In Motorrad (D) staat een artikel over verschillende banden gemonteerd onder een XT 660 R. De Michelin T63 komt als veelzijde band, goed op verschillende ondergronden, uit de test. Ook op een natte weg.
Heeft iemand ervaring met deze band, vooral op asfalt?
Ik kan ondertussen melden dat de nieuwe XT het prima doet op harde off road ondergrond (Spanje). Alleen de injektie blijft de motor stationair teveel snelheid geven. Dit is bij moeilijker passage vervelend en slecht voor de koppeling (?)
Marcel
Michelin T63
Moderator: ghulst
Ja. T63 is fijne band in meeste soorten terrein, en geeft op asfalt en terrein een goede/lange levensduur. Op asfalt blijft het natuurlijk best een grove noppenband die wat 'wandelt' in de bochten, maar rijdt naar mijn ervaring best betrouwbaar op zowel droge als natte weg. Omdat die niet breder dan 130 verkrijgbaar is, en een soepele wang heeft is ie zeer geschik voor de niet al te zware offroad motoren.goofys schreef:In Motorrad (D) staat een artikel over verschillende banden gemonteerd onder een XT 660 R. De Michelin T63 komt als veelzijde band, goed op verschillende ondergronden, uit de test. Ook op een natte weg.
Heeft iemand ervaring met deze band, vooral op asfalt?
Marcel
Naar mijn idee een van de grofte en beste offroad banden waar je nog normaal mee op de weg kan rijden.
Wil je een iets meer weggeorienteerde band, ook met prima eigenschappen op natte en droge weg, en toch nog behoorlijk grove noppen, kijk dan eens naar Bridgestone TW302/301.
wil je een hardere band, geschikter voor zwaardere motoren, en iets minder terreingeschik -> kom je o.a. bij de Conti TKC80's uit.
grts
Ik had ze onder mijn BMW R80GS. Gelukkig leef ik nog. De achterband zorgde ervoor dat ik niet sneller kon dan 110, anders ging hij enorm slingeren, en bij 140 had ik bijna een tankslapper.
Ik kan niet 100% zeker zeggen dat het alleen aan de band lag, want hij zat achterstevoren
Dat heb ik wel hersteld, maar ik weet niet in hoeverre het inwendige daardoor beschadigd is. Ik weet wel dat het probleem met een andere achterband over was.
Ik kan niet 100% zeker zeggen dat het alleen aan de band lag, want hij zat achterstevoren
Dat heb ik wel hersteld, maar ik weet niet in hoeverre het inwendige daardoor beschadigd is. Ik weet wel dat het probleem met een andere achterband over was.
Twente Rulez!
Ik heb de T63 onder mijn F650GS gehad. Daar heb ik de allroad tour Finland mee gereden, over het asfalt door zweden/Noorwegen naar huis en vervolgens nog behoorlijke km in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland mee gereden. Op alle gebieden is deze band mij uitstekend bevallen, goede grip in het zand en de blub. Goede grip op het asfalt (kon er perfect mee in de ardennen en eifel door de bochten scheuren) en de band ging zo ruim 9.000km mee.
Het enige nadeel van dee banden is dat ze behoorlijk "zingen" op het asfalt. Overigens 140km/h geen probleem.
Daarvoor heb ik altijd op TKC80 gerden, inderdaad perfect op het asfalt, maar offroad toch maar magertjes. Gravel en droog zand pima, maar zodra het nat wordt, heb je in no time slicks, omdat ze slecht leegrijden.
Ik ben nu de Pirelli Rallyecross (MT21) aan het uitproberen, omdat deze banden een stuk goedkoper zijn. In het zand en in de blub, tot nu toe geweldig en asfalt ook prima, goede grip, geen zingen en prima met hogere snelheden. Ben er nog niet mee de ardennen in geweest, maar heb daar ook wel vertrouwen in. Ze schijnen alleen wat sneller te slijten, of dat het prijsverschil nietig maakt, moet zich nog uitwijzen.
Het enige nadeel van dee banden is dat ze behoorlijk "zingen" op het asfalt. Overigens 140km/h geen probleem.
Daarvoor heb ik altijd op TKC80 gerden, inderdaad perfect op het asfalt, maar offroad toch maar magertjes. Gravel en droog zand pima, maar zodra het nat wordt, heb je in no time slicks, omdat ze slecht leegrijden.
Ik ben nu de Pirelli Rallyecross (MT21) aan het uitproberen, omdat deze banden een stuk goedkoper zijn. In het zand en in de blub, tot nu toe geweldig en asfalt ook prima, goede grip, geen zingen en prima met hogere snelheden. Ben er nog niet mee de ardennen in geweest, maar heb daar ook wel vertrouwen in. Ze schijnen alleen wat sneller te slijten, of dat het prijsverschil nietig maakt, moet zich nog uitwijzen.
