Wat kunnen we er nog aan doen behalve de as vervangen?
Het voortandwiel kan al aardig bewegen van voor/achter.
De as is dan ook zichtbaar behoorlijk afgesleten, volgens mij komt het door te lang doorrijden met een versleten voortandwiel?
Help Me !!
tandwiel as versleten
Moderator: ghulst
de AS versleten???? (als het werkelijk de as is , moet je er maar even een foto van plaatsten)
het lager op de as zal wel versleten zijn ... niet de as zelf.. voor het lager zit een keering met daarin een bus die op de keering afdicht en op de as afdicht met een o-ring , die bus zal zichtbaar ingesleten zijn aan de buitenkant , gewoon lager , keering en bus (met o-ring) vervangen ... hiervoor zal je wel t blok moeten splitsen denk ik
het lager op de as zal wel versleten zijn ... niet de as zelf.. voor het lager zit een keering met daarin een bus die op de keering afdicht en op de as afdicht met een o-ring , die bus zal zichtbaar ingesleten zijn aan de buitenkant , gewoon lager , keering en bus (met o-ring) vervangen ... hiervoor zal je wel t blok moeten splitsen denk ik
4 strokes only !!
het is echt de as, de vertanding op de as is behoorlijk ingesleten waardoor het tandwiel een flinke speling heeft. Het tandwiel wat erop zit is versleten en als ik (nog niet op gereden) er mee zou gaan rijden vliegt ie er volgens mij op een gegeven moment er over heen.
Ja, JoeBar het kan echt.
Ik heb het een keer gezien bij een XL. De as was ingeslagen door het tandwiel. Net zoiets als koppelingsplaten die op de korf inslaan.
Mijns inziens is dit een fabrikagefout. Onvoldoende geharde as.
Wat voor motor is het en uit welk jaar?
Ik heb het een keer gezien bij een XL. De as was ingeslagen door het tandwiel. Net zoiets als koppelingsplaten die op de korf inslaan.
Mijns inziens is dit een fabrikagefout. Onvoldoende geharde as.
Wat voor motor is het en uit welk jaar?
Je bedoelt met wat moet ik hier aan doen, dat we tips gaan geven die geen geld kosten zoals:vastlassen of lijmen
Doen we niet hoor, want je wilt ooit weer een nieuw tandwiel erop zetten. Dus andere as erin. Suc6.
Helaas is dit wat gebeurt met slecht onderhoud of niet passende tandwielen.
Doen we niet hoor, want je wilt ooit weer een nieuw tandwiel erop zetten. Dus andere as erin. Suc6.
Helaas is dit wat gebeurt met slecht onderhoud of niet passende tandwielen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik dacht dat je bedoelde dat de as ingelopen zou zijn op het lager , maar je bedoelt dus het tandwiel , ja das mogelijk inderdaad , als je een nieuw voortandwieltje haalt die NIET symetrisch is , dus de voorkant bijvoorbeeld vlak en waar aan de achterkant nog een rand aanzit , zou je het tandwiel er *verkeerd* om op kunnen zetten , met de vlakke kant naarbinnen en de ruimte tussen as en tandwiel opvullen met ringen .. (is niet de *braafste* oplossing , maar goedkoper dan een verse as , en beter dan stom vast lassen , wat eigenlijk niet vast zit op een geharde as).... t is maar een ideetje , k heb zoiets al eerder gedaan dus het kan wel
4 strokes only !!
Hee Joebar, ik was er al bang voor dat jij het al een keer meegemaakt zou hebben. Heb je hem toch nog een cheapo oplossing gedaan. Hum heerlijk dat goedkope Misschien gaat het allemaal nog een seizoentje mee.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
heheheh die ervaring heb ik opgedaan in mijn *lowbudget cross periode* (lees : schooltijd) ja ja Joebar is ook naar school geweest , niet zo lang natuurlijk
zo is bijna overal wel een oplossing voor .. bijv
-lekke keering --> keering los halen en het veertje dat erin zit een centimeter inkorten , meestal dicht ie dan weer af
-versleten banden --> omdraaien / of gebruikte (knappe) banden bij de dichtsbijzijnde dealer weghalen , meestal mikken ze die dingen buiten neer (pas op met welke je pikt , ik ben eens thuis gekomen met 19'' banden terwijl ik een 18'' achterwiel had )
-uitlaat vulling --> een glasvezel mat om de binnen demper heen , en de rest van de uitlaat vullen met rockwool (mag je zo meenemen uit de bouw )
- lege benzine tank --> springen op de slangen bij een gesloten pompstation , leverde elke keer toch nog halve litertjes op hier en daar...
- lekke radiateur --> mits het lek niet te groot is , dicht smeren met gungum (uitlaat dicht middel)..ja ja t hielp echt !
- siliconen spray -> elke keer na het rijden en afwassen , spuit ik mn motor in de siliconen spray , om te conserveren en zodat het vuil er beter afgaat , vroeger spoot ik hem in met dieselolie , dit kan met een plantenspuit
- aluminium tandwiel -> vaak kan je deze bij ernstige slijtage nog een beetje in model vijlen met een ronde vijl ..
