1e keer velgen eraf nemen voor bandenwissel. Enige tips???

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
DirtFreak.Q

- Motor goed ondersteunen (duh)

- achterste wielas loszetten, as verwijderen, opletten voor eventuele spacers zodat die later terug op de juiste manier kunnen gemonteerd worden

- as vantussen nemen

- ketting opzij leggen

- wiel voorzichtig eruit halen, en eventueel wat draaien zodat de kettnig er makkelijk afloopt, opletten voor remblokjes (niet tegenwringen)

- voorwiel: as losmaken

- as weghalen, wiel voorzicht uithalen, ook weer opletten voor remblokjes

Monteren:

vooraan:

- opletten bij plaatsen wiel dat de remblokken niet schuin lopen, duw voorzichtig de remklauwzuigers naar binnen zodat er ruimte zat is (bvb met een platte schroevendraaien, maar doe dit VOORZICHTIG, kijk meteen ook even de remblokjes na

- wiel plaatsen, as vastzetten, niet los maar ook niet té vast (lagers kunnen anders naar de knoppen gaan)

- achteraan, same thing alleen wat meer prutswerk met de ketting om deze goed te leggen...

- ketting opnieuw op de juiste spanning brengen, as vastzetten...

- proefrit

- bidden dat het gelukt is :)
stimpie

kun je zelf geen andere banden legge ?
Jo VdB

DirtFreak.Q schreef:- - ketting opzij leggen
Het is toch veel handiger om de ketting er even af te nemen (tenminste als het geen eindloze ketting is)

Enne, leg die banden er toch zelf op ! Is absoluut niet moeilijk !!
Je gaat toch niet alle 500 km naar de bandenboer om nieuwe banden op te laten leggen :?:

Jo VdB
DirtFreak.Q

Het is toch veel handiger om de ketting er even af te nemen (tenminste als het geen eindloze ketting is)
Bij crossers is de schakel vaak met een clip, bij racers is dit vaak met een geklonken schakel, onmogelijk open te halen tenzij met het juiste gereedschap...
Jo VdB

Een YZF is bij mijn weten nog altijd een Yamaha crosser :wink: , en meestal ligt daar zelfs maar een gewone ketting op (ipv een moeilijker te plaatsen O- of X-ring ketting)

En anders moet je je inderdaad zo'n ponsje van DID kopen (kost maar iets van een 70 euro)

Jo VdB
stimpie

ja zoals ja vdh zegt banden er gewoon zelf op leggen is echt niet moeilijk hoor :!:
ik kan het zelfs
DirtFreak.Q

:shock: :lol: my mistake ik dacht een YZF 600 omdat hier recent iemand zo een spel had gekocht...

Een YZF is inderdaad ook een crosser :)
Jean_BM

Hé Jcxtreme,

Ik heb een word-documentje naar je e-mail adres gestuurd waarin stap voor stap is uitgelegd hoe je het beste je noppenbanden kan vervangen.
Had het een tijd geleden ergen van het i-net afgeplukt.
Ik vond het wel handig.
Gast

Vergeet de jodium en de monddoek niet :)

Kun je het wel met een fietsband / wiel?
YZ 80 DAVID
Contacteer:

Jean_BM zou je die word-file ook naar mij willen sturen? ben van plan om het weekend mijn banden te verwisselen. : davidvanoosten@hotmail.com

bedankt!!! :D
Yamaha YZF 250!!

www.tt600plus.nl
Jean_BM

Is verstuurd!
Het is alleen wat tekst, hoor........en wel in het engels
jcxtreme's mailbox is vol...
Gast

Ik weet niet wat er in dat worddoc. staat. Maar Ik haal de banden eraf met 2 kleine (25 cm) bandenlepels en leg ze erop of met de rubber hamer of met de crosslaarsen (gewoon erop stampen). ZONDER LEPELS.
Zorg wel eerst voor een houten opname met een gat zodat het tandwiel en of schijf niet beschadigd. Zorg ervoor dat de band in het diepste deel van de velg blijft liggen , dan heb je wat "meer band"om over de velg te duwen, staan ,stampen.
Maar voor de rest lijkt het idd erg veel op het verwisselen van een band bij een mountainbike.
Al zijn er in de banden ontzettend veel verschillen. Een metzeler of pirelli gaan er gemakkelijk op een barum met veel @#$#@$@, maar hij gaat erop.

suc6
Plaats reactie