defd90 schreef:Beste Mr Bean en Freek,
Nogmaals,ik ben (nog)niet erg thuis in het noppengebeuren.
vloeistofgekoeld geeft volgens mij meer problemen dan luchtkoeling(vooral bij valpartijen??)
Daar dacht ik 8 jaar geleden ook zo over. Maar tegenwoordig is daar toch wel veel in veranderd: Goed bescherming, betere ophanging van de radiator(s) zorgt dat het bijna nooit stuk gaat.
Wanneer je een wat grotere tank hebt, beschermt die vaak ook de koeling (bijv lc4 met 20l of met 28l(adv) tank)
Je krijgt er ook betrouwbaarheids voordelen voor terug:
Veel stabilere motorremperatuur, waardoor de smerig veel beter is en oververhittingsverschijnselen minder vaak voorkomen.
door thermostaat in de koeler (en geen koelvinnen aan het blok) warmt ook swinters het blok netjes snel op (terwijl bij luchtkoeling de olie vaak te koud blijft swinters en te warm zomers)
defd90 schreef:
"oude" ontwerpen zijn het sterkst"(bijv.honda xr´´is niet stuk te krijgen´´)(is dit wel zo)
Ik heb zelf zo'n 130'000km op een XR600 versleten. Absoluut heel betrouwbare fiets: MAAR: vaak zijn ze erg aan gort gereden (en gesleuteld) als je ze 2e hands koopt. Zo ook de mijne, toen ik hem kocht. Ook een XR kan met 10'000km kompleet verziekt zijn door verkeerd onderhoud.
Ik heb wel een GEREGELDE oliekoeler op mijn XR...: Daarmee heb ik >100'000km met 1 zuiger gereden -> bewijst denk ik dat constante motortemperatuur en goede oliehuishuiding De sleutel is! (maar zeker niet de enige factor)
(Als ik nu moest kiezen, zou ik een nieuwe XR400 kopen, of een van iemand waarvan ik heeeeel zeker wist dat ie goed behandeld is (en euhm.. altijd in onderhoud geweest bij een motorzaak is GEEN garantie).
Er is tegenwoordig wel een heel groot verschil met de echte 'crossers': (CRF, EXC etc): Deze zijn echt gemaakt op maximaal vermogen en minimaal gewicht. Ze zijn bedoeld voor op de crossbaan, niet voor langere afstanden (ralley enzo) met vaak maar 1 liter olie, verversingstermijn van <1000km en zuigers die <50 'uur' meegaan: Behoorlijke onderoudskosten en eisen!
Tja.. en 1 of 2 motoren.. zie bovenstaande posting
groet