Heey
ene maat van me heeft een rm 250 met papieren voor op de baan,
nu zou hij die later willen ombouwen tot supermotard voor op de baan,
maar we horen hier en daar zeggen dat je een cross kapotrijdt als je er mee op de baan rijdt!!
wat is hiervan waar? en kan het kwaad of niet?
Cruala
2-takt croos op de baan?
Moderator: ghulst
Kapot rijdt waarop? Als alles volgens de fabrieks toleranties is, lijkt het me geen probleem. Misschien carb aanpassen aan weg gebruik. Grotere hoofdsproeien voor constante volgas rijden, dus betere koeling!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr okt 01, 2004 13:39
- Locatie: antwerpen
als je met een crosser op de baan gaat rijden ga je toch langer rijden als wanneer je gaat crossen en grotere afstanden doen gaat ie dan ook niet meer slijtage hebben?
there ain't no hill to high
Jaa maar dat noem ik niet kapot rijden. Dat is normale slijtage. Als je iets meer gebruikt, dan...ja, dan gaat het eerder stuk
Enduro motoren rij je in een seizoen wat kilometers betreft naar hun einde. De toppers rijden meerdere enduro motoren per jaar naar de vaantjes.
Enduro motoren rij je in een seizoen wat kilometers betreft naar hun einde. De toppers rijden meerdere enduro motoren per jaar naar de vaantjes.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik he horen zeggen dat het langdurig rijden aan constant toerental voor een cross niet zo goed is...
Gelijk heb je,
een tweetakt zal het zeker niet lang uithouden op de baan.
Begin dit jaar nam ik deel aan de Transtunesia.
De bedoeling was om op een Suzuki Rmx 250 te gaan. Volgens de dealer onverwoestbaar. Hooguit een zuigertje halverwege.
Zogezegd, zogedaan, alle voorbereidingen getroffen, reserveonderdelen aangeschaft enz. Maar het week-end voor het vertrek toch eens getest hoe lang hij het plankgas op een rechte lijn zou uithouden.
Wel, heel kort, zelfs geen kilometer! Motortje had nochtans geen vijftien uur gedraaid en werd één op dertig gesmeerd. Gesmolten zuiger was het gevolg
Dan maar in allerheil een zware 4 takt aangeschaft.
Xander.
een tweetakt zal het zeker niet lang uithouden op de baan.
Begin dit jaar nam ik deel aan de Transtunesia.
De bedoeling was om op een Suzuki Rmx 250 te gaan. Volgens de dealer onverwoestbaar. Hooguit een zuigertje halverwege.
Zogezegd, zogedaan, alle voorbereidingen getroffen, reserveonderdelen aangeschaft enz. Maar het week-end voor het vertrek toch eens getest hoe lang hij het plankgas op een rechte lijn zou uithouden.
Wel, heel kort, zelfs geen kilometer! Motortje had nochtans geen vijftien uur gedraaid en werd één op dertig gesmeerd. Gesmolten zuiger was het gevolg
Dan maar in allerheil een zware 4 takt aangeschaft.
Xander.
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Dat de zuiger gesmolten is had niets met de smering te maken, hij was gewoon te arm afgesteld voor volgas rijden Je had er gewoon een grotere hoofdsproeier in moeten zetten dan was er niets gebeurd en plankgas rijden op lang traject zolas op de verharde weg is natuurlijk vragen om problemen, met 90% gas blijft het veel langer heelxander schreef:Gelijk heb je,
een tweetakt zal het zeker niet lang uithouden op de baan.
Begin dit jaar nam ik deel aan de Transtunesia.
De bedoeling was om op een Suzuki Rmx 250 te gaan. Volgens de dealer onverwoestbaar. Hooguit een zuigertje halverwege.
Zogezegd, zogedaan, alle voorbereidingen getroffen, reserveonderdelen aangeschaft enz. Maar het week-end voor het vertrek toch eens getest hoe lang hij het plankgas op een rechte lijn zou uithouden.
