2-takt of 4-takt?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
arjen

Beste mensen,

Heb zojuist mijn oude makker Honda XR600R de deur uitgedaan.
Ik wil graag iets lichters en moderners.

Nu ben ik me aan het orienteren op een KTM of Huskie of Husaberg.
Veel van dat spul wat te koop wordt aangeboden is 2-takt.

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel/nadeel is van zo'n 2-takt en in hoeverre verschilt het rijden met een 4-takt? Met andere woorden zou ik ook gerust zo'n 2-takt kunnen aanschaffen? Ze zijn nml wel lekker licht.

Ik zoek een goede enduro voor wat recreatief gecross in bos en veld.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Aangezien je een XR 600 hebt gereden zou ik bij een 4 takt blijven een Ktm 450 of Husqvarna 450 ofzo. Dat zijn crossfietsjes voor jou als je een 600XR gewend bent.
Vraag maar aan Erwindob :lol:
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Husaberg maakt geen tweetakten
4 strokes only !!
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

als je 4takt gereden hebt zeker niet twijfel terug een 4takt kopen !

ik zou voor de ktm 450 gaan

maareh wij moeten niet kiezen eh het is ( word ) jouw motor dus je moet is ergens test ritten proberen te maken op de motoren die jouw het meeste aan spreken en dan die jij vind dat het beste rijd en het mooiste is en zo daar ga je voor :!:

veel succes met de aankoop

M.V.G



[/url]
Gast

In bos en veld is een 4t wat gemakkelijker qua tanken en kilometers.
Is beter te dempen (beter voor de omgeving en wandelaars ed).
De meeste 4T hebben goed licht (meestal beter dan een 2T).

Een 2t rijdt echter wel lekker "licht".

Momenteel rijd ik ook met een 2T , heb ooit eens met een 4T gereden (ook honda maar dan een 500) en ik kan je zeggen dat dan een 2T (250) een verademing is.
Je kan er qua sturen ,voor het gevoel alles mee.
Al denk ik dat de huidige 4T dat ook kunnen dus 4T.
KTM heeft er zat, Yamaha doet ook leuk mee.
Wedstrijd ? Off road?
Its up to you
Arjen

:?:
KTM EXC 300 uit '98 of KTM GS LC4 uit '97 welke zal ik nemen?

Mannen befankt voor jullie advies....
Terugkomende op 2-takt of 4-takt....bij Brouwers motors ben ik aan het twijfelen tussen:
1) een KTM 300 EXC Oranje 1998 2900 km € 2.999 of
2) een KTM 620 GS LC4 Oranje 1997 7500 km € 2.999

welke advsieren jullie me...welke is het meest betrouwbaar? Wat mag ik verwachten aan problemen als ik of de 300 koop of de 620? Nogmaals ik zoek een recreatieve enduro fiets. Betrouwbaar, licht, genoeg power...

Twijfel, twijfel.....
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Dan zou ik toch voor de 300 gaan.
Alleen wel wat te duur die 3000euro voor een motor van 1998.
In mijn ogen mag die zeker niet meer kosten dan 2500euro.
De 620 is zo'n lomp zware bak dat zou ik nooit kopen , maar ja dat is mijn mening en ik weet zeker dat er mensen op dit forum zijn die er anders over denken.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

300 ook voor mij dan. die 300 is net een 4t :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Arjen, ik zou dan ook voor de 300 gaan, de 300 motoren zijn zo soepel die rijden net als een viertakt :D , zoals Huskie al zegt en de kwalitiet van de 300 is ook erg goed. Zo'n 620 LC4 is kwalitatief ook erg goed, maar weegt wel minimaal 20 kg meer dan de 300 en dat is wel veel als je het terrein zit. Onderweg benzine tanken is met een viertakt natuurlijk wel veel gemakkelijker vooral bij buitenlandse OTR trips :idea:
arjen

Okay....een KTM 300 EXC is dus blijkbaar een prima fiets...
Nu ben ik ook een aantal 300 GS modellen tegengekomen. Wat zijn eigenlijk de verschillen? Is de EXC wat extremer (sportiever) dan de ander?

