Tja,
Er moet dus een nieuw lager in. Die is besteld, maar net komend weekend nog een offroadritje voor de deur. Kan het kwaad ermee door te rijden (frame uitlubberen....)?
Doei,
corné
Speling op balhoofd: wel of niet doorrijden?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
door rijden is niet erg maar over zware knipen of grote jumps zou ik niet gaan krijgen je frame en de lagers veel te verduren.
blaaaa
Ik kan niet beoordelen hoeveel speling er op zit. Druk er even wat extra vet in zou ik zeggen!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
je frame zal niet uitlubberen , de buitenring van het balhoofdlager zit immers vast in het balhoofd ... volgens mij is die speling gewoon op te lossen door de moer ONDER de bovenste kroonplaat iets vaster te draaien (dus NIET de aluminium moer bovenop die je kroonplaat vasthoudt!!)
, want in de meeste gevallen is een balhoofdlager een conisch lager en dus kan de speling eruit gehaald worden door de lagers strakker aan te drukken
, want in de meeste gevallen is een balhoofdlager een conisch lager en dus kan de speling eruit gehaald worden door de lagers strakker aan te drukken
4 strokes only !!
Natuurlijk moet je dan wel eerst je bovenste moer wat losdraaien en de twee bouten ( links en rechts ) aan de zijkant van de bovenste kroonplaat natuurlijk ook.
Nadat je de kroonmoer onder aan de kroonplaat een beetje vaster hebt gedraaid moet je eerst de bovenste moer weer vastdraaien en dan pas de bouten aan de zijkant.
Nadat je de kroonmoer onder aan de kroonplaat een beetje vaster hebt gedraaid moet je eerst de bovenste moer weer vastdraaien en dan pas de bouten aan de zijkant.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Als je een aluminium balhoofd hebt kan het wel degelijk kwaad! Teveel wheelies of teveel speeling zorgen ervoor dat de stalen zitting van het lager het alu balhoofd vervormt en dan moet je het laten oplassen en opnieuw passend frezen. Kost wa maar da heeh de ook wa...
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
iddpruus schreef:Als je een aluminium balhoofd hebt kan het wel degelijk kwaad! Teveel wheelies of teveel speeling zorgen ervoor dat de stalen zitting van het lager het alu balhoofd vervormt en dan moet je het laten oplassen en opnieuw passend frezen. Kost wa maar da heeh de ook wa...
blaaaa
Niet alleen bij een alu balhoofd.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een stalen balhoofd.
Met name de onderste lagerzitting was compleet ovaal.
Met een hamer weer wat kunnen "ronden"(nog steeds merkbaar).
Speling op de vvork was (bovenpoten USD) plm3mm
Dus WATCH IT
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een stalen balhoofd.
Met name de onderste lagerzitting was compleet ovaal.
Met een hamer weer wat kunnen "ronden"(nog steeds merkbaar).
Speling op de vvork was (bovenpoten USD) plm3mm
Dus WATCH IT
Heb net m'n balhoofd open gehaald (ttr). Tevens vorkbenen en de hele reuremeteut afgehaald......Nu, met mijn vorkbenen + stuur voel ik wel hoe vast ik het balhoofd moet zetten (te vast = NIET goed!!), maar zonder voorvork kan ik niet echt voelen hoe vast ik dit moet zetten......Gewoon tegen, is dat goed?? Het wordt trouwens tegengehouden door een contermoer.....
Handvast, balhoofd moet ook nu al vrij kunnen draaien.
Als het te strak staat voel je het echt wel
Als het te strak staat voel je het echt wel
Monteer toch die vorkbenen en voorwiel er terug in, die hoefden er in de eerste plaats niet uit! gewoon de bouten vd bovenste klemmen los laten volstaat. Nu de moer idd tegen aanslag en dan een beetje terug los. Contermoer vastzetten en dan speling en stuurgedrag controleren.
Mijn ervaring leert echter dat als je veel speling hebt, de lagers meestal naar de maan zijn.
Succes!
Mijn ervaring leert echter dat als je veel speling hebt, de lagers meestal naar de maan zijn.
Succes!
Keep on smiling!
Nieuw vet in de lagers gedaan! Demonteer eens het balhoofd van een TT zonder de benen eruit te doen: eerst dondert het balhoofd + benen de grond op als je het sdemonteert (gewicht) en krijg het daarna maar eens terug in mekaar (alleen). Zo sterk ben ik niet hoorBart M schreef:Monteer toch die vorkbenen en voorwiel er terug in, die hoefden er in de eerste plaats niet uit! gewoon de bouten vd bovenste klemmen los laten volstaat. Nu de moer idd tegen aanslag en dan een beetje terug los. Contermoer vastzetten en dan speling en stuurgedrag controleren.
