ktm drama

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mike

Mijn lc 4 620 (2001) is er slecht aan toe. Gisteren op crossbaan opeens een hoop gerammel, dus direct uit en blok gedemonteerd. Wat er is gebeurd: het naaldlager van de 2e as van de versnellingsbak is eruit gelopen. Gevolg : uitgelubberde carterhelft en as beschadigd.

Hoe kan dit? Er zat genoeg olie in. Ding heeft pas 6800 km gelopen. Bovendien schuurde het overbrengtandwiel van de kickstarter langs de klinknagels van het koppelinghuis, die dus gedeeltelijk afgeschuurd zijn. Allemaal niet zo fraai dus.

Heeft iemand een tip om deze ellende te voorkomen? Misschien toch maar weer een japanner....
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Op zich zijn de LC4 blokken zeer sterke en kwalitatief goede blokken. De kwaliteit hebben ze in loop der jaren wel bewezen. Hoe zo iets kapot kan gaan blijft vaak een :?: , mogelijk een slecht naald lager. Normaal gesproken hoeft er na 6800 km niets mee aan de hand zijn, maar het blijft een mechanische sport, waar toch wel eens onverwache dingen voorkomen of je het nu over een Japanse of een Europese motor hebt.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

je hebt het dus over de secundaire versnellingsas, oftewel de as waar ook je voortandwiel op zit? dan kan het heel goed zijn dat de ketting iets te strak heeft gestaan waardoor er tijdens het inveren een enorme belasting op de secundaire as vd versnellingsbak komt te staan.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Mike, heb jij deze machine nieuw gekocht dat je precies de kilometer stand weet.
Als dat niet het geval is, misschien heeft de vorige eigenaar hem open gehad en het een en ander niet correct terug geplaatst. En dan denk ik vooral aan opvul ringen op de juiste plaats etc.
Wat ik al een aantal keren ben tegen gekomen is dat de boring waarin de diverse kogellagers en naaldlagers zitten te krap is, waardoor een kogel/naaldlager dat buiten de boring lekker soepel loopt eenmaal in het carter slecht rond draait. Misschien dat deze machine hier wat problemen mee had, waardoor de broodnodige tolerantie in het lager weg was. Dit heeft lager schade tot gevolg. Ja, en ook die te strakke ketting is een killer maar dan alleen als dat lager al slecht was.
Maar dat naaldlager van de uitgaande as is zeer moeilijk kapot te krijgen dus je moet goed kijken waar eventueel de fout vandaan komt.
Het blijft #@#$%# voor je, Mike Gecondoleerd :(
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Ik houd het op de reactie van The Rednas. Ook al is je kettingspanning goed.... Als het bagger is kan in je tandwiel een kleilaag zich afzetten en alsnog de kettingspanning doen toenemen, waardoor dat probleem zoals Rednas dat omschrijft kan voordien.

De krachten door het inveren op sde vooras zijn onnoemelijk groot. De ketting rekt juist dan niet... :oops:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

is het de as waar ook het koppelings huis op zit?.. zo ja .. ik ben met een LC4 640 blokje bezig , die dit ook heeft.. zodra de koppelings kant geluid begint te maken is meestal het lager dat achter het koppelingshuis zit aan de beurt.. geen probleem .. mits je er te lang mee doorrijdt .. dit lager is gemakkelijk te vervangen , enkelt het koppelings deksel en de koppeling hