Hallo
Ik heb een YZ426F van 2001.
Ik heb die motor nog niet zo heel lang en ik heb er geen boekjes bij.
Maar weet iemand hoeveel olie erin moet en wat voor een olie.
Harold
Olie yz426f
Moderator: ghulst
ABSOLUUT een volledige synteet!!!
(ben ik inmiddels door schade en schande wijs geworden )
Arnaud.
(ben ik inmiddels door schade en schande wijs geworden )
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Synthetische olie die voldoet aan de JASO MA - specificatie.
Jo VdB
Jo VdB
Voldoet halfSynthetische niet?? Volgens mijn dealer is synthetische alleen nodig als je lang met dezelfde olie blijft rijden......Ik doe op al mijn moto's half-synthetische en ververs VEEL!!! Zo "kuis" je direct je motor ook eens.......
Nope, een half-synteet heeft niet voldoende 'sterkte' om de hoogtoerige 4-takt motor van je WR/YZ goed te smeren. Met name de zuigerpen in de drijfstang kan hier snel schade door oplopen als geen goede synthetische olie gebruikt wordt.
Ik gebruik zelf half-synthetische olie maar dit heeft me niet voor lager-schade kunnen behoeden en die paar tientjes die je per jaar extra aan olie moet uitgeven wegen absoluut niet op tegen de hoge kosten van het vervangen van de drijfstang etc....
Succes!
Arnaud.
Ik gebruik zelf half-synthetische olie maar dit heeft me niet voor lager-schade kunnen behoeden en die paar tientjes die je per jaar extra aan olie moet uitgeven wegen absoluut niet op tegen de hoge kosten van het vervangen van de drijfstang etc....
Succes!
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Lijkt me sterk dat een half synteet niet voldoet aangezien yamah in het boek hier geen melding van maakt en volgens mij bijna iedereen met een goede halfsyntheet smeert als je maar regelmatig ververst.
Een 10-40 van motul denicol of castrol voldoet volgens mij prima
Inhoud harold is ongeveer een liter ik tap zelf atijd in een maatbeker af en vul dezelfde hoeveelheid bij daarna ff controleren en op peil brengen.
Groet Marc
Een 10-40 van motul denicol of castrol voldoet volgens mij prima
Inhoud harold is ongeveer een liter ik tap zelf atijd in een maatbeker af en vul dezelfde hoeveelheid bij daarna ff controleren en op peil brengen.
Groet Marc
MaxWR450F
2fast4you
2fast4you
Je neemt je eigen werkelijkheid voor ieders werkelijkheid... Niet dus ...maxwr450f schreef:Lijkt me sterk dat een half synteet niet voldoet en volgens mij bijna iedereen met een goede halfsyntheet smeert
Jo VdB
Nou ik denk dat je verkeerd leest in het boek van Yamaha (geschreven door mensen die weten waar ze het over hebben) Staat nergens vermeld dat je volsynteet moet gebruiken alleen maar een klasificatie en de meeste aangegeven geschikte gradaties zijn ja helaas maar toch halfsyntetisch.
Dus nee ik ga er van uit dat ze bij Yamaha toch wel weten waar ze het over hebben.
Dus nee ik ga er van uit dat ze bij Yamaha toch wel weten waar ze het over hebben.
MaxWR450F
2fast4you
2fast4you
Ik heb het eens nagelezen in het werkplaatshandboek van de Yamaha 450.
Olie
Hoeveelheid bij oliewissel = 1.00 l
" bij wissel + nieuwe oliefilter = 1.10 l
" olie in volledig systeem = 1.20 l
Soort
Yamaha schrijft Yamalube 4 voor. Naargelang de temperatuur 20W-40 of 10w-30 of Yamalube 4 R (15W-50)
Ofwel een olie die voldoet aan de SG norm en die non-friction modified is.
Er staat dus nergens (toch niet bij de "general specifications") iets geschreven over de andere eigenschappen van de olie (syntheet versus niet- of half syntheet...)
Ik blijf erbij : gebruik er een die de JASO MA norm vervult...
Yamaha weet waarover ze het hebben, maar ik ook...
