Hey hallo allemaal,
Ik wilde mijn cilinderkop van mijn xl600 op mijn cilinder vastdraaien, dit ging niet zo goed en het gevolg is dat alle 4 de tapeinden door het schroefdraad heen uit de cilinder zijn gekomen Het is een redelijk versleutelde motor.
Hier wil ik dus 4 helicoils in zetten. Ik kreeg de (hele goede) tip dat hier geen gewone maat helicoils in moeten, maar een slag langer. Het liefst 30 mm, maar 20 mm kan ook nog. De normale lengte heilcoil zou niet sterk genoeg zijn om de cilinderkop er goed op moment op te zetten. Diegene die mij deze tip gaf, heeft het helaas zelf ondervonden.
Wie weet waat ik deze kan kopen/bestellen?
20 mm liefst 30 mm helicoils gezocht
Moderator: ghulst
Wat voor draaddiameter zoek je ?
In een Engelse catalogus voor auto-onderdelen heb ik ze gevonden. Misschien zijn ze ook te vinden op de site : www.demon-tweeks.co.uk
In een Engelse catalogus voor auto-onderdelen heb ik ze gevonden. Misschien zijn ze ook te vinden op de site : www.demon-tweeks.co.uk
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Tis een leuke tip, maar ook een beetje een fabeltje!Dano schreef:Hey hallo allemaal,
Ik wilde mijn cilinderkop van mijn xl600 op mijn cilinder vastdraaien, dit ging niet zo goed en het gevolg is dat alle 4 de tapeinden door het schroefdraad heen uit de cilinder zijn gekomen Het is een redelijk versleutelde motor.
Hier wil ik dus 4 helicoils in zetten. Ik kreeg de (hele goede) tip dat hier geen gewone maat helicoils in moeten, maar een slag langer. Het liefst 30 mm, maar 20 mm kan ook nog. De normale lengte heilcoil zou niet sterk genoeg zijn om de cilinderkop er goed op moment op te zetten. Diegene die mij deze tip gaf, heeft het helaas zelf ondervonden.
Wie weet waat ik deze kan kopen/bestellen?
Probleem is: Een helicoil is een soort veertje wat in de 'lengte' geen sterkte heeft. Bij het aandraaien van de bout, rekt de bout en komt de kacht eigenlijk alleen op de eerste paar windingen. De kracht wordt niet door de helicoil of de bout overgebracht naar de andere windingen. (Het Alu is veell stijver dan de bout)
(maar als je het toch wil doen kan je inderdaad gewoon 2 onder elkaar zetten).
Het probleem van de kracht op de eerste windingen wordt WEL opgelos door een echte insert: Een hardstalen busje met binnen en buiten schroefdraad: Probleem is dat dit meer 'vlees' kost.
Ik heb hier een XL cilinder waar de helicoils in middels ook weer uitgekomen zijn.... alsnog een bus ingezet: De bus moet wel door/langs de kraag van de stalen cilinderbus. Dit lukt je met uit de hand tappen niet: hiervoor moet effe bij een revisiebedrijf langsgaan.
(In Nijmegen weet ik een goed adres voor je).
groet
Ik wil je verkoop niet tegen houden, maar:fptjb schreef:hallo , ik heb eventueel nog een goede cilinder zuiger liggen van een xr 600.
Hoewel de cilinder nagenoeg hetzelfde is, past het niet op een XL. (alleen de kopbouten zijn M9x1.25 ipv M8x1.25)
XR heeft langere slag en daarom zit de zuigerpen hoger in de zuiger. Zou je dit monteren op een Xl, loopt de zuiger aan de onderkant klem tegen de krakwang en heb je veel te weinig compressie.
groet
Sorry dat ik zo laat antwoord.
Ik heb er even goed naar gekeken en ben bang dat er geen helicoils in gaan passen. Om er helicoils in te laten passen moet er uitgeboord worden en die ruimte is er niet meer over.
Ik zal het uitleggen: het schroefdraad aan de kant waar de nokkasketting langs gaat zit maar een paar mm verwijderd van de rand. Dat betekent dat als je het uit zo boren, boor je al door die wand heen.
Of als het net wel zou lukken is het enkele mm alu nooit zo sterk om de krachten te kunnen houden.
Mijn zuiger is net nieuw, mijn cilinderbus nog goed, dus ik heb even rondgebeld. Ik heb iemand gevonden die voor mij mijn cilinderbus in een goede cilinder wil persen die hij nog heeft liggen Voor een hele schappelijke prijs. Ik ben blij
Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties
fptjb: bedankt voor het aanbod, maar een XR cilinder gaat niet passen op mijn xl.
Ik heb er even goed naar gekeken en ben bang dat er geen helicoils in gaan passen. Om er helicoils in te laten passen moet er uitgeboord worden en die ruimte is er niet meer over.
Ik zal het uitleggen: het schroefdraad aan de kant waar de nokkasketting langs gaat zit maar een paar mm verwijderd van de rand. Dat betekent dat als je het uit zo boren, boor je al door die wand heen.
Of als het net wel zou lukken is het enkele mm alu nooit zo sterk om de krachten te kunnen houden.
Mijn zuiger is net nieuw, mijn cilinderbus nog goed, dus ik heb even rondgebeld. Ik heb iemand gevonden die voor mij mijn cilinderbus in een goede cilinder wil persen die hij nog heeft liggen Voor een hele schappelijke prijs. Ik ben blij
Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties
fptjb: bedankt voor het aanbod, maar een XR cilinder gaat niet passen op mijn xl.
KLR250
XL600R
Husqvarna 510 TE Supermotard
XL600R
Husqvarna 510 TE Supermotard