tikken naar nieuwe zuiger

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gast

Ik heb bij mn yamaha 125 cc net een nieuwe zuiger gestoken. Net weer gestart maar bij stationaar lopen komt er een hele harde tik uit ergens vandaan :? kan nie zo zeggen waar het vandaag komt. Ik denk uit de power-valve want uit het overloop slangetje van de power valve komt ook uitlaatgas. Kan het dus zijn dat ik de powervalve verkeerd in elkaar heb gezet. Of wat zou het anders kunnen zijn.
barry!!

bij een brommer heb je wel eens dat er een verkeerde zuiger wordt gemonteerd. en deze dus net wat hoger is dan de vorige. en hij dus de cilinderkop raakt. en dus elke keer die tik hoort.

misschien dat dit ook een mogelijkheid is?.
trek eens je bougie er uit, zet hem in de versnelling. en kijk of die dan nog tikt (gaan lopen)
YZ 80 DAVID
Berichten: 111
Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
Locatie: ferwert (noord friesland)
Contacteer:

barry!! schreef:bij een brommer heb je wel eens dat er een verkeerde zuiger wordt gemonteerd. en deze dus net wat hoger is dan de vorige. en hij dus de cilinderkop raakt. en dus elke keer die tik hoort.

misschien dat dit ook een mogelijkheid is?.
trek eens je bougie er uit, zet hem in de versnelling. en kijk of die dan nog tikt (gaan lopen)
je kan ook de bougie er uit draaien en de met de kickstarter de zuiger laten bewegen.
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

wat ook kan is, dat de zuigerveer de powervalve raakt. Weet niet precies hoe het bij een yammie zit, maar check dat ook even.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

ik heb hem weer uit elkaar gehaald maar alles zat goed in elkaar. ligt in iedergeval niet aan de powervalve. Ik denk dat het aan het spijltje van de vlinderpoort ligt. deze is gescheurd en dus zit er een klein braampje op. Ik ben met de cilinder naar een revisie bedrijf geweest waar hij gehoont was om dat er lichte krassen in zaten. Zij zeiden dat het scheurt in dat spijltje niet uitmaakte. Maar kan het getik komen door dat braampje?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nee. een scheurtje hoor je niet, want als het juist is, raakt de zuigerveer de uitlaatbrug niet eens. Zeker als hij koud is, komt de uitlaatspijl/brug niet in aanraking met de zuigerveer/zuiger.
Is het een uitstekende braam, vijl hem dan weg, met schuurpapier of iets dergelijks(dremel mag ook) Uitstekende dingen raken natuurlijk de zuigerveer. Krassen raken niet de zuigerveer. Dus maak even een piccie en we kijken met z'n allen.
Check ook met soldeerdraad even je speling tussen je zuiger en de cilinderkop.
Geen speling op de diverse lagers?
En het enige wat je gedaan hebt is cilinder eraf en nieuwe zuiger?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

ik ben ff ingelogd nu :)

http://members.home.nl/patrickcoppens/Y ... rpoort.JPG dit is er een foto van. het is mssh nie zo duidelijk maar bij het rondje is ie gescheurd. Als je er met je nagel langs gaat voel je ook duidelijk een af/op gangetje. Bij de vorige zuiger zat hier ook een duidelijke slijt plek.

De boegie of kop raakt hij niet want met kikken hoor je er niets van. Lagers zijn ook nog goed, heb alleen de zuiger vervangen.
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

ik heb ook een scheur gehad in de brug bij mijn uitlaatpoorten.(Van mijn vorige brommer CR250)Laten lassen en opnieuwd laten nicasilen.Durfde het risico niet aan om zo mijn nieuwe zuiger te monteren.
White Knuckle Tight!!!
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

die gast van het revisie bedrijf zij dat het geen kwaad kon en dat het bij heel veel crossers voor kwam. De vorige zuiger heeft er ook gewoon goed mee gelopen. Heb ook geen zin om weer 200 euro te betalen om het te laten nikasilen. Het gaat mij er vooral om of het hier door komt dat hij tikt.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

