Vaak lees ik: Motor te koop, met speciale vering van ..... !!!!!!
Blijkbaar verkoopt dat beter dan door te vermelden dat de vering .. helemaal standaard..!!!! is
Waarom zou dat zijn.
Vaak is het zo, als ik dan de eigenaar van die motor bel en vraag waarom ze naar Reiger, WP etc zijn toegegaan, ze antwoorden: omdat m'n vriend ook WP, Reiger, Technoflex .. heeft. Of ze zeggen: omdat ik geld teveel heb en die wp-stikkers wel gaaf vind.
Hoe denken jullie over aftermarket vering?
Zou je het zelf willen hebben en waarom dan?
Als je het al op je motor hebt zitten, wat vindt je ervan?
Ik hoop dat ook toppers hun antwoord willen geven. Want toevallig weet ik dat de hele endurotop en alles daaronder met aftermarket vering rijdt, en ook alle nationalen crossers rijden met aangepaste vering.
Motor met wp, reiger, technoflex, heja etc vering..
Moderator: ghulst
Omdat ik vaak enthousiaste verhalen hoor over de bekende voorvorken of schokbrekers, denk ik eigelijk automatisch ook dat dat spul heel fijn is.
Als je de standaard vering goed op je eigen gewicht afsteldt en aan de baanstructuur, mag dat ook geen problemen geven.
Toch zal zo'n special Reiger veer net dat beetje extra luxe geven waar sommige mensen de centen voor op tafel leggen.
Mijn motor is ook WP geveerd, maar heeft nog speciale voorpoten die echt ontzettend fijn veren. SUPER! Beter als de KTM WP voorvork die om mijn oude motor zat. (en die had ik op mijn wenzen afgesteld.)
JB
Als je de standaard vering goed op je eigen gewicht afsteldt en aan de baanstructuur, mag dat ook geen problemen geven.
Toch zal zo'n special Reiger veer net dat beetje extra luxe geven waar sommige mensen de centen voor op tafel leggen.
Mijn motor is ook WP geveerd, maar heeft nog speciale voorpoten die echt ontzettend fijn veren. SUPER! Beter als de KTM WP voorvork die om mijn oude motor zat. (en die had ik op mijn wenzen afgesteld.)
JB
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Je heb geen speciale voorpoten hoor , gewoon een 47mm showa vork die std in een hondatje zit... Alleen hebben ze die poten behandeld (ti nitride laag erop, dat goude ) tegen slipstick;het blijven "plakken" van je voorvork...Jan Bas Walhof schreef:Omdat ik vaak enthousiaste verhalen hoor over de bekende voorvorken of schokbrekers, denk ik eigelijk automatisch ook dat dat spul heel fijn is.
Als je de standaard vering goed op je eigen gewicht afsteldt en aan de baanstructuur, mag dat ook geen problemen geven.
Toch zal zo'n special Reiger veer net dat beetje extra luxe geven waar sommige mensen de centen voor op tafel leggen.
Mijn motor is ook WP geveerd, maar heeft nog speciale voorpoten die echt ontzettend fijn veren. SUPER! Beter als de KTM WP voorvork die om mijn oude motor zat. (en die had ik op mijn wenzen afgesteld.)
JB
Ik heb zelf hele goeie verhalen over reiger gehoord, service etc zijn daar veel beter als b.v. bij wp..., ze zijn ook nog eens cheaper.
Ik heb mijn vorkjes nog nooit aanlaten passen, deze bevallen me qua hardheid etc eigelijk wel redelijk, alleen staat de demping (vooral ingaand) nog niet helemaal lekker.... Maar arnhem is nou niet echt de meest ideale baan dat af te stellen
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ik zal het anders formuleren, door WP veranderde voorpoten (twv 1200€)Je heb geen speciale voorpoten hoor , gewoon een 47mm showa vork die std in een hondatje zit... Alleen hebben ze die poten behandeld (ti nitride laag erop, dat goude ) tegen slipstick;het blijven "plakken" van je voorvork...
en het veert heeerlijk (mag je binnenkort misschien wel een keer uitproberen)
JB
Kan alleen over vroeger praten, maar misschien dat het ook nu nog een beetje geldt.
Ik heb met beide te maken gehad, Showa en WP. Qua vering had ik de vvork bij allebei zoals ik het wilde hebben. de achterschokker van WP echter, kreeg ik beter afgesteld dan de showa.
Maar......... de showa is NOOIT lek gegaan, de WP +/- 2x per jaar.
WP voorvork had alleen minder last van torsie . Hier kon je strakker mee sturen, maar dat is voor de huidige motoren niet meer van toepassing denk ik.
Of er tegenwoordig nog echt veel verschil in std of aftermarket zit?
