Afstand bus tot voorvork

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988

ik heb een band (laten) vervangen op het voorwiel. Nu wil ik het wiel terugzetten maar zit ik met het volgende probleem: wat is de juiste afstand tussen het voorvork. Dit is te veranderen door de vier boutjes los te draaien. Hierdoor is de linkervoorpoot te verplaatsen op de as. Maar hoe moet ie nou eigenlijk staan? Bvd voor jullie antwoord.

Afbeelding
Helen

Testen of je de voorvork nog goed kan induwen. Als dat niet het geval is, is het teken dat de voorvork niet mooi evenwijdig is en niet genoeg kan inveren.
Als ie wel goed inveert staat ie goed! dan kan je de vier vijsjes vastzetten.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Jo VdB

Daar dienen die boutjes niet voor ...

a) steek wiel tussen de vorkpoten en doorheen de schijfrem
b) steek as van wiel er doorheen (je moet wschl. een beetje wiebelen)
c) draai as vast met voorgeschreven koppel
d) zet moto nu op de grond en duw de motor vooruit terwijl je de voorste rem in knijpt (zo komen de vorkpoten mooi uitgelijnd te staan)
e) zet moto terug op motolift
f) zet die boutjes vast met het voorgeschreven koppel

zo is het alvast voor mijn moto. Ik vermoed ook voor die van jou (en als ik lieg, dan hoor ik dat wel van zo'n XR-kenner...)

Jo VdB
xr250_1988

Jo VdB schreef:Daar dienen die boutjes niet voor ...

a) steek wiel tussen de vorkpoten en doorheen de schijfrem
b) steek as van wiel er doorheen (je moet wschl. een beetje wiebelen)
c) draai as vast met voorgeschreven koppel
d) zet moto nu op de grond en duw de motor vooruit terwijl je de voorste rem in knijpt (zo komen de vorkpoten mooi uitgelijnd te staan)
e) zet moto terug op motolift
f) zet die boutjes vast met het voorgeschreven koppel

zo is het alvast voor mijn moto. Ik vermoed ook voor die van jou (en als ik lieg, dan hoor ik dat wel van zo'n XR-kenner...)

Jo VdB
Bedankt voo jullie snelle reactie!!!

Nog een klein vraagje. Hoe komt het dat mijn voorband sneller (schuin) afslijt dan mijn achterband? Bij mijn andere motor (RF600) is dit juist het tegenovergestelde (achter slijt velen malen sneller dan voor).
adje

Dan zal je wel heel veel en heel hard met je voorrem remmen :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JoeBaR

van het rijden op asfalt slijten je noppen op de voorband schuin af , en omdat je voorwiel het meeste kracht krijgt te voorduren bij het remmen is het niet vreemd dat die noppen als eerste eraan gaan ...
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
xr250_1988

JoeBaR schreef:van het rijden op asfalt slijten je noppen op de voorband schuin af , en omdat je voorwiel het meeste kracht krijgt te voorduren bij het remmen is het niet vreemd dat die noppen als eerste eraan gaan ...
Ik dacht dat op het aangedreven wiel de meesten krachten komen te staan (vooral bij snel optrekken op het asfalt) en dit wiel maakt ook meer omwentellingen dan het voorwiel bij de zelfde snelheid?
barry!!

bij he remmen komt het gehele gewicht van de motor en jou gewicht op die paar nopjes van je voorband he... dat slijt behoorlijk hard...
gassen

Yep,

druk per 4kante cm.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
erwindob

Ik denk dat je rem ook krachtiger is dan je motorblok vermenigvuldigd met het oppervlak van de bijbehorende noppen :lol:
Plaats reactie