Wat beste olie voor 2 takt?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gast

VTTM, bij welke total haar je die olie? Ik ben bij 2 wezen kijken. De ene had alleen 'simpele' 2-takt olie (dus niet de 'racing') en de andere had alleen wat voor scooters.

Ik meng 1 op 30 (Shell Advance, Motul 600, Castrol TTS)

Groeten!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
die zooi in je carter heb je heelsnel als je 2-takt stationait laat lopen (zelfde als met bougie)
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.

Ja ik mix 1:35 op advies van diverse experts.
Ik had niet zo veel ervaring met het smeren van een tweetakt (behalve een Zundapp GTS 50...................).
Heb dit advies maar aangenomen.
Op zich wel nuttig om eens schraler te gaan smeren.
Moet eerlijk zeggen dat de WR wel aardig rookt met 1:35, maar loopt verder als een raket erop
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hein als je minder olie in je bezine zou stoppenkan je motor slechter gaan lopen.
Hij gaat dan wat rijker staan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Hoi Huskie,

Ja daar had ik ook al over zitten brainstormen, als de hoeveelheid olie wordt aangepast de verbranding verandert.
En de WR loopt nu zo fantastisch lekker (met 1:35) dat veranderen ook weer experimenteren wordt denk ik.
Dus ik laat het er even bij zo.
Kom jij zondag nog naar Hengelo??
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Het lijkt wel of die Huskie mij kent. Hij heeft het nl. helemaal bij het rechte eind. Ik meen dat ze op de Castroll TTS 1:40 adviseren. Dit is dan wel de meeste veilige verhouding. D.w.z. dat ze ervan uitgaan dat Giovanni Sala in een enduroproef eerste moet worden en dan de boel nog heel moet houden voor de volgende proef. Ik rijd ook een MZ wegmotortje. Veel eigenaars halen een nok van de oliepomp weg zodat hij (met TTS) 1;100 afgesteld staat. Zonder problemen.!!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Op de TTS staat 1/50 gegarandeerd, of zoiets.
Hein, nee ik zal er niet zijn. Ik heb crossbanden onder. Maar in de toekomst zal ik zeker een keer een enduro meerijden. Waarschijnlijk op een eendagslicentie, als ik die enduro-clausule ooit neem.
Dus tot dan, maar roadboek ritje doe ik wel mee. Vind ik leuk om te doen.
Alleen die keuringen, hè, dat blijft moeilijk bij Ad. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ik zal het eens gaan proberen om iets schraler te gaan smeren.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Hein,

één op vijftig smeren met een goede olie is total geen probleem.
En ja je motor komt inder :idea: daat iets rijker te staan,maar dat komt mooi uit want het word iets kouder ook.
Bijkomd voordeel is dat je motor iets beter loopt want olie brand slecht dus voor het vermogen hoe minder hoe beter.
vttm
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 12, 2002 11:53

De mengverhouding is sterk afhankelijk van wat je rijd. Cross of enduro Een enduro moet minder olie hebben omdat hij minder in toeren wordt gejaagd dan een cross! Ik zelf mix 1:32 (Rm250 '91) Voor enduro zou ik 1:50 Mixen. In elk geval is iets te veel olie beter dan iets te weinig niet waar? :D.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Als je te schraal smeert heb je (denk ik )binnen de kortste keren de hoofdprijs te pakken en dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me.
Beter iets te rijk kan nooit geen kwaad hoewel hij dan wel stevig rookt en zijn PK niet lekker aan het achterwiel aflevert.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Dat roken hoeft weinig met smering te maken te hebben. Kan ook zijn dat de motor gewoon te rijk staat. Dus brandstof/lucht... en niet olie/brandstof.
Dus bij veel roken met hete motor, naald wat armer zetten en kijken wat gebeurt.
Een motor die goed verbrandt hoeft niet te roken, ook niet met 1/32.
ps-wel natuurlijk als ie koud/lauw is, of nadat je 10 minuten met dichtgas hebt gereden(dan heeft ie genoeg brandstof verzamelt om daarna, met volgas, te roken).
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
john b
Berichten: 205
Lid geworden op: ma okt 28, 2002 13:10
Locatie: westwoud

ik heb de nieuwste olie van AGIP een synteeth volgens de berichten uit de race wereld beter als de huidige castrol :!:
doe wat je niet laten kunt
Gast

Ik heb nog nooooit ergens 100% synthetische Total 2T gezien!

Groeten.
huskie-rookie

heb daarnet op aanraden van de dealer Agip full synthetic racing gekocht.

prijs 14 euro voor een fles (ong 1.1 liter in :lol:

k ga deze mengen aan 1/35 voor mijn nieuw beestje.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

john b schreef:ik heb de nieuwste olie van AGIP een synteeth volgens de berichten uit de race wereld beter als de huidige castrol :!:
als het spul 14€ kost ook aardig wat duurder
krijn

Bijna alle bekende merken synthetische 2takt olie smeren tot 1:40 zeer goed, maar pas op met benzinesoorten met loodvervanger want die vreet de olie langzaam op ,als je geen octaan98 zonder loodvervanger kunt kopen neem dan liever een gewone octaan 95 dan weet je zeker dat de olie blijft doen waar hij voor is.ook de menging van de olie schijnt niet optimaal te zijn met benzine met daarin een loodvervanger er zitten additieven in die de oliemoleculen afstoten linke soep dus !

mijn cr250 draait goed op euro95 met gastrol tts en de laatse tijd met bellray sythetisch (allebei 1:40) en bij een controle van de zuiger kortgeleden zag de boel er lekker vet uit.

