Politie: Recht & Onrecht

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Iedereen heeft het altijd over de gigantische problemen die je zou krijgen als je door de politie gepakt zou worden in "afgesloten" gebieden.
Nu is de term "voor het verkeer afgesloten" een ruim begrip.
Evenals zaken die wel of niet op of aan je motor zouden moeten zitten zoals spiegel, claxon, richtingaanwijzers en werkende verlichting.

Sommige van deze voorbeelden kunnen een aardige boete opleveren of zelfs resulteren in de inbeslagname van je grote liefde.

Maar wat mag de politie/boswachter nou wel en wat mag hij niet.

Mijn bedoeling is om hier een lijst te vormen van ervaringen en wetskennis om het een ieder duidelijk en zelfs misschien iets makkelijker te maken waar je kunt rijden en onder welke voorwaarden.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Om je op weg te helpen.

http://home.planet.nl/~freekkno/page7.html

Met dank aan Ad Ketelaars.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Volgens mij hebben we een insider van de bovenste plank binnen dit forum die hier alles van moet weten (er vanuit gaand dat hij bij justitie werkt), we hebben het dan over Huskie.
Ik zou hem hierbij dan ook willen verzoeken een boekje op te doen en wat anakdotes te vertellen (maar we zullen er niet van onder de indruk raken) over dit voor ons altijd hekele punt.
Maar nogmaals ik ben hem nog niet tegengekomen en heb er ook niets meer over gehoord, zal wel een echte nepperd zijn ...........
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Blijf achterom kijken, Hein, als je weer eens rondrijdt waar je niet mag rijden. Ik kom er aan :D :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ik zou je liever ergens anders tegenkomen dan in de bush maar als het moet.......................
De WR 360 is een hele rappe motor ,en die zandstraalbeurt voor de Vitara blijft gewoon geldig :wink:
Gast

Mensen, graag weer terug naar het topic!!!
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Ik zal deze regelgeving binnenkort eens updaten Freek. Het is allemaal wat beperkt wat er in staat. :wink:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Sorry HG, zal het niet meer doen :oops:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Moto-Master
Berichten: 5
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 13:07
Contacteer:

We zijn afgelopen zaterdag gepakt... De pliesiewouten hadden een fuik opgezet. Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te vragen hoe het nou zit.

Op openbare zandwegen mag gereden worden. Dus waar je met de auto mag komen, mag je ook met de motor komen (mits je een kenteken hebt e.d. maar dat mag logisch zijn)
De afgesloten stukken (waar van die groene bordjes staan) zijn verboden. Als je daar gepakt wordt, krijg je in eerste instantie een boete. Het precieze bedrag weet ik niet, dat zal ik deze week wel horen vrees ik. De tweede keer ben je tijdelijk je motor kwijt en volgt er een zoute boete. Derde keer is definitief je motor inleveren had ik begrepen.

Wij reden schijnbaar ook nog in een of ander stiltegebied. Dat verhoogt de boete. Je kunt dit zien aan blauwe bordjes die langs de openbare weg staan. (Ik weet alleen niet hoe je dit als off-road rijder dan ooit kunt weten, aangezien je niet over de openbare weg naar dit gebied toe rijdt)

Dit is de situatie in Z-O Brabant. Ik weet niet hoe het in de rest van NL zit.

Iemand tips om onder de boete uit te komen??
Moto-Master brakes!
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ik denk dat de toepassing van de wet in de rest van Nederland niet veel beter zal zijn.
Wel ben je afhankelijk van de gemoeds toestand van de betreffende ambtenaar (slechte nacht gehad, wel of niet endurominded)
Ja wat kun je doen om er onderuit te komen??
Als je weet dat je fout zit weinig denk ik, wegrijden is behalve een sport wel een optie (tenzij die badgasten zo bekend zijn dat je geen kant op kunt, en meestal zijn ze bekend terplaatse).
Misschien dat Huskie kan vertellen hoe de gang van zaken in midden Nederland (met name Gelderland) gesteld is op dit moment.
Gezien zijn beroep moet hij er het nodige van weten zonder dat hij met beroepsinfo uit de school klapt (mag wel natuurlijk).
In principe moet iedere ambtenaar je kunnen vertellen wat wel mag en wat niet.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hein, je hebt de:wat voor werk doen jullie, niet gevolgd?? Daarin staat mijn professie.
Een stiltegebied is voor ons vrij te betreden, mits er geen andere borden bijstaan natuurlijk. Een stiltegebied is een loze kreet. Ad kan dit beter vertellen. Alleen bij dat bordje zal wel een opengesteld voor wandelaars gestaan hebben. En zijn wij wandelaars, als je stapvoets rijdt wel :D
Afijn, als je weet dat je fout zit moet je kiezen. Blijf je staan wachten, of .... Aan ieder de keuze, maar ik weet mijn keuze al bij voorbaat.
Toedeloe, nn Hein, vrees niet, ik ben de goede Sint. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ja ik weet jouw beroep maar omdat jij "in die hoek zit" zou het kunnen dat jij er net iets meer van weet dan wij.
Uit de afgelopen berichten over en weer was het duidelijk uit welke beroepsgroep jij komt (met alle respect).
Niets meer en niets minder hoor.
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Moto Master bedoeld hoogstwaarschijnlijk dat hij niet over de onverharde (i.pv. openbare) weg ernaartoe rijdt. De borden Stiltegebied staan her en der verspreid, zowel aan harde als onverharde wegen. Het bestaat niet dat je een boete gehad hebt voor het rijden in Stiltegebied. Tenzij je hebt laten blijken dat je een recreatieve toertocht aan het rijden was. Als ze je in een Stiltegebied aanhouden dan moet je dit nooit laten blijken. Je bent bijvoorbeeld gewoon op weg naar je oma in Amsterdam . Of je via Rome naar Amsterdam rijdt of misschien wat gerichter en comfortabeler is niet evident. Achter de groene bordjes "opengesteld" moet je gewoon niet komen als je het allemaal legaal wilt houden. Veelal staan deze bordjes sneaky opgesteld. Ze suggereren dat het voor het pad is dat je wilt oprijden maar zijn meestal bedoeld voor het bosperceel dat er vlak naast ligt. Indien er geen slagboom ligt zal dit in 90% van de gevallen zo zijn.Hoe hoog is de boete?
Het is niet altijd zo dat je motor de tweede keer in beslag genomen wordt. Dit kan echter wel. Indien je motor in orde is en je gedraagd je, dan zal dit in de praktijk wel meevallen.


