Ik zag vandaag dat ik m'n achterband 'tegen de rijrichting in' gemonteerd heb. Ik ben te lui om 'm om te draaien.
Het profiel is asymmetrisch - heeft iemand ervaring met het verschil in grip in normale Nederlandse offroad ritten?
Is er een andere reden om 'm om te draaien?
Maurie
Michelin Enduro III band verkeerdom gemonteerd
Moderator: ghulst
Misschien dat net als bij autobanden, de koordlagen in de richting van de pijl meer krachten aankunnen. Er zou vervorming van de band kunnen optreden.
Gr Hans
Aan 't voorwiel kan ik me voorstellen dat het profiel van enige invloed kan zijn. Aan het achterwiel maakt het zeker niet zo veel uit.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Waarschijnlijk maakt het volgens Michelin toch wel iets uit. Ik heb ook één simpele off-road rit gereden van zo'n 200km, 80% onverhard schat ik.
In de haast had de dealer mijn achterband, Michelin Enduro Competition, toch verkeerdom gemonteerd, wat ik overigens niet gezien had.
Aan het einde van de rit stonden we wat te BBQ'en en iemand stond mijn banden te bewonderen, totdat hij opmerkte dat er een paar noppen ingescheurd waren. Sterker nog, er was er al eentje vanaf!
Nu moet ik toegeven dat ik voor het eerst op een dergelijke Competition reed, dus we hebben op het asfalt goed geaccelereerd, zonder rekening te houden met de noppen. Volgens ingewijden kan hij daar niet tegen, volgens Michelin moest hij daar tegen kunnen, mits juist gemonteerd.
Conclusie: ik kreeg toch, zonder meerkosten, een nieuwe achterband van Michelin!
Goede service.
Noppy
In de haast had de dealer mijn achterband, Michelin Enduro Competition, toch verkeerdom gemonteerd, wat ik overigens niet gezien had.
Aan het einde van de rit stonden we wat te BBQ'en en iemand stond mijn banden te bewonderen, totdat hij opmerkte dat er een paar noppen ingescheurd waren. Sterker nog, er was er al eentje vanaf!
Nu moet ik toegeven dat ik voor het eerst op een dergelijke Competition reed, dus we hebben op het asfalt goed geaccelereerd, zonder rekening te houden met de noppen. Volgens ingewijden kan hij daar niet tegen, volgens Michelin moest hij daar tegen kunnen, mits juist gemonteerd.
Conclusie: ik kreeg toch, zonder meerkosten, een nieuwe achterband van Michelin!
Goede service.
Noppy
Ik heb regelmatig een bandje er andersom opgelegd. Eerst een paar keer rijden in de draairichting en dan omdraaien, heb je tenminste weer lekker scherpe noppen . Ik heb nog nooit problemen met een band gehad als die niet in de draairichting gemonteerd was
om wat voor band het gaat is wel belangrijk, want een scorpion schoebe band moet je niet omgedraaid monteren, lijkt me zo maar een standaard crossband daarintegen hoeft geen problemen op te leveren.
JB
JB
Ik heb een T63 een tijdje omgedraaid gehad. Hij heeft een symmetrisch profiel, dus dat is geen probleem. Maar hij is er totaal door verpest, nog goed bruikbaar voor een off road, maar niet meer op mijn bmw van 200 kg, die ging slingeren boven de 100 km/u
Toch iets met die koordlagen dus.
Toch iets met die koordlagen dus.