hoi,
hier een vraag van een viertaktleek
in het handboek van KTM staat aangegeven dat de klepspeling 0,12mm moet zijn
bij nazicht blijkt dat dit bij mijn 520 slechts +/- 0,08 is
nu vroeg ik mij af: wordt de speling groter of kleiner na verloop van tijd
nl:slijt de bovenkant van de klep of aandrukker en wordt dus de speling groter of slijt de klepzitting en wordt de speling kleiner?
klepspeling
Moderator: ghulst
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
bij een auto is het altijd de klepzitting (weet ik 100% zeker) dus voor jou motor lijkt mij dat ook het meest logische (ook omdat de klepspeling kleiner is geworden)
Hier zijn 2 mogelijkheden:
1) de klepzitting slaat in op de klepzetel ; speling wordt kleiner (idd meest voorkomend)
2) stelbout slaat in op de steel ; speling wordt groter
3) de rockerarm slijt af ; speling wordt groter
4) Of de klepstelboutjes worden wat korter
als de klepspeling dus snel kleiner wordt en de intervallen om te moeten stellen worden steeds korter, dan heb je waarschijnlijk een klepzitting/zetel probleem.
Als de motor luidruchtiger wordt (tikkend) dan kan het dus dat de klepsteel inslaat .
Dit soort kleppen zijn ook zeer moeilijk te stellen omdat je altijd op een vlak meet ipv in het kuiltje.
Je kunt dit wel met een meetklok.
Maar kleppen moeten moeten wel vervangen worden als ze hol zijn ingeslagen.
1) de klepzitting slaat in op de klepzetel ; speling wordt kleiner (idd meest voorkomend)
2) stelbout slaat in op de steel ; speling wordt groter
3) de rockerarm slijt af ; speling wordt groter
4) Of de klepstelboutjes worden wat korter
als de klepspeling dus snel kleiner wordt en de intervallen om te moeten stellen worden steeds korter, dan heb je waarschijnlijk een klepzitting/zetel probleem.
Als de motor luidruchtiger wordt (tikkend) dan kan het dus dat de klepsteel inslaat .
Dit soort kleppen zijn ook zeer moeilijk te stellen omdat je altijd op een vlak meet ipv in het kuiltje.
Je kunt dit wel met een meetklok.
Maar kleppen moeten moeten wel vervangen worden als ze hol zijn ingeslagen.
Ik ben een 2taktman dus hier mijn vraag: de klep slaat hol in door dat stelboutje?
Kun je die stelen niet afvlakken zodat ze weer mee kunnen? Of ga je dan door de harde laag heen?
Kun je die stelen niet afvlakken zodat ze weer mee kunnen? Of ga je dan door de harde laag heen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
dat kan niet husk !! onderaan het stel boutje zit namelijk een kogel gewrichtje die in een busje valt die dezelfde diameter (of meer) heeft dan de klepsteel , inslaan is dus niet mogelijk ,dat de rockerarm afslijt is ook bijna onmogelijk , omdat deze bij ktm (en meer merken) met rolletjes over de nokken van de nokkenas geleid ..(er zou eventueel wat speling op die rolletjes kunnen zitten , dat is te wijten aan rijden met een laag oliepeil) wat wel kan is dat de klep inslaat op de klepzetel (lijkt mij het meest logisch) de oorzaak is daar van is dat de kleppen al eerder te strak stonden afgesteld , over t algemeen kun je ze beter iets te los , als te vast hebben staan
4 strokes only !!