Tijdens mijn avonturen afgelopen weekend vroeg ik me af wanneer je in een bocht moet gaan staan en wanneer zitten. Veel enduro mannen zie je staan in bochten, terwijl veel crossers juist zitten. Zelf heb ik de neiging om te gaan zitten in de bocht omdat je dan de moto lekker plat in de bocht kunt leggen.
Bij wat oefenen met staan kreeg ik weer de indruk dat juist bij glibberige, aggresieve bochten het staan soms beter is. De motor kan dan achter slaan zonder dat je er veel last van hebt.
Wat is jullie mening hierover?
Wanneer staan en wanner zitten in bochten
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Inderdaad!! http://www.transworldmotocross.com/mx/h ... 5,,00.html staat veel uitleg over het hoe en wat
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Staan als je niet meer zitten kunt en zitten als staan niet meer lukt
Tja , als ik er zo over nadenk dan weet ik het eigelijk niet precies.
Bij grote knippen en bij het remmen dan sta ik zowiezo.
Op paden met boomwortels = staan.
Kruip sluip op hoge snelheid = staan (het is zowiezo niet aan te raden om een voet uit te steken tussen de bomen , stronken en wortels).
Snelle bochten op volle snelheid (driftend) is zitten.
Snelle bochten met knippen = staan , maar dit is weer afhankelijk van hoe je deze aansnijdt.
Korte bochten = meestal zitten
Tja, het gaat allemaal op gevoel.
Tja , als ik er zo over nadenk dan weet ik het eigelijk niet precies.
Bij grote knippen en bij het remmen dan sta ik zowiezo.
Op paden met boomwortels = staan.
Kruip sluip op hoge snelheid = staan (het is zowiezo niet aan te raden om een voet uit te steken tussen de bomen , stronken en wortels).
Snelle bochten op volle snelheid (driftend) is zitten.
Snelle bochten met knippen = staan , maar dit is weer afhankelijk van hoe je deze aansnijdt.
Korte bochten = meestal zitten
Tja, het gaat allemaal op gevoel.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
He Gassen bedankt!
Dit was precies waar ik naar op zoek was.
Korte bochten dus zitten. Is dit omdat je dan de motor lekker plat kunt leggen?
Bij knippen ga ik inderdaad ook altijd staan.
Ik had van Ronald Overveld ook al de opmerking gekregen dat ik mijn benen op de stepjes moet houden bij kruip-sluip paden. Nadat hij me een paar horror verhalen vertelde begreep ik waarom (Passion of Christ was in vergelijking met die horrorverhalen net Sesamstraat)
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je bij snelle bochten op volle snelheid gaat zitten. Ik vind bij die bochten juist lekker om te staan. Is dit omdat je dan je been als extra steunpunt kan gebruiken? Bijstappen op die snelheid kan ik niet. Tenminste ik loop geen 60km/u.
Dit was precies waar ik naar op zoek was.
Korte bochten dus zitten. Is dit omdat je dan de motor lekker plat kunt leggen?
Bij knippen ga ik inderdaad ook altijd staan.
Ik had van Ronald Overveld ook al de opmerking gekregen dat ik mijn benen op de stepjes moet houden bij kruip-sluip paden. Nadat hij me een paar horror verhalen vertelde begreep ik waarom (Passion of Christ was in vergelijking met die horrorverhalen net Sesamstraat)
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je bij snelle bochten op volle snelheid gaat zitten. Ik vind bij die bochten juist lekker om te staan. Is dit omdat je dan je been als extra steunpunt kan gebruiken? Bijstappen op die snelheid kan ik niet. Tenminste ik loop geen 60km/u.
Ook een KTM heeft grenzen
Ik kwam laatst in de berm een rondslingerende suikerbier tegen met een gangetje van 80 km/u waardoor m'n achterwiel compleet wegsloeg en toen heb ik toch maar een voetje uitgestoken als reflex, maar ikw as toch blij dat ik m'n cross laarzen aan hadJan Vlietland schreef: Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je bij snelle bochten op volle snelheid gaat zitten. Ik vind bij die bochten juist lekker om te staan. Is dit omdat je dan je been als extra steunpunt kan gebruiken? Bijstappen op die snelheid kan ik niet. Tenminste ik loop geen 60km/u.
Maar juist op die hogere snelheden stuur ik meer met m'n knieen en sta ik eigenlijk veel meer in bochten.
Jan,
op hoge snelheid dan bedoel ik ook op HOGE snelheid waarbij de achterkant van de motor naar buiten toe weg wil (driften dus).
Dit driften gaat gemakkelijker als je ver voorop de motor gaat zitten en voorover gaat hangen ;meer druk op de voorkant en een lager liggend zwaartepunt.
Knie tegen de tank , een beetje "in de bocht gaan hangen".
Beide voeten kunnen gewoon op de stepjes blijven.
(zelfs ene V. Rossi kan niet staand op hoge snelheid door de bocht...........denk ik )
Biete sehr
op hoge snelheid dan bedoel ik ook op HOGE snelheid waarbij de achterkant van de motor naar buiten toe weg wil (driften dus).
Dit driften gaat gemakkelijker als je ver voorop de motor gaat zitten en voorover gaat hangen ;meer druk op de voorkant en een lager liggend zwaartepunt.
Knie tegen de tank , een beetje "in de bocht gaan hangen".
Beide voeten kunnen gewoon op de stepjes blijven.
(zelfs ene V. Rossi kan niet staand op hoge snelheid door de bocht...........denk ik )
Biete sehr
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik kwam laatst in de berm een rondslingerende suikerbier tegen met een gangetje van 80 km/u waardoor m'n achterwiel compleet wegsloeg en toen heb ik toch maar een voetje uitgestoken als reflex, maar ikw as toch blij dat ik m'n cross laarzen aan had [/color][/quote]
Lekker suikerbier Was dat een heel kratje een fust of een vrachtwagen vol?
Lekker suikerbier Was dat een heel kratje een fust of een vrachtwagen vol?
MaxWR450F
2fast4you
2fast4you