uitlaat mooi houden

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mstar

is er een manier/tip om de uitlaat van een viertakt mooi te krijgen en houden?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

een RVS uitlaat systeem nemen .. deze wel om de zoveel tijd schoon maken met stainlesssteel cleaner ,,, als je een stalen uitlaat hebt , kan je deze laten stralen en daarna vernikkelen , das net ff doffer dan verchromen , 5 jaar geleden laten doen met het uitlaat systeem van mijn oude KTM lc4 , en ziet er nu nog perfect uit !!!

hoewel het uitlaat systeem er nog goed uit ziet , ben ik alweer bezig om het systeem na te maken van RVS .. gewoon omdat ik dat er mooi uit vind zien , een mooi RVS uitlaat systeem krijgt een mooi donker brons kleurtje als deze een keer goed warm is geweest , een verchroomd uitlaat systeem wordt blauw (een vernikkelde uitlaat bocht doet dat niet !!)
4 strokes only !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ook RVS-uitlaatbochten worden na heet worden en door de bagger baggeren (vooral Belgische klei/mergelprut) net achter het voorwiel nog lelijker als mijn schoonmoeder.
Simpelste remedie is poetsen met Scotch-Brite (soort van nylon-schuurband, te verkrijgen bij de lokale schilder). Beitsen met beitspasta lukt ook, maar is vreselijke chemische troep (zit salpeterzuur in).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gast

ik gebruik wondersteen om mijn kader en uitlaat mooi blinkend te houden.
werkt zeer goed!
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

wat ik wel eens doe om mijn uitlaat mooi (roestvrij) te houden is met een doek dat iets in olie is gedrenkt de uitlaat opwrijven. Hiermee blijft hij mooi en met een beetje geluk krijg je dan die mooie blauwe gloed over je voorbocht!

Af en toe poets ik met RVS-reiniger. Gewoon bij de Aldi te koop. Werk ook erg goed op je spaken etc.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
KX125
Berichten: 41
Lid geworden op: vr jun 13, 2003 17:53
Locatie: Assendelft
Contacteer:

ik gebruik POL voor me pro circuit pijpie, iedere keer als ik gereden heb smeer ik em meteen ff in, zo roest ie niet en verkleurd ie mooi tijdens het rijden :)
SX125 '04
exc 380
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 18, 2004 17:21

Wc eend en na daarna een beetje siliconen spray.
(het is een doma voorbocht van een 2 takt)
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

met slijptol afbramen
verstand op nul en nadenken
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

GEEN slijptol op mijn uitlaatpijpkes !!!!! :twisted: :evil:

stukje scotch brite of een schuursponsje ,(ik haal ook vaak het hele systeem los om deze goed schoon te krijgen ) daarna siliconen spray dr op en glimmen maar !! ...



een uitlaat pijp heeft vaak een wanddikte van minder dan een milimeter , poetsen en schuren etc maakt die wand steeds dunner , maar met een slijptol (met afbramer) gaat dat wel heel erg vlug ... een rvs pijp moet je ook nooit schoonmaken met een staalborstel !! hierdoor gaat het RVS juist roesten .. :idea:
4 strokes only !!
KX125
Berichten: 41
Lid geworden op: vr jun 13, 2003 17:53
Locatie: Assendelft
Contacteer:

dat zeg ik, POL ;)
nix geen staalborstel oid gewoon een btje op je doek en poetsen maar :P
SX125 '04
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

JoeBaR schreef: ... een rvs pijp moet je ook nooit schoonmaken met een staalborstel !! hierdoor gaat het RVS juist roesten .. :idea:
Niet als je een roestvrijstaalborstel gebruikt dus (zijn wel wat duurder, maar toch).
Roestvrijstaal is volgens de metallurg op mijn werk een totaal verkeerde naam, moet roestvaststaal zijn (maar hij heeft dan ook een klein pikkie en neukt mieren) :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

klopt , RVS is eigenlijk roestVASTstaal
moet roestvaststaal zijn (maar hij heeft dan ook een klein pikkie en neukt mieren)
eh , ik ga maar niet vragen hoe jij daar achter bent gekomen :lol:
4 strokes only !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

