He noppenrijders,
Hoe pak je het best diepe sporen op een crossbaan (meer dan 20 cm diep)? En dan met name die diepe sporen die door onervaren rijders van links naar rechts slingeren?
MIjn ervaring is dat langzaam echt butt is. Voor je het weet sta je dwars op zo'n spoor. Ik merk dat het het beste werkt om constant wheeliend er door te rijden waarbij het voorwiel over de sporen heen gaat. Het achterwiel komt er dan 'meestal' wel achteraan.
Meestal ja, want vandaag had ik al een paar keer dat het achterwiel (en ik er achteraan) toch wel behoorlijk de verkeerde kant op ging. Voor ik het wist stond ik aan de rand van de crossbaan met kloppend hart, nadat ik in een uiterste poging de motor overend wist te houden. Aangezien ik een kloppend hart alleen op Sinterklaas avond heb, en dat ook zo wil houden ben ik razend benieuwd naar jullie technieken hiervoor.
Voor de goede orde de crossbaan was echt elecht, plassen, 40 cm blubber. Soms gingeb die diepe sporen perfect en soms knudde.
Is verder de techniek om tijdens het rijden het ontstaan van sporen juist te mijden door elke keer een ander stukje van de baan te pakken. Of moet je sporen juist pakken en 'uitzagen'.
Dieeeeepe sporen
Moderator: ghulst
Je moet op die slechte stukken niet al volgas rijden, maar juist daar zorgen dat je kunt blijven acceleren. Daardoor blijft je voorwiel licht. En met je lichaam anticiperen, zien waar de motor heen wil. En als je voorwiel het verkeerde spoor kiest.....
zorg dat je nog wat gas durft te geven zodat hij er snel uit is, anders...
Dus je komt bij die sporen aan, met een snelheid en versnelling, dat je durft te versnellen. Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
zorg dat je nog wat gas durft te geven zodat hij er snel uit is, anders...
Dus je komt bij die sporen aan, met een snelheid en versnelling, dat je durft te versnellen. Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie, wat dacht van aankomen met 80 en versnellen naar 100huskie schreef:Dus je komt bij die sporen aan, met een snelheid en versnelling, dat je durft te versnellen. Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
Is wel erugg hard Joop Wie zo snel kan wordt wereldkampioen.Joop schreef:Huskie, wat dacht van aankomen met 80 en versnellen naar 100huskie schreef:Dus je komt bij die sporen aan, met een snelheid en versnelling, dat je durft te versnellen. Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Adje, ik moet wel zeggen geulen waar ik vroeger met 80 door reed , daar vind ik nu 40 al een heel tempoadje schreef:Is wel erugg hard Joop Wie zo snel kan wordt wereldkampioen.Joop schreef:Huskie, wat dacht van aankomen met 80 en versnellen naar 100huskie schreef:Dus je komt bij die sporen aan, met een snelheid en versnelling, dat je durft te versnellen. Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
Jan, stond je of zat je tijdens dat ongewenste uitstapje?Meestal ja, want vandaag had ik al een paar keer dat het achterwiel (en ik er achteraan) toch wel behoorlijk de verkeerde kant op ging. Voor ik het wist stond ik aan de rand van de crossbaan met kloppend hart, nadat ik in een uiterste poging de motor overend wist te houden. Aangezien ik een kloppend hart alleen op Sinterklaas avond heb, en dat ook zo wil houden ben ik razend benieuwd naar jullie technieken hiervoor.
Ik heb een goed boek voor je waar wat goede tips in staan: "Pro Motocross & Off-road motorcycle riding techniques" van Donnie Bales en Gary Semics.
Dit is wat Gary schrijft over het rijden in 'ruts':
"In deep ruts, try to keep your toes pointed upwards so they don't snag on the rut walls. If your foot catches, it will instantly rip your foot off the bike, and there's nothing you can do about it".
Dit is mij al eens overkomen in een maisveld, maar ik stond toen. Je voet gaat van de step af en je zet die gewoon weer terug
Typically, you will find that you will have to go slower than normal while driving in ruts. This is due to the fact that you will have a more difficult time trying to maintain your balance. Try to stay fluid on the bike. Any abrupt movements could cause you t lose your balance. This is definitely one place where finess pays off.