Dan nog een vraag...ik begrijp uit jullie commentaar dat bij zo'n 2-takt qua tanken mengsmering getankt moet worden...(of begrijp ik het nu verkeerd?). Hebben ze dan geen apparte benzinetank en een reservoir voor 2-takt olie, die door de motor zelf gemengd wordt?
Ik meen toch dat bij sommige 2-takt motoren dat tegenwoordig mogelijk is?
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

een gs 300 is ouder dan de exc 300
peewee niet ingelogd

heb een 2001 husqvarna 360 op kenteken met alles op en aan in goede staat. nieuwe michelin bandjes, zie advertentie op marktplaats.

jonder dan die KTM's en een heel allround karakter.

email : vanoz@hotmail.com

Kan je zo wat foto's mailen.

groetjes Peewee
Gast

Tja ,

dat is dan ook meteen het nadeel van een 2takt (buiten het benzine verbruik dan).
Je moet als je een wat langere trip wil gaan maken de mengolie meenemen (benzinekraan dicht, olie voor 5 liter erin de superbenzine zonder de loodvervanger erin, schudden, kraan open en weg,- eerst betalen he :wink: .)

Je kunt mengsmering tanken, maar dan weet je niet wat je krijgt.
Die olie zal niet van een dusdanige kwaliteit zijn zoals je motor van je verlangt/verwacht (de scooter/brommer vaart er wel bij). :?

En idd keuze tussen een 300 en een 620lc, wordt toch 300 zeker omdat een 620 weer richting honda gaat, de 300 is een stuk sportiever.
Kijk eens uit naar een 400 4t lekker licht en toch voldoende kW's
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik heb een mooie 4 takt 520 EXC te koop , handelbaarheid en gewicht van een 300 exc(2takt) en de power (nog meer eigenlijk) van een 620 4takt... bouwjaar is 2001 , dat is alweer 3 jaar recenter dan een 98er :idea: ...
4 strokes only !!
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Gewoon de 300exc pakken. Eenvoudig onderhoud (zuiger 70 uur) , licht en handelbaar. Ondanks voldoende vermogen absoluut linear dus niet piekkerig of gevaarlijk. Voor langere ritten zoals ik ze wel eens in Belgie rijdt heb ik gewoon een klein busje mengsmering bij me.
De prijs lijkt mij vrij stevig.(2990 euro), zoals Adje al noemde.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
John Hoekstra

Arjen, ik zou voor een 300 EXC gaan. Ik heb nooit geen problemen met mengen een klein acerbis flesje mee (met maat aanduiding) lekt nooit en het enige wat je moet doen is het door de benzine gieten. Verder een zeer onderhoudsvriendelijke fiets en superlicht (tov 4 takt -10 kg). en meer dan voldoende vermogen.

Ik wil begin volgend jaar een nieuwe 2005 300 EXC hebben en heb daardoor de mijne te koop staan voor € 3950,- van het bouwjaar 2001. Diverse extra's.
Bij interesse mail dan Johnhoekstra@wanadoo.nl
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Mij lijkt de 70 uur die redski noemt wat aan de krappe kant. Bij doorsnee offroadgebruik zou dat zeker het dubbele moeten zijn. Vooral met die olie van tegenwoordig die zo'n goede smeereigenschappen heeft. Je kunt in dit geval zeker het beste voor de tweetakt kiezen. De tweetakten van tegenwoordig zijn motorisch zo soepel dat je van de eerste versnelling bij wijze van spreke meteen naar zijn 5 kunt doorschakelen, zonder dat hij zich verslikt :D . Lekker licht en soepel dus. Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van de viertakten, maar de tweetakttechniek heeft zeker ook sprongen vooruit gemaakt. Voor de kosten hoef je het ook niet te doen. Stel dat hij na 70 uur een nieuwe zuiger nodig heeft, dan ben je nog niet veel duurder uit dan bij een viertakt, waarbij je de kleppen moet laten stellen en die dikwijls verse olie nodig heeft. In onze club (de Taludrijders), stappen weer enkelen van het viertakt af en kiezen weer voor een "oude vertrouwde" tweetakt :D.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ad Ketelaars schreef:In onze club (de Taludrijders), stappen weer enkelen van het viertakt af en kiezen weer voor een "oude vertrouwde" tweetakt :D.
Tja, zelfs ik heb al weer overwogen om eind 2005 een tweetakt Tee-Emmer aan te schaffen (driehonderdtje dan).
Niet omdat de viertakt niet bevalt, maar ik moet er niet aan denken dat er een keer iets mis gaat met de kleppenhandel en ik zwaar in de onkosten schiet. Er zitten nu eenmaal meer bewegende delen aan.
Verder lijkt me zo'n 10-15 kg gewichtsbesparing ook wel weer eens lekker (gooien, smijten, ja zelfs rijden :lol: ).
En olie zuipen doet een viertakt net zo goed als een tweetakt als je elke 500 kilometer O-lieververs-t.
En de aanschafprijs scheelt ook nog wel een bietje (Neurootje of 2000).
XI nog wel tegen die tijd (duurt gelukkig nog maar een jaar) :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie