Sinds kort gaan de lampjes in mijn KTM 525 nog maar een paar minuten mee. Dan branden ze door. Spanning zal dan wel te hoog worden.
Weet iemand wat de meest voor de handl liggende oorzaak is?
doorbranden lampjes KTM
Moderator: ghulst
Zo heren, da's een snel antwoord.
Bedankt!
Meteen even zo'n thyristor bij Conrad bestellen en knutselen maar weer.
Bedankt!
Meteen even zo'n thyristor bij Conrad bestellen en knutselen maar weer.
helaas pindakaas.
mijn 2004 model heeft 1 spanningsregelaar.
een ding met koelribben erop. dat achter het balhoofd zit.
Nu zal deze wel stuk zijn maar ik heb hem nog niet opgemaakt.
Dadelijk eerst eens een uurtje of 2 rijden, dan poetsen en dan de boel eens uit elkaar halen.
mijn 2004 model heeft 1 spanningsregelaar.
een ding met koelribben erop. dat achter het balhoofd zit.
Nu zal deze wel stuk zijn maar ik heb hem nog niet opgemaakt.
Dadelijk eerst eens een uurtje of 2 rijden, dan poetsen en dan de boel eens uit elkaar halen.
smurf.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Toine,
Ik denk het niet. De spanningsregelaar wordt m.i. niet gebruikt voor de voor en achterlamp. De spanningsregelaar wordt alleen gebruikt voor de tripmaster en wat ander geneuzel.
Kijk maar eens in het schema.
-later-
Heb je net een mailtje gestuurd met het schema en de draad die loopt van de generator direct naar de schakelaar geel gekleurd (wisselspanning).
Vanuit daar geel naar groen voor dimlicht en geel-blauw naar grootlicht. Een layout van de schakelaar heb ik in de mial bijgevoegd.
Ondervinden andere KTM SX/EXC/MXC ook problemen met het doorbranden van de lampen? Ik wel in elk geval
Ik denk het niet. De spanningsregelaar wordt m.i. niet gebruikt voor de voor en achterlamp. De spanningsregelaar wordt alleen gebruikt voor de tripmaster en wat ander geneuzel.
Kijk maar eens in het schema.
-later-
Heb je net een mailtje gestuurd met het schema en de draad die loopt van de generator direct naar de schakelaar geel gekleurd (wisselspanning).
Vanuit daar geel naar groen voor dimlicht en geel-blauw naar grootlicht. Een layout van de schakelaar heb ik in de mial bijgevoegd.
Ondervinden andere KTM SX/EXC/MXC ook problemen met het doorbranden van de lampen? Ik wel in elk geval
Ook een KTM heeft grenzen
Ik heb in 4 jaar nog geen enkel achterlicht kapot gehad !Jan Vlietland schreef: Ondervinden andere KTM SX/EXC/MXC ook problemen met het doorbranden van de lampen? Ik wel in elk geval
Ik gebruik wel zo'n lampje dat extra verstevigd is (van het merk Stanley)
En voorlicht 1 x stuk gehad.
Dus dat valt wel mee, nietwaar.
Jo VdB
Voor zover ik weet wordt de spanningsregelaar wel gebruikt voor het voor en achterlicht, anders branden ze altijd door, door de wisselende spanningen. Ik heb hetzelfde vroeger gehad bij de oer viertakt KTM met Rotax blok. Een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en geen enkel probleem meer gehad.Jan Vlietland schreef:Ik denk het niet. De spanningsregelaar wordt m.i. niet gebruikt voor de voor en achterlamp.
Ondervinden andere KTM SX/EXC/MXC ook problemen met het doorbranden van de lampen? Ik wel in elk geval
Bij de huidige EXC'n is er bij mij nog nooit een lamp doorgebrand, ook geen remlicht en dit is toch al mijn derde EXC.
Ik heb natuurlijk geen schema van dat ding, maar:Jan Vlietland schreef:Toine,
Ik denk het niet. De spanningsregelaar wordt m.i. niet gebruikt voor de voor en achterlamp. De spanningsregelaar wordt alleen gebruikt voor de tripmaster en wat ander geneuzel.
