Hallo Ik ben nieuw hier.
Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer je ketting en tandwielen zover heen zijn dat het gevaarlijk wordt om er mee te rijden.
Het is namelijk zo dat mijn achtertandwiel er nog redelijk uit ziet, maar mijn voortandwiel begint een beetje dun te worden.
Is het zo dat je tanden met de draai richting mee gaan wijzen als ze echt helemaal op zijn. (de puntjes)
Nou heb ik ook gehoord dat het niet goed is om alleen je voor tandwiel te vervangen, of kan dit gewoon wel, want het voorste tandwiel gaat minder lang mee als het achter tandwiel.
Alvast bedankt jongens.
Ketting en tandwielen
Moderator: ghulst
Tussen de regels door proef ik dat je tandwielen er helemaal aan zijn. Je ketting is hier inmiddels ook niet veel vrolijker van geworden. Het beste is om een set altijd in zijn geheel te vervangen. Je kan dan inderdaad tussendoor wel een keer je voortandwiel vervangen (wellicht speel je ook met de maat van het tandwiel, dit afhankelijk van het circuit), maar hier moet je niet te lang mee wachten. Is een tanwiel redelijk ver heen, dan kost dit je ketting.
Ik zou in iedergeval niet wachten tot je voortandwiel tanden gaat spugen! Dit weekend dus ff sleutele
Ik zou in iedergeval niet wachten tot je voortandwiel tanden gaat spugen! Dit weekend dus ff sleutele
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Als je de ketting van je achtertandwiel trekt en je ziet meer dan een halve tand is de boel aan vervanging toe.Ook als de ketting "geknakt" loopt.
Let of de busjes op de ketting niet "open" komen of ontbreken ...vooral aan de sluitschakel.Vervang het voortandwiel zodra dit teken geeft van slijtage,dit het goedkoopste om te vervangen en de rest gaat hierdoor merkelijk langer meegaan
Let of de busjes op de ketting niet "open" komen of ontbreken ...vooral aan de sluitschakel.Vervang het voortandwiel zodra dit teken geeft van slijtage,dit het goedkoopste om te vervangen en de rest gaat hierdoor merkelijk langer meegaan
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Rvm kettingen lopen na de eerste keer rijden al geknakt dus het is niet zo`n goed advies wat je nu geeft, de ketting loopt vaak geknakt door te weinig of slechte smering en niet omdat hij oud is of versleten is, dat loopt hij juist minder snel geknakt omdat overal veel ruimte tussen is gekomen.
Verder sluit ik me bij fox-kid zijn antwoord aan...
Verder sluit ik me bij fox-kid zijn antwoord aan...
Jongens toch, wat hier over het hoofd gezien wordt is de vraag: rij je met een crossketting of met een O-ringketting (of X-ring of whatever).
Voor gewone crosskettingen geldt idd dat je waarschijlijk best alles in 1 keer vervangt, want die dingen gaan verlijten enorm snel (ze geven wel veel minder weerstand, probeer maar eens een moto met zo'n ketting voort te duwen, da's net een fiets).
Een goede O-ringketting zou normaal gezien toch iets langer moeten meegaan, mits goed reinigen en smeren na elke rit.
Ik rij meestal 2 of 3 voorste tandwielen op met 1 O-ringketting en 1 of 2 achterste tandwielen. De slijtage vh achterste tandwiel is afhankelijk van het materiaal (aluminium of staal). Geharde stalen tandwielen gaan nóg veel langer mee dan de andere, bij mij zo'n 2-tal kettingen per tandwiel.
Voor gewone crosskettingen geldt idd dat je waarschijlijk best alles in 1 keer vervangt, want die dingen gaan verlijten enorm snel (ze geven wel veel minder weerstand, probeer maar eens een moto met zo'n ketting voort te duwen, da's net een fiets).
Een goede O-ringketting zou normaal gezien toch iets langer moeten meegaan, mits goed reinigen en smeren na elke rit.
Ik rij meestal 2 of 3 voorste tandwielen op met 1 O-ringketting en 1 of 2 achterste tandwielen. De slijtage vh achterste tandwiel is afhankelijk van het materiaal (aluminium of staal). Geharde stalen tandwielen gaan nóg veel langer mee dan de andere, bij mij zo'n 2-tal kettingen per tandwiel.
Keep on smiling!
ik veronderstel dat de meeste hier met een O, X, ..... ring ketting rijden en niet met een "gewone" ketting???????
ik weet eerlijk gezegd niet wat voor een ketting ik heb ik spuit hem in ieder geval in met een speciale k.spray van putoline ofzo.
ik vervang ze wanneer ik de ketting over het tandwiel heen trek, of dat hij mij er dus telkens afligt doordat de ketting te versleten is of tandwielen te gaar.
zolang het dus nog normaal ronddraait en er niet afschiet of er overheen wordt getrokken door slijtage is er in mijn ogen niks aan de hand...
zolang het dus nog normaal ronddraait en er niet afschiet of er overheen wordt getrokken door slijtage is er in mijn ogen niks aan de hand...
ik zou lekker nog even doorrijden barry dan kan jij misschien volgende week een ketting uit je rechter onderbeen werwijderen of nog erger de stukken slaan uit je carter met eventuele kapotte bak
niet te lang wachten dus mijn ketting en tandwielen waren ook nog niet eens zo slecht er stond nog ongeveer een halve breedte van mijn achtertandwiel overeind en toch brak hij al beter een nieuwe set dan zoveel schade
succes
niet te lang wachten dus mijn ketting en tandwielen waren ook nog niet eens zo slecht er stond nog ongeveer een halve breedte van mijn achtertandwiel overeind en toch brak hij al beter een nieuwe set dan zoveel schade
succes
verkeerde volgorde als je he mij vraagteen ketting uit je rechter onderbeen werwijderen of nog erger de stukken slaan uit je carter met eventuele kapotte bak
ik denk niet dat je met een 125cc'tje zomaar ff zo'n ketting door midden trekt. zo'n ketting zal eerder er afvliegen of over je tandwiel worden getrokken.
zo'n ketting doormidden trekken lijkt me erg stug...
de kans dat je bergingsklipje van je lossschakel waarmee je de ketting aan elkaar houd er af vliegt en dat dan de ketting losspringt is nog groter...
zo'n ketting doormidden trekken lijkt me erg stug...
de kans dat je bergingsklipje van je lossschakel waarmee je de ketting aan elkaar houd er af vliegt en dat dan de ketting losspringt is nog groter...