Voorvork vering

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Hans
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 15:27
Locatie: H.I.Ambacht

Andere binnenvering in voorvork is dat alleen beter voor in het terrein,of ook voelbaar beter voor op de weg.Wie heeft daar ervaring mee
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik heb er laatst WP veren in gezet met verse vorkolie
slaat nu in het terrein bijna niet meer door ,alleen bij extreme gaten
(ook te lezen als niet goed opgelet en bijna voorover er af) :shock:
en veel stugger op de weg en dan niet echt prettiger ,totdat je een noodstop moet maken en merkt dat je het volle remvermogen wat sneller aan kunt spreken
dat scheelt wel metertjes :roll:
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik heb er nieuwe progressieve veren in zitten (van Würth) met nieuwe olie. Het geeft een veel vaster gevoel. Na een tijd wordt je vering sponsig. Als dat langzaam gaat merk je dat niet, tot dat je nieuwe veren en olie erin hebt zitten.

Op de weg merk je het doordat je voorwiel wat minder springerig is in de bocht. Hij ligt er wat vaster in.

Die WP veren zijn wat duurder, maar bij mij heeft het ongeveer 100 euro gekost aan veren en olie. Wel zelf monteren. Is overigens niet moeilijk: voorwiel eruit, spatbord eraf, voorvork poten eruit, afsluitmoer lossen (vasthouden want je veer drukt er tegen), olie en veer eruit, spoelen met diesel, nieuwe veren erin, olie erin, monteren, klaar!


OJee
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ja klopt
WP was 119,-- € incl. olie
alleen eerst olie erin ,luchtkamer (160mm) meten en dan de veren er in
have BIG fun

D.F.M.T.
Hans
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 15:27
Locatie: H.I.Ambacht

Waar mijn motor in onderhoud is zegt men, dat dikkere olie in de voorvork hem ook wat stugger maakt.
Is dat een beetje verglijkbaar of niet !!!
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

in principe werkt het een beetje
maar het is niet progressief ,werkt zowel bij in als uit veren en is een extra belasting van je schokkers
bovendien wil je bij een grote hobbel graag dat hij wordt opgevangen inplaats van afgestopt en daarna is het ook wel prettig als je voorwiel ook op tijd weer terug op de grond is voor wat grip
have BIG fun

D.F.M.T.
Hans
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 15:27
Locatie: H.I.Ambacht

Ik begrijp wat je bedoelt,als je b.v. over een verkeersdrempel rijd kom je wiel niet gelijk terug maar vertraagt door de dikkere olie.zit er nog veel verschil tussen b.v.wp -hypro-wurt om er een paar te noemen.moet er ook b.v.bij wp ook wp olie in of volstaat ook gewone olie
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik denk dat het merk olie niet uit maakt als het maar kwaliteit is
de dikte zal wel verschil maken
ik dacht (zo uit mijn hoofd) dat suzuki 10W voorschrijft , terwijl WP 7,5W adviseerd bij hun veren
ik weet niet wat Oene bij zijn würth veren heeft gedaan

het verschil tussen de veren,ik heb geen idee
zouden Oene en ik b.v. eens van brommer moeten wisselen
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik heb er 10w inzitten, dat werd ook geadviseerd door het wphb en door wurth.

Qua hoeveelheid heb ik me gehouden aan het wphb en dat is ongeveer 490cc voor het oude model (41 en 42). Ik heb overigens gewoon een blikje van 500 cc erin gemieterd, maar niet helemaal laten uitlekken :-)

Je moet het gewoon doen, voor die 100 euro heb je veel plezier.

OJee
Hans
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 15:27
Locatie: H.I.Ambacht

Dank jullie voor je goede raad.Ik rijd mijn km hooftzakelijk op de weg. dus geloof ik dat ik met wurt minder stug komt te rijden als met WP als ik zo van Hans begrijpt
Plaats reactie