De meeste van die regelaars zijn zogenaamde korstluitregelaars: De generator wordt simpelweg kortgesloten als de (effectieve)spanning te hoog wordt zodat er niet meer energie wordt afgegeven.
Het maakt niet uit waar de kortsluitregelaar in het circuit zit... zodra die de 'kortsluiting' genereerd komt er gewooon niet meer energie uit de generator, en zullen dus alle circuits (wissel en gelijkspanning) afgeregeld zijn.
Kortom: Denk toch wel dat gewoon de spanningegelaar stuk is..
groet
Check maar eens eerst of je massa nog volledig contact maakt. Als je massa slechts is gaat er nl. zo'n grote stroom lopen dat je lampen direct doorfikken.
Daarna kun je altijd met de andere opties aan de slag (die kosten nl. wel geld)
Daarna kun je altijd met de andere opties aan de slag (die kosten nl. wel geld)
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Dr. Bean, als het een kortsluitregelaar is zou dat kunnen verklaren waarom de lampen doorfikken.
Punt wat ik echter dan niet kan verklaren is waarom de gelijkspanning dan toch netjes 12v is. Alhoewel de accu via de zekering op het circuit aangesloten zit, zou de zekering meteen doorfikken bij een te hoge spanning vanuit de spanningsregelaar. Dit omdat de accu nooit meer dan 12v kan zijn, tenzij je er 20+ Ampere door jaagt. De accu laad verder ook prima op. Ik start er al 4 weken op.
Daarnaast krijg ik absoluut niet de indruk dat de spanning hoger is dan 12v. Want tijdens gasgeven blijft de lamp mooi gelijk branden.
Zou het misschien een los contact kunnen zijn waardoor de regelaar af en toe geen contact maakt? Zou misschien kunnen verklaren waarom de boel doorfikt terwijl het toch 12v Lijkt.
Of moet ik de tune van Twilight zone gaan fluiten
Punt wat ik echter dan niet kan verklaren is waarom de gelijkspanning dan toch netjes 12v is. Alhoewel de accu via de zekering op het circuit aangesloten zit, zou de zekering meteen doorfikken bij een te hoge spanning vanuit de spanningsregelaar. Dit omdat de accu nooit meer dan 12v kan zijn, tenzij je er 20+ Ampere door jaagt. De accu laad verder ook prima op. Ik start er al 4 weken op.
Daarnaast krijg ik absoluut niet de indruk dat de spanning hoger is dan 12v. Want tijdens gasgeven blijft de lamp mooi gelijk branden.
Zou het misschien een los contact kunnen zijn waardoor de regelaar af en toe geen contact maakt? Zou misschien kunnen verklaren waarom de boel doorfikt terwijl het toch 12v Lijkt.
Of moet ik de tune van Twilight zone gaan fluiten
Ook een KTM heeft grenzen
Alvorens een nieuwe spanningregelaat a 45 euro te gaan kopen nog even gaan meten.... zonder spanningsregelaar gaat de wissel spanning op de lampjes riant de hoogte in, dotje gas en je hebt zo 18..20 volt.
Daarna de spanningsregelaar erin gezet en tot mijn verbazing blijft de spanning nu tussen de 10 en 12 volt hangen. Bij beetje gas gaat de spanning zelf nog wat naar beneden.
Ik heb de contacten maar een goed schoongemaakt. de aardcontacten volgens advies Rogier goed vast gezet en de boel er weer in elkaar gezet. Hopen dat die dure lampjes nu wel heel blijven.
Overigens kan je deze spanningsregelaar niet uiteen halen. De eerste laag is een soort siliconen prutje maar daaronder zet de boel ingegoten in een keiharde epoxymassa.
Daarna de spanningsregelaar erin gezet en tot mijn verbazing blijft de spanning nu tussen de 10 en 12 volt hangen. Bij beetje gas gaat de spanning zelf nog wat naar beneden.
Ik heb de contacten maar een goed schoongemaakt. de aardcontacten volgens advies Rogier goed vast gezet en de boel er weer in elkaar gezet. Hopen dat die dure lampjes nu wel heel blijven.
Overigens kan je deze spanningsregelaar niet uiteen halen. De eerste laag is een soort siliconen prutje maar daaronder zet de boel ingegoten in een keiharde epoxymassa.
smurf.