Mijn DR'ke verbruikt echt veel olie heb ik gemerkt na enkele ritten. Ook bij minder sportief rijgedrag blijft hij veel verbruiken. De oplossing na enkele mensen daarover te hebben aangesproken:
-Nieuwe piston, as & circlips
-Nieuwe segmenten
-Piston na meting eventueel laten boren.
-Kleppen nakijken en polishen(?) zodat die zeker mooi afsluiten op de in- & uitlaatkanalen.
Kost: 120 euro voor de stukken, 30 euro voor het boren van de cylinder...
maar... ik hoorde van 1 van die mensen dat de meeste cylinders genicasealt zijn (hopelijk schrijf ik dat goed) en kan je die dus niet boren zonder ze achteraf opnieuw te laten nicasealen... (wat erg veel geld kost naar het schijnt...)
Wie weet hier het enige juiste antwoord op?
Stijn V.
Cylinder boren: wat met Nicaseal?
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
als je boort verwijder je de nicaseal (ik weet ook niet of dit goed is geschreven). en moet je die op nieuw aan laten brengen. wat je ook kna doen is laten honen heel voorzichtig natuurlijk dan breng je de diagonalen weer terug op de cilinder wand die extra weerstand geven en zo de olie dus op zijn plek houd. dit heb ik bij mijn 2 takt eens gedaan.
maar bij een 4 t lijkt dit me niet verstandig omdat je toch de nicaseal laag verzwakt en je veel langer met een zuiger rijdt. als de nicasiel laag op sommige plekken weg slijt kun je weer een nieuwe zuiger kopen. en as nog boren en op nieuw nicasealen
maar bij een 4 t lijkt dit me niet verstandig omdat je toch de nicaseal laag verzwakt en je veel langer met een zuiger rijdt. als de nicasiel laag op sommige plekken weg slijt kun je weer een nieuwe zuiger kopen. en as nog boren en op nieuw nicasealen
blaaaa
Ik weet niet of jouw cilinder nicasil heeft, maar mocht dat zo zijn dan kun je het volgende doen. Een nicasil laag is ongeveer, afhankelijk van wie hem heeft aangebracht, 100 micron dik(0.1mm). Je hebt met honen dus wat speling. Zoek een nieuwe zuiger, die inclusief honen van je cilinder wand op zo'n 0.08mm brengt. De hoonstrepen die je in nieuwe cilinders ziet zitten, zijn ongeveer 8 micron diep, dus je kunt begrijpen dat er nog heel wat mogelijk is voordat je daadwerkelijk opnieuw moet gaan nicasilen.
suc6
suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
NiCaSil een soort keramische laag die bestaat uit de elementen Nikkel Calcium en Silicium, vandaar de naam Ni-Ca-Silcockandballs schreef:als je boort verwijder je de nicaseal (ik weet ook niet of dit goed is geschreven).
knip
In verhouding tot een stalen bus slijt zo'n laag veel minder hard. Als de laag nog goed is, en geen diepe krassen heeft, kan die (na evt licht opgehonen) opnieuw gebruikt worden en dan met een passende nieuwe zuiger (op maat zoeken/bestellen) en natuurlijk nieuwe veren.
grts
Dr_Bean
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
bedankt voor de info maar dat wist ik allDr_Bean schreef:NiCaSil een soort keramische laag die bestaat uit de elementen Nikkel Calcium en Silicium, vandaar de naam Ni-Ca-Silcockandballs schreef:als je boort verwijder je de nicaseal (ik weet ook niet of dit goed is geschreven).
knip
In verhouding tot een stalen bus slijt zo'n laag veel minder hard. Als de laag nog goed is, en geen diepe krassen heeft, kan die (na evt licht opgehonen) opnieuw gebruikt worden en dan met een passende nieuwe zuiger (op maat zoeken/bestellen) en natuurlijk nieuwe veren.
grts
Dr_Bean
blaaaa
Hoe kan ik eigelijk weten of mijn cylinder een NiCaSil laag heeft? Volgens mijn Suzuki dealer was boren geen probleem. Ik wist toen echter nog niet van die NiCaSil toestand & heb daar dus niks over gevraagd. Ik kan hem natuurlijk morgen even bellen... dan weet ik het ineens
Montesa Cota 315R
Ik denk niet dat je DR een Nicasil laag heeft.Kan je in de technische gegevens of wplhb zien.Als Suzuki overmaat zuigers heeft voor jouw type ,wijst dit ook op een gietijzeren cilinder.
Ga direct voor een HC zuigerset (Wiseco/JE oid),mss zelfs bigbore,voor een stuk extra koppel en vermogen.Enduro's zoals XR,DR's etc reageren hier zeer goed op zonder aan de betrouwbaarheid te raken.
Laat zeker ook je kleppen en kop nakijken:kleppen roderen en/of slijpen en ook de klepseals vervangen bij olieverbruik
Zeker de boel roderen met minerale olie.