met vriendelijke groet,
Moto Master in de Rechten
jan
Berichten: 87
Lid geworden op: za nov 16, 2002 19:57
Contacteer:

het lijkt me toch erg vervelend als je pakken.
De geld boete vind ik dan nog het minst, maar dat ze je motor afnemen. Dan wordt het toch echt een dure hobby!!! Kun je de motor dan niet meer terugvorderen ofzo, of kun je er met andere nederlanders op bieden op de Domeinen...... hier dus...... http://domeinen.minfin.nl/
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Gewoon beleefd blijven dus (ook al valt dat dan niet mee).
Maar mijn vorige bericht was voor Huskie bedoeld en niet voor de Moto Master.
Moto-Master
Berichten: 5
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 13:07
Contacteer:

als je weet dat je fout zit, blijf je dan staan wachten of...

jah we wisten wel dat we fout zaten en dat dat zo'n afgesloten gebied was (dus die groene bordjes) maar staan wachten.. we hadden daar geen keuze in.
we kwamen een bocht rondgezeild en reden een pad in met aan beide kanten dichtgegroeid dennebos. een paar honderd meter verderop stond een politieauto, netjes over de hele breedte van het pad. wat denk je dan? omdraaien! maar daar hadden ze inmiddels al een jeep neergeplant, dus we konden gewoon niet meer weg.

ik weet nog niet wat de boete is, dat konden ze me niet vertellen. dat zal deze week wel blijken. er was nog een andere gast aangehouden, tijdens dat wij daar stonden. en volgens mij was het de tweede keer dat ze die aanhielden. hoorde vallen dat er vervoer geregeld moest worden voor zijn motor...

soms zit het mee... soms...
Moto-Master brakes!
Robje

Het begint er zo langzamerhand op te lijken of je vogelvrij wordt verklaard wanneer je off-road rijdt. Ik weet niet hoe jullie het ervaren maar op zondagochtend lijkt het ook wel een crossbaan in bepaalde gebieden, tot groot genoegen van ons en ...... de politie. Redelijk eenvoudig om een fuik op te zetten en een paar man "te pakken". Gelukkig moeten ze er meer moeite voor doen dan stiekum achter een boompje staan met een flitser.
Alternatieven worden er niet of nauwlijks geboden terwijl het redelijk simpel zou kunnen zijn.
Als oer-optimist zou ik zeggen; stel de militaire oefenterreinen open op zondagmorgen en zorg ervoor dat eea in goede banen geleid wordt eventueel met een vergunning of zoiets.
Ja, ik hoor jullie hoongelach al maar het zou wel een oplossing zijn toch? Ver van de bewoonde wereld rijden op een groot terrein waar wij aan meebetalen middels belastingen? Lijkt mij een goed plan, nu de rest nog....
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja Moto/master, als de politie ook al slim gaat doen, dan wordt het lastig.
Rijden jullie zeker altijd de zelfde route, dan maak je het ze makkelijk natuurlijk. Trouwens als ze je kenteken hebben genoteerd heb je ook een probleem, ook al rij je door. :(
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Moto-Master
Berichten: 5
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 13:07
Contacteer:

jah het is wel een pad waar veel gereden wordt. ach ik wacht de boete wel af en ik teken bezwaar aan. dan zien we wel waar het schip strandt.

het probleem is.. die boete maakt me niet zoveel uit, het is wel zuur geld, maar ok. ik heb alleen geen zin om de volgende keer m'n motor achter te moeten laten voor zo'n relatief lichte overtreding (rijden op een pad waar je niet mag rijden) en het schijnt nog niet zo mee te vallen om je motor terug te krijgen.

als je over het trottoir fietst en gepakt wordt, krijg je dan ook zo'n dikke boete?! en de tweede keer, ben je dan ook je fiets kwijt? dacht het niet!! (zoals gewoonlijk ben ik het weer eens niet eens met de aanpak van politie/justitie....)

je wordt op de hoogte houden..
Moto-Master brakes!
Plaats reactie