer:

Als ik thuis kom dan ga ik liever en uitrusten en aan een pilske, en dan heb ik geen zin om men motor afte spuiten. En dan blijft dat werk weer liggen enzo.
Maar als ik em mooi maak ook altijd ff een buske siliconen erover. voor de "bling bling"
ooh ja dan had ik nog een vraagje, stel je vrouw zeg: ik eruit of de motor eruit! Waar zit dan de meeste liefde in?
Suzuki: Another one bites the dust
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Daar kun je dus de goeie vrouwen mee selecteren :

De goeie stellen niet zulke lompe vragen
(Die houden rekening met de gevoelens van hun vent)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Ging het maar zo makkelijk!! :lol:
Honda crf 250
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

ktm_gs300 schreef:Ging het maar zo makkelijk!! :lol:
Bij mij gaat dat zo gemakkelijk hoor...

Goeie venten weten namelijk ook de kerk in het midden te houden... :idea:
Montesa Cota 315R
Gast

ktm_gs300 schreef:Ging het maar zo makkelijk!! :lol:
Of ze is gewoon blij dat ze even van me af is :?: (vanavond toch eens vragen...........) :shock:
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

zo ziet mijn motor er uit als ik vertek :
Afbeelding
en zo ziet hij er uit als ik terug kom , en zo blijft hij ook een paar dagen staan voordat hij gepoets word
Afbeelding
en zo
Afbeelding
en zo de brug en het wiel :
Afbeelding
en de voorkant :
Afbeelding

sorry voor de slecht fotos

M.V.G tim
Plaats reactie