Wat beste olie voor 2 takt?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gast

Wat is de beste 2-takt mengolie (voor een crosser) en waar is ie het goedkoopst??

Wat is het best in de versnellingsbak? Ik heb gehoord dat versnellingsbakolie (75W) beter is dan bijvoorbeeld een multigrade (10W40)

Groeten!
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Bij mij in de versnellingsbak doe ik wel een 10 W 40 olie.
En dat bevalt wel goed eigenlijk.

Voor de mengsmering heb je een scala aan soorten en merken.
Ik denk dat iedereen wel zo z'n eigen merkje heeft waar ie wereldkampioen mee geworden is (of zou willen worden).
Noem ze maar op: Castrol, Shell, Eurol, Valvoline etc etc.
De graad van smeren ( 1 op zoveel) is belangrijker denk ik.
Gebruikersavatar
peewee
Berichten: 120
Lid geworden op: do jun 13, 2002 12:44
Locatie: Den Bosch

Hey Hein,

of het goed of slecht is , ik weet het niet maar :

Castrol 747 1:30 goed lopen en lekker ruiken

en voor in de bak 10W40 ook Catrol (superbike meuk).

tja, het blijft goed lopen.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ja bij mij gaat er ook Castrol in.
In de bak ook superbike spul (Castrol GPS 10W40).
In de benzine gaat bij mij Catsrol Super TTS (synthetisch), ook 1:30.
Lekker ruiken en roken.
Die 747 van Castrol gebruiken ze volgens mij alleen bij motoren die heel erg hard rijden (evenals hun baasjes) :stampen:
Zover ben ik nog niet ..................... :mrgreen: :mrgreen:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

rij zelf met tt-s 1:40.

a747 gebruiken veel echte werdstrijd rijders omdat je er nog schraler mee kan smeren (1:50) maar olie is erg duur...

voordeel van wat armersmeren is o.a. beter starten,meer vermogen (olie brand slecht) minder last van verslaan
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ja Rudy dat klopt, die Castrol 747 schijnt behoorlijk duur te zijn (een eurootje of 18 a 19 per liter). :oops: :oops: :oops:
Als je er wat schraler mee kunt smeren verbruik je wat minder waardoor je er wel wat langer mee doet.
Maar Peewee is een echte hardrijder (Merriman 2) dus bij hem zal de 747 wel tot z'n recht komen. :toost: :mrgreen: :toost:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Hein van Buuren schreef:Ja Rudy dat klopt, die Castrol 747 schijnt behoorlijk duur te zijn (een eurootje of 18 a 19 per liter). :oops: :oops: :oops:
Als je er wat schraler mee kunt smeren verbruik je wat minder waardoor je er wel wat langer mee doet.
Maar Peewee is een echte hardrijder (Merriman 2) dus bij hem zal de 747 wel tot z'n recht komen. :toost: :mrgreen: :toost:
HAHAH tja voor arme student.... vind 17-18 euro beetje te duur

je verbruik idd wel minder maar castrol tts kost iets van 9-10 euro dus goedkoper is het niet. Het ruikt trouwens wel lekker :D
Gebruikersavatar
peewee
Berichten: 120
Lid geworden op: do jun 13, 2002 12:44
Locatie: Den Bosch

Effe terugkomen op dat Merriman 2.

Merriman en ik hebben wel een aantal zaken gemeen.

1) Beide in Australie geboren en getogen.
2) Opgegroied op harde banen.
3) Beide Husky idioten (nog wel).
4) Vinden een 360 een wereldfiets.

Maar echt hard rijden, naaaah, hij is veeeel sneller en kleiner ook trouwens.
Gast

Kun je niet ergens vaten 2-takt olie kopen?? Het vliegt er altijd door.
In een grotere hoeveelheid moet het natuurlijk wel goedkoper worden. (of kopen jullie elke week 2 litertjes olie bij de dealer...?).

Groeten.
Gast

Als je elke week 2 liter 2 takt olie verstookt rijdt je behoorlijk wat lijkt me.
Uit het verleden weet ik dat je bij Eurol Oil van die drumvaten kon kopen
(inhoud 200 liter), kun jij 100 weken mee vooruit.
Ik denk als je bij je motorhandelaar een deal afsluit dat je 20 liter tegelijk koopt (of met een paar man) je behoorlijk scherp kunt inkopen.
Waar smeer jij mee eigenlijk?
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

rudy schreef:rij zelf met tt-s 1:40.

a747 gebruiken veel echte werdstrijd rijders omdat je er nog schraler mee kan smeren (1:50) maar olie is erg duur...