En lezen kan ik nog nog
Jo VdB
Olie
Hoeveelheid bij oliewissel = 1.00 l
" bij wissel + nieuwe oliefilter = 1.10 l
" olie in volledig systeem = 1.20 l
Soort
Yamaha schrijft Yamalube 4 voor. Naargelang de temperatuur 20W-40 of 10w-30 of Yamalube 4 R (15W-50)
Ofwel een olie die voldoet aan de SG norm en die non-friction modified is.
Er staat dus nergens (toch niet bij de "general specifications") iets geschreven over de andere eigenschappen van de olie (syntheet versus niet- of half syntheet...)
Ik blijf erbij : gebruik er een die de JASO MA norm vervult...
Yamaha weet waarover ze het hebben, maar ik ook...
En lezen kan ik nog nog
Jo VdB
Ik dacht dat de 400/426 een drysump systeem had, en de 450 een wetsump. Vandaar het verschil in olie-hoeveelheden.
Correct me if I'm wrong ...
Jo VdB
Correct me if I'm wrong ...
Jo VdB
Klopt, staat zo ook in het werkplaatshandboekBarry schreef:MAAR de vraag was hoeveel olie gaat er in een 426
en ik moet daar toch echt 1,6/1,7 liter in doen! (met filter wissel)
!
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik hoor steeds dat een vol synth niet kan in combinatie met een natte plaat koppeling. Daarom gebruik ik een halfsyntheet van Castrol. Prima olie. Maar het liefst zou ik een vol syntheet stoken. Kan het nou wel of toch niet???
Hallo Firestorm,
Jij bent op zoek naar een handboek voor je machine... onderstaande tekst heb ik al eerder elders op het forum geplaatst maar is voor jou waardevol, het betreft hier namelijk een volledig handboek voor jouw bike!
Check de volgende link:
http://motoman393.thumpertalk.com
Kijk onder tech articles, vervolgens onder het kopje Misc. Hier staat het YZ 426 complete shop manual. Dit is het handboek waarin al het onderhoud beschreven staat.
Het is helaas geen pdf-bestand maar als je windows en office xp hebt kun je alle afbeeldingen met een paar muisklikjes in één keer eenvoudig in een worddocument gooien! In Word ga je invoegen figuur uit bestand, vervolgens selecteer je alle afbeeldingen die je gedownload en uitgepakt hebt en je geeft enter. Alles staat nu netjes per pagina in een document. Vervolgens nog even op je werk door de printer jagen en door de secretaresse van de bass netjes laten inbinden! Laat ze er wel even een harde kaft omheen doen .
Hier staat het handboek van een wr450. Is een pdf met handige hoofdstukindeling. Even een laptop aanschaffen en je kunt in de schuur of op het cirquit heel profi, met je laptop in de aanslag, je motor afstellen of je ketting spannen.
ftp://64.242.152.91/pub/manuals/2003-ya ... manual.pdf
Jij bent op zoek naar een handboek voor je machine... onderstaande tekst heb ik al eerder elders op het forum geplaatst maar is voor jou waardevol, het betreft hier namelijk een volledig handboek voor jouw bike!
Check de volgende link:
http://motoman393.thumpertalk.com
Kijk onder tech articles, vervolgens onder het kopje Misc. Hier staat het YZ 426 complete shop manual. Dit is het handboek waarin al het onderhoud beschreven staat.
Het is helaas geen pdf-bestand maar als je windows en office xp hebt kun je alle afbeeldingen met een paar muisklikjes in één keer eenvoudig in een worddocument gooien! In Word ga je invoegen figuur uit bestand, vervolgens selecteer je alle afbeeldingen die je gedownload en uitgepakt hebt en je geeft enter. Alles staat nu netjes per pagina in een document. Vervolgens nog even op je werk door de printer jagen en door de secretaresse van de bass netjes laten inbinden! Laat ze er wel even een harde kaft omheen doen .