Before you enter a rut it is usually a good idea to make sure that you have finished all of your braking. I'm not saying that you can't brake while you are in a rut; you have to do it every once in a while. I'm just saying that you will have less control and that the front end is more likely to twist".
Kan je bij die 'twist' dan beter een stuurdemper gebuiken om het achtereind zekerder in het spoor te houden?
Noppy
P.S. Wil je je boek binnenkort terug?
Met diepe sporen probeer ik er meestal zigzaggend overheen te jakkeren.
Zit ik eenmaal in een gleuf (ooohhh, sorry ) , dan is het idd gas erop en het voorwiel "licht" proberen te houden en dat kan best wel 80km/h zijn .
In mijn gereedschapskoffertje heb ik meestal een dosis mazzel zitten, werkt soms ook goed .
Zit ik eenmaal in een gleuf (ooohhh, sorry ) , dan is het idd gas erop en het voorwiel "licht" proberen te houden en dat kan best wel 80km/h zijn .
In mijn gereedschapskoffertje heb ik meestal een dosis mazzel zitten, werkt soms ook goed .
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Het is mij opgevallen dat bij het schemeren van de avond diepe sporen nemen beter gaat. Ik zie die sporen dan niet goed en focus me er ook niet op.
Sindsdien probeer ik verder vooruit te kijken. snelheid probeer ik constant te houden, beetje achterop leunen en vooral ver weg kijken!!
Sindsdien probeer ik verder vooruit te kijken. snelheid probeer ik constant te houden, beetje achterop leunen en vooral ver weg kijken!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
ik stond ook gisteren in Berghem te denken en me te verbazen hoe die snelle inters dat flikken. Werd er een beetje sacherijnig van en had ruzie met 1 bocht. Je moet het gewoon is zelf ondervinden (met goede afloop) dat je er met een hoge snelheid doorheen rijdt, daarna durf je het altijd volgens mij. Tis dus ook een beetje durfen denk ik.
welke bocht was dat Jan Bas? Berghem is in het weekend ook vaak een baan met erg diepe sporen .. de eerste paar rondes rijd ik er langzaam om ff intekomen , en de motor goed op tempratuur te rijden .. je merkt echt dat als je flink het gas erop doet , dat het rijden ook door sporen een stuk makkelijker wordt , net als bij een wasbord het gas er op en een versnelling terug , als je de motor constant trekkend houdt ga je er makkelijker doorheen
4 strokes only !!
was jij er ook dit weekendJoeBaR schreef:welke bocht was dat Jan Bas? Berghem is in het weekend ook vaak een baan met erg diepe sporen .. de eerste paar rondes rijd ik er langzaam om ff intekomen , en de motor goed op tempratuur te rijden .. je merkt echt dat als je flink het gas erop doet , dat het rijden ook door sporen een stuk makkelijker wordt , net als bij een wasbord het gas er op en een versnelling terug , als je de motor constant trekkend houdt ga je er makkelijker doorheen
ik had ruzie met de volgende bocht> je rijdt weg - eerste hoge heuvel-dan rechts, links - rechte stuk met heuvel, heuvel links - recht stuk met 2 heuvels haaks links- recht stuk met heuvel en dan komt die &^@%(%(^$@(% bocht die ik niet goed doorkom. ksnap ter niks van
weet je welke ik bedoel
(helaas was ik er dit weekend niet )jaaaahh die bocht met die diepe geulen in de binnen bocht ,gevolgt door een klein springbultje ... mijn advies : neem die kleine bochten buitenlangs , vaak is het terein daar beter omdat anderen m juist binnedoor steken , en , je moet afremmen om hem binnelangs te pakken , terwijl je buitenlangs flink snelheid kan blijven houden
4 strokes only !!
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
He Noppy ga je nou citeren uit het boek dat je van mij hebt geleend? Jij bent ook een mooie.
Ik stond trouwens.
Ik stond trouwens.
Laatst gewijzigd door Jan Vlietland op zo dec 05, 2004 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook een KTM heeft grenzen
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Hmm nu ik jullie reactie zo zit te lezen realiseer ik me dat ik op dat moment inderdaad mijn voorwiel niet hoog genoeg had.