Ik denk dat elke schokker/vvork wel goed af te stellen is als er maar de goede hoeveelheid en viscositeit olie ingaat, de veer op je gewicht is gekozen en veerkarakteristiek naar wens is.
Je moet de vering ook nog KUNNEN afstellen maw. weten wat je voelt en hoe je het moet veranderen.
Ik heb met beide te maken gehad, Showa en WP. Qua vering had ik de vvork bij allebei zoals ik het wilde hebben. de achterschokker van WP echter, kreeg ik beter afgesteld dan de showa.
Maar......... de showa is NOOIT lek gegaan, de WP +/- 2x per jaar.
WP voorvork had alleen minder last van torsie . Hier kon je strakker mee sturen, maar dat is voor de huidige motoren niet meer van toepassing denk ik.
Of er tegenwoordig nog echt veel verschil in std of aftermarket zit?
Ik denk dat elke schokker/vvork wel goed af te stellen is als er maar de goede hoeveelheid en viscositeit olie ingaat, de veer op je gewicht is gekozen en veerkarakteristiek naar wens is.
Je moet de vering ook nog KUNNEN afstellen maw. weten wat je voelt en hoe je het moet veranderen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb op m'n XR 400 met de standaard vering maar 1 dag gereden en daarna aan laten passen bij WP.
Dit is echt een wereld van verschil en elke euro waard geweest, maar de standaard XR vering/demping is wel aan de slappe kant, niet echt vergelijkbaar met de wat meer volbloed enduro motoren.
De Husky ga ik eerst maar eens flink uitproberen voordat ik die ook wegbreng (of misschien hoeft 't niet)
Dit is echt een wereld van verschil en elke euro waard geweest, maar de standaard XR vering/demping is wel aan de slappe kant, niet echt vergelijkbaar met de wat meer volbloed enduro motoren.
De Husky ga ik eerst maar eens flink uitproberen voordat ik die ook wegbreng (of misschien hoeft 't niet)
Ja Gassen, het voelen van een vering is zeer moeilijk en waarschijnlijk de plek waar iedereen het bos in gaat. De oplossing denken ze dan misschien te vinden in de aftermarket spullen(1200 euro is een hoop geld JB) Dit terwijl ik van mening ben dat je ook standaard spullen heel goed kunt afstellen. Alleen niemand doet het. We halen met gemak een blokje open, maar een voorvork uit elkaar halen, laat staan een schokdemper, olala.
Erwin, dat een XR vork aangepast moet worden is buiten kijf want die dingen hebben helemaal geen voorvork standaard
De huidige generatie vorken van showa en kayaba zijn dusdanig goed dat aftermarket eigenlijk niet meer een verantwoorde investering is, IMO.
Het zijn twinchambers en dienen alleen nog aan de rijder aangepast te worden dmv veren en shimmetjes. De zuigers in deze vorken zijn ook uptodate dus .... .
Ik denk dat we alleen nog die stikkers nodig hebben van reiger, technoflex en wp.
Erwin, dat een XR vork aangepast moet worden is buiten kijf want die dingen hebben helemaal geen voorvork standaard
De huidige generatie vorken van showa en kayaba zijn dusdanig goed dat aftermarket eigenlijk niet meer een verantwoorde investering is, IMO.
Het zijn twinchambers en dienen alleen nog aan de rijder aangepast te worden dmv veren en shimmetjes. De zuigers in deze vorken zijn ook uptodate dus .... .
Ik denk dat we alleen nog die stikkers nodig hebben van reiger, technoflex en wp.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Is dit een quiz vraag. zal wel in een schobreker of voorvork te vinden zijn (die bovenste lijkt wel een soort demper)
Die 1200 euro heb ik niet betaald voor die voorpoten. Ze zaten er al op
JB
Die 1200 euro heb ik niet betaald voor die voorpoten. Ze zaten er al op
JB
Onderdelen van een Scud-rakethuskie schreef:wie weet wat dit is?
en deze?
Of zijn het de 2005-modellen tandwiel-naafadapters van TM (tis tenslotte geanodiseerd)
Of zijn het gewoon in- en uitgaande dempinginstelvalves welke in de voorvork gesitueerd dien(d)en te zijn
Heb ik nu prijs
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Doppen die je bovenop de vorkdraai? (upsd vork..)huskie schreef:Oke oke we maken het wat moeilijker.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Hier een compressiezuiger bloot gelegd. Je ziet de compressie shimms en een rebound shim(deze reguleert niet maar laat de olie snel terugvloeien in de cartridge, nadat de olie er door de compressie is uitgeduwd)
Ik zal later wat meer info geven, nu moet ik eerst de kids naar bed gooien.
tot later
Ik zal later wat meer info geven, nu moet ik eerst de kids naar bed gooien.
tot later
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?