crossboss schreef:die gast van het revisie bedrijf zij dat het geen kwaad kon en dat het bij heel veel crossers voor kwam. De vorige zuiger heeft er ook gewoon goed mee gelopen. Heb ook geen zin om weer 200 euro te betalen om het te laten nikasilen. Het gaat mij er vooral om of het hier door komt dat hij tikt.
Crossboss gewoon bijwerken zoals Huskie zegt. Dat stijltje iets terugleggen ter hoogte van het scheurtje zodat de zuigerveer het stijltje niet meer raakt en je hebt er geen problemen meer mee. Ik heb 10 jaar terug hetzelfde probleem gehad bij een Honda CR250 en het probleem op de beschreven manier opgelost en ik heb er daarna ook geen problemen meer meegehad. :idea:
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Hoe kan ik dat het beste bij werken dan? Gewoon met schuurpapiertje of toch iets anders?
barry!!

het kan ook komen dat tikken. doordat bepaalde lagers (big-end b.v) speling heeft. maar je met de ouwe zuiger het niet hoorde. doordat de compressie niet zo hoog was. nu met nieuwe zuiger, heb je meer compressie, en komen er dus weer meer krachten op je lagers. waardoor de speling van een bepaald lager naar voren kan komen!

dus met bougie in de cilinder zal die dan dus tikken. en zonder bougie niet!

dus check dat ook ff ;)
en alleen kicken heeft geen zin, je moet hem in de 1 zetten en hard rennen.dan gaat je zuiger wat sneller op en neer dan een keer kicken
Gast

als het door het bigend zou kome hoor je het toch ook in hogere toeren? ik heb het bigend ook goed op speling gecontroleerd mar kon geen speling voelen.
barry!!

speling hoef je nog niet zo zeer te voelen

ik heb big-end lagers en die pennen gezien waar ze omheen zitten, waarvan de buitekant (dus nog in elkaar) er goed uitzagen. en er geen speling te voelen was. maar na het uitelkaar persen viel dat wel zwaar tegen. was dus niet goed meer.

maar zo aan de big-end voelen is natuurlijk gewoon een snelle indicatie. en probeer nou maar eens wat ik zij van die bougie

proberen kan geen kwaad, en zo tijdrovend is het ook weer niet
Gast

Heb je de zuiger niet verkeerd om gemonteerd?
Met de zuigerveer slotjes naar de uitlaat poort toe??
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Heb je de zuiger niet verkeerd om gemonteerd?
Met de zuigerveer slotjes naar de uitlaat poort toe??
Nee
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Ik heb er nog even een filmpje van gemaakt. Misschien dat iemand aan de hand van dit filmpje kan zeggen waar het aan ligt. Ik denk het het big-end is :cry:

http://members.home.nl/patrickcoppens/Y ... V03673.MPG
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Lekker geluidje hoor :? Klinkt wel heel helder, niet echt een bigend als je het mij vraagt. Mijn bigend was aan het uit elkaar vallen en zelfs toen maakte hij geen geluid. Pas als het bonkend word en erger bij gas geven, ook veel trillingen. Je zegt trouwens dat je je bigend speling heb gecontrollerd en dat je geen speling voelde. Nou laat het 0.03 speling hebben gehad dan krijg je niet dit geluid.
Het klinkt als dat de zuigerveer langs je uitlaatklep gaat. Steekt die soms te ver de cilinder in(weet niet of dat mogelijk is met een jammie, met een huskie in iedergeval wel) Als die uitlaatkleppen gaan uitlubberen kunnen ze wel wat te diep gaan liggen. Heb je die kop er al weer af gehaalt? En?
Je hebt een nieuwe zuiger gehaalt, heb je de cilinder op laat meten?
Heb je de juiste maat zuiger of kantelt ie door de cilinder heen?
Dat ding hoort gewoon als alles goed is, niet te horen te zijn.
Klinkt ook wel wat als een tandwiel met giga speling. Maar als dat allemaal goed was, concentreer je dan maar op die zuiger en uitlaat kleppen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

zoals ik zij is hij bij een revisie bedrijf geweest en hijs is licht opgeboord. Dus alles is gemeten enz. Ik heb hem zelf ook al gemailt en hij zij wel dat de zuiger normaal 0.06,0.07 mm speling mag hebben maar deze 0.09 mm speling heeft omdat de cilinder aan de grote kant is. Zelf dacht hij dat dit er niets mee te maken mocht hebben. Zou dit wel het gelijd van een kantelende zuiger kunnen zijn?

