motor loopt slechter als hij warm wordt.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Thom
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 15, 2004 14:00
Locatie: Eemnes

Hallo, beste mensen.

het betreft een yz 125 uit 2002.
Ik heb een probleem met mijn motor.
Als hij nog niet echt warm is gaat hij als een malle. :twisted:
zodra ik een paar rondjes heb gereden wordt hij veel minder agresief en heefd hij last van een soort van dip. (mis vermogen). :evil:

Kan dit te maken hebben met de warmte van de bougie of moet er iets aan de afstelling gebeuren.
Het lijkt mij dat hij eerder te rijk staat omdat hij beter loopt als hij koel is, terwijl mijn bougie aangeeft dat hij te arm staat.
maar van die bougie wordt ik niet wijzer, deze blijft altijd dezelfde kleur.
De electrode best licht en de rand pik zwart. :?

Kunnen jullie mij hierbij helpen.
Alsvast bedankt.
the right tool for the right track
Gast

Die kleur van de bougie is die erg wit ?
Kan ook nog op een te arm mengsel duiden en nu het weer wat kouder begint te worden zou een maat groter geen overbodige luxe zijn.

Anders zou het 't zuigertje of de zuigerveren kunnen wezen.
Als de cilinder nl nog koud is, dan is de ruimte tussen zuiger en cilinder kleiner dan wanneer deze warm is.
Dus compressie verlies --> missing Peekaas
Thom
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 15, 2004 14:00
Locatie: Eemnes

De bougie die er nu in zit is een
BR8EVX van NGK kan het mischien zijn dat deze bougie te warm wordt waardoor hij minder presteerd.
Bovendien is de bougie die er nu in zit ook wel al een poosje in.
the right tool for the right track
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Gast, een koude motor heeft meer tolerantie als een warme motor. :!:
De zuigerkroon zet zeer veel uit door de hitte in de motor, en zorgt dat de tolerantie op die plek vermindert. Een koude vastloper geschiet ook veelal in de eerste paar minuten van een blok met te krappe toleranties.
De cilinder kreeg niet de tijd om ook uit te zetten, waardoor de toleranties nihil werden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Juist dat bedoel ik.
In koude toestand heb je dus in de eerste minuten minder ruimte tussen de zuiger en cilinder.
Zuiger is al uitgezet en de cilinder nog niet.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Okee, we begrijpen elkaar :wink: Alleen vertelt Thom dat hij het later met rijden opmerkt, en dan is die cilinder ook wel opgewarmd.
Plus heeft hij geen start problemen, wat door compressie problemen kan komen.
Mijn opmerking derhalve is dat het een bezine probleem is. Als een cilnder/motor nog koud is, slaat veel mengsel neer tegen de cilinderwand en carter, waardoor er een arm mengsel gecreeert wordt. Naarmate de motor warmer wordt zal dit mengsel minder gaan neerslaan waardoor het te rijk wordt. Dus Thom, laat je naald een clipje zakken en draai je luchtschroef een kwart slag/halve slag uit. Test dit allemaal met warme motor. Een koude motor geeft geen goed beeld.
Begin ook met een nieuwe bougie, een nr 8 is wel oke. Of je moet konstant volgas rijden :lol: stop er dan maar een 9 in.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Thom
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 15, 2004 14:00
Locatie: Eemnes

Husky bedankt voor je reactie.

Maar hoe kan het dan dat mijn boegie altijd licht is. :?
zowel als ik 10 seconden vol gas heb gereden, als dat is gewoon heb gereden. :?
De kleur van de bougie aan de buitenring is altijd zwart en de electrode het uitstekende haakje is altijd licht (koffie met veel melk)
Kan dit dan met mijn olie te maken hebben (MX5 putoline mengcerhouding 1 op 40)
ik heb wel eens gehoord dat je bij pepaalde olieen niet je boegie kan aflezen, dit geld vooral voor syntetische olie.
the right tool for the right track
Thom
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 15, 2004 14:00
Locatie: Eemnes

P.S. hij loopt als hij warm is ook niet stationair.
the right tool for the right track
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Thom, dat haakje wordt het heetst is dus altijd schoon van roet. Het brandt er gewoon vanaf. De midden electrode is de eerste mm ook altijd schoon, maar kan verder wel beroet worden als de warmtegraad niet in verhouding staat tot de warmte ontwikkeling in de motor. Wanneer nu de bougie te koud blijft, zal deze midden electrode spanning gaan lekken via het roet, langs de isolatiemantel(die nieuw altijd wit is) die zwart gekleurt is naar de massa. Vooral bij volgas geven zal dit verschijnsel optreden. Omdat bij volgas er een hoge compressie aanwezig is die het laatste beetje vonk dat er was, zal laten weglekken via de minste weerstand. Via het roet dus.
Dus Thom begin met een nieuwe bougie, en kijk hoelang het met je rijstijl duurt voordat hij weer slecht gaat lopen. Draai die bougie eruit en stel vast dat de isolatie(die wit/grijs hoort te zijn) nu geheel zwart gekleurt is.
suc6
ps:neem een aantal verse bougies mee, hè, anders is het crossen die dag meteen over.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Is tie weer,

Thom,

heb je geen problemen met de klep in de uitlaat poort?
Beweegt deze soepeltjes?
Gast

Welke klep?

in ieder geval niet gecontroleerd.
Gast

Heb jij niet zo'n "nieuw"ding met alle toeters en bellen in en aan de cilinder zoals alle moderne 2Takts?.
Er nl zijn van die types met HIPS, YPVS oid en noem maar op , waarbij er van allerlei schuiven / kleppen gaan bewegen bij bepaalde toerentallen (dmv centifugaal kracht) om deze wat meer vermogen/trekkracht of een bredere powerband te geven.

Die kunnen dus vast gaan zitten door koolafzetting.
Plaats reactie