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
Tja.. een T63 heeft heel duidelijk een looprichting: Zelfs de compound aan de voor en achterzijde van de noppen schijnt verschillend te zijn. Ik heb ook al eens iemand gezien die er 1 in 500km geheel aan gort had gereden door hem verkeerd-om te monteren....KTMZ© schreef:Ik had ze onder mijn BMW R80GS. Gelukkig leef ik nog. De achterband zorgde ervoor dat ik niet sneller kon dan 110, anders ging hij enorm slingeren, en bij 140 had ik bijna een tankslapper.
Ik kan niet 100% zeker zeggen dat het alleen aan de band lag, want hij zat achterstevoren
Kortom: Jou slechte ervaring is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan deze verkeerde montage! Verder: Ik vind de T63 ook een band voor lichtere motoren, niet voor een R80GS: te smalle band, te zware motor.
Wij reden op reis (dus rustig, XR600, wel met bagage en allerlei terrein (van modder tot scherpe stenen)) zo'n 8000 tot 10000km met de T63's; en er zijn niet veel banden die met dergelijke noppen hetzelfe kunnen.
MT21's is ook een alternatief: Mooie grove band, 'zingt en wandelt ook', maar is wat harder (grip op natte weg vind ik ook wat minder) en in scherpe stenen slijt ie er snel (er breken stukjes uit). Doordat ie ook in 140/90 verkrijgbaar is, en wat hardere compound heeft is de MT21 ook redelijk geschik voor zwaardere fietsen. (Ligt nu op mijn LC8... slijt echter wel erg snel, maar misschien ligt dat aan mijn rechterhand
Groet
Ik heb ervaring met zowel de T63, de TKC80 als de M21.
Met de T63 deed ik 13.500km waarvan 500 onverhard op een 69PK machine. Toen was hij nog niet op, maar voor de modder net iets te weinig profiel.
Pendelen had ik de eerste 500 km met de T63 ook altijd last van, totdat het profiel op de voorband wat ingesleten was. Je kunt hem ook naar 3 BAR oppompen, dan is het ook wel weg.
De TKC80 lijkt erg op de T63, met dien verstande dat hij 2 x zosnel slijt.
De M21 heeft een pracht voorband, behoorlijk allround en goede modderschonende noppen. Lekker aggressief aan de zijkanten. Prima grip, alhoewel ik niet heb geprobeerd met de stepjes aan de grond te rijden.
Nu ben ik over naar de Michelin Enduro Competition III en IV. Van de IV hebben ze een 140 achterband, dus lekker breed. Loeiharde wangen ivt de T63 en de TKC80. Dus zeker geschikt voor zwaardere motoren, maar slijt weer harder dan de M21. De noppen van de voorband lijken sterk op die van de Michelin Desert, dus goed voor zand, rotsen én modder. Een echt all-rounder dus, maar niet geschikt voor machines met heel veel PK's zoals de LC8 of de ST.
De achterband was helaas verkeerdom gemonteerd door de dealer, ondanks mijn waarschuwingen. Michelin buigt zich nu over het feit dat een band in 200km flink gehavend kan zijn. Wellicht krijg ik weer gratis een nieuwe??
Mijn advies? Michelin
T63 - > Enduro competition - >Desert
Weg en zand - > Modder, zand en gravel - > Zand en rotsen
Nops
Met de T63 deed ik 13.500km waarvan 500 onverhard op een 69PK machine. Toen was hij nog niet op, maar voor de modder net iets te weinig profiel.
Pendelen had ik de eerste 500 km met de T63 ook altijd last van, totdat het profiel op de voorband wat ingesleten was. Je kunt hem ook naar 3 BAR oppompen, dan is het ook wel weg.
De TKC80 lijkt erg op de T63, met dien verstande dat hij 2 x zosnel slijt.
De M21 heeft een pracht voorband, behoorlijk allround en goede modderschonende noppen. Lekker aggressief aan de zijkanten. Prima grip, alhoewel ik niet heb geprobeerd met de stepjes aan de grond te rijden.
Nu ben ik over naar de Michelin Enduro Competition III en IV. Van de IV hebben ze een 140 achterband, dus lekker breed. Loeiharde wangen ivt de T63 en de TKC80. Dus zeker geschikt voor zwaardere motoren, maar slijt weer harder dan de M21. De noppen van de voorband lijken sterk op die van de Michelin Desert, dus goed voor zand, rotsen én modder. Een echt all-rounder dus, maar niet geschikt voor machines met heel veel PK's zoals de LC8 of de ST.
De achterband was helaas verkeerdom gemonteerd door de dealer, ondanks mijn waarschuwingen. Michelin buigt zich nu over het feit dat een band in 200km flink gehavend kan zijn. Wellicht krijg ik weer gratis een nieuwe??
Mijn advies? Michelin
T63 - > Enduro competition - >Desert
Weg en zand - > Modder, zand en gravel - > Zand en rotsen
Nops
Heeft iemand ook ervaring met bijv een T63 achter en een meer allroadband voor. In mijn geval zou dat de orginele Metzeler Tourance zijn. Het is een XT 660 R dus niet zo zwaar.
Marcel
Marcel
Ik heb wel vaak de combinatie MT21 voor en T63 achter gezien,
daar zit ik ook over te denken. Het beste van beide denk ik zo.
