Dit topic wil ik graag openen voor alle vragen die ik als "newbie"heb over van alles en nog wat, wat met crossen te maken heeft. Ik heb er namelijk nogal wat
Mijn eerste: ik wil graag een bodyprotector over internet kopen, da's namelijk veel goedkoper. Ik zie dat er eigenlijk 2 maten te krijgen zijn, groot en klein. Welke maat moet ik kiezen? Ik ben 1.78m en ongever 78 kilo.. Kun je die dingen een beetje netjes afstellen?
..er zullen nog wel meer "domme" vragen volgen, alvast bedankt!
"Newbie"- topic
Moderator: ghulst
ik weet niet of ze echt voordeliger zijn op het internet; wat ik zelf weet is dat je ze best gaat passen in een winkel, de maten van de verschillende merken liggen nogal uitéén, als je goed weet van welk merk je welke maat moet hebben kun je ze wel vinden op het net; maar wat daar meestal aangeboden wordt zijn merkloze (al dan niet oost-europese) merken die je nergens anders vindt. Mey mijn body protector ben ik als eens terug naar de verkoper gegaan wegens naden die na een korte tijd al losgingen en dit is met de glimlach omgeruild. Altijd opletten met de ogenschijnlijk lage prijzen.
Husky Rules
He superfrog,
Ik heb nog wel een bodyprotector te koop.
Jopa sniper transparant model 2004
Heb 100 euro betaald.
Het is een grotere maat, daarom heb ik nu een andere, hij was aan de grote kant voor mij.
ik weeg namelijk maar 65 kilo.
hij is dus zeer weinig gebruikt.
ik wil er graag 55 Euro voor hebben
voor een plaatje moet je even naar www.jopa.nl
als het wat voor je is hoor ik het wel.
tel: 0623699231
Ik heb nog wel een bodyprotector te koop.
Jopa sniper transparant model 2004
Heb 100 euro betaald.
Het is een grotere maat, daarom heb ik nu een andere, hij was aan de grote kant voor mij.
ik weeg namelijk maar 65 kilo.
hij is dus zeer weinig gebruikt.
ik wil er graag 55 Euro voor hebben
voor een plaatje moet je even naar www.jopa.nl
als het wat voor je is hoor ik het wel.
tel: 0623699231
the right tool for the right track
Denk je dat ie mij wel zou passen? Dan heb ik wel interesse namelijk!
Nog meer newbie vragen: met welke bandenspanning rijden jullie? En hoe weet je wanneer je moet wisselen? Zal wel beetje hetzelfde idee zijn als bij wegrace....toch?
Nog meer newbie vragen: met welke bandenspanning rijden jullie? En hoe weet je wanneer je moet wisselen? Zal wel beetje hetzelfde idee zijn als bij wegrace....toch?
Wannabe crosser...
Alles over bandenspanning: http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... enspanning
Greetz,
Stijn (ook nog altijd een beetje newbie... )
Greetz,
Stijn (ook nog altijd een beetje newbie... )
Montesa Cota 315R
Dank voor de link.
Ik denk dat ik toch begin met een 125, ik ben bij een crosszaak geweest, en die kerel zei dat dat toch het verstandigst was. Overstappen kan immers altijd nog, en de frustratie van een 250 niet ten volste te kunnen gebruiken voorkom je zo.
Ik ga van mijn geloof vallen, want hij krijgt binnenkort een hele mooie Suzuki 125 binnen waar ik interesse in heb. Mijn eerste niet-kawa
Als ik straks (over een paar maanden) mijn eerste crossmeters ga maken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten die ik fout zal doen? Ik heb wel redelijk wat wegrace ervaring, maar weet nog niks van onverhard.. Ik zie bijvoorbeeld de "echte" crossers na hun jump een dot gas geven, waarom is dat?
Nog meer dingen waar ik rij-technisch rekening mee moet houden?
Ik denk dat ik toch begin met een 125, ik ben bij een crosszaak geweest, en die kerel zei dat dat toch het verstandigst was. Overstappen kan immers altijd nog, en de frustratie van een 250 niet ten volste te kunnen gebruiken voorkom je zo.
Ik ga van mijn geloof vallen, want hij krijgt binnenkort een hele mooie Suzuki 125 binnen waar ik interesse in heb. Mijn eerste niet-kawa
Als ik straks (over een paar maanden) mijn eerste crossmeters ga maken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten die ik fout zal doen? Ik heb wel redelijk wat wegrace ervaring, maar weet nog niks van onverhard.. Ik zie bijvoorbeeld de "echte" crossers na hun jump een dot gas geven, waarom is dat?
Nog meer dingen waar ik rij-technisch rekening mee moet houden?
