Hoikes,
Ik wil nieuwe handkappen (acerbis) op mijn motor zetten en het systeem vraagt om enige aanpassing aan de uiteinden van het stuur omdat ze daar op vastgemaakt worden en daar zitten nu valstoppen op. Ik wil ook van de gelegenheid profiteren door van het stuur aan beide kanten een klein stukje af te zagen. Probleem is nu dat ik de handvatten er niet van af krijg...
Weet iemand raad?
Handvatten lossen
Moderator: ghulst
Als je een compressor mocht hebben, gewoon even eronder blazen (en dan vliegen ze er soms af )
Jo VdB
Jo VdB
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo feb 15, 2004 22:45
- Locatie: Limburgs Haspengouw (B)
- Contacteer:
Wel wel, zo snel ben ik nog nooit geholpen geweest, bedankt
Dat ik hier nu juist een kanjer van een compressor heb staan dat ik voor vanalles en nog wat gebruk en daar nog niet aan heb gedacht!
Het is gelukt dus, ze liggen er allebei van af. Links ging iets moeilijker dan rechts.
Die truk moeten we onthouden
Maar ze 'r straks weer op krijgen zal andere koek zijn zeker...
edit: Hey, wat zie ik daar: Hasselt, dat is bij mij om de hoek (woon in Vliermaal)!
Dat ik hier nu juist een kanjer van een compressor heb staan dat ik voor vanalles en nog wat gebruk en daar nog niet aan heb gedacht!
Het is gelukt dus, ze liggen er allebei van af. Links ging iets moeilijker dan rechts.
Die truk moeten we onthouden
Maar ze 'r straks weer op krijgen zal andere koek zijn zeker...
edit: Hey, wat zie ik daar: Hasselt, dat is bij mij om de hoek (woon in Vliermaal)!
Just for fun! Linus Torvalds
Ook hier weer tips zat op Noppenforum ! (gebruik een de "zoek-functie" )Starterke schreef: Maar ze 'r straks weer op krijgen zal andere koek zijn zeker...
!
Ik lijm in elk geval mijn handvatten vast met cyanoacrylaatlijm, ook wel bekend als secondenlijm.. En dan nog even extra vastzetten met ijzerdraad erom heen ! Komt gegarandeerd niet los (je moet ze er dan afsnijden, en met schuurpapier de overschot wegschuren....)
Jo VdB
Zoekfunctie heeft me hier niet zo ver gebracht. Wel op motor-forum.nl...
Vastlijmen doe ik liever niet, dan gaan die er later niet meer af zonder ze stuk te maken.
Toch bedankt.
Ik rijd voornamelijk op de baan maar heb de smaakt van onverhard al goed te pakken.
Hier in het zuiden van Limburg zijn nog wel fijne wegjes te vinden
Vastlijmen doe ik liever niet, dan gaan die er later niet meer af zonder ze stuk te maken.
Toch bedankt.
Ik rijd voornamelijk op de baan maar heb de smaakt van onverhard al goed te pakken.
Hier in het zuiden van Limburg zijn nog wel fijne wegjes te vinden
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo feb 15, 2004 22:45
- Locatie: Limburgs Haspengouw (B)
- Contacteer:
Oké, de boel zit er weer op
Ik heb de handvatten gewoon in heet water gedompeld en met behulp van de perslucht erop geblazen. Ging prima.
Toch wel een heel gedoe geweest voor een paar handkappen. Stuur ietsje smaller gemaakt door aan weerszijden 2cm af te slijpen. De hele boel van handels en kabels moeten opschuiven.
Ben benieuwd hoe dat morgen voelt. (Wellen bloesemrit)
Hopelijk blijft alles nu ook vastzitten
Groetjes
Ik heb de handvatten gewoon in heet water gedompeld en met behulp van de perslucht erop geblazen. Ging prima.
Toch wel een heel gedoe geweest voor een paar handkappen. Stuur ietsje smaller gemaakt door aan weerszijden 2cm af te slijpen. De hele boel van handels en kabels moeten opschuiven.