Een Tourance voor heeft volgens mij weinig zin. Deze band heeft totaal geen nut als het een beetje blubberig wordt of in het mulle zand, volgens mij wordt je dan aardig verrast door een wegglijdend voorwiel.
Twee keer meegemaakt met een paar vrienden, beide hadden een wegband voor en stonemasters achter. De eerste reed in een modderpoel, waarna opeens het voorwiel wegsloeg en hij vol met zijn hoofd tegen de grond beukte (met helm). De tweede dacht in een bos met veel mulle zandpaden een beetje sportief de bocht in te sturen, voorwiel glijdt weg, gevolg, veel kuipschade en veel spierpijn.
Waarom zou je trouwens voor een wegband voor kiezen?
Omdat je die toevallig nog hebt? Er komt vast nog een gelegenheid dat je ze wel kan gebruiken.
daar zit ik ook over te denken. Het beste van beide denk ik zo.
Een Tourance voor heeft volgens mij weinig zin. Deze band heeft totaal geen nut als het een beetje blubberig wordt of in het mulle zand, volgens mij wordt je dan aardig verrast door een wegglijdend voorwiel.
Twee keer meegemaakt met een paar vrienden, beide hadden een wegband voor en stonemasters achter. De eerste reed in een modderpoel, waarna opeens het voorwiel wegsloeg en hij vol met zijn hoofd tegen de grond beukte (met helm). De tweede dacht in een bos met veel mulle zandpaden een beetje sportief de bocht in te sturen, voorwiel glijdt weg, gevolg, veel kuipschade en veel spierpijn.
Waarom zou je trouwens voor een wegband voor kiezen?
Omdat je die toevallig nog hebt? Er komt vast nog een gelegenheid dat je ze wel kan gebruiken.
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
Marcel,
Een T63 ís een all-road band.
Het enige dat tegen de 63 pleit is z'n afrolgeluiden; die zijn zo heftig dat mensen in de auto naast je kijken waar de herrie vandaan komt: uit hun dode hoek
Je kunt zonder enig probleem t.a.v. wegligging de T63 voorop monteren. Misschien heb ik nog wel een 21" versie voor je liggen om evt. te proberen.
Vanuit onze club hebben we destijds een 'bandenomlegdag' georaniseerd en een setje T63 ging weg voor 129.90!
Grx,
Nops
Een T63 ís een all-road band.
Het enige dat tegen de 63 pleit is z'n afrolgeluiden; die zijn zo heftig dat mensen in de auto naast je kijken waar de herrie vandaan komt: uit hun dode hoek
Je kunt zonder enig probleem t.a.v. wegligging de T63 voorop monteren. Misschien heb ik nog wel een 21" versie voor je liggen om evt. te proberen.
Vanuit onze club hebben we destijds een 'bandenomlegdag' georaniseerd en een setje T63 ging weg voor 129.90!
Grx,
Nops
Daar heb ik nu een setje MT21 inclusief montage voor gekocht.Noppy schreef:een setje T63 ging weg voor 129.90!
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
T63 is een fijne band voor op de weg. Goede grip, zelfs bij nat weer. Ook op een zandweg of bospad zal het nog wel gaan, maar ge er niet mee crossen. Ik kon op de croosbaan het vermogen niet kwijt (WR426) constant wheelspin. Bij een natte crossbaan gaat het profiel helemaal dicht zitten. Zwaar klote dus voor cross, ideaal voor op de weg.goofys schreef:In Motorrad (D) staat een artikel over verschillende banden gemonteerd onder een XT 660 R. De Michelin T63 komt als veelzijde band, goed op verschillende ondergronden, uit de test. Ook op een natte weg.
Heeft iemand ervaring met deze band, vooral op asfalt?
Ik kan ondertussen melden dat de nieuwe XT het prima doet op harde off road ondergrond (Spanje). Alleen de injektie blijft de motor stationair teveel snelheid geven. Dit is bij moeilijker passage vervelend en slecht voor de koppeling (?)
Marcel
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
@ Fox: het is ook geen cross band, maar een all-road band. Jouw ervaringen kloppen dus.
Zelf 70.000 km met T63 gereden. Met een XTZ660 en een KTM LC4 620. Ze geven idd de beste levensduur (MT21 en TKC80's ook geprobeerd) en zijn ook geschikt voor off-road.
Zelf 70.000 km met T63 gereden. Met een XTZ660 en een KTM LC4 620. Ze geven idd de beste levensduur (MT21 en TKC80's ook geprobeerd) en zijn ook geschikt voor off-road.
Whahahahahahahahaha idd ja hahahahaaErik V schreef:@ Fox-kid
Dus het was met die allroadband op een enduromotor, met 1.8bar druk dat je die "Bubba"sprongen een tijdje geleden geoefend hebt op een natte crossomloop ?
Inderdaad, (Bubba is the middle name) maar ik was nog vergeten te vertellen dat ik dat allemaal geblinddoekt deed.
Gewoon goed oefenen en vooral alles serieus nemen
Gewoon goed oefenen en vooral alles serieus nemen
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R