Beste forummers,
Wie helpt mij aan het juiste antwoord op de volgende vraag:
Bij het informatieve belrondje in de buurt naar een setje nieuwe banden wist een aanbieder mij te vertellen dat het van uitermate groot belang was -ivm de verzekeringskwestie- dat de banden niet het opschrift NOT FOR HIGHWAY USE dragen. Met andere woorden, zodra die tekst wel vermeld is zou dat voor de verzekeringsmaatschappij reden kunnen zijn om eventuele -in het verkeer toegebrachte op opgelopen- schade niet te vergoeden.
De vraag is dus: Klopt dat? Heeft iemand ervaring(en) of nadere info?
Groet van Frans
noppenbanden & verzekering
Moderator: ghulst
Of dit verzekeringstechnisch klopt weet ik niet. Je kunt echter tegenwoordig verschillende merken banden kopen waar dit opschrift niet in staat en die niet duurder zijn dan een echter crossband. Ik rijdt buiten het enduro seizoen met een BF Goodrich Crossando, met DOT keurmerk en zonder opschrift NHS. Dit is een volwaardige crossband. Kenda Track-master is ook zo'n band. Voor je voorwiel gewoon een Michelin Comp3, voor de weg goed en hetzelfde profiel als de crossuitvoering .
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Dat is dus (in België) alvast zever...
a) Vooreerst moet er een oorzakelijk verband zijn tussen de opgelopen schade en het gebruik van deze banden (cfr. BW art. 1382 e.v.)
Als dus een auto je niet ziet en je pardoes van de weg rijd, dan hebben je banden daar dus nul komma nul uitstaans mee (dus : geen oorzakelijk verband..)
b) Ik begrijp noch Engels, noch Duits, noch Frans, noch ...
Dus : wat wil dat "not for highway" betekenen.
En trouwens, een "highway" is een snelweg, en daar kom ik zowieso niet met mijn enduro.
Ik kom enkel op secundaire wegen (--> ok hier weer erg veel ruimte ter discussie)
c) NHS = bedoeld voor de Amerikaanse markt
d) er is tot nog toe nog altijd geen verplichting om die banden te gebruiken die op het Certificate of Conformity staan (zoals bv. wel in Duitsland met hun TUV-controles) Dus je kan er opleggen wat je wil...
e) bij moto's in het nog steeds niet verplicht om de voorgeschreven warmtewaarde van de band te gebruiken. Veel crossbanden hebben standaard de "M" waarde (tot 130 km/uur) : dar ga je zowieso normaliter met een enduro niet (vaak) over. Het is wel verstandig om hier zelf rekening mee te houden.
Jo VdB
a) Vooreerst moet er een oorzakelijk verband zijn tussen de opgelopen schade en het gebruik van deze banden (cfr. BW art. 1382 e.v.)
Als dus een auto je niet ziet en je pardoes van de weg rijd, dan hebben je banden daar dus nul komma nul uitstaans mee (dus : geen oorzakelijk verband..)
b) Ik begrijp noch Engels, noch Duits, noch Frans, noch ...
Dus : wat wil dat "not for highway" betekenen.
En trouwens, een "highway" is een snelweg, en daar kom ik zowieso niet met mijn enduro.
Ik kom enkel op secundaire wegen (--> ok hier weer erg veel ruimte ter discussie)
c) NHS = bedoeld voor de Amerikaanse markt
d) er is tot nog toe nog altijd geen verplichting om die banden te gebruiken die op het Certificate of Conformity staan (zoals bv. wel in Duitsland met hun TUV-controles) Dus je kan er opleggen wat je wil...
e) bij moto's in het nog steeds niet verplicht om de voorgeschreven warmtewaarde van de band te gebruiken. Veel crossbanden hebben standaard de "M" waarde (tot 130 km/uur) : dar ga je zowieso normaliter met een enduro niet (vaak) over. Het is wel verstandig om hier zelf rekening mee te houden.
Jo VdB
helemaal met Jo eens. Check daarnaast voor de zekerheid je polisvoorwaarden. Ze kunnen natuurlijk banden met een dergelijk opschrift uitsluiten maar dan moet het specifiek in de voorwaarden staan, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
-
- Site Admin
- Contacteer:
Volgens mij is een paar jaar geleden letterlijk in de Nederlandse wegenverkeerswet opgenomen, dat de banden niet de tekst mogen dragen 'not for highway use'.
Heb je deze banden er wel opliggen, dan voldoet je motor niet aan de Nederlandse wet.
In je verzekeringspolis staat ongetwijfelt dat je alleen gedekt bent als je motor aan de wettelijke eisen voldoet.
Heb je deze banden er wel opliggen, dan voldoet je motor niet aan de Nederlandse wet.
In je verzekeringspolis staat ongetwijfelt dat je alleen gedekt bent als je motor aan de wettelijke eisen voldoet.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
- 250_EXC_RACING
idd ik heb een tijdje terug ook nieuwe noppenbande gehaald en de winkelier waarschuuwde mij dat er absoluut geen not for higway use op mocht staan omdat dan bij een ongeval ik niet verzekerd was
Wij houden van Oranje