Maat van de zuiger

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Ik merk dat mn compressie wat minder wordt en wil daarom een nieuwe zuiger gaan steken. Het is een yz 125 van 2002 dus met een nicasyl wand. Dit is ook de eerste zuiger die er met deze wand in zit. Hij was vastgelopen en toen is er bij powerseal een nieuwe wand in gezet. Kan ik nu gewoon een nieuwe zuiger kopen met dezelfde maat of moet ik hem op laten meten? Dit ivm het kopen van een zuiger via internet.
gassen

Informeer eerst eens bij Powerseal, zij kunnen je het beste adviseren.
Er staat toch een maat op de zuiger?
Anders moet je idd het zaakje laten meten.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mxrider#28

ik zou hem voor de zekerheid even op laten meten (moet je eigeluk altijd doen als er een nieuwe zuiger ingaat)
huskie

Als je cilinderwand nog duidelijk hoonstrepen vertoont, kun je de zelfde zuiger er in stoppen. Die 0.01mm dat je cilinder eventueel ruimer is geworden, merk je niet op later met rijden.
De zelfde zuiger heeft ook zijn zuigerveer op de zelfde hoogte zitten, dus heb je geen last van stoten op de top van de cilinder. Je kunt met scotsbride je cilinder even schoonpoetsen om eventuele olieafzettingen en het roet boven in de cilinder weg te poetsen. Wel heel goed de restanten van de scotsbride wegspoelen hè. Met lauw sopje gaat het goed, dan droogmaken en wat wd40 erin spuiten of wat 2t olie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Ik zal eerst eens de cilinder eraf halen dan en dan is kijken. Er zit nu een vertex zuiger in. Kan ik dan het beste weer een vertex in zetten of maakt dat niet uit. Een prox is nammelijk zon 15 euro goedkoper :oops: . Of zet ik er dan toch beter weer een verex in.
Thom

ik heb ook een yamaha 125 uit 2002
ik heb er nu een SRS in zitten 53.96 als deze is versleten kan ik er dan ook een vertex of een prox inzetten van dezelfde maat zonder eerst op te meten of me cilinder niet ruimer is geworden.

p.s.
is vertex trouwens een gesmeden of een gegoten zuiger.
van SRS weet ik het niet.

alvast bedankt.
the right tool for the right track
huskie

prox mag ook hoor. Ik weet dat vertex een gegoten zuiger is.
Ik denk dat prox gesmeed is, maar weet dat niet zeker.
Een gegoten zuiger kun je iets krapper kwa tolerantie rijden een gesmeden heeft iets meer nodig. Heeft te maken met de tijd en mannier van uitzetten van het materiaal. Misschien dat een constructeur/metaalbewerker hier iets meer over kan zeggen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Oke. Bij mij zit er nu ook een 53.96 in. Als ik dan een prox zou nemen zou ik dan dezelfde maat kunnen nemen of zou ik nog groter moeten?
Gast

aiii... net is even door de uitlaatpoort naar binnen gekeken en zie zie wel redelijke slijtsporen zitten boven de inlaat porten :? :( ook op de zuiger, op de plek waar hij langs het spilaartje in het midden van de uitlaatpoort komt zitten redelijke slijtsporen. Is dat normaal of moet ik me zorgen gaan maken? Hij heeft nog wel gewoon compressie, niet heel veel maar genoeg. Hij liep ook nog gewoon goed.
huskie

Probleem is dat je niet weet wat je cilindermaat is. De zuigerfabrikant geeft vaak de min tolerantie op. Dus als je pro-x neemt, dan geeft pro-x bevoorbeeld 0.07mm op. Dan moet je dus wel je cilinder laten opmeten om de juiste zuiger te nemen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR

1 .. cylinder en zuiger eraf halen
2 .. zuiger opmeten ..
3 .. de daarna volgende overmaat zuiger aanschaffen
4 .. cylinder op maat laten hohnen voor je nieuwe zuigertje

Mocht je cylinder opnieuw genicasyled moeten worden , laat m dan op de maat van de eerste zuiger hohnen , zodat je weer een tijdje voort kan qua overmaat zuigers..

o jah , een gesmeden zuiger zet volgens mij minder uit dan een gegoten zuiger vanwege de materiaal dichtheid van een gesmeden aluminium zuiger
Laatst gewijzigd door JoeBaR op di nov 09, 2004 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Gast

Dan neem ik denk ik wel gewoon weer vertex. Maar eerst maar is even kijken hoe het met de cilinder zelf is. Ga nu ff cilinder deraf halen.
Gast

JoeBaR schreef:1 .. cylinder en zuiger eraf halen
2 .. zuiger opmeten ..
3 .. de daarna volgende overmaat zuiger aanschaffen
4 .. cylinder op maat laten hohnen voor je nieuwe zuigertje

Mocht je cylinder opnieuw genicasyled moeten worden , laat m dan op de maat van de eerste zuiger hohnen , zodat je weer een tijdje voort kan qua overmaat zuigers..
je kunt nicasyl toch niet laten honen?
JoeBaR

jawel , er zal daarna alleen een vers nicasyl laagje aangebracht moeten worden ..
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
huskie

Goed idee, eerst beoordelen hoe die cilinder is, enne kijk meteen even naar het bigend. Daarna horen we je wel weer. Maak anders even een fotootje, is altijd leuk.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Oke ik heb de cilinder eraf gehaald. De cilinder is eigenlijk nog helemaal goed alleen onder de uitlaatpoort is de wand beschadigt :? de zuiger is ook op die plek vrij erg beschadigt. Ik heb momenteel geen digitale camera maar als ik er 1 heb zal ik wat foto`s plaatsen.

Maar wat nu te doen met de cilinder. Het gedeelte waarin hij de compressie vormt is nog helemaal gaaf. Maar als ik nu een nieuwe zuiger steek zal die wel beschadigen door beschadigingen onderin.
Plaats reactie