tikken naar nieuwe zuiger

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Ik vertrouw er wel op dat het de goede zuiger. Powervalve staat in rust dicht en bij meer gas gaat ie open. Werkt ook gewoon goed want als ik aan het hefboompje trek die de powervalve moet openen gaat ie ook gewoon open. De powervalve raakt de zuiger niet. Kan gewoon niet het zit gewoon goed in elkaar. Er is een nieuw small end lager in gegaan maar heb eigenlijk niet gekeken of er nu speling op het smal end zit. Dat kan ik nog wel is doen.
Gast

"Sound of music" gehoord, Jezus, is beslist geen big end.
Heeft wel met de krukas te maken. Zitten de tandwielen hog vast??

Schuif eens een stukje dun soldeertin via het bougie gat in de cylinder totaan de cilinder wand en draai de krukas rond.
Meet hierna de dikte van het tin en je weet dan of de zuiger de kop raakt.
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Welke tandwielen bedoel je? Ik denk dat er nie zomaar iets los kan zitten want het is pas gekomen toen ik er een nieuwe zuiger in gezet is.

Dat met het soldeer tin zal ik nog is proberen.
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Ik heb dit filmpje ook laten horen het bedrijf waar ik mn cilinder gekocht hebben en hij zij dacht dat het de zuiger was die de kop raakt. Dus zou ik een dikkere voetpakking moet gebruiken.

Zijn er meer die denken dat dit geluid van een zuiger die de kop raakt kan zijn.?
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

Probeer die soldeertin tip nou eens,dan weet je het toch.Dit is een beetje naar de bekende weg vragen.
White Knuckle Tight!!!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

crossboss schreef:Ik heb dit filmpje ook laten horen het bedrijf waar ik mn cilinder gekocht hebben en hij zij dacht dat het de zuiger was die de kop raakt. Dus zou ik een dikkere voetpakking moet gebruiken.

Zijn er meer die denken dat dit geluid van een zuiger die de kop raakt kan zijn.?
Ook al raakt 'statisch' de zuiger de kop net niet, dan kan die dat best wel doen als de motor draait: Dan worden immers alle spelingen eruit gedrukt en buigen/rekken misschien ook nog wel wat dingen (krachten zijn immers best groot). Het scheelt allemaal een paar hondersten mm-ers maar bij elkaar opgeteld kan dat toch net het verschil zijn.

groet
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

jah ik heb er nu nog een extra voetpakking tussen gezet en het tikken is nog steeds hetzelde :S dus lijkt mij dat het nie door de zuiger kan komen die de kop raakt. ook heb ik alles nog is geod op spelling gechekt en kan heb nergens voelbare spelling. Niet op big- en smallend en nie op de krukaslagers.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Als je wil dan kan ik wel eens komen kijken en horen naar je motor crossboss.
Ik woon tenslotte vlak bij jou in de buurt en twee man zien meer dan een.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!!

mijn cr125 maakt ook een raar geluid uit de cilinder
ong zelfde als jou, alleen minder hard.

in het begin maakte ik me zorgen. alles gecontrolleerd. kon niks vinden. ik laat het dus lekker zo te keer gaan. en het gaat nog steeds goed...

gewoon alles uitsluiten. nog niks gevonden? dan lekker laten tikken...

alhoewel dat getik van jou wel heel extreem is
Gast

een vriend van me heeft dat ook, het tandwiel dat de overbrenging tussen de krukas en de koppeling geeft zat los en raakte het carter, bij hem was het wel enkel te horen in lage toeren. bij een beetje gas was het weg.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Draai de bougie er eens uit en hang die er naast.
Als je dan op de kickstarter trapt , hoor je dat geluid dan ook??

Heb je toevallig een keer iets tussen de tandwielen van de krukas en koppeling gezet om de koppeling los te draaien?
Of heb je de ontsteking eraf gehad met andere woorden: slingert de krukas niet??

Dit geluid komt niet alleen van het verwisselen van een zuiger, of je moet de pen er met een hamer hebben uitgeslagen waardoor de drijfstang krom is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Ik heb verder nergens aangezeten als de cilinder enzo. Mssh dat er een tandwieltje in de powervalve systeem in het blok zit dat zon geluid kan maken. Alhoewel ik daar eigenlijk ook niet aan gezeten heb. Heb verder alles gewoon met beleid uit elkaar gehaald dus niet meer een hamer ofzo :roll:. Maar ik weet ook niet meer waar het probleem zit dus gaat hij naar een motorzaak.

Owjah als de bougie er niet in zit hoor je dit geluid niet. Als ik gewoon kick ook niet. Het lijkt er ook op dat het geluid pas naar een paar seconden begint.
Gast

Blijft je kickstarter niet hangen??
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

crossboss schreef:die gast van het revisie bedrijf zij dat het geen kwaad kon en dat het bij heel veel crossers voor kwam. De vorige zuiger heeft er ook gewoon goed mee gelopen. Heb ook geen zin om weer 200 euro te betalen om het te laten nikasilen. Het gaat mij er vooral om of het hier door komt dat hij tikt.
ik heb ook zo'n scheurjte ontdenkt in de brug van de uitlaatpoort.
ik heb een cr 250. ben naar een motorzaak geweest. zij konden het scheurtje uitfrezen en dan weer vollassen en nicasilen kost.
bij elkaar 350 euro :shock:
toen ben ik naar een revisie bedrijf gegaan en die zeiden een nieuwe bus.
kost 44 voor het boren en 108 voor de bus zelf(dit is eclusief BTW.)
dit schijnt dan een nicalies bus te zijn.
zowel de motorzaak en het revisie bedrijf zeiden dan je er mee door kon rijden maar dat het een bepaalt risico is als er een stukje uitbreekt.

dus ik laat de cil. boren en dan komt er een bus in. en dan moet het probleem verholpen zijn zei de man van het revisie bedrijf.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

steek eens een ring onder je bougie, wie weet raakt de zuiger niet de kop maar gewoon je elektrodepunt van je bougie.kans is groot dat het niet zo is maar het is het proberen waard natuurlijk.of gewoon de bole open halen en kijken waar hij geraakt heeft, als je bijvoorbeeld een rand ziet op de kop van de zuiger is het duidelijk dat hij de kop raakt en zie je slijtage op de zuiger bij de uitlaatspijl is het ook duidelijk wat het probleem is.
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Heb hem al een x uit elkaar gehaald en kan nergens opvallende slijtage zien. Ook niet dat ie ergens de kop raakt. Ik heb hem opnieuw in elkaar gezet met 2 voetpakking maar da heeft ook niets geholpen.
Plaats reactie