Krijn
Gast

huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Fiew, 50 uur!!! Das toch veel hé, moet je niet veel de cilinder vervangen?

Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.

Welke doen jullie erop? En na hoeveel uren gooien jullie ze eraf??

Ik ga nu mengen met '98, verschilt het als men z'n olie (de mijne Q8 RS extreme volS.) met '95 mengt??

:wink:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

hornet911 schreef:
huskie schreef:Hein, zo'n wr360(daar rij jij toch op) heeft geen 1 op 35 nodig. Aan de andere kant kun je een tweetakt goed laten lopen op elke mix.
Wat een motor nodig heeft is gewoon genoeg smering en ik denk dat je tegenwoordig met die synthetische olieen makkelijker met weiniger olie toe kan. Ad rijdt 1/55 en dat is echt niet extreem. Hij rijdt waarschijnlijk stevig maar niet extreem, dus pas je smering aan aan de bedrijfsomstandigheden van je motor. ik rijd al jaren met 1/50 en elke keer als ik in het carter kijk(met zuiger verwisselen)ligt daar een poeltje olie. Genoeg om het bigend te smeren. Ik rij weinig volgas. En ik rij een jaar met een zuiger. Hoeveel uur? ik schat 50 uur daaromtrent.
Fiew, 50 uur!!! Das toch veel hé, moet je niet veel de cilinder vervangen?

Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.

Welke doen jullie erop? En na hoeveel uren gooien jullie ze eraf??

Ik ga nu mengen met '98, verschilt het als men z'n olie (de mijne Q8 RS extreme volS.) met '95 mengt??

:wink:
wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud :roll: :roll:. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95 :wink:. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder :lol:. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Gast

Rudy schreef:wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud :roll: :roll:. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95 :wink:. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder :lol:. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Geeft het dat de topic 2 jaar oud is?? verslijt die ofzo?? :lol: :wink: 8)

En de versnellingsbakolie? De mijne plakt wat als hij koud staat (is nog van de vorige eigenaar, ik weet niet dewelke er nu op is)..
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hornett schreef
Ik heb nu denicol 10/15 laten aansmeren door een dealer (goed voor recente bakken volgens hem), maar m'n vaste dealer vertelt me dat ik er gewone 10W40 half-synthetische mag opgooien (versnellingsbalolie volgens handleiding te vervangen NA 6 uren) en die regelmatig moet verversen.
Hornett, dat topic gaat over 2takt mengsmering hè, niet over versnellingsbakjes! Goed lezen graag. Anders wordt het inderdaad een beetje "wazig" zoals Rudy ook al vertelde.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Even verduidelijken :shock:
Gast schreef:Wat is de beste 2-takt mengolie (voor een crosser) en waar is ie het goedkoopst??

Wat is het best in de versnellingsbak? Ik heb gehoord dat versnellingsbakolie (75W) beter is dan bijvoorbeeld een multigrade (10W40)

Groeten!
Husky, dit is de allereerste vraag in deze topic. Ik wil nu niet moeilijk doen (maar doe het misschien toch :lol: ), maar daar wordt toch ook een vraag over boite olie gesteld...??

Voor mij duidelijk genoeg.... :wink:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

hornet911 schreef:
Rudy schreef:wazig verhaal van je maargoed.... , topic is ook 2 jaar oud :roll: :roll:. 50uur met een 360cc enduro motor is best normaal... Je rij er heel anders mee als met een crosser.
Je hoef niet anders te mengen met 98 of 95, maakt niets uit.. 98 heeft zowizo geen zin als je motor goed loopt op octaan 95 :wink:. Het levert namelijk GEEN vermogen.
Met een 250 crosser kan je op wat hardere banen de 30-40 uur met een zuiger ook best halen volgens mij, zeker als hobby rijder :lol:. Cilindersvervangen is inprincipe niet nodig als je de zuiger optijd vervang.
Geeft het dat de topic 2 jaar oud is?? verslijt die ofzo?? :lol: :wink: 8)

En de versnellingsbakolie? De mijne plakt wat als hij koud staat (is nog van de vorige eigenaar, ik weet niet dewelke er nu op is)..
Dunnere olie erin gooien , in plaats van b.v. 15w40 10w40 (plakken doet ie alleen als hij koud is normaal gesproken...)
Gast

:roll: wordt net weer wakker :?

Castroll TT +/- 1:40 (KTM 250 -85)
Geen enkel probleem mee gehad.
+/-10 jaren met Valvoline 2T comp gereden maar hierbij bleef mijn gasschuif zo nu en dan plakken als ik door waterpassages reed (kan dit op mijn huidige leeftijd wat minder hebben).
Met de castroll geen probleem.
In plm 14 jaar slechts 3 zuigers versleten (zegt nog niets over het aantal uren ) en slechts 1 klemmer gehad.
Maar dat lag idd aan de loodvervanger in de octaan 98.
Plaats reactie