Hij dacht ook dat die geluid niet van de zuigerveer kon komen die langs het spijltje van de vlinderpoort gaat. Het powervalve systeem komt ook nie tegen de zuiger aan want er waren geen beschadigingen op de zuiger te zien. Wel is het spijltje dus gescheurd waardoor er een voelbaar af/op gangetje is op de spijltje wat dus het geluid zou kunnen veroorzaken. Maar het revisie bedrijf zegt dat dat nie zo`n geluid kan geven.

Wel heb ik beetje aan het vliegwiel getrokken enzo kon geen speling vinden, maar als ik het vliegwiel snel rond draai en ineens de andere kant op draai hoor ik wel een tik. Volgens mij mag dit niet en dit lijkt mij te duiden op slecht big end. Het geluid lijkt mij ook wel te verklaren als zuiger die tegen de kop komt. Echter als ik hem in zijn 1 zonder bougie duw hoor ik geen tik geluid. De bougie kan hij nooit raken als die erin zit.

Tis maar een vaag verhaal en denk dat ik maar terug ga naar het bedrijf om het geluid daar eens te laten horen.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

dat zelfde geluid had mijn honda cr250 (jaahaa ik reed ooit eens tweetakt:P ) ook .. daarvan was het wel degelijk de schuld van de powervalve .. deze was niet goed gemonteerd ..de poort wou niet verder open , terwijl het centrifugaal systeem maar aan de valve liep te trekken , het geluid van jou crosser is idem aan het geluid dat ik hoorde , alsof er een handje vol knikkers los in het blok ligt ..
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Je hoeft op de zuiger geen plekjes te zien, als alleen de zuigerveer de uitlaatklep raakt. Zuigerveer schraapt langs de cilinderwand, de zuiger zelf niet. Maar begin eens met de cilinderkop eraf halen. Enne als je de bougie eruit haalt en je hoort niets dan zegt dat niets over de kop raken, hoor. Als een motor draait wordt de drijfstang iets verlengt door de centrifugaal krachten.
Enne 0.09 speling hoor je niet hoor, niet als dit geluid tenminste.
Is het wel de goede zuiger, misschien raakt het hemd wel de krukas :?
Enne krukas terugdraaien, dan hoor vaak de tik van de speling van de primaire tandwielen. Lijkt alsof je dan het bigend hoort, is vaak niet zo.
Draai het vliegwiel maar eens heen en weer. Hoor je steeds die zelfde tik.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

even een vraagje tussendoor waar ik toch wel graag antwoord op wil :) staat de powerpoort/klep in "rust" open of dicht? dus gaat hij juist verder open wanneer de toeren hoger worden of net andersom?
barry!!

ik meende dat deze dicht staat.


je hebt het telkens over je big-end lagers, maar heb je al eens stilgestaan bij je small end lager :?:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik heb dit geluid ook eens eerder gehoord en dat was bij mijn Honda cr250 van 1993.
Daar zat op den duur de zuigerpen met te veel speling in de zuiger wat dat geluid veroorzaakte.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

mxrider#28 schreef:even een vraagje tussendoor waar ik toch wel graag antwoord op wil :) staat de powerpoort/klep in "rust" open of dicht? dus gaat hij juist verder open wanneer de toeren hoger worden of net andersom?
bij lage toeren staat de klep dicht (niet helemaal dicht natuurlijk , de klep verminderd alleen de doorlaat) als het toerental stijgt gaat de klep (of poort . of rol) verder open , dit omdat een kleinere uitlaat opening voor meer tegendruk zorgt , wat meer vermogen onderin mee zou moeten brengen ...

(vraag me af waarom ik me nou weer in een tweetakt topic meng :P )
4 strokes only !!
Plaats reactie