Ben benieuwd hoe dat morgen voelt. (Wellen bloesemrit)
Hopelijk blijft alles nu ook vastzitten
Groetjes
Just for fun! Linus Torvalds
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo dec 01, 2002 02:01
- Contacteer:
Hmm ikzelf werk altijd met tape om de handvaatjes erop te zetten. als je er pas mee begint, is het misschien een beetje lastig om de hoeveelheid te weten die je gebruikt, maar erna is dat geen probleem en krijg je ze er heen en weer opgeschoven en afgeschoven. Loskomen doet dat ook niet meer. Mocht je de handvaten op mijn crosser toch loswrikken tijdens het rijden, dan rijdt je toch sowieso te krampachtig en denk ik dat je wel weet wat men bedoelt met 'dikke' of 'opgepompte' armen...
CR250'90,'91;XR350R'83,...
Voor wie geen compressor bij de hand heeft, je kan ook op de volgende manier tewerk gaan. Maak op het uiteinde met een kleine schroevendraaier een klein gaatje tussen stuur en handvat. Neem nu een bus remmenreiniger of wd40, in ieder geval een spuitbus waarvan op de spuitkop een slangetje steekt. Steek het slangetje in het gemaakte gat en spuit wat. Je zult de handvatten ook makkelijk kunnen afschuiven. Als je wd40 gebruikt hebt, de boel wel goed ontvetten achteraf natuurlijk.
Wasbenzine i.p.v. WD-40 werkt ook. Hoef je als het glijmiddel vervlogen is niks meer te ontvetten en bij het terug er op zetten vervliegt na een tijdje (paar uurtjes) ook weer het ..........middel
Wel afbinden met binddraad tuurlijk.
Wel afbinden met binddraad tuurlijk.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ja als je handvaten er moeilijk op je stuur te krijgen zijn kun je e rgewoon een beetje naft in gieten dan gaan ze der ok goed op en een tijdje wachten tot de naft vervlogen is
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Als je de handgrepen opnieuw wil monteren giet je ze eerst half vol met thinner, opening dichthouden en even flink schudden, giet de thinner eruit en plaats nog nat op je stuur. Laat ze daarna een tijdje drogen en ze zitten muur vast. Demontage met compressor.
Jelo
Jelo
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Je kan ook water verwarmen, dus kokend water ovre de handvatten gieten,de handvatten zetten dan uit waardoor je ze er makkelijk afschuift en later krimpen ze weer naar de normale grote.
Suc6
Mzls Rico
(ben Motorloos) (CR125=Verkocht)
Suc6
Mzls Rico
(ben Motorloos) (CR125=Verkocht)
Go BIG or go home ...
demontage met WD40
nu heb ik enkele dagen geleden iets geprobeerd: bij montage wat bandenvet...... Ze gingen er poepsimpel op maar hopelijk draaien ze nu niet zot.....???
nu heb ik enkele dagen geleden iets geprobeerd: bij montage wat bandenvet...... Ze gingen er poepsimpel op maar hopelijk draaien ze nu niet zot.....???
Nou... laat maar weten of dat goed ging??hornet911 schreef:demontage met WD40
nu heb ik enkele dagen geleden iets geprobeerd: bij montage wat bandenvet...... Ze gingen er poepsimpel op maar hopelijk draaien ze nu niet zot.....???
Trouwens: kan iemand me zeggen of binddraad iets anders is dan gewone ijzerdraad? Ik heb bij de crosszaak om de hoek zo'n rolletje draad gekocht, maar als ik dat (strak) aantrek, dan breekt ie heel snel... Moet je dat normaal gezien niet heel erg hard kunnen aantrekken zonder dat hij breekt? (volgens die crosszaak is binddraad gewone ijzerdraad...)
Die truk met de thinner ga ik ook eens proberen, want als m'n handvat een beetje nat wordt (als ik de motor heb gekuist, of even vakkundig in een modderpoel heb neergelegd) dan draait het linkse handvat geweldig rond (en ik weet dus wat opgepompte armen zijn ) Als dat hem niet doet, dan lijm ik ze er ook op!
Montesa Cota 315R
Ipv binddraad gebruik ik koperdraad uit installatie draad (blauw/zwart/groen-geel).
Dit is wat dikker dan binddraad; snijdt niet in het rubber!
En het roest niet (bijzaak)
Dit is wat dikker dan binddraad; snijdt niet in het rubber!
En het roest niet (bijzaak)
Heb ze langs elke kant met zowat 5 kabeltjes vastgemaakt en kan tussen de kabeltjes de handvaten zo verdraaien, dus bandvet gaat NIET samen met handvaten.....Estivie schreef:Nou... laat maar weten of dat goed ging??hornet911 schreef:demontage met WD40
nu heb ik enkele dagen geleden iets geprobeerd: bij montage wat bandenvet...... Ze gingen er poepsimpel op maar hopelijk draaien ze nu niet zot.....???
