Toerental blijft (even) stationair hoog draaien

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

hoi

onlangs is er een klein probleemke komen opduiken bij onze CRF

Als je gas geeft en je laat de gas los zakt het toerental tot +- 2000 toeren(weet niet juist hoeveel maar in ieder geval teveel) waarna het na enkele seconden terugzakt naar het stationair toerental dat het moet zijn.Soms blijft het te hoog draaien, maar als ik even de hot-air hendel(dient voor te starten als de motor warm is) intrek daalt het tot het juiste toerental

je kan begrijpen dat dit zeer lastig is om mee te rijde en zou er graag iets doen,maar wat???
wie kan mij helpen????

alvast bedankt
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hum lijkt op een mengsel probleempje. Want ik neem aan dat de gasschuif goed dicht valt?
Lucht erbij zorgt dat hij gesmoort wordt. Probeer het ook eens met de choke, om te zien wat er dan gebeurt.
Kan vuil zijn, in het stationair circuit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Een andere mogelijkheid is een versleten gasschuif.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

check of het inlaat spruit stuk niet lekt , of het gedeelte tussen de carburateur en het luchtfilter , het lijkt mij namelijk dat jou CRF valse lucht zuigt :idea:
4 strokes only !!
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

bedankt voor de antwoorden, maar had de carbu al uitgekuist zonder resultaat,gasschuif gaat ook nog goed,valse lucht zuigt hij normaal ook niet

zou het eventueel ook niet kunnen dat de cilinderpakking lek is en wat water verbruikt?want heb namelijk gemerkt dat hij wat water verbruikt
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

pfffff dat zegt ie nu pas :P t zou kunnen , maar daar had ik zowieso niet mee blijven rijden !!! al was dat niet de oorzaak , als je motor water verbruikt moet dat opgelost worden heh !!!
4 strokes only !!
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

mijn xr'ke had dat ook
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ben er zeker van dat hij ergens valse lucht aanzuigt.
Van welk bouwjaar is je crf ?
Als die van 2002 is dan is de luchtfilterbak ergens lek tussen de bak en de slang. Hier hadden al de 2002 modellen last van en dat probleem hebben ze bij Honda in 2003 opgelost.
Even uit elkaar halen en flink wat olie bestendige kit ertussen en het is goed.
Succes.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

bij mijn xr'ke was dei rubber tussen de carb. en de cil. kapot
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

is van 2002,en dat lek aan de folterkast is al verholpen en JoeBAr,dat waterverbruik is nadat de cilinder is opengeweest,en vanaf dan is dat probleem met het toerental ook begonnen,heb enkel t'baantje hier bij ons gereden,ben er niet mee gaan crossen hoor sinds die problemen

moet ok wel zeggen dat ik laatste keer dat ik ben gaan rijden 2 paaltje heb kapotgereden aan het circuit en dat ter hoogte van de ... jawel de radiator :roll: ,maar toch zie ik nergens water aan de radiator of zo

:cry:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Cruala , start je crf wel goed ?
Heb je bij het terug in elkaar zetten van je carburateur de "valveplate" , dat is het plaatje dat voor de gasschuif zit , wel op de juiste manier terug gezet ?
Heb je er een handboek bij dan moet je maar eens goed kijken hoe die moet zitten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

jaja hij start goed,zowel koud als warm,
wat dat plaatje betreft,het staat met het punt naar beneden gericht,in de manuel stata het anders maar dan past het er niet op :?
maar de brommer had het al voor ik de carbu heb gekuist,
dus het zal niet aan dat plaatje liggen

maar zou het mss toch zijn dat hij water verbruikt??
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Mijnen DR heeft hetzelfde probleem sinds hij helemaal open is geweest & een nieuwe naald heeft gekregen (oude was afgebroken).

Erg vervelend vermits hij veel minder afremt op de motor dan. Ik moet hem trouwens dikwijls in toeren laten zakken door de koppeling even te laten opkomen met ingetrokken rem. Dan zakt hij mooi naar zijn stationair toerental en blijft hij daar (tot ik aan de gas draai :lol: )
Montesa Cota 315R
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

Estivie schreef:Mijnen DR heeft hetzelfde probleem sinds hij helemaal open is geweest & een nieuwe naald heeft gekregen (oude was afgebroken).

Erg vervelend vermits hij veel minder afremt op de motor dan. Ik moet hem trouwens dikwijls in toeren laten zakken door de koppeling even te laten opkomen met ingetrokken rem. Dan zakt hij mooi naar zijn stationair toerental en blijft hij daar (tot ik aan de gas draai :lol: )
en jij blijft daar mee rijden? HEEL lastig om mee te rijden ze

en verbruikt jouw DR ook beetje koelvloeistof of niet?
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

is een DR 350.. en heeft dus geen vloeistofkoeling.