Mijn ervaring leert echter dat als je veel speling hebt, de lagers meestal naar de maan zijn.
Succes!
in dat geval: sorry hoor, ik wist niet dat je ze wilde smeren.
Tip: monteer een smeernippeltje op de houder van de stuurkolom, dan hoeft de zaak in't vervolg niet meer uit mekaar. Werkt prima, ik heb het al eens geprobeerd
Tip: monteer een smeernippeltje op de houder van de stuurkolom, dan hoeft de zaak in't vervolg niet meer uit mekaar. Werkt prima, ik heb het al eens geprobeerd
Keep on smiling!
Heb ik nog gezien, maar "valt" het meeste vet niet gewoon naar beneden...??Bart M schreef:in dat geval: sorry hoor, ik wist niet dat je ze wilde smeren.
Tip: monteer een smeernippeltje op de houder van de stuurkolom, dan hoeft de zaak in't vervolg niet meer uit mekaar. Werkt prima, ik heb het al eens geprobeerd
Ga ik me deze winter ook eens mee bezig houden.....
Ik wil zeggen dat de onderste lager wel wordt gesmeerd, maar hoe geraakt het vet bovenaan? Dan moet je al een hele bus vet in je balhoofd persen....??Bart M schreef:Neen, het onderste lager dicht blijkbaar voldoende af, misschien zit er onderaan ook een dichting, ik weet het niet.
Jazeker,
maar er zijn van die motoren met een stuurslot op het balhoofd.
Deze raken NOOIT vol, maw hier komt het vet uit de stuurpen
Optie: stuurslot eruit en beide gaten dichtlassen.
maar er zijn van die motoren met een stuurslot op het balhoofd.
Deze raken NOOIT vol, maw hier komt het vet uit de stuurpen
Optie: stuurslot eruit en beide gaten dichtlassen.
Ik wil zeggen dat de onderste lager wel wordt gesmeerd, maar hoe geraakt het vet bovenaan? Dan moet je al een hele bus vet in je balhoofd persen....??[/quote]
Een halve tube zal je idd zeker nodig hebben; maar dat hoeft maar 1 keer hé, nadien is het gewoon een kwestie van af en toe wat bij in te spuiten.
Een halve tube zal je idd zeker nodig hebben; maar dat hoeft maar 1 keer hé, nadien is het gewoon een kwestie van af en toe wat bij in te spuiten.
Keep on smiling!
zucht* ... moet Joebar weer met de oplossing komen?..
een smeernippeltje monteren op de plek van het bovenste lager... EN een smeernippeltje op de plek van het onderste lager... zo hoeft er niet een hele bus vet in .. maareh .. balhoofd lagers worden bij de montage voorzien van een goede lik vet , en hoeven daarna echt niet elke week opnieuw gesmeerd te worden ..
een smeernippeltje monteren op de plek van het bovenste lager... EN een smeernippeltje op de plek van het onderste lager... zo hoeft er niet een hele bus vet in .. maareh .. balhoofd lagers worden bij de montage voorzien van een goede lik vet , en hoeven daarna echt niet elke week opnieuw gesmeerd te worden ..
4 strokes only !!
WOW!!!! Niet in het lager boren hé !! Lagers verwijderen en in de kader (= balhoofd) een gaatje boren, draad trekken en smeernippeltje invijzen. Vervolgens alles weer monteren....Anonymous schreef:Joe, bar,
krijg jij een gaatje in dat lager geboord
WOW!!!! Niet in het lager boren hé !! Lagers verwijderen en in de kader (= balhoofd) een gaatje boren, draad trekken en smeernippeltje invijzen. Vervolgens alles weer monteren.... [/quote]
...om dan te zien dat het lager na hermontage voor het gat van de smeernippel zit. Je smeer dus de buitenkant van het leger
Als je het juiste vet gebruikt is 1 keer per jaar trouwens genoeg. Een lager in het balhoofd draait traag dus gewoon lagervet is ruim voldoende.
...om dan te zien dat het lager na hermontage voor het gat van de smeernippel zit. Je smeer dus de buitenkant van het leger
Als je het juiste vet gebruikt is 1 keer per jaar trouwens genoeg. Een lager in het balhoofd draait traag dus gewoon lagervet is ruim voldoende.
Dat balhoofd lager krijgt meer te verduren van het staan en het afspuiten dan van het rijden.
Een vetnippel erop is nodig als de afdichting niet afdoende is (of lijkt) en als je de moto elke keer met de HDreiniger afspuit.
Hetzelfde geldt trouwens voor de link- en bruglagers.
Een vetnippel erop is nodig als de afdichting niet afdoende is (of lijkt) en als je de moto elke keer met de HDreiniger afspuit.
Hetzelfde geldt trouwens voor de link- en bruglagers.