Voor mijn 2001 Adventure wil ik een Keihin FCR 41 carburateur gaan kopen. Liefst tweede hands natuurlijk.
Ik heb echter begrepen dat er vele uitvoeringen van de FCR 41 bestaan. Niet alleen een grote variatie in sproeiers en naalden (de consumabels), maar ook in boringen van allerlei kanaaltjes in de carburateur, met en zonder shoke etc. (de hardware). Ik zou daarom graag willen weten wat de juiste sproeiers, gasnaald, gasschuif enz. zijn voor een Adventure uit 2001. Weet iemand hoe ik er achter kan komen wat de juiste is?
Uiteraard heb ik al met Sommer gebeld maar die laten niet het achterste van hun tong zien en willen graag een hele dure nieuwe verkopen.
Groeten,
Fr@venture
Keihin FCR 41 op KTM Adventure
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Wat je ook doet, het blijft een hele kostbare carburateur. Het werkt wel trouwens, duidelijk beter lopen en meer vermogen. Verbruikt wel meer.
Nieuwprijs iets van 700 Euro.
Je hebt de versie nodig met alle opties, inclusief TPS (throttle position sensor).
Nieuwprijs iets van 700 Euro.
Je hebt de versie nodig met alle opties, inclusief TPS (throttle position sensor).
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Hoe weet je dat allemaal, heb je zo'n ding of ken je iemand die er zo een op z'n @venture heeft?
In dat geval mag je me ook de sproeier bezetting etc. doorgeven Of in contact brengen met die persoon.
Volgens mijn informatie (KTM-Sommer) heb ik geen TPS nodig (kan toch niet worden aangesloten op een adventure) en is het verbruik, bij toer gebruik, ook niet wezenlijk meer dan van een Mikuni CV. Off-road, als je veel gas-wissellingen doet, wordt de accelleratie-pomp veel aangesproken en gaat ie uiteraard ook meer verbruiken. Dat doet ie dan wel kortstondig want hij gaat er dan net zo snel vandoor als met een DellOrto:-). Het grootste voordeel is verder natuurlijk dat je met springen en wasborden geen dansende gasschuif meer hebt. En dat is niet alleen veel leuker, maar ook veel veiliger (zie verderop in dit forum). Eigenlijk zou ik 'm daarom gewoon van de verzekering moeten krijgen..... toch, hi, hi?
Fr@venture
In dat geval mag je me ook de sproeier bezetting etc. doorgeven Of in contact brengen met die persoon.
Volgens mijn informatie (KTM-Sommer) heb ik geen TPS nodig (kan toch niet worden aangesloten op een adventure) en is het verbruik, bij toer gebruik, ook niet wezenlijk meer dan van een Mikuni CV. Off-road, als je veel gas-wissellingen doet, wordt de accelleratie-pomp veel aangesproken en gaat ie uiteraard ook meer verbruiken. Dat doet ie dan wel kortstondig want hij gaat er dan net zo snel vandoor als met een DellOrto:-). Het grootste voordeel is verder natuurlijk dat je met springen en wasborden geen dansende gasschuif meer hebt. En dat is niet alleen veel leuker, maar ook veel veiliger (zie verderop in dit forum). Eigenlijk zou ik 'm daarom gewoon van de verzekering moeten krijgen..... toch, hi, hi?
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Oh ja, geen TPS voor een 2001 adventure, sorry. Ik dacht even aan mijn 2003 adventure.
Ik kennis van me heeft, bij Aart Nolen Motoren in Strijen, een FCR 41 op zijn 2003 640 LC/4 Enduro laten zetten. Werkte heel goed.
Er staan natuurlijk ook genoeg verhalen over de FCR op:
http://www.advrider.com
http://www.ktmtalk.com
Ik kennis van me heeft, bij Aart Nolen Motoren in Strijen, een FCR 41 op zijn 2003 640 LC/4 Enduro laten zetten. Werkte heel goed.
Er staan natuurlijk ook genoeg verhalen over de FCR op:
http://www.advrider.com
http://www.ktmtalk.com
Het voordeeld van een FCR is dat deze beter de brandstof atomiseerd (verneveld) en er bij volgas geen gasklep meer in het inlaatkanaal zit.
Het is veel geld voor meer topvermogen en een beetje beter lopen onder de 3000 toeren. Daar tussenin, als je dus aan het toeren bent, is een CV carburateur veel comfortabeler.
Het instellen van het floaterniveau bij de adventure CV carb is super belangrijk. Controleer dit eerst eens en bedenk dan nog eens of je het geld voor een FCR wilt uitgeven.
Oh ja, dat dansen van een gasschuif. Ik vind een FCR veel enger op hobbelige ondergrond, je kijk al naar het gas en het ding springt vooruit. (dit als gevolg van de acceleratie pomp), is dan moeilijk te doseren.
Het is veel geld voor meer topvermogen en een beetje beter lopen onder de 3000 toeren. Daar tussenin, als je dus aan het toeren bent, is een CV carburateur veel comfortabeler.
Het instellen van het floaterniveau bij de adventure CV carb is super belangrijk. Controleer dit eerst eens en bedenk dan nog eens of je het geld voor een FCR wilt uitgeven.
Oh ja, dat dansen van een gasschuif. Ik vind een FCR veel enger op hobbelige ondergrond, je kijk al naar het gas en het ding springt vooruit. (dit als gevolg van de acceleratie pomp), is dan moeilijk te doseren.