carburator afstellen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Het gaat hier over een husky WR360 met een mukini 38. Hij staat nu in de standaard setting. Main jet 430, jet needle groove 2e, pilot jet 40, air screw 1-1/2. Na een tijdje rijden, verharde paden en zwaar zand, trekt hij niet meer door tot het einde. Lijkt mij dat hij te rijk staat. Stationair heeft hij dan ook de neiging stil te vallen. Heb de airscrew een kwartje meer uitgedraaid. nog steeds het zelfde probleem. Zit in omgevings temperatuur tussen 20en 25graden. Als ik in de manual naar de diagram ga kijken zou ik eventueel naar een main jet 420 kunnen gaan. Als ik naar de track en temp voorbeelden ga kijken verder in de manual, zeggen ze 440 en jet needle naar de 3e groef. Heb geen zin in vastlopers enzo en heb ook niet veel 2takt ervaring. Had trouwens een maand geleden in de zelfde standard setting het zelfde probleem in de ballade in libramont. 15graden een veel slijk. Of kan het misschien aan de HTS valve liggen? Oef 't is er uit.
Bart
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Niemand die me een beetje op weg kan helpen. Is er kans op een vastloper als ik naar een kleinere main jet ga en toch in duin zand ga rijden? Volgens het boekje moet ik dan juist rijker gaan rijden. Merci
Bart
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoi Bart,

Een beetje off-topic, maar ik heb een Edelbrock carburateur via mail order in de USA besteld; hier zit geen enkele jet in; ik hoef niets te stellen.

Alle instellingen, inclusief naaldhoogte zijn simpel vanaf buitenaf, sommigen zelfs zonder gereedschap, in te stellen.

Het betreft hier een 41mm gasschuifcarburateur. Zeker als je wel eens de bergen in rijd of met koud weer in de winter rijdt ideaal. Ik hoef de carburateur uitsluitend te kantelen indien ik een andere rijkere naald wil monteren :wink:

Ik zal eens op hun website kijken of die Edelbrocks ook voor Husky bestaan...

Noppy
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Sorry Bart, voor de late reaktie. Heb een tijdje zitten slapen denk ik :wink:
Standaard weet ik niet precies wat de carb setting is, maar als je last heb van vollopen bij weinig gas, kun je naar 35 stationair sproeier gaan. Je naald staat in de 2e groef, vanaf boven gemeten toch? Die staat dus al vrij arm, maar je kunt hem nog een hoger zetten.
Vastlopen gaat niet zo gauw hoor, zeker niet als je de hoofdsproeier een stapje verandert/verkleint.
Voor dat een motor vastloopt heb je het aan het rijden al voelen aankomen. Loopt je motor als een traktor, dan staat hij vrij rijk. Loopt je motor als dat hij zichzelf opblaast, piekerig etc, dan staat ie arm. Daar tussen in moet je zitten. Denk erom dat een motor met zwaar zand wel wat rijker mag staan, maar dan vooral via de naald en hoofdsproeier.
Suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Kijk je bougie kleur na, dat is in eerste instantie een goede indicatie
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Gast, dat is wat summier aangegeven, maar niet onjuist.
Alleen is de Bougie kleur alleen goed te beoordelen nadat je 10 seconden door zand volgas hebt gereden en dan de motor direct uit doet, en dus niet laat door tokkelen tot een stilstand. En dan weet je iets over de warmtegraad en het volgas mengsel. En dan is niet zozeer de bougie kleur belangrijk(want de goede bougie zal tegen het wit aanstaan) maar dien je te kijken naar de zwarte ring aan de voet van de isolator, die afhankelijk van het mengsel een dunne dan wel dikkere zwarte ring zal achterlaten.
Dan dien je dus wel de juiste warmtegraad bougie te hebben gebruikt, wat vaak niet het geval is. Af fabriek wordt ivm garantie etc een te koude bougie gemonteerd voor het gros van de rijders. Ik rij bevoorbeeld met een 8 rond, terwijl de meeste met een 9 rijden(125cc 2 takt). Ik rij nooit de hele tijd volgas, dus een 9 of 10 is onzin.
En aan een bougie kun je niet! zien hoe het stationair mengsel is. Want in dat mengsel gebied is elke bougie zo wie zo te koud. En slaat dus zwart uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Dag Bart,
heb ook een jaar of 4 met identiek model gereden. Ook met standaard setting: geen problemen mee gehad. Enkel de luchtstelschroef beetje aangepast. Heb je wel eens je zuiger en cilinderwand nagekeken? Als die beschadigd zijn valt hij ook stil op stationair. De mijne had problemen met de NiCaSil ter hoogte van de uitlaatpoort: daarin staat een klein brugje en de NiCaSil op dat brugje scheurde en er brak een stukje af. Zelfs na lassen opnieuw nicasillen scheurde die harde laag op dat brugje. Schijnt een typisch probleem te zijn voor die modellen. Volgens m'n dealer kan het scheurtje op zich geen kwaad.
Toch maar eens nakijken lijkt me..
Groetjes,
Bart
Keep on smiling!
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Thanks a lot voor de reakties. Denk dat ik de main jet een stapje ga verkleinen en de luchtschroef dan maar ga terugschroeven. Toen ik hem kocht zat er wel een andere bougie in als in de manual stond vermeld. Een ngk9 ipv een 8. Misschien deze eerst eens terug veranderen en zien hoe ie daarop reageert. Scheurtje in de nicasilwand? Hopelijk niet, heb'm bij joramo gekocht en die leek me wel een redelijke geschikte man. Oftewel minder bandiet als de doorsnee motorhandel. Bon, weet nu in ieder geval dat ie niet direkt zal vastlopen als ik de dingen beetje bij beetje verander. Merci
bart
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Ga als niks helpt dan toch terug naar Joramo. Als die het niet kan oplossen dan kan niemand het in Vlaanderen. De mijne kwam ook van daar :wink:
Keep on smiling!
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Het probleem is dat ik 2400km zuidelijker zit. Kan iemand me vertellen tot hoever ik de airscrew mag uitdraaien. Volgens de manual tussen 1 en 2 toeren als ik het goed begrijp. Moet ik op bepaalde dingen letten als ik´m verder zou uitdraaien? Merci.
bart
Gast

Dat um nie eruit valt me veer en al, das alles.
Maar dan modde wel nog een paar toerkes draaie.
Gast

Bart,
warm je motor eerst goed op (10 km rijden bvb.), stel het staionair toerental vrij laag in dmv het uitstekende schroefje opzij van je carburateur. Probeer nu de luchtstelschroef onderaan te bereiken dmv een kleine schroevendraaier: begin vanaf de standaard instelling (1 3/4 toeren uit) met 1/2 of 1/4 toeren de luchtregeling zo bij te stellen dat je motor op't gehoor het snelst/soepelst draait. Daarna het stationair toerental terugschroeven tot een normaal niveau en klaar is kees.
Probeer het echter eerst een keer met koude motor, zodat je nadien je vingers niet verbrand aan uitlaat of cilinder ofzo.
Veel succes!
Bart M, niet ingelogd
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Thanks a lot.
Plaats reactie