Wannabe crosser...
Geen zorgen, dat springen dat gaat bijna vanzelf. Die dot gas die sommige rijders in de lucht geven kan om twee redenen zijn. Heb je de neiging om te veel voorover te gaan dan kun je door gas te geven een contra-effect genereren, met het gevolg dat je voorkant omhoog komt. Op het moment dat iemand gas geeft vlak voor de landing, dan is dat m.i. om als het ware het achterwiel door dat contra-effect naar beneden te trekken. Je raakt dan eerder de grond hebt meteen tractie en de veerweg is minder.
Doe het gewoon op gevoel en dan is binnen de kortste keren het springen je minste zorg!
Doe het gewoon op gevoel en dan is binnen de kortste keren het springen je minste zorg!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
FoxKid, thanks voor je antwoord, hopelijk gaat het zoals je het schetst
Nog paar vragen hoor:
Hoe lang doe je met een bougie?
Hoe hou je bij hoeveel uur je zuiger heeft gelopen, laat je een stopwatch meelopen terwijl je rijdt ofzo?
Klooien jullie veel met tandwielverhoudingen? (gebeurt bij de wegrace wel veel).
Alvast weer harstikke bedankt allemaal!
Nog paar vragen hoor:
Hoe lang doe je met een bougie?
Hoe hou je bij hoeveel uur je zuiger heeft gelopen, laat je een stopwatch meelopen terwijl je rijdt ofzo?
Klooien jullie veel met tandwielverhoudingen? (gebeurt bij de wegrace wel veel).
Alvast weer harstikke bedankt allemaal!
Wannabe crosser...
een bougie gaat in princiepe nooit kapot. je kunt nooit zeggen wanneer ze kapot gaan,. ze kunnen levenslang mee gaan in iedergeval. en zo duur is het ook weer niet. dus als na een half jaarthe je bougie er mee kapt. koop je gewoon ff een nieuwe
superfrog schreef:FoxKid, thanks voor je antwoord, hopelijk gaat het zoals je het schetst
Nog paar vragen hoor:
Hoe lang doe je met een bougie?
Hoe hou je bij hoeveel uur je zuiger heeft gelopen, laat je een stopwatch meelopen terwijl je rijdt ofzo?
Klooien jullie veel met tandwielverhoudingen? (gebeurt bij de wegrace wel veel).
Alvast weer harstikke bedankt allemaal!
neem een reservebougie mee, vervangen bij stukgaan.
Tandwielen klooi ik doorgaans niet mee. Hooguit een paar tandjes achter. Dit doe ik dan als ik een nieuwe set aanschaf.
Zuiger van de 125 verving ik altijd waneer de compressie wat minder werd. Vermogen liep dan ook wat terug. Ik zou zeggen, 1 keer per seizoen, lekker in de winter het schuurtje induiken..
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
He newbie,
je komt uit de racerij (ss 600 denk ik) en je stapt op een 125?
Nu weet ik dat ook die 600 op toeren gereden moet worden, maar waarom stap je niet op een lichte motor met wat meer koppel?
Dit rijdt veul gemakkelijker .
je komt uit de racerij (ss 600 denk ik) en je stapt op een 125?
Nu weet ik dat ook die 600 op toeren gereden moet worden, maar waarom stap je niet op een lichte motor met wat meer koppel?
Dit rijdt veul gemakkelijker .
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hey superfuck,
ben self ook eerst gaan wegracen en dan pas gaan offroaden. Beter is andersom, maar als je al kompetitie-ervaring hebt is een 125 tijdverspilling. Waar ik veel moeite mee heb is de hellingshoek in het vuil. Op asfalt steek je je knie uit en als je dan bij 250 km/h de grond raakt voelt dat heel gewoon. In het vuil durf ik 'm al niet zo plat te leggen en als je dan ook nog wat weinig vermogen hebt lig je zeker om. Maar is natuurlijk een verschil of je lange ritten wilt gaan doen of alleen wat rondjes op een crossbaan...Leuk is het altijd.
ben self ook eerst gaan wegracen en dan pas gaan offroaden. Beter is andersom, maar als je al kompetitie-ervaring hebt is een 125 tijdverspilling. Waar ik veel moeite mee heb is de hellingshoek in het vuil. Op asfalt steek je je knie uit en als je dan bij 250 km/h de grond raakt voelt dat heel gewoon. In het vuil durf ik 'm al niet zo plat te leggen en als je dan ook nog wat weinig vermogen hebt lig je zeker om. Maar is natuurlijk een verschil of je lange ritten wilt gaan doen of alleen wat rondjes op een crossbaan...Leuk is het altijd.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent