GPS

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Leuk, maar ik heb geen gps. Zullen we een onderwerpje gps starten, het hoe wat welke en waarom etc????
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

OK.,

Een GPS heeft talloze mogelijkheden, die ik niet allemaal zal bespreken.

Een van de leuke functies is dat je een route vast kunt leggen(trackback), simpel door 'm een keer te rijden met de GPS op het stuur.
De GPS trekt dan een stippellijntje in het beeld en volgt iedere bocht/afslag. Nauwkeurigheid 5-15 meter.
Mijn route van 140 km neemt 50% van het geheugen in beslag, dus dat geeft mogelijkheden.

Zo'n vastgelegde track kun je gewoon per email versturen.
Met het Garmin programma kun je het dan openen en bekijken met de kaart en de gereden track in beeld.

vervolgens kun je zo'n track dan eenvoudig in elke (Garmin) GPS laden en narijden. In beeld zie je dan een driehoekje die aangeeft waar jij rijdt. De stippellijn schuift door het beeld tijdens het rijden.

Rij je fout dan zie je het stippellijntje langzaam uit beeld verdwijnen.

Grote voordeel t.o.v. een roadbook; je ziet direkt wanneer je fout rijdt. En is de route versperd, dan rij je gewoon een blokje rond tot je het lijntje weer ziet. Je kunt in/uitzoomen van 30meter tot 600km.
Ook hoef je bij richtingveranderingen geen teller op 0 te zetten of je roadbook door te draaien.

Voor dit werk kun je toe met een eenvoudige GPS als de Garmin 2+.
bij een 3+ heb je ook nog een kaart in beeld en de Garmin-V navigeert zelf(s) als een volwaardig navigatiesysteem.

Mijn eerste 2+ kocht ik op marktplaats voor 375 oude guldens.
In de USA bestel je ze nieuw voor rond $ 200,--
De 3+ en de V moet je niet in de USA bestellen i.v.m. een niet te verwijderen USA basiskaart.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Freek, ik kijk net even op hun site(garmin) en zie dat jouw gps II wat verder onderop staat. Ze beginnen met die e-trex modellen. Ik ga door met lezen, maar wat is de beweegreden voor jouw om die gps II te hebben ipv een andere???
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

de 2+, 3+ en de V passen allemaal in de touratech houder voor motoren.

Deze modellen worden dan ook het meest toegepast. De E-trex is eigenlijk ontwikkeld voor wandelaars.

Er kan een externe antenne aan en je kunt 'm zowel horizontaal als vertikaal gebruiken.

Overigens heb ik de 2+ niet meer. Via een 3+ ben ik uiteindelijk bij de Garmin V terecht gekomen. Eigenlijk te duur voor hobby gebruik, maar ik gebruik 'm normaal voor m'n werk in de auto.

Maar voor de toepassing waar ik over schreef, heb je aan een 2+ genoeg.

Ik heb voor Garmin gekozen omdat dat de meest verkochte 'handheld' ter wereld is.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Nog even het verschil;

Bij de 2+ zie je geen kaart op het scherm. Alleen de gereden (of te rijden) track en eventuele waypoints die je ingegeven hebt.

Bij de 3+ hetzelfde, maar dan heb je ook kaart in beeld. Tijdens het rijden schuift die kaart door het beeld. Je kunt er 1,4 MB aan detail kaarten in laden.

De V kan zelf navigeren. Toets een adres in en hij navigeert je er naar toe. Tot aan het huisnr. aan toe.
Je kunt er 19 mb aan detailkaarten in laden. Dit komt neer op 1/3 van NL,
De helft van Belgie en Schotland past er in z'n geheel in.

Bij alle 3 kun je inzoomen tot op 30 meter en uitzoomen tot op 600 km.

Dus je komt ergens in de Vogezen het bos uit en je wilt weten waar je bent, dan zoom je gewoon even uit tot je een plaatsnaam ziet in de buurt.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

huskie schreef:Freek, ik kijk net even op hun site(garmin) en zie dat jouw gps II wat verder onderop staat. Ze beginnen met die e-trex modellen. Ik ga door met lezen, maar wat is de beweegreden voor jouw om die gps II te hebben ipv een andere???
De e-trex is door z'n platte model, wel geschikt om in het kaartvak van een tanktas te gebruiken.

Op het duitse www.ebay.de (zoeken in alle categorien) zijn diverse modellen te koop. Ook op marktplaats vind je ze.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gast

Freek, ik heb een III+ en stel de resolutie voor Tracklog op 250 m, zo ben ik zeker dat alles van een dag erin kan (meestal toch). Op wat stel of stelde jij in ?

Ik heb vernomen dat je bij de V de resolutie van Tracklog niet meer kan instellen. Is dit zo ?

Is de V eigenlijk handig in het terrein ? Dan rij je toch gewoon op het stippelijntje of kan je daar ook de routefunctie gebruiken ?

Voor de mensen die twijfelen om een E-trex te kopen zou ik zeggen niet doen. Veel te kleine knopjes voor op een motorfiets. Neem een tweedehands III+ (voor +/- 250 €) of een dure V. Grote knoppen die je zelfs met handschoenen kan bedienen.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik wist eerlijk gezegd niet dat hoe verder je inzoomt, hoe meer geheugen de track gebruikt. Is dat wel zo ?
Bij de V maakt het niet uit in welke mate je ingezoomd hebt.

Zelf heb ik het scherm bij het narijden van een track vaak op 200m staan.

De V heeft in het terrein eigenlijk geen toegevoegde waarde t.o.v. de 3+.

Hij kan inderdaad navigeren op een track, maar het enigste verschil is dat waar je normaal een stippellijntje ziet,nu een dikke lijn staat.

Ook geeft ie de km's aan tot het eindpunt.

1 ding moet je wel op letten als je met de V een track vastlegt;

Bij de 3+ zie je vaak dat de aanwijzer iets buiten de weg zit die je rijdt, door een mindere ontvangst of onnauwkeurig kaart.

Bij de V zit een 'lock on road' funktie, die er voor zorgt dat de aanwijzer op de weg blijft.

Afgelopen zaterdag reed ik een zandweg naast de A28.

Toen ik thuis de route op de computer bekeek stond de track over de A28 getekend i.p.v. ernaast, omdat de zandweg niet op de kaart staat.

Deze lock-on-road funktie dus uitzetten bij het vastleggen van een off-road route.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

In het terrein is het kunnen gebruiken van de kaart nauwelijks een voordeel. De onverharde 'wegen' staan zelden op de e-kaart. Hooguit handig omdat je ziet wanneer je weer een weg kruist, of wanneer je eraf duikt, waar je de dichtsbijzijnde weg hebt.

Ik heb een 2 (zonder +) en ben niet zo'n held in het gebruik ervan. Heb het ding alleen bij me als ik streken rij waar ik kan verdwalen én dat een groot probleem zou zijn. Is een prima verzekering dan, want uit de aard der zaak heb je dan geen dekking voor je mobeiltje :-)
Ga de tip van Freek met het track-log uitproberen. Lijkt me een érg makkelijke manier om de routes die ik hier ken voor anderen 'uit te zetten'.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik heb in de vogezen van dichtbij een gps mogen meemaken en vondt het zeer handig in gebruik. Voordat we naar de vogezen gingen, heb ik een roadboek gemaakt van stafkaarten, die op de eerste afslag al niet meer klopte(zie verslag vogezen) en gingen we over op gps. We hadden van te voren 5 of 6 waypoints gemaakt(in ieder geval een om te tanken) en zochten verder zelf onze tracks uit. De GPS bracht ons in hoofdlijnen daarheen waar ons eerste waypoint stond. Heel handig. Je hebt dus in ieder geval een goede stafkaart nodig die je via de computer moet oproepen(inscannen ???) of een heel goede cd-rom met stafkaarten. Daarna moet je de gps dus laden. Dit snap ik niet zo heel goed, maar de tijd zal het wel leren.
Ik heb ooit iets gelezen van coordinaten zelf invoeren, is iemand hier mee bekend. Hoef je de stafkaart dus niet in te scannen.
Afijn, voor onbekend gebied bijna een must, hoewel ik ook een compas vertrouw(en vergeet de kaart niet me te nemen in je rugzak).
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

'Stafkaarten inscannen of CD-Rom met stafkaarten' dát is de crux van een probleem met die dingen voor off-road gebruik. Van de meeste gebieden is een dergelijke detaillering niet op CD-rom verkrijgbaar.
Scannen lijkt aardig, maar dan heb je het nog niet in je GPS en dat gaat ook niet lukken.

Jouw oplossing met een beperkt aantal waypoints en een kaart waar die op terug te vinden zijn gebruik ik ook. Potentieel probleem hierbij is het gebruikte coördinatenstelsel van de kaart. Er zijn er knap wat voorgeprogrammeerd, maar bijvoorbeeld de OLV-toren in het midden van Nederland is helaas geen standaard kaartreferentie in de GPS. Is een enórm voordeel als je het WGPS84 kan terugvinden.
Hóóp zelf op een betere oplossing en ben druk met 1. het verhogen van mijn vaardigheid, 2. spullen verzamelen (met zéér welwillende steun van Freek), 3. eventueel routebook-software van Quo Vadis aanschaffen.

De site www.gps-garmin.nl die Freek opgaf is héél nuttig, want je kan daar heel handige software gratis downloaden.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Met ozyexplorer kun je kaarten scannen en in beeld aan elkaar plakken.

