Dit vraag ik me al een tijdje af.
Hoe vervang je tijdens een endurootje, cross of gewoon lange stoffige offroadrit je luchtfilter. Als ik het zou doen, de oude eraf halen, en een schone er weerop, heb ik gegarandeerd een kilo zand in m'n inlaat traject. Ik krijg het al benauwd als ik eraan denk.
Ps je hebt dus niet de mogelijkheid een karcher te gebruiken om je motor eerst schoon te maken.
hoe tijdens enduro/cross/offroadrit, luchtfilter ververse
Moderator: ghulst
- De Bierdokter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di jun 25, 2002 23:02
- Locatie: Tilburg
Ja Huskie dat is niet zo moeilijk.
Een tijdje geleden ben ik eens in teh usa geweest en daar reden ze heerlijk door de woestijn en als de heren effe gingen pauzeren trokken ze aan het touwtje en de lucht was fris.
Wat was dat dan??? een filterskin heel simpel je zet een nieuw filter daar omheen een filterskin (gewoon een soort panty om je filter) heb je lekker door het stof mogen bijten net als je broomer fliterskin eraf en je hebt weer een vers filterke.
Ik denk dat ze dat spul ook hier wel in de handel hebben effe rondbellen en je weet het.
groeten van de bierdokter
Een tijdje geleden ben ik eens in teh usa geweest en daar reden ze heerlijk door de woestijn en als de heren effe gingen pauzeren trokken ze aan het touwtje en de lucht was fris.
Wat was dat dan??? een filterskin heel simpel je zet een nieuw filter daar omheen een filterskin (gewoon een soort panty om je filter) heb je lekker door het stof mogen bijten net als je broomer fliterskin eraf en je hebt weer een vers filterke.
Ik denk dat ze dat spul ook hier wel in de handel hebben effe rondbellen en je weet het.
groeten van de bierdokter
De bierdokter doet ut op een Kawa 250
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Bij KTM-Sommer in Oberhausen zijn zgn. dustcovers te koop.
Dit is een dun schuimfilter wat droog over de normale filter wordt getrokken. Populair bij woestijnreizigers. Dit filter is eenvoudig uit te kloppen.
Dit is een dun schuimfilter wat droog over de normale filter wordt getrokken. Populair bij woestijnreizigers. Dit filter is eenvoudig uit te kloppen.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Wat ook kan zijn van die haarnetjes zoals ze die op operatiekamers dragen en schilders hebben die dingen ook.
Wat ook kan is het over het filter bevestigen van dat dikke doek( wat je in de afzuigkap stopt), heeft een aanzuigweerstand van bijna 0 en scheelt enorm.
Heb ik gister in Hengelo gebruikt, en na het rijden en afspuiten (het houdt ook heel goed water tegen) een filter die bijna schoon is.
Moet je echt eens proberen, en dat afzuigspul is niet duur.
Wat ook kan is het over het filter bevestigen van dat dikke doek( wat je in de afzuigkap stopt), heeft een aanzuigweerstand van bijna 0 en scheelt enorm.
Heb ik gister in Hengelo gebruikt, en na het rijden en afspuiten (het houdt ook heel goed water tegen) een filter die bijna schoon is.
Moet je echt eens proberen, en dat afzuigspul is niet duur.
Hein, Freek, Bierdokter bedankt voor jullie reakties. Van dat filterskin wist ik al. Begrijp ik hieruit dat geen een rijder zijn filter meer vervangt voor een schone?? Ik dacht dat crossers dat tussen de manches door wel eens deden. Dus crossers gaarne jullie reaktie, of is het echt te gevaarlijk om een filter eraf te trekken.(ik begin er niet aan)
Ik geloof dat ik in Henkzelf z'n enduro(6daagse)verslag las dat ze de filter eraf trokken en een nieuwe d'rop zette. Henk gaarne jouw reaktie.
Ik geloof dat ik in Henkzelf z'n enduro(6daagse)verslag las dat ze de filter eraf trokken en een nieuwe d'rop zette. Henk gaarne jouw reaktie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Bij een meerdaags evenement is dat wel raadzaam lijkt me.