voordeel van wat armersmeren is o.a. beter starten,meer vermogen (olie brand slecht) minder last van verslaan
Rudy,

Nog een toevoeging in je vrij complete lijstje is dat olie het octaan getal verlaagd dus sneller kans op pingelen als je vetter smeert.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

klopt idd maar normale crosser heeft weinig problems met detonatie.

al hebben wat grotere 2-takten er wel meer last van (maar zelf nooit gehad dus..) hoe grotere zuiger (diameter) je heb hoe meer last je van detonatie heb..
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

rudy schreef:klopt idd maar normale crosser heeft weinig problems met detonatie.

al hebben wat grotere 2-takten er wel meer last van (maar zelf nooit gehad dus..) hoe grotere zuiger (diameter) je heb hoe meer last je van detonatie heb..
Rudy,

een 125 heeft er net zo veel last van alleen is het bij een 125 meer highspeednok en dat hoor je dus niet.
meer olie zorgt ook nog ééns voor een armer mengsel wat de problemen nog ééns vergroot.
kies dus altijd voor een goede olie die je minimaal 1:40 kunt mengen
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

armer mengsel is ook waar, maar je stel motor toch af op brandstof waar je mee rijd (rij zelf altijd met hetzelfde)
Gast

2 liter per week is misschien wat overdreven (maar in fanatieke weken komt het natuurlijk wel voor).
Ik smeer zelf met Castrol TTS of Putoline MX5 1 op 40.

Als je een beetje rondkijkt heb je overal enorm verschillende prijzen voor dezelfde olie! (geldt ook voor motorolie en vooral banden).

Groeten!
vttm
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 12, 2002 11:53

Voor alle studenten :D
Ik rij met Total Racing 2T (100% synthetic) volgens mij niet slechter dan de castrol 2t maar wel de helft goedkoper!!
Gast

Is Shell advance ook goed? Is ook 100% synthetisch. Prijs verschilt trouwens enorm per tankstation.

Groeten.

Oja. Brand oil 100% synthetisch is maar 5 euro nogiets.
Wat kost die total dan?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Shell Advance is ook een hele goeie
Heb voor mijn WR al eens een paar liter verstookt die ik gekregen had.
Heb geen flauw idee wat het kost per liter.
Weet jij dat???
Gast

Ik heb Shell advance zien staan voor 8 euro nogiets. Gewoon bij het shell tankstation. Let op, niet ieder pompstation heeft dezelfde prijs!! Dus kijk effe rond waar het het goedkoopste is.

Tamoil volsyntheet kost 7 euro nogiets trouwens.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Bedankt. :)
Zal eens kijken bij een Shell pomp hier in de buurt.
Op zich wel merkwaardig dat er verschillende tarieven voor hetzelfde product (binnen ook nog eens dezelfde organisatie) worden gehanteerd.
Zal wel met franchice te maken hebben denk ik.
Gebeurd binnen de Praxis ook wel (is ook franchice).
sandman

En er komt geen andere in. 2 keer met Castrol gereden, 2 keer vastlopers op een getunede CR250... Nooit never problemen gehad met Denicol met octaan verbeteraar of wat het ook is... In de versnellingsbak: gewone 10W40 is goed, echter vaker vervangen als Denicol versnellingsbakolie...
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Pas op dat je alleen met A747 in de zomer rijdt. In de winter vallen de smeereigenschappen weg. (staat ook op de fles)
Rijdt Castroll TTS voor stevig recreatief offroadgebruik 1:55 (KX250) 8) 8)
vttm
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 12, 2002 11:53

De prijs voor de total olie is rond de €6.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ad Ketelaars schreef:Pas op dat je alleen met A747 in de zomer rijdt. In de winter vallen de smeereigenschappen weg. (staat ook op de fles)
Rijdt Castroll TTS voor stevig recreatief offroadgebruik 1:55 (KX250) 8) 8)
Ad ik gebruik momenteel ook TTS.
Maar is 1:55 niet een beetje te schraal?
Ik smeer ongeveer 1:35.
danny

hallo, hier wat prijzen van olie die bij ons veel verkocht wordt , niet de goedkoopste maar ook niet de slechtse.

motorex cross power 2takt ,per liter , adv prijs motorex euro 12,92 ,is te krijgen voor de prijs van euro 11,- ,ook per 4 liter can ,motorex prijs € 51,36 en is al te krijgen voor de prijs van euro 46,- en per 59,- liter vat is al voor de prijs van euro 590,- te verkrijgen. info motorex (ariete) of ik kan je ook helpen.
Plaats reactie