vuil in carburateur van WR426-2002

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

hallo,
weet iemand hoe je kunt voorkomen dat er vuil in de carburateur komt? Volgens mij via het kunststof dekseltje dat de kabeltrommel en acceleratiepompsysteem afdekt? Heeft iemand een idee? Mag ik dat ding af kitten? Aan de onderkant zit er een gat, waar dient dat voor? Volgens mij moet het hier binnen komen.
De vlotterbak is na een paar 100 km al vervuild en de acceleratie-membraan wordt er ook niet schoner op.
driekske
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Anonymous"]hallo,
weet iemand hoe je kunt voorkomen dat er vuil in de carburateur komt? Volgens mij via het kunststof dekseltje dat de kabeltrommel en acceleratiepompsysteem afdekt? Heeft iemand een idee? Mag ik dat ding af kitten? Aan de onderkant zit er een gat, waar dient dat voor? Volgens mij moet het hier binnen komen.
De vlotterbak is na een paar 100 km al vervuild en de acceleratie-membraan wordt er ook niet schoner op.
driekske
Op mijn ex. KTM 400 EXC zat dezelfde carb, ik had echter nooit last van vervuiling. Ik maakte het membraan 2 keer jaar schoon bij ±2500 cross/enduro en offroad km's. Bij mij in de vlotterbak zat nooit rommel. Zit er wel een afdicht rubbertje op het stangetje wat het membraan aan duwt? Na het schoon maken smeerde ik altijd nog iets vet in het afdicht rubbertje. Of zit er misschien rommel in de tank :idea:
Gast

Joop schreef:
Anonymous"]hallo,
weet iemand hoe je kunt voorkomen dat er vuil in de carburateur komt? Volgens mij via het kunststof dekseltje dat de kabeltrommel en acceleratiepompsysteem afdekt? Heeft iemand een idee? Mag ik dat ding af kitten? Aan de onderkant zit er een gat, waar dient dat voor? Volgens mij moet het hier binnen komen.
De vlotterbak is na een paar 100 km al vervuild en de acceleratie-membraan wordt er ook niet schoner op.
driekske
Op mijn ex. KTM 400 EXC zat dezelfde carb, ik had echter nooit last van vervuiling. Ik maakte het membraan 2 keer jaar schoon bij ±2500 cross/enduro en offroad km's. Bij mij in de vlotterbak zat nooit rommel. Zit er wel een afdicht rubbertje op het stangetje wat het membraan aan duwt? Na het schoon maken smeerde ik altijd nog iets vet in het afdicht rubbertje. Of zit er misschien rommel in de tank :idea:

dat rubbertje kan ik me niet herinneren, maar ik kijk nog even. Maar als op dat punt het vuil al gearriveerd is, dat vind ik al te ver! Dat moet eerder tegen gehouden worden. Tenminste, als het daar naar binnen komt. Ik kan niks anders verzinnen. Ik bedoel, via de luchtfilterbak kan het toch ook niet in de vlotterbak komen? Ik heb ongeveer 500km gereden en het is weer stotteren. tank is brandschoon van binnen. Zou het kunnen dat een van de afvoerslangen een onderdruk maakt? Ik weet het effe niet. Ga in ieder geval het plastic dekseltje beter afdichten
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Anonymous schreef:hallo,
weet iemand hoe je kunt voorkomen dat er vuil in de carburateur komt? Volgens mij via het kunststof dekseltje dat de kabeltrommel en acceleratiepompsysteem afdekt? Heeft iemand een idee? Mag ik dat ding af kitten? Aan de onderkant zit er een gat, waar dient dat voor? Volgens mij moet het hier binnen komen.
De vlotterbak is na een paar 100 km al vervuild en de acceleratie-membraan wordt er ook niet schoner op.
driekske
Ik heb met mijn ex (YZ426F) hetzelfde probleem gehad.
Spuit je hem af met een hogedrukreiniger toevallig ? Die blaast namelijk lekker vuil richting de acceleratiepomp via, jawel, je raadt het al, de open onderzijde van het plastic afdekkapje. Misschien afplakken met tape terwijl je hem afspuit, en toch regelmatig het membraan en asje van de accleratiepomp schoonmaken. Enne, een keer de afdichting van het asje vernieuwen kan ook wonderen verrichten.
De nieuwe types Keihin-carburateurs hebben daarom dus de bediening van de acceleratiepomp inwendig geplaatst :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

hogedrukspuiten gebruik ik nooit, als je ergens iet smee kunt slopen dat si dat wel zo'n apparaat. Maar ik ga nog eens goed naar die afdichting kijken, volgens mij mis ik die. Is dit een O-ring om het asje?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Maar ik ga nog eens goed naar die afdichting kijken, volgens mij mis ik die. Is dit een O-ring om het asje?
Nee het is een afdichthoesje wat om het asje valt :idea:
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

zit dit hoesje aan de bovenzijde, waar hij bediend wordt, of aan de membraan-zijde (onder)?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Het zit onderaan.

Ik probeer het uit te leggen...
Je hebt het "rolletje" waar je gaskabel aan vast hangt.
Daaronder heb je een fijn metalen stangetje dat bedient wordt door het bewegen van dit rolletje. HIEROP zit zo'n rubberen "harmonica"hoesje.
Aan de onderzijde heb je dan het membraan zitten.

De stang duwt eigenlijk tegen het metalen middenstuk van het membraan.

Trouwens, je kan die membranen in 3 uitvoeringen krijgen !! Het verschil is de lengte van het metalen stukje --> regelt dus de duur van de inspuiting.

Jo VdB
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

zou het kunnen zijn dat dit door bepaalde motormerken dit balgrubbertje zelf gemonteerd wordt? Ik zie het niet in mijn werkplaatshandboek staan en zelf ben dit ding ook nooit tegengekomen (motor nieuw gekocht). Zou het kunnen dat KTM en andere Keihin FCR gebruikers dit rubbertje extra monteren? Want dan is het snel opgelost, dan ga ik even bij een KTM-dealer langs.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

zou het kunnen zijn dat dit door bepaalde motormerken dit balgrubbertje zelf gemonteerd wordt? Ik zie het niet in mijn werkplaatshandboek staan en zelf ben dit ding ook nooit tegengekomen (motor nieuw gekocht). Zou het kunnen dat KTM en andere Keihin FCR gebruikers dit rubbertje extra monteren? Want dan is het snel opgelost, dan ga ik even bij een KTM-dealer langs.
De makkelijkste oplossing, even een KTM rubbertje monteren.
Plaats reactie