Maar op een eendaags evenement is het (volgens mij) alleen maar om de boel een beetje schoon te houden.
Bij een tweedaagse bijvoorbeeld kun je aan het einde van de eerste dag het netje eraf halen en rij je de tweede dag met een zo goed als schoon filter zonder het risico dat er met wisselen in de haast zand in je kostebare (daarna minder kostbare) motor dondert.
Maar op een eendaags evenement is het (volgens mij) alleen maar om de boel een beetje schoon te houden.
Bij een tweedaagse bijvoorbeeld kun je aan het einde van de eerste dag het netje eraf halen en rij je de tweede dag met een zo goed als schoon filter zonder het risico dat er met wisselen in de haast zand in je kostebare (daarna minder kostbare) motor dondert.
mannen, ik sta er niet altijd met mijn neus bovenop, omdat ik zelf rij. Maar ik zie het volgende: bij nederlandse eendaagse wedstrijden worden zelden filters verwisseld (het is ook bijna nooit stoffig in nederland); wel wordt er wel eens zo'n Twin-air filterskin afgehaald na de 1e ronde of vervangen door een schone skin. Bij meerdaagse wedstrijden (ook gezien bij de sixdays) wordt na elke dag een schoon filter gezet (en soms vaker per dag; tel maar uit als je 8 uur rijdt). Gewoon met een schone doek eerst rondom het nog gemonteerde filter schoonvegen en vooral boven het filter, ook de bovenkant (het plafond) van het luchtfilterhuis. Dan voorzichtig het vuile filter naar buiten; daarna veeg ik de pasrand nog een keer schoon en plaats, liefst zonder 'stoten' het nieuwe filter. Ik heb zelf een 'zijdeksel-toegang' maar bij de meeste motoren gaat toch de buddy er eerst af en dan kan er weinig rommel meer van boven in de inlaat vallen.
Ook thuis maak ik het luchtfilterhuis zeker niet schoon met de hogedruk-spuit: volgens mij blaas je je (vuile) filter kapot of de rommel er door heen en als je zo'n afsluitgeval gebruikt zit je ook nog steeds met het verwijderen van het vuile filter in een vuile omgeving. Ik gebruik wel de spuitfles met water en moto-wash. Overigens zitten er bij mij nooit halve akkers in de luchtfilterkast. Heb je daar veel last van gebruik dan 'afzuigkap-filter' voor de luchttoegangen; helpt ook tegen wateroverlast (alleen opspattend water).
Ook thuis maak ik het luchtfilterhuis zeker niet schoon met de hogedruk-spuit: volgens mij blaas je je (vuile) filter kapot of de rommel er door heen en als je zo'n afsluitgeval gebruikt zit je ook nog steeds met het verwijderen van het vuile filter in een vuile omgeving. Ik gebruik wel de spuitfles met water en moto-wash. Overigens zitten er bij mij nooit halve akkers in de luchtfilterkast. Heb je daar veel last van gebruik dan 'afzuigkap-filter' voor de luchttoegangen; helpt ook tegen wateroverlast (alleen opspattend water).
en Hein, zo'n netje of skin houdt (denk ik ) vooral de grove delen tegen. Ik weet trouwens niet of die skins ook in de filterolie gezet worden. Zoniet dan zit na een lange rit het filter toch dicht met onzichtbaar fijn stof. Misschien moet Leo Brans dit maar eens uitleggen.
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Hoi Henkzelf,
Zo'n skin voor je filter houdt zeker niet alles tegen, maar scheelt wel iets.
Is zeker geen alternatief om na een dag rijden een compleet nieuw filter er onder vandaan te toveren.
Het idee van het afzuigmateriaal heb ik vorige week in jouw gastenboek gelezen (werd door Alex Peters verteld), heb het dus in hengelo uitgeprobeerd en mijn filter was nagenoeg schoon (ook na het afspuiten geen natte kast en filter).
