XR650 kennis gezocht (help)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sharky_Capas
Berichten: 28
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 23:16
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Ik heb zeer grote problemen met mijn XR650
Wat er kapot is weet ik niet precies. Bon heeft mijn motor uitelkaar gehaald.
Ik heb het zelf nog niet gezien. Hij zag dat er overal zeer diepe groeven in zaten, in mijn cilinder/cilinderwand,drijsfstang en ik geloof ook de kop. Hij had het vermoeden dat er iets metaals bij mijn cilinder is gekomen en dat de krassen heeft veroorzaakt. Hij vertelde mij dat dit soort diepe krassen waarschijnlijk niet van eventueel zand afkomstig kon zijn.

Nu ik mijn XR wil gaan herstellen heb ik jullie kennis nodig.
Mijn cilinder/cilinderwand, cilinderkop, drijfas/stang (weet ik hoe het heet??) etc zijn kapot :evil: .

Ik heb een nieuwe drijfas nodig. Nu hebben we geinformeerd en kan ik enkel een drijfas krijgen met een compleet nieuwe krukas. Dit word dan een erg duur grapje (+/_ 750 euro) Weet iemand waar ik een losse drijfas kan krijgen/bestellen zonder dat ik de gehele krukas hoef te vervangen?

Nu word mijn blok uit elkaar gehaald en hersteld. Natuurlijk zou ik het blok orgineel kunnen herstellen. Maar ik kan natuurlijk ook proberen mijn blok "beter"te herstellen.

Wie heeft tips qua beter herstel. Ik hoorde iets over een HRC cilinder?
Kan ik allen die cilinder kopen of moet ik meteen een hele set er in gooien?
Wie heeft er tips en kan mij helpen aan adressen voor de diverse onderdelen?
Waar in Nederland/Belgie kan ik een drijfstang kopen??
Alvast bedankt
:wink:
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

lijkt me heel sterk dat je enkel een volledige krukas kan kopen en geen losse drijfstang, ik dacht dat een drijfstangset voor een xr600 iets van 180 euro was voor een 650 weet ik het niet evenals de cilinder, een cylinder van een xr600 heeft een stalen bus welke er uit te persen is en er dus enkel een cylinderbus vervangen kan worden ipv een complete cilinder(cylinderbus voor een 600 kwam d8 k ook op zown 180euro)dan nog een zuiger van pak em beet 130 euro, maar als je en stalen bus hebt kan bij mischien ook wel gewoon uitgeboord worden en dus nog wat extra cylinderinhoud er bij trekken.
wanner je kop kapot is is dat ook nog een heel duur grapje, losse kleppen zijn niet zo duur maar wanneer de kop zelf vervangen dient te worden weet je al van te voren dat je geld kan gaan uitgeven

mischien een mogelijke oorzaak: distributieketting versleten en versprongen en daardoor de zuiger een klep geraakt waardoor hij is afgebroken of een stukje uit is gebroken wat voor de diepe krassen in de cylinder heeft gezorg en wanneer de zuiger een klep raakt is de kans op een kromme drijfstang ook erg groot...tis maar een idee maar zou kunnen maar is natuurlijk niet te bepalen zonder het gezien te hebben
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

ben je al verder gekomen met je XR?
Is het trouwens een R, dus watergekoeld?
Wiseco heeft hoge compressie zuigers met 102,4mm boring, verder hebben zij ook standaard en overmaatse zuigers. Surf even over het net en je komt het tegen.
Je zult wel je cilinderwand een NiCaSil behandeling moeten laten ondergaan, XR650R heeft geen stalen bus meer.
Drijfstangen misschien bij Prox?
Je kunt inderdaad met een HRC-kit aan de slag, sluit dan maar een persoonlijke lening af: hrc-zuiger, nokkenas, kettingspanner enz. geven je wel 8pk meer maar het kost ook wat. Ik zou dan toch kiezen voor de niet originele vervangingsmarkt wat net zo goed of misschien wel beter is.

succes, deze honda moet niet stil staan maar brullen!
Plaats reactie