Wel, heel kort, zelfs geen kilometer! Motortje had nochtans geen vijftien uur gedraaid en werd één op dertig gesmeerd. Gesmolten zuiger was het gevolg Dan maar in allerheil een zware 4 takt aangeschaft.Xander.
Toevallig, ik zit namenlijk ook met het idee om een 250 cc 2 takt in men kleine xr200r in te bouwen, wel voor op de baan wel te verstaan, mss overschakellen tot sm, klein maar erg prettig en met een 250 2 takt heel veneinig.
Don't pose you're bike, ride it.
Probleem met een 2takt crosser blijft natuurlijk de carburatie. Een 2takt heeft altijd een toerental waarbij hij het beste spoelt, en meer toerentallen waarbij die slecht spoelt. Bij lage toerentallen loopt een 2takt vol, omdat hij slecht spoelt. Om dit tegen te gaan zetten we hem daar arm. Bij volgas spoelt hij ook slecht, daar lopen we dus ook te zoeken met de afstelling. Bij zo'n 3/4 gas loopt een 2takt perfect, uitlaat werkt goed mee etc. In dat gebied rijden we ook het meest en dus proberen we daar optimaal te krijgen. Maar om hem daar optimaal te krijgen moeten we een beetje schipperen met naald afstelling, hoofdspoeier.
Gesmolten zuiger kan ook door te vroege ontsteking zijn gekomen. Detonatie en kleine hoofdsproeier zijn echte killers. Ook voor een 4takt trouwens
Gesmolten zuiger kan ook door te vroege ontsteking zijn gekomen. Detonatie en kleine hoofdsproeier zijn echte killers. Ook voor een 4takt trouwens
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik ben wel erg benieuwd naar hoe dat zal werken want bijvoorbeeld, waar word de benzine dan ingespoten, gewoon onder de zuiger of direct bovenin de cilinder (hoe gaat het dan met de smering van de krukas?).
Maar wat ik trouwens een beetje vreemd vind is dat ze nog altijd vast houden aan het handmatig mengen van de benzine/2-takt olie. Bij scooters zit een apart reservoirtje ingebouwd waar je de 2-takt olie in moet gieten en het motortje mengt het vervolgens zelf. Op die manier loop je dus niet tegen het probleem aan waar mijn broer laatst mee te kampen had. Hij had aan de pomp getankt waarna hij de 2-taktolie toevoegde, blijkbaar heeft toen de olie zich niet goed vermengt met de benzine want toen hij de motor weer startte liep hij even (tot de carb. leeg was) om vervolgens af te slaan en niet meer aan de praat te krijgen was... Wat was er gebeurt? de carb. was vol gelopen met 2-taktolie waardoor hij helemaal vet sloeg.
Ik weet niet het fijne van hoe het in zijn werk gaat met die manier van mengen en of het ook goed toepasbaar is op wedstrijdmotoren e.d. omdat het (lijkt mij) moeilijk te controleren is hoe de mengverhouding is. Maar het idee is wel goed vind ik. Het werk in ieder geval wel een stuk makkelijker. Geen geneuzel meer met een flesje olie meenemen en geen gereken meer aan de pomp...
Maar wat ik trouwens een beetje vreemd vind is dat ze nog altijd vast houden aan het handmatig mengen van de benzine/2-takt olie. Bij scooters zit een apart reservoirtje ingebouwd waar je de 2-takt olie in moet gieten en het motortje mengt het vervolgens zelf. Op die manier loop je dus niet tegen het probleem aan waar mijn broer laatst mee te kampen had. Hij had aan de pomp getankt waarna hij de 2-taktolie toevoegde, blijkbaar heeft toen de olie zich niet goed vermengt met de benzine want toen hij de motor weer startte liep hij even (tot de carb. leeg was) om vervolgens af te slaan en niet meer aan de praat te krijgen was... Wat was er gebeurt? de carb. was vol gelopen met 2-taktolie waardoor hij helemaal vet sloeg.