Verder is er denk ik weinig te doen op dit gebied, nauwkeurig verwisselen (zoals jij al aangaf) is de enige remedie.
Het is ook wel prettig als je een stel uitgedampte filters op de plank hebt liggen die je zo kunt plaatsen.
Andere vraag aan anderen: Waarmee maken jullie het vervuilde filter schoon??
Ik doe dit met ontvetter spul wat in de automaterialen handel verkrijgbaar is.
Zo'n skin voor je filter houdt zeker niet alles tegen, maar scheelt wel iets.
Is zeker geen alternatief om na een dag rijden een compleet nieuw filter er onder vandaan te toveren.
Het idee van het afzuigmateriaal heb ik vorige week in jouw gastenboek gelezen (werd door Alex Peters verteld), heb het dus in hengelo uitgeprobeerd en mijn filter was nagenoeg schoon (ook na het afspuiten geen natte kast en filter).
Verder is er denk ik weinig te doen op dit gebied, nauwkeurig verwisselen (zoals jij al aangaf) is de enige remedie.
Het is ook wel prettig als je een stel uitgedampte filters op de plank hebt liggen die je zo kunt plaatsen.
Andere vraag aan anderen: Waarmee maken jullie het vervuilde filter schoon??
Ik doe dit met ontvetter spul wat in de automaterialen handel verkrijgbaar is.
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Probeer eens no-toil.
Als je dat een keer gebruikt hebt wil je niet meer anders.
10 smerige filters in een emmertje warm water met no-toil poeder.
Beetje roeren, en in 2 minuten zijn je filters en je handen schoon.
Alleen het drogen duurt langer.
Als je dat een keer gebruikt hebt wil je niet meer anders.
10 smerige filters in een emmertje warm water met no-toil poeder.
Beetje roeren, en in 2 minuten zijn je filters en je handen schoon.
Alleen het drogen duurt langer.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik ookHein van Buuren schreef:Hoi Henkzelf,
Andere vraag aan anderen: Waarmee maken jullie het vervuilde filter schoon??
Ik doe dit met ontvetter spul wat in de automaterialen handel verkrijgbaar is.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Hier in Andalucía is het over het algemeen redelijk stoffig te noemen en ik vervang mijn filter regelmatig. Op lange raids ook onderweg. Omdat ik niet te lang met het filter doorrij én het bij mijn Husaberg boven de centrale framebalk zit, valt er geen vuil in de kamer. Als het filter zó vuil is dat het eraf valt, is het eigenlijk te laat vervangen. Kan me voorstellen dat het niet anders kan, maar heb het zelf nog niet gehad en het kan hier toch echt héél stoffig zijn.
Ik zou een stof-deksel monteren als dat er voor mijn fiets zou zijn. Voor het zelf wat fabrieken is de plek echter een beetje ongunstig, dus ik vervang het gewoon.
Ik vul ook olie bij (zit maar één miezerig litertje in...) en dat is wat lastiger en een harde borstel om de omgeving wat schoon te maken is essentieel.
Ik zou een stof-deksel monteren als dat er voor mijn fiets zou zijn. Voor het zelf wat fabrieken is de plek echter een beetje ongunstig, dus ik vervang het gewoon.
Ik vul ook olie bij (zit maar één miezerig litertje in...) en dat is wat lastiger en een harde borstel om de omgeving wat schoon te maken is essentieel.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
in mijn crosstijd deed ik bijna altijd tussen de 1 en 2 manche de filter verwisselen.
dit deed ik dan wel secuur , dus zonder dat er ook maar 1 korreltje zand in de filterbak viel.
ik ging er dan altijd een keer mat mijn hand doorheen om te voelen of er zeker niets in was gevallen.
toen kwam de filterhoes van twin air op de markt.
vanaf die tijd hoef ik nooit meer een filter te verwisselen , ook niet als ik nog eens een crosswedstrijdje meerij en ook niet als het nog zo stoffig is.
