Intercom en video

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Mijn maat en ik mogen graag samen rondstruinen op de enduro. Probleem is het communiceren. Van die gebaren worden we niet veel wijzer. Bovendien, als ik dat zo leuk vind dan was ik wel voor een soft sport als duiken o.i.d. gegaan.

doordat we moet die standaard gebaren niet veel duidelijk kunnen maken (zeker niet als ik achter hem rijd en hem iets wil zeggen) missen we veel strakke acties van elkaar. Wat we dus graag willen is spreekcontact onder het rijden. Lijkt ons helemaal geweldig.


Hebben jullie ervaring of tips hierover. Wat zijn de kosten en hoe is het in het gebruik????


Daarnaast willen we ook e.e.a. vastleggen op video. Van onze dames mogen we onze videocamara's niet op de helm tapen, we zoeken daarom een goedkope en adequate oplossing. Bijv iets als een webcam met geheugen zodat we later nog eens wat acties terug kunnen kijken.


Iemand tips of suggesties???


THANX :P
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

op www.monomaniacs.nl staat meen ik wel iets over een camera op de motor monteren het gaat in dat geval wel over een supermoto
Gast

jofa schreef:op www.monomaniacs.nl staat meen ik wel iets over een camera op de motor monteren het gaat in dat geval wel over een supermoto
http://www.monomaniacs.nl/mm/visuals/bulletcam/body.htm
barry!

opnamen zijn altijd mooi, maar trilt dit niet veel ste hard op een enduro? waardoor je bijna nog niks ziet...
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

Gast schreef:
jofa schreef:op www.monomaniacs.nl staat meen ik wel iets over een camera op de motor monteren het gaat in dat geval wel over een supermoto
http://www.monomaniacs.nl/mm/visuals/bulletcam/body.htm
die bedoelde ik inderdaad :D
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

ook nog tips over headsetjes???
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Ik heb laatst bij een circuitdag op zandvoort mijn digi camera op de tank van mijn Ducati bevestigd. Met een 512 MB geheugen kaartje kan je 22 min. opnamens maken van zeer redelijke kwaliteit. Precies genoeg voor 1 sessie.

Later kun je deze beelden digitaal knippen en plakken, maw de leukste acties aan elkaar plakken.

Voor offroad gebruik weet ik niet of het ook werkt, maar als je met 240 op de tarzan aan komt denderen en vol in de hoijzers moet gaan hangen om in 100 meter van de 240 naar 90 km/u de Tarzan in te sturen, blijft het beeld van zeer goede kwaliteit.

Roy GS300/748.
Laatst gewijzigd door Surfroy01 op ma jul 12, 2004 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

Voor enduro gebruik zijn er speciale helmet cams te koop. Dit is een losse lens die je op een camara aansluit. Je moet dan alleen een veilige plaats voor de camara vinden.

http://www.helmetcamera.com/products.htm
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

Hier een stukje tekst van KTMtalk om zelf een soort intercom te maken
If anybody wants to make one of these radios here is the instructions.

Buy a Cheap Family Radio Service set of walkie talkies (Not Motorola) (AudioVox works Good) Buy a set that has jacks that will accept a Mini plug that can be bought at Radio Shack for the Head Set. Motorola uses a special plug that is the same size in diameter but is a little longer. You can not buy this plug for a Motorola.

Buy a Radio Shack 8 ohm 1" diameter speaker $3.79. The one I buy has a clear plastc cover over the actual speaker.

Use good speaker wire and wire the Jack to the radio with a Trailer (2 Pin) connector just at the back of the Helmet. The Trailer connector is for easy Disconnect without removing the radio each time you take your Helmet off. Velcro the back of the Speaker inside the helmet.

Go to Walmart and buy a Nylon CD zipper bag. Attach the bag to the rear of the Chect Protector with Wire Ties.

Put the Radio in the Bag and your good to go.

You can do this with Motorola but you have to buy their Head set with the small external speaker. You must then cut off the boom mike and apperatus that attaches to the ear. Then Velcro the speaker inside the helmet. I tried enabling talk back but got motor noise, singing, and various other noises when I really needed him to hear.

If you are racing in a Populated heavy use area. You can buy Motorolas that give you multiple privacy options including scrambling for about $100 dollars per radio, plus extra radio $100, plus Head Set $30 Plus Cd Case $6

So far this has not been a problem, in fact when we raced in one of the Arenas some people were using our channel and was very quite once they heard us talking.
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Ik heb een set van hier : http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm

Echt perfect en nog redelijk betaalbaar. Heb er zeer mooie beelden van, ik heb package 3 en is zeker goed. Een vriend van mij heeft package 4 en is nog beter, zeker in duistere omstandigheden. Als camera op helm gemonteerd staat is het beeld vrij stabiel. Ook geluid valt goed mee, ik steek mijn camera in mijn Camelbak rugzak (zonder waterzak natuurlijk) omdat die vrij goed beschermt. Micro komt uit de rugzak zodat ie uit de wind zit. Blijft wel een beetje een kabeljes gedoe maar de beelden zijn prachtig. Koop er wel een afstandsbedienning bij, is in principe niet waterdicht maar met wat tape errond lukt het wel, geen probleem ermee.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Mooie oplossing, die cameraatjes die je in je camcorder steekt. Probleem is dat ik geen camcorder heb.