Ik weet niet het fijne van hoe het in zijn werk gaat met die manier van mengen en of het ook goed toepasbaar is op wedstrijdmotoren e.d. omdat het (lijkt mij) moeilijk te controleren is hoe de mengverhouding is. Maar het idee is wel goed vind ik. Het werk in ieder geval wel een stuk makkelijker. Geen geneuzel meer met een flesje olie meenemen en geen gereken meer aan de pomp...
Jofa , ik heb dit ook al een keer iemand zien gebeuren.
Je moet met een 2 tact ook eerst benzine erin doen en dan pas de olie toevoegen want anders loopt de olie meteen door de benzinekraan de carb. in.
Of je moet eerst de benzinekraan dicht zetten voordat je tankt en dan maakt het niet zo veel uit als je maar flink schud met de motor als je hebt getankt.
Je moet met een 2 tact ook eerst benzine erin doen en dan pas de olie toevoegen want anders loopt de olie meteen door de benzinekraan de carb. in.
Of je moet eerst de benzinekraan dicht zetten voordat je tankt en dan maakt het niet zo veel uit als je maar flink schud met de motor als je hebt getankt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Hij tank ook altijd eerst de benzine want anders weet ie natuurlijk ook niet hoeveel olie hij moet toevoegen.
Gebruikt ie toevallig putoline ?
Die is veel te dik dus die mengt niet zo goed.
Als ik hem was zou ik overstappen op castrol tts , die heb ik altijd in mijn 2 tact tijd gebruikt en nooit ergens last mee gehad.
Die is veel te dik dus die mengt niet zo goed.
Als ik hem was zou ik overstappen op castrol tts , die heb ik altijd in mijn 2 tact tijd gebruikt en nooit ergens last mee gehad.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
oa. CanAm had in het midden van de jaren '70 de befaamde Qualifyer, TnT"s en andere cross- en offroadmachines die met de Rotax-motoren met roterende inlaat reden. Deze hadden allen een Mikuni-oliepomp met apart oliereservoir in de bovenste frame-buis.jofa schreef:Ik weet niet het fijne van hoe het in zijn werk gaat met die manier van mengen en of het ook goed toepasbaar is op wedstrijdmotoren e.d. omdat het (lijkt mij) moeilijk te controleren is hoe de mengverhouding is.
Zeer robuust, ging nooit kapot (er is 1 claim binnengekomen van een eigenaar, maar die had abusievelijk versnellingsbakolie gebruikt ....)
Maar, de "crossers" vonden dat maar niks en hadden er (onterecht) geen vertrouwen in.
Jo VdB
Jo VdB mijn Kramer crosser met een Rotax blok met roterende inlaat had echt geen oliepomp Daar gooiden we toen gewoon benzine gemengd met Castrol TT in (toen nog geen TTS in 1980).oa. CanAm had in het midden van de jaren '70 de befaamde Qualifyer, TnT"s en andere cross- en offroadmachines die met de Rotax-motoren met roterende inlaat reden. Deze hadden allen een Mikuni-oliepomp met apart oliereservoir in de bovenste frame-buis.
Joop,
dat is perfect mogelijk.
Maarre, de Can Am's hadden dus wel zo'n oliepomp in de beginjaren . Ook de crossers, maar daar zijn ze dus van af gestapt.
De enduro's bleven deze pomp behouden (praktisch dezelfde motor...)
De pomp van de 250 gaf bv. bij volgas 175 mL/uur olie.
Jo VdB (Joop, heb je nog onderdelen liggen van die Kramer / Rotax, want dan ben ik wel geinteresseerd)
dat is perfect mogelijk.
Maarre, de Can Am's hadden dus wel zo'n oliepomp in de beginjaren . Ook de crossers, maar daar zijn ze dus van af gestapt.
De enduro's bleven deze pomp behouden (praktisch dezelfde motor...)
De pomp van de 250 gaf bv. bij volgas 175 mL/uur olie.
Jo VdB (Joop, heb je nog onderdelen liggen van die Kramer / Rotax, want dan ben ik wel geinteresseerd)