Kiek,
dat zijn nog eens testresultaten waar een ander ook wataan heeft.
Maar ja iemand moet de eerste zijn.
Bedankt voor de moeite
ps
kun je meteen de eerder genoemde tips gaan proberen.
Suc6
dat zijn nog eens testresultaten waar een ander ook wataan heeft.
Maar ja iemand moet de eerste zijn.
Bedankt voor de moeite
ps
kun je meteen de eerder genoemde tips gaan proberen.
Suc6
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Dat vet niet samengaat met een voorwerp dat nadien muurvast moet zitten lijkt me nog al logisch.
Ziehier de tip om handvaten muurvast te zetten op het stuur zonder de hinderende ijzerdraad:
1.Men verwijdert de oude handvaten en maakt de uiteinden van het stuur proper en ontvet deze met bv. methanol.
2.Men kleeft op de uiteinden van het stuur waar de handvaten terug komen een dubbelzijdig klevende tape die men iedere doe-het-zelf zaak kan kopen.
3.Men vult de nieuwe handvaten met een goeie scheut benzine.
4.Dan schuift men de handvaten over de stuuruiteinden waar de dubbelzijdig klevende tape rondzit.Door de benzine schuiven deze perfect.Zorg dat ze goed geplaatst zijn.
5.Men drukt goed aan dat al de benzine er uit loopt.
6.Dit alles laat men een nachtje drogen.
De volgende dag zitten de nieuwe handvaten MUURVAST en dit zonder die vervelende ijzerdraden die soms de handschoenen inscheuren of de handen.
Ik paste dit reeds 2 maal toe en telkens bleven de handvaten op hun plaats.
Ziehier de tip om handvaten muurvast te zetten op het stuur zonder de hinderende ijzerdraad:
1.Men verwijdert de oude handvaten en maakt de uiteinden van het stuur proper en ontvet deze met bv. methanol.
2.Men kleeft op de uiteinden van het stuur waar de handvaten terug komen een dubbelzijdig klevende tape die men iedere doe-het-zelf zaak kan kopen.
3.Men vult de nieuwe handvaten met een goeie scheut benzine.
4.Dan schuift men de handvaten over de stuuruiteinden waar de dubbelzijdig klevende tape rondzit.Door de benzine schuiven deze perfect.Zorg dat ze goed geplaatst zijn.
5.Men drukt goed aan dat al de benzine er uit loopt.
6.Dit alles laat men een nachtje drogen.
De volgende dag zitten de nieuwe handvaten MUURVAST en dit zonder die vervelende ijzerdraden die soms de handschoenen inscheuren of de handen.
Ik paste dit reeds 2 maal toe en telkens bleven de handvaten op hun plaats.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Waarom wordt bandevet juist gebruikt?? Is dit niet om de band lekker over de velg te krijgen EN ervoor te zorgen dat hij achteref toch NIET slipt op de velg....????
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Bandenvet dient om de band gemakkelijk op de velg te krijgen maar NIET om het doorslippen te vermijden.Daarvoor dient de trekker in de velg.Anonymous schreef:Waarom wordt bandevet juist gebruikt?? Is dit niet om de band lekker over de velg te krijgen EN ervoor te zorgen dat hij achteref toch NIET slipt op de velg....????
Logisch nu:iets dat vettig is kan toch nooit goed klemmen of kleven!!!!!!
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
OK, verkeerd uitgedrukt, ik bedoel dat bandenvet ER NIET voor zorgt dat je band gaat slippen op je velg! Als je een ander "vet" zou gebruiken zou je de band op de velg krijgen, maar de band zou nadien ook nog eens om de velg gaan draaien........Dus mijn redenering was dat het bandenvet eerst lekker glijdt, en daarna......opdroogt ofzo......sjikkentip schreef:Bandenvet dient om de band gemakkelijk op de velg te krijgen maar NIET om het doorslippen te vermijden.Daarvoor dient de trekker in de velg.Anonymous schreef:Waarom wordt bandevet juist gebruikt?? Is dit niet om de band lekker over de velg te krijgen EN ervoor te zorgen dat hij achteref toch NIET slipt op de velg....????
Logisch nu:iets dat vettig is kan toch nooit goed klemmen of kleven!!!!!!
Maar dat was dus fout gedacht