Vervolgens voer je 2 tot 9 bekende GPS punten in en de rest berekend ie zelf. Deze Gps punten haal je gewoon van de Garmin software. Kruispunten van hoofdwegen enz.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Geweldig. Op zoek naar ozyexplorer, want van onze vallei en omstreken heb ik 1 : 50.000 beschikbaar.
Wéér een stap verder :-) Een gróte stap dit keer.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Waar heb jij dat gevonden Freek? Verschillende zoekmachines geven geen enkele hit. Nou ja, op een Franse botenmakelaar na dan ;-(
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

www.oziexplorer.com

probeerversie gratis te downloaden
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Even herhalen: ik ga op zoek naar een garmin(bekendste merk) met grote knoppen(handschoen knoppen) die je kunt downloaden via je computer(pc/garmin scart kabel nodig). Je download in je gps de waypoint die je hebt aangemaakt cq verkrijgt via oziexplorer software welke kaarten/platgronden gebruikt die je hebt ingescand via een flatbed scanner. Coordinaten rechtstreeks inputten in je gps is onbegonnen werk??
Als ik nu dus op vakantie iets wil doen, heb ik mijn pc nodig? of zijn er nog andere mogelijkheden?
Mocht ik een tweedehandse op de kop tikken, kan ik dan beoordelen of hij het doet.(Aan zetten en lopen, kijken of ie wat aangeeft??)
En zit er bij elke gps standaard software??
Vragen, vragen, vragen, alvast bedankt voor jullie antwoorden. :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Manieren om waypoints in je GPS te krijgen;

1)handmatig. is te doen maar kost tijd.
Op een goede kaart met hoogte en breedte graden kun je zelfs je eigen waypoints meten/berekenen.

2)met de 'mark' toets. je staat ergens en wilt dit punt vastleggen om weer terug te vinden.

3)Via je computer met de Garmin software. (wordt niet altijd bijgeleverd) is voor een paar tientjes te koop op marktplaats. Is wel gedetailleerd maar onverhard staat er vaak niet op.
waypoints maken is dan een kwestie van een muisklik.
Met oziexplorer kun je dus je eigen kaarten scannen. Verder werkt het op dezelfde manier als de Garmin RR software (roads&recreation)

op www.calle.com kun je wereldwijd waypoints zoeken.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

¡Vaya! OsIexplorer! Erg indrukwekkend product. Staat ook op de sites onder de links-pagina een rijkdom aan info zeg.

Maar goed, weet inmiddels welke draadjes op welke pinnetjes moeten, dus
- morgen een RS232-stekkertje halen.
- Dán ga ik EasyGPS proberen en als dat een beetje lukt,
- een E-kaart inladen en try de trial-versie van Osiexplorer
- als dát een beetje wil vlotten ga ik eindelijk een scanner kopen
- en kan ik de stafkaarten van de regio hier van routes voorzien

Wellicht word ik toch nog een actief gebruiker van mijn GPS en ruil ik de Garmin 2 fluks in voor een 5 of zo....
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Freek schreef:Met ozyexplorer kun je kaarten scannen en in beeld aan elkaar plakken.

Vervolgens voer je 2 tot 9 bekende GPS punten in en de rest berekend ie zelf. Deze Gps punten haal je gewoon van de Garmin software. Kruispunten van hoofdwegen enz.
foutje; Ik heb inmiddels de betaalversie van oziexplorer.
Het in beeld aan elkaar plakken van gescande kaarten lukt niet met Oz.E.

wel kun je gewoon met je muis een track maken en door laten lopen over verschillende kaarten.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

GPSen (incl. touratechhouder) zijn ook te huur :idea:

bij www.gps-garmin.nl
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Het is zeer de moeite waard om dit een keer te doen.
Maar ik vroeg me af, het verschil tussen waypoints and tracking?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

een track is eigenlijk een hele reeks van waypoints.

mijn gps (Garmin V) kan 2500 track punten aan en (tegelijkertijd) 500 waypoints.

Dit omdat waypoints meer geheugen in beslag nemen. Een waypoint heeft altijd een naam en/of een nummer en/of een symbool.

Waypoints verschijnen als losse punten op je scherm en een track als stippellijn.

Wil je een route tijdens het rijden vastleggen en je wilt dat met waypoints doen, dan moet je bij elke richtingverandering op de 'mark'toets drukken om dit punt vast te leggen. en dan nog is het aantal beperkt.

Een track kun je geheel automatisch vastleggen.

De track van de Goor-route en van mijn Balkbrug-route heb ik beide gemaild aan de gps-shop in Notter. Je kunt dan een gps huren waar een van deze routes al in staat.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

freek als ik op div site's rondkijk dan lijkt de garmin streetpilot 3 de meest uitgebreide maar logisch zou zijn dat de v een opvolger van de 3 is
kun jij meer duidelijkheid geven
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

de 2+, 3+ en de V zijn van de buitenkant allemaal hetzelfde en passen in dezelfde Touratech houder voor op de motor.

De streetpilot is weer groter (en duurder) en heeft een kleurenscherm.

Het is niet zo dat de V de opvolger van de 3+ is. Het is gewoon een, qua mogelijkheden, oplopend model.

kort gezegd; 2+ waypoints en tracks
3+ idem, maar dan met een kaart in beeld
V als 3+ maar dan navigeert ie ook zelf
zoals navigatie systemen voor in de auto
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Plaats reactie