gewoon even de hoes heel licht inolieen en eventueel onderweg bij lange stoffige off road ritten, (of bij crosswedstrijden tussen de manches in) even eraf halen ( dus de hoofdfilter laten zitten ) en uitkloppen en als ie van binnen niet vuil is , dan kun je hem gewoon weer terugzetten.
succes,
AD
dit deed ik dan wel secuur , dus zonder dat er ook maar 1 korreltje zand in de filterbak viel.
ik ging er dan altijd een keer mat mijn hand doorheen om te voelen of er zeker niets in was gevallen.
toen kwam de filterhoes van twin air op de markt.
vanaf die tijd hoef ik nooit meer een filter te verwisselen , ook niet als ik nog eens een crosswedstrijdje meerij en ook niet als het nog zo stoffig is.
gewoon even de hoes heel licht inolieen en eventueel onderweg bij lange stoffige off road ritten, (of bij crosswedstrijden tussen de manches in) even eraf halen ( dus de hoofdfilter laten zitten ) en uitkloppen en als ie van binnen niet vuil is , dan kun je hem gewoon weer terugzetten.
succes,
AD
FIlter verwisselen doe ik alleen tussen door als het er droog en stoffig is tijdens een rit. bv Steenwijk met droog weer, Italie iedere dag en uiteraard tussen door als je de hele dag crosst op een droge baan. Verder hanteer ik de stelregel : hele dag offroad gereden filter wisselen.
Nooit met filterskins gewerkt, lijkt me een goede optie. Maar gewoonlijk met een droge doek de rand en een deel van de filter bak schoon wrijven en daarna heeeeeeel voorzichtig de filter losdraaien en eruit halen. Binnenzijde van de vieze filter bekijken of er niet toch vuil langs is gekomen, rand schoon maken met schone doek en nieuwe filter plaatsen.
Klaar is kees.
Behalve No Toil, vraag ik me af og er veel verschil is tussen de filter olie zelf.
Nooit met filterskins gewerkt, lijkt me een goede optie. Maar gewoonlijk met een droge doek de rand en een deel van de filter bak schoon wrijven en daarna heeeeeeel voorzichtig de filter losdraaien en eruit halen. Binnenzijde van de vieze filter bekijken of er niet toch vuil langs is gekomen, rand schoon maken met schone doek en nieuwe filter plaatsen.
Klaar is kees.
Behalve No Toil, vraag ik me af og er veel verschil is tussen de filter olie zelf.
Okee, dus eerst goed schoonmaken die filterbak en dan heel voorzichtig(liefst zonder stoten ed) je filter loshalen, en dan ontdek je twee zandkorrels in je inlaatopening &^%^%$#^&&* denk je dan. Waar komt dat vandaan. Viel het erin met loshalen of.... . Die onzekerheid..
In het begin van m'n tweetakt leven kwam dit dus voor bij mij.
Bleek dus dat ik met het loshalen gestoot had of iets dergelijks, arghhhh.
Afijn, een ieder bedankt tot nu toe. happy offroaden to you all
In het begin van m'n tweetakt leven kwam dit dus voor bij mij.
Bleek dus dat ik met het loshalen gestoot had of iets dergelijks, arghhhh.