- gebroken ketting -> een ketting is bijna altijd te lang als je hem nieuw koopt , bewaar de overgebleven schakeltjes , als je deze met een kettingsplitser demonteert , kan je ze weer als sluitschakel gebruiken ..
deze oplossingen zijn natuurlijk lang niet allemaal goed , maar werken goed als het nix mag kosten
zo heb ik er nog veeeel meer , maar t is beter omdat maar niet te verklappen heheh , straks durft niemand meer een motor van mij te kopen
zo is bijna overal wel een oplossing voor .. bijv
-lekke keering --> keering los halen en het veertje dat erin zit een centimeter inkorten , meestal dicht ie dan weer af
-versleten banden --> omdraaien / of gebruikte (knappe) banden bij de dichtsbijzijnde dealer weghalen , meestal mikken ze die dingen buiten neer (pas op met welke je pikt , ik ben eens thuis gekomen met 19'' banden terwijl ik een 18'' achterwiel had )
-uitlaat vulling --> een glasvezel mat om de binnen demper heen , en de rest van de uitlaat vullen met rockwool (mag je zo meenemen uit de bouw )
- lege benzine tank --> springen op de slangen bij een gesloten pompstation , leverde elke keer toch nog halve litertjes op hier en daar...
- lekke radiateur --> mits het lek niet te groot is , dicht smeren met gungum (uitlaat dicht middel)..ja ja t hielp echt !
- siliconen spray -> elke keer na het rijden en afwassen , spuit ik mn motor in de siliconen spray , om te conserveren en zodat het vuil er beter afgaat , vroeger spoot ik hem in met dieselolie , dit kan met een plantenspuit
- aluminium tandwiel -> vaak kan je deze bij ernstige slijtage nog een beetje in model vijlen met een ronde vijl ..
- gebroken ketting -> een ketting is bijna altijd te lang als je hem nieuw koopt , bewaar de overgebleven schakeltjes , als je deze met een kettingsplitser demonteert , kan je ze weer als sluitschakel gebruiken ..
deze oplossingen zijn natuurlijk lang niet allemaal goed , maar werken goed als het nix mag kosten
zo heb ik er nog veeeel meer , maar t is beter omdat maar niet te verklappen heheh , straks durft niemand meer een motor van mij te kopen
4 strokes only !!
Je kunt ook een tandwiel van een grotere kettingmaat (530 oid) afdraaien en erop zetten (merk en type?).
Dit is te vergelijen met JoeB's oplossing.
Dit is te vergelijen met JoeB's oplossing.
Ik dacht dat ik de enigste was vroeger,met mijn lowbudget oplossingen.
Lache JoeBar,ik kwam veel "oplossingen"tegen die ik zelf ook gebruikte in mijn no-money periode.
Heb een keer een brommerzuiger die te groot was(0,25 overmaat)in de bankschroef op maat geschuurd met schuurlinnen.
Je word er wel inventief van als je weinig te besteden hebt.
Lache JoeBar,ik kwam veel "oplossingen"tegen die ik zelf ook gebruikte in mijn no-money periode.
Heb een keer een brommerzuiger die te groot was(0,25 overmaat)in de bankschroef op maat geschuurd met schuurlinnen.
Je word er wel inventief van als je weinig te besteden hebt.
White Knuckle Tight!!!
Joebar; hoe opvullen met ringen? De speling is radiaal niet axiaal!
Heeft een 530 tandwiel kleinere asmaten?
Heeft een 530 tandwiel kleinere asmaten?
JoeBar bedoelt dat je het tandwiel kan omdraaien. Met de rand naar buiten zodat het tandwiel ook op een stuk as zit dat niet versleten zit. En dan moet je inderdaad de kant waar eerst de rand zat opvullen met een ring ef meerdere ringen. Dan zit ie weer in lijn.
Als je dat gaat doen,dus je tandwiel omdraaien(heet trouwens kettingwiel... ),vul je speling van je spline-as en kettingwiel dan op met loctite 638.Heb het wel eens toegepast bij een gammele spline verbinding van mijn vroegere XR kickstarter.Gaat retevast zitten,ook wel eens getest op losse splines op aandrijfassen van auto's.
Demonteren wel mbv. verwarmen.(dat heet,gecontroleerd met een brander verwarmen)
Demonteren wel mbv. verwarmen.(dat heet,gecontroleerd met een brander verwarmen)
White Knuckle Tight!!!
of de beste oplossing m.i ...
het oude kettingwiel afdraaien todat er alleen ring met splines over blijft , deze las je vast op een vers kettingwiel ,(wel precies de splines in lijn) zodat t KETTINGWIEL een 2x zo breed draagvlak hebt op de as
om de ring en het kettingwiel in lijn te krijgen , kun je ze beide op de as plaatsen en vast hechten , niet aflassen als het zaakje op de as zit , dit komt de hardheid van de as niet ten goede , en de uitgaande as keering kan die hitte niet aan , met lekkage als gevolg !!! aflassen doe je pas als je ze van de as hebt gehaald ...
het oude kettingwiel afdraaien todat er alleen ring met splines over blijft , deze las je vast op een vers kettingwiel ,(wel precies de splines in lijn) zodat t KETTINGWIEL een 2x zo breed draagvlak hebt op de as
om de ring en het kettingwiel in lijn te krijgen , kun je ze beide op de as plaatsen en vast hechten , niet aflassen als het zaakje op de as zit , dit komt de hardheid van de as niet ten goede , en de uitgaande as keering kan die hitte niet aan , met lekkage als gevolg !!! aflassen doe je pas als je ze van de as hebt gehaald ...
4 strokes only !!
deze zijn breder dan een 520, asmaat zal bij het zelfde merk niet veel verschillen, maar dat zul je zelf moeten ervaren.Heeft een 530 tandwiel kleinere asmaten?
Bij bepaalde type honda's past zowel een 530 als een 520 op de as.