En ja, zolang het niet opgelost is blijf ik daar zo mee rijden. Ondertussen zoek ik naar de oplossing, maar hem daarvoor in de garage laten staan? Nee hoor! Daarvoor rijd ik te graag :D
Montesa Cota 315R
CrualA
Berichten: 129
Lid geworden op: za aug 23, 2003 19:07
Locatie: omgeving Mechelen
Contacteer:

mss is het je cilinderkoppakking zoals bij mij het gavel kan zijn??
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

hééy! daar kan het idd aan liggen, want die lekt een beetje zag ik laatst...

Da's zo'n afdicht kit die ze er ooit eens hebben tussen gespoten, en ik denk dat die inderdaad z'n beste tijd heeft gehad.

gelukkig is het bijna winter & gaat ie dan helemaal uit elkaar ter revisie...
Montesa Cota 315R
JeeWee
Berichten: 64
Lid geworden op: ma nov 01, 2004 12:59
Locatie: Elst (gelderland)
Contacteer:

Bij je DR zou je eens naar je luchtmengselschroef kunnen kijken.
(vooropgesteld dat het de orginele carb is...)
Deze zit aan de kant van de cilinder ONDER aan de carb, lekker verscholen bijnan niet te zien.
Hiermee stel je je mengsel in van het stationair circuit en als die aande magere kant staat heb je dit effect ook... ervaring :oops:

De schroef iets dichtdraaien kwart tot halve slag zou genoeg moeten zijn.

Er is vaker wat over dit onderwerp geschreven maar dan hoop ik dat je Duits redelijk is; http://www.dr350-forum.de/
En hier staat ook wel teen& http://www.maximum-suzuki.com/

Groeten een mede DR
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Thanks! Dat ga ik alvast proberen!
Montesa Cota 315R
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Uit bovenstaande antwoorden begrijp ik dat de problemen (te hoog stationair blijven draaien) vooral veroorzaakt worden door verbranding met te veel lucht (te arm mengsel of valse lucht), of door een versleten gasschuif.

Kan je dit probleem ook hebben bij een te rijk mengsel?? Ik heb nl dezelfde problemen, te hoog stationair door blijven draaien, aan het gas draaien heeft soms effect.
De beide naalden zijn 1 standje omhoog gezet (wordt het mengsel rijker van)
aansluitrubbers zijn heel en sluiten goed af
ik zie nergens iets wat lijkt op een lekke kop
de primaire carburateur is schoongemaakt, werkt met een trek (voor gas open) en een duw kabel (voor gas dicht) en valt goed terug,
de secundaire carburateur is schoongemaakt, membraan is nog helemaal heel,
bij standaard afstelling is de luchtschroef 1.5 slag open. ik heb m nu 2 slagen open gezet. vanavond probeer ik het uit met een kwart slagje terug, maar dat is dan ook mijn laatste hoop

zie ik nou iets over t hoofd??? :?
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
de koen

motor die niet terug zakt naar stationair toerental komt meestal door te arm mengsel.
dit kan door

luchtfilter los gekomen/darm gescheurd
valse lucht (inlaatspruitstuk gescheurd)
of door een verkeerde afstelling van sproeier.
In deze koudere dagen moet je een iets rijkere afstelling hebben, dus carb rijker afstelling is de oplossing volgens mij :wink:
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Ik heb het ook gehad met een FCR carb. Mengselschroef was er gewoonweg uitgetrild ! Kijk dit eens na !
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Afgelopen dagen carbuateur eruit, alles losgemaakt, doorgeblazen, schoongemaakt, afgesteld .... zaterdag gereden, eerste haakse bocht beetje bijremmen, gas terug, motortje blijft met 3000 toeren doorloeien, met de noodstop uitgezet, aan de gaskabeltjes geprutst en toch maar weer geprobeerd ....... rest van de dag niks meer, zondag ook gereden, ook niks aan t handje ... wie er ook in zat, hij is er nu uit ..... hoop ik

tks voor alle antwoorden/tips .... ik heb ze geprint, misschien komt hij weer terug
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

aan de gaskabeltjes geprutst
En daar geven wij al die gouden tips voor :cry:
Gewoon een gaskabeltje wat een beetje blijft hangen, hetzij door een klemmend terugslag veertje van de gasschuif hetzij smerige kabel, hetzij .... ik weet het niet meer :wink:
Maarre het is wel lekker voor je dat het opgelost blijkt, alleen is het toch een beetje link dat je niet precies weet waar het nou door kwam. Het kan zo terug komen .
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Er komt toch geen vocht (water) tussen de schuif van de carb?
Plaats reactie