Afijn, een ieder bedankt tot nu toe. happy offroaden to you all
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik cross , euhm ik veeg eerst de filterbak proper met een droge doek, dan is het meeste weg, ernapak ik een vochtige doek (niet nat, vochtig ) en veeg nog is proper,
daarna haal ik mn filter er zo vanaf, let dan nietzo erg op of ben supervoorzichtig... als de vuile filter eruit is, dan maak ik het nog eens proper. Bij het monteren van de nieuwe filter zet ik wel op de rand een goede klodder universeel smeervet is de filter lekker 'verzegeld' met de filterkast, en daar komt GEEN zand dooruit
daarna haal ik mn filter er zo vanaf, let dan nietzo erg op of ben supervoorzichtig... als de vuile filter eruit is, dan maak ik het nog eens proper. Bij het monteren van de nieuwe filter zet ik wel op de rand een goede klodder universeel smeervet is de filter lekker 'verzegeld' met de filterkast, en daar komt GEEN zand dooruit
vergeet niet dater ook zand van je filter afvalt met het losmaken he, een heel klein beetje... altijd dus zorgen voor eenversefilter en vet op de kant die de airbox raakt... (tjaik rij meestal wel in Lommel ,dat is dus zand lijk op het strand Meestal vervang ik tijdens een croos (als ik al eens een wedstrijd meedoe, de filter pas na de wedstrijdreeksen, ik rij ook maar reekesenvan 15 minuutjes he... vaak is het nog niet nodig om erna te verversen, maarstaat de CR erna weer een tijdje stil, en ik heb nadat ie eentijd heeft stilgestaan er graag een verse filter op
ik heb in Enter nog even aan Leo Brans van Twin-Air gevraagd hoe het nou precies zit met die stofhoesjes en skins. Helaas ben ik na 2 dagen rijden en een mooi huldigingsfeest het meeste weer vergeten. "Ze mogen me altijd bellen", zei hij. (+31(0)413-343040). Een stofhoesje is een dun laagje filterschuim; droog of ingeolied over het filter te gebruiken. Een 'skin' is meer dat nylon-netje, altijd droog gebruiken; evt zelfs over het stofhoesje heen.
Smeer aan de binnenzijde van de slang tussen luchtfilterhuis en carb. een beetje vet vanaf de luchtbak.
Doe dit als het mogelijk is in de "buitenbocht", komt er dan na alle goede voorbereidingen toch nog onverhoopt een korreltje door vliegt dit naar de buitenzijde van de bocht en plakt vast in het vet.
Bij verwisselen filter vanaf luchtbak vet verwijderen en opnieuw aanbrengen,je hebt dan tevens een goede controle of er wel ééns wat door komt.
(hersens groeien in de bibliotheek en sterven op de motor)
Doe dit als het mogelijk is in de "buitenbocht", komt er dan na alle goede voorbereidingen toch nog onverhoopt een korreltje door vliegt dit naar de buitenzijde van de bocht en plakt vast in het vet.
Bij verwisselen filter vanaf luchtbak vet verwijderen en opnieuw aanbrengen,je hebt dan tevens een goede controle of er wel ééns wat door komt.
(hersens groeien in de bibliotheek en sterven op de motor)
Ik reinig mijn filters in benzine......Op verpakking TWIN AIR staat dat benzine de lijm v/d filter kan aantasten.....Iemand ervaring mee???
Altijd met benzine gedaan (tegen de voorschriften in)
Ik koop toch elke 2 a 3 jaar een nieuwe en nooit problemen mee gehad.
Momenteel gaat het met NOT-OIL , en dat is echt veel gemakkelijker.
Kleine waarschuwing: een vriend van me heeft ooit eens zijn filters in de wasmachine op 30 graden gewassen , Filters schoon, wasmachine en centifuge blauw .
Was zijn moeder niet blij mee
Maar het gaat dus wel
Ik koop toch elke 2 a 3 jaar een nieuwe en nooit problemen mee gehad.
Momenteel gaat het met NOT-OIL , en dat is echt veel gemakkelijker.
Kleine waarschuwing: een vriend van me heeft ooit eens zijn filters in de wasmachine op 30 graden gewassen , Filters schoon, wasmachine en centifuge blauw .
Was zijn moeder niet blij mee
Maar het gaat dus wel
niet ingelogd was gassen (niet van die wasmachine )Anonymous schreef:Altijd met benzine gedaan (tegen de voorschriften in)
Ik koop toch elke 2 a 3 jaar een nieuwe en nooit problemen mee gehad.
Momenteel gaat het met NOT-OIL , en dat is echt veel gemakkelijker.
Kleine waarschuwing: een vriend van me heeft ooit eens zijn filters in de wasmachine op 30 graden gewassen , Filters schoon, wasmachine en centifuge blauw .
Was zijn moeder niet blij mee
Maar het gaat dus wel
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
1 lettertje verkeerd moet zijn NO-TOILhornet911 schreef:NOT-OIL, welk merk is dat??
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/