Toch blijf ik sporen het zo'n beetje het linkste van het crossen vinden. Langzaam is niet handig en hard gaat goed totdat je achterwiel of voorwiel ergens wegslaat. Afijn blijven oefenen maar.
Lijkt me trouwens leerzaam om met jullie een daggie te gaan rijden op een baan en een beetje tips uit te wisselen.
Toch blijf ik sporen het zo'n beetje het linkste van het crossen vinden. Langzaam is niet handig en hard gaat goed totdat je achterwiel of voorwiel ergens wegslaat. Afijn blijven oefenen maar.
Lijkt me trouwens leerzaam om met jullie een daggie te gaan rijden op een baan en een beetje tips uit te wisselen.
Ook een KTM heeft grenzen
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Voor mij blijven diepe sporen het aller moeilijkste,zeker nadat ik er 14 dagen geleden erg hard ben afgegaan op de Ermelose heide.
Wat ik nu lees, gas erop en het voorwiel licht houden.
Wat ik nu lees, gas erop en het voorwiel licht houden.
Ik kom meestal aan met 60, doe mijn ogen dicht en laat mijn snelheid dan binnen 2 meter tot nul reduceren, vervolgens opkrabbelen, de boel rechtbuigen en dan weer door. Werkt altijd!! Gewoon kwestie van je prioriteiten bijstellen.huskie schreef:Dus niet aankomen met 80 km/u, maar bevoorbeeld met 40 en je versnelt daar naar 60.
Maar goed, ver voor je uit kijken, tractie houden en een beetje naar achter leunen (is me ooit geleerd door Toon vd Vliet) is wel sneller
Goede tips over je houding:
http://www.motocrossactionmag.com/readr ... .asp?id=41
Maar in diepe sporen wil je dat je voorwiel iets minder grip heeft, dus toch ietsje meer naar achteren gaan zitten!
Noppy
http://www.motocrossactionmag.com/readr ... .asp?id=41
Maar in diepe sporen wil je dat je voorwiel iets minder grip heeft, dus toch ietsje meer naar achteren gaan zitten!
Noppy
Met mijn TTR haat ik in sporen rijden!!!! Met de RM is dit 10 keer zo makkelijk!!!! Gewicht -zoals jullie hier aangeven- is dus zeer belangrijk (of beter GEEN gewicht).....
Bij enduro is het moeilijker om ver te kijken omdat er meestal iemand vlak voor je rijdt. (Geen wdstrijd, zondagsendurorijders)
Toch blijft in sporen rijden voor mij trickie omdat je ALTIJD kan worden verrast.
Bij enduro is het moeilijker om ver te kijken omdat er meestal iemand vlak voor je rijdt. (Geen wdstrijd, zondagsendurorijders)
Toch blijft in sporen rijden voor mij trickie omdat je ALTIJD kan worden verrast.
Laatst gewijzigd door Gast op ma dec 06, 2004 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Stteve, ik vind hem leuk
Kom zondag naar ams, daar liggen nog wel wat ondiepe, spekgladde, klei sporen. Is weer eens wat anders dan al dat zand. Alsof je op ijs rijdt. Heeel grappig.
Kom zondag naar ams, daar liggen nog wel wat ondiepe, spekgladde, klei sporen. Is weer eens wat anders dan al dat zand. Alsof je op ijs rijdt. Heeel grappig.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dat scheelt ook, als iemand voor me rijdt (bijna altijd dus eigenlijk) heb ik de neiging naar die persoon te kijken en dan komt het wel eens voor dat dat verkeerd uitpakt. Als ik alleen rijdt, of voorop kan ik puur op het rijden letten en dan rij ik meer mijn eigen ritje.hornet911 schreef: Bij enduro is het moeilijker om ver te kijken omdat er meestal iemand vlak voor je rijdt. (Geen wdstrijd, zondagsendurorijders)
ik heb al een beetje rondgebeld, dus wie weet heb je een hele bos Yamaha's om je heen rijden Erwin.....of voor jehuskie schreef:Stteve, ik vind hem leuk
Kom zondag naar ams, daar liggen nog wel wat ondiepe, spekgladde, klei sporen. Is weer eens wat anders dan al dat zand. Alsof je op ijs rijdt. Heeel grappig.