JoeBaR schreef:klopt , RVS is eigenlijk roestVASTstaal
moet roestvaststaal zijn (maar hij heeft dan ook een klein pikkie en neukt mieren)
eh , ik ga maar niet vragen hoe jij daar achter bent gekomen :lol:
Gewoon zijn verhaal laten doen en conclusie trekken :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
wilm
Berichten: 38
Lid geworden op: vr jun 27, 2003 23:38
Locatie: grollo

Ik glasparel de "kalkaanslag" af en toe weg.

hierbij beschadigd de (titanium) bochten niet en worden weer als nieuw



hiervoor heb ik ooit eens een eenstraalkabientje bij de powerplustools gekocht
theresnootarlikesupemotar
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

JoeBaR schreef:ik haal ook vaak het hele systeem los om deze goed schoon te krijgen ) daarna siliconen spray dr op en glimmen maar !! ...
Heb je dan geen problemen met die afdichtingen? Bij mijn motor zitten er zo'n soort van metaalgaas-achtige afdichtingen in (als je ze openprutst) en die moeten volgens mijn werkplaatshandboek elke keer mee vervangen worden...?

Stijn V.
Montesa Cota 315R
Gast

JoeBaR schreef:GEEN slijptol op mijn uitlaatpijpkes !!!!! :twisted: :evil:

stukje scotch brite of een schuursponsje ,(ik haal ook vaak het hele systeem los om deze goed schoon te krijgen ) daarna siliconen spray dr op en glimmen maar !! ...



een uitlaat pijp heeft vaak een wanddikte van minder dan een milimeter , poetsen en schuren etc maakt die wand steeds dunner , maar met een slijptol (met afbramer) gaat dat wel heel erg vlug ... een rvs pijp moet je ook nooit schoonmaken met een staalborstel !! hierdoor gaat het RVS juist roesten .. :idea:

Jongens...... wat hoor ik?

Uitlaatbochten poetsen??

Gewoon met de hogedrukreiniger erop en afblijven verder.
Wat zullen we nou krijgen zeg? Begin daar eens aan te poetsen!!!
Mag best wat dof zijn, hindert mij niets.
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

Het lijkt wel een chopperforum ja,met al dat gepoets hier :lol:
White Knuckle Tight!!!
KX125
Berichten: 41
Lid geworden op: vr jun 13, 2003 17:53
Locatie: Assendelft
Contacteer:

Gast schreef:
JoeBaR schreef:GEEN slijptol op mijn uitlaatpijpkes !!!!! :twisted: :evil:

stukje scotch brite of een schuursponsje ,(ik haal ook vaak het hele systeem los om deze goed schoon te krijgen ) daarna siliconen spray dr op en glimmen maar !! ...



een uitlaat pijp heeft vaak een wanddikte van minder dan een milimeter , poetsen en schuren etc maakt die wand steeds dunner , maar met een slijptol (met afbramer) gaat dat wel heel erg vlug ... een rvs pijp moet je ook nooit schoonmaken met een staalborstel !! hierdoor gaat het RVS juist roesten .. :idea:

Jongens...... wat hoor ik?

Uitlaatbochten poetsen??

Gewoon met de hogedrukreiniger erop en afblijven verder.
Wat zullen we nou krijgen zeg? Begin daar eens aan te poetsen!!!
Mag best wat dof zijn, hindert mij niets.
je houdt wel je spul langer heel als je het roestvrij houdt :roll:
SX125 '04
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Estivie schreef:
JoeBaR schreef:ik haal ook vaak het hele systeem los om deze goed schoon te krijgen ) daarna siliconen spray dr op en glimmen maar !! ...
Heb je dan geen problemen met die afdichtingen? Bij mijn motor zitten er zo'n soort van metaalgaas-achtige afdichtingen in (als je ze openprutst) en die moeten volgens mijn werkplaatshandboek elke keer mee vervangen worden...?

Stijn V.


ik heb een husaberg met een FP uitlaat systeem , alle verbindingen schuiven inelkaar (bestaat uit 4 delen) deze zitten zonder pakking in elkaar , ik gebruik hooguit een drupje vloeibare pakking tussen uitlaatbocht en cylinderkop ...


en mij hindert het wel als mijn motor niet goed schoon is , ik ben graag zuinig op mn spulletjes , ook al mag ik ze ook graag smerig maken , een motor (goed)reinigen is een deel van het onderhoud ! en dat moet gewoon goed gebeuren...
4 strokes only !!
Plaats reactie