Voor een speciaal DR forum met heel veel info moet je op www.thumpertalk.com zijn
Ga direct voor een HC zuigerset (Wiseco/JE oid),mss zelfs bigbore,voor een stuk extra koppel en vermogen.Enduro's zoals XR,DR's etc reageren hier zeer goed op zonder aan de betrouwbaarheid te raken.
Laat zeker ook je kleppen en kop nakijken:kleppen roderen en/of slijpen en ook de klepseals vervangen bij olieverbruik
Zeker de boel roderen met minerale olie.
Voor een speciaal DR forum met heel veel info moet je op www.thumpertalk.com zijn
slip'n'slide
Nou, da's handige info.xrmanu schreef:
Laat zeker ook je kleppen en kop nakijken:kleppen roderen en/of slijpen en ook de klepseals vervangen bij olieverbruik
Zeker de boel roderen met minerale olie.
Weet je wie er kleppen kan roderen en/of slijpen? (voor een deftige prijs gezien de leeftijd/waarde van mijn motor)
Montesa Cota 315R
Elk revisiebedrijf Als je een beetje handig bent ,kan je zelf de kop en kleppen demonteren en opkuisen,roderen kan je ook zelf ,is wel een tijdrovend werkje.
De meeste raden aan om ook de kop even te vlakken na demontage.Het "kleppenwerk" en vlakken komt in België op een 100 a 125 euro,naargelang het bedrijf en de schade aan de kop.
De meeste raden aan om ook de kop even te vlakken na demontage.Het "kleppenwerk" en vlakken komt in België op een 100 a 125 euro,naargelang het bedrijf en de schade aan de kop.
slip'n'slide
Nou... zoals het dus in m'n werkplaatshandboek staat:
Nog een vraagje voor XRManu: wat is juist het verschil met een HC (waarvoor staat de HC trouwens) zuigerkit van bv. Wiseco met een originele zuiger?
In totaal kan ik hem dus 1mm opboren... Dat stuk ga ik dus maar eens tegoei lezen voor ik hier vragen stel die ik zelf kan beantwoordenWerkplaatshandboek van Clymer schreef:If the cylinder is out of specification, the cylinder can be bored to 0,5 mm oversize and an additional 0,5 mm.
Nog een vraagje voor XRManu: wat is juist het verschil met een HC (waarvoor staat de HC trouwens) zuigerkit van bv. Wiseco met een originele zuiger?
Montesa Cota 315R
Met aftermarketzuigers kan je verder boren.Kijk bv een bij www.wiseco.be of bij White Brothers.
Een DR350 kan je tot 370/380cc krijgen denk ik zonder de slag te veranderen.Wel niet te extreem gaan ivm cilinderbusdikte(warmteafvoer en vervorming)
HC is Hoge Compressie,hoe groter het gasmengsel samengeperst wordt,hoe hoger de energie die ontstaat = meer vermogen vooral onderin en middentoeren (off-road werk dus ).Kan je zelf ook ( goedkoop )door de kop extra te vlakken of door een dundere cilinderpakking te monteren,maarja je moet toch een nieuwe zuiger dacht ik Moet je liefst wel steeds met 98 octaan benzine rijden
Een DR350 kan je tot 370/380cc krijgen denk ik zonder de slag te veranderen.Wel niet te extreem gaan ivm cilinderbusdikte(warmteafvoer en vervorming)
HC is Hoge Compressie,hoe groter het gasmengsel samengeperst wordt,hoe hoger de energie die ontstaat = meer vermogen vooral onderin en middentoeren (off-road werk dus ).Kan je zelf ook ( goedkoop )door de kop extra te vlakken of door een dundere cilinderpakking te monteren,maarja je moet toch een nieuwe zuiger dacht ik Moet je liefst wel steeds met 98 octaan benzine rijden
slip'n'slide
Even gebelt met Johan Luyten van Wiseco, en het boren + een oversized piston (hij zei zelf: 1 maatje groter, maar raadde een 380cc boring af) zou een 250 euro kosten.
Is er een goede reden om er dan zo'n Wiseco zuiger in te zetten, want dat kost toch weer 100 euro meer dan origineel...
Is er een goede reden om er dan zo'n Wiseco zuiger in te zetten, want dat kost toch weer 100 euro meer dan origineel...
Montesa Cota 315R
Afhankelijk hoeveel vermogen jij wenselijk vind en wat je er voor over hebt (natuurlijk).
Als je meer dan tevreden over het gedrag van je motor bent dan laat je toch weer een originele zuiger zetten.
Als je wat meer wilt zul je toch echt naar de aftermarket moeten.
suc6
Als je meer dan tevreden over het gedrag van je motor bent dan laat je toch weer een originele zuiger zetten.
Als je wat meer wilt zul je toch echt naar de aftermarket moeten.
suc6
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250