Hier staat het handboek van een wr450. Is een pdf met handige hoofdstukindeling. Even een laptop aanschaffen en je kunt in de schuur of op het cirquit heel profi, met je laptop in de aanslag, je motor afstellen of je ketting spannen.
ftp://64.242.152.91/pub/manuals/2003-ya ... manual.pdf
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Géén volsyntheet Foxkit! Gaat jou Yamaha mee naar de kloten!!Foxkid schreef:Ik hoor steeds dat een vol synth niet kan in combinatie met een natte plaat koppeling. Daarom gebruik ik een halfsyntheet van Castrol. Prima olie. Maar het liefst zou ik een vol syntheet stoken. Kan het nou wel of toch niet???
Heb er zelf al een blok mee vernield helaas op aanraden van een forumlid....
DankjeFox-kid schreef:Hallo Firestorm,
Jij bent op zoek naar een handboek voor je machine... onderstaande tekst heb ik al eerder elders op het forum geplaatst maar is voor jou waardevol, het betreft hier namelijk een volledig handboek voor jouw bike!
Check de volgende link:
http://motoman393.thumpertalk.com
Kijk onder tech articles, vervolgens onder het kopje Misc. Hier staat het YZ 426 complete shop manual. Dit is het handboek waarin al het onderhoud beschreven staat.
Het is helaas geen pdf-bestand maar als je windows en office xp hebt kun je alle afbeeldingen met een paar muisklikjes in één keer eenvoudig in een worddocument gooien! In Word ga je invoegen figuur uit bestand, vervolgens selecteer je alle afbeeldingen die je gedownload en uitgepakt hebt en je geeft enter. Alles staat nu netjes per pagina in een document. Vervolgens nog even op je werk door de printer jagen en door de secretaresse van de bass netjes laten inbinden! Laat ze er wel even een harde kaft omheen doen .
Hier staat het handboek van een wr450. Is een pdf met handige hoofdstukindeling. Even een laptop aanschaffen en je kunt in de schuur of op het cirquit heel profi, met je laptop in de aanslag, je motor afstellen of je ketting spannen.
ftp://64.242.152.91/pub/manuals/2003-ya ... manual.pdf
ik ga het proberen.
Klopt maar ik wou t alleen ff kwijt omdat die vraag nog niet beantwoord was vandaarJo VdB schreef:Ik dacht dat de 400/426 een drysump systeem had, en de 450 een wetsump. Vandaar het verschil in olie-hoeveelheden.
Correct me if I'm wrong ...
Jo VdB
Wel, hoe verklaar je dit dan:barink schreef:Géén volsyntheet Foxkit! Gaat jou Yamaha mee naar de kloten!!
Heb er zelf al een blok mee vernield helaas op aanraden van een forumlid....
Zoals je kunt zien is het tandwiel van de vierde versnelling aardig aan het 'pitten' geslagen
Volgens MWS uit Almere (toch aardig kundig, zou ik zo zeggen!!) is dit voornamelijk te wijten aan onvoldoende smering (door de half-syntheet die ik tot op heden altijd gebruikte).
Bij mij gaat er vanaf nu alleen nog maar een volle syntheet in: Castrol TWS Motorsport Full-synthetic 10W60
Arnaud
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Precies. Gewoon ALTIJD volsyntheet gebruiken. Dit geldt trouwens niet alleen voor Yamaha's. Ook KTM heeft het nodig (vooral als ze stevig gebruikt worden).
Naast Castrol is Putoline ook enorm goed! Je ziet het verschil echt tussen een goed merk volsyntheet of een B-merk vol- of halfsyntheet als je een blok uit elkaar haalt.
Dus neem Castrol, Putoline of Shell VOLsyntheet (hoevaak moet ik het nu nog zeggen )
Naast Castrol is Putoline ook enorm goed! Je ziet het verschil echt tussen een goed merk volsyntheet of een B-merk vol- of halfsyntheet als je een blok uit elkaar haalt.
Dus neem Castrol, Putoline of Shell VOLsyntheet (hoevaak moet ik het nu nog zeggen )
Met Castrol, Putoline of Shell volsyntheet krijg je geen last van een slippende koppeling. Ze gaan er vaak zelfs beter/fijner van werken, vooral met Putoline.
Je moet natuurlijk wel olie geschikt voor motorfietsen nemen en geen auto-motorolie.
Je moet natuurlijk wel olie geschikt voor motorfietsen nemen en geen auto-motorolie.