Ik zoek dus eigenlijk een (goedkoop) cameraatje dat bijvoorbeeld maar 10 minuten op een geheugenkaart kan opnemen. 10 minuuten is zat, je hebt namelijk zelf de regie (lees: Renthal Fatbar) in handen.

Moet wel makkelijk aan de helm o.i.d. te tapen zijn.

Waar kan ik zo'n ding het beste bevestigen om een redelijk beeld (zonder al te veel trilling) en zicht te hebben? Op het helmpje?


Graag tips of types etc. :roll:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Wat betreft de intercomfunctie:

Ik zit er aan te denken om dit gewoon met de mobiele telefoon met oortje/microfoontje te doen. Veel bereik lijkt mij. Iemand ervaring? 8)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Trouwens leuk om de filmpjes ergens (misschien wel hier) op het web te zetten zodat we de beelden allemaal kunnen zien. Wellicht ontstaat er dan een leuke uitwisseling van ervaring, rijderstips, tricks en Jackass achtig materiaal dat we met elkaar kunnen delen. :D
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Fox-kid,

Je wens is volkomen verklaarbaar.

Nog los van de strakke acties waar je elkaar op wilt attenderen, kan je elkaar ook helpen bij het navigeren met complexe roadbook vraagstukken.

De oplossing die je zoekt heet PMR (Personal Mobile Radio) waarbij in tegenstelling tot 27MC slechts 8 kanalen bestaan.

Albrecht en Alan maken redelijk betaalbare alternatieven, die ook nog eens op de motor werken.

De meeste van dit soort apparaten hebben een soort babyfoonoptie, VOX geheten, die bij een bepaald instelbaar geluidsnivo automatisch de microfoon voor je aanschakelt, zodat je kunt zenden. Helaas reageert dit systeem ook op windgeruis en gaat bij 90km/u spontaan je microfoon aan en hoort je maatje windgebulder van jou door zijn headset.

Om dit op te lossen bestaan er speciale motorsetjes met een Push To Talk knopje (PTT) die door je mouw heen loopt en bijv. naar je linkerduim. Wil je dan praten, dan druk je simpelweg die knop in en kletsen maar.

De wat uitgebreidere systemen kunnen elkaar 'monitoren' middels een piepsignaal, dat aangeeft dat de ene ontvanger buiten het bereik van de andere is gekomen. Dan weet je als voorrijder dat je je maatje gelost hebt;-) Het bereik van deze PMR-systemen is overigens bijna 5 km, afhandelijk van de obstakels, dus ook handig voor skiën, babyfoon e.d.

Kijk eens bij www.motozoom.nl = www.louis.nl of voor de laagste prijs op www.louis.de.

Veel succes,

Noppy
:toost:
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

5 km met PMR is echt theorie, wij gebruiken dit veel beroepsmatig en in veel gevallen is in bebouwde kom het bereik +/- 500m. In de beste situaties op de buiten halen wij maximum 2-3 km in vogelvlucht.

Nog een opmerking over motozoom : ik heb zeer slechte ervaring met bestelling die nooit of pas na maanden aankomen. Beter direct bij www.louis.de bestellen, want motozoom koopt daar ook alles (of is een afdeling ervan), dus enkel tussenpersoon.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hé Grizz,

Wij rijden ook wel eens in de kale woestijn; daar zouden ze toch wel een aantal kilometers moeten halen, niet?

Betreffende louis.de, die UrL had ik er ook al bijgesloten, aangezien dit onderwerp al bekend was bij mij.

Voor de PMR had ik de prijzen vergeleken, en die waren volgens mij exact gelijk.

Verder heb ik persoonlijk alleen maar goede ervaringen met motozoom; ze hebben altijd alles binnen 2 weken opgestuurd en nooit perikelen gehad waarbij ze wel afschreven maar niet leverden, zoals postordermaatschappijen wel eens plegen te doen.

We gaan deze week de PMR inbouwen met PTT-buttons en speakertjes in de helm. We houden jullie wel op de hoogte van onze off-road ervaringen.

Op die met electronica volgehangen politiemotoren zal het bereik wellicht gestoord zijn door al die stoorzenders aan boord, mijn Enduro is zo kaal als een kerkrat, dus hopelijk geen interferenties :wink:

Grx,

Noppes
:toost:
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

Beperking van bereik komt niet zozeer door andere electronica maar door obstakels tussen zender en ontvanger (bomen, gebouwen, auto's,...)

Echt waar, veel verder dan 500 m gaat het echt niet worden.

Hier nog een interessante link : http://www.pmr446.be/

Kijk ook eens op tuning :wink: !
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Griz,

We hebben net de microfoon en speakers in onze cross helmen geplakt, dat was maar een half uurtje werk.

We hebben het getest; cross helmen op in de auto en gelukkig zijn we niet afgevoerd naar het buro door een overijverige diender, want het zal er wel leip uit, twee mannen in een auto die zo hard rijden :lol:

Het bereik is vanuit de auto 500 meter. Ben benieuwd hoe ver het kan indien we de antenne uit onze zak laten steken. Dat doen we de volgende keer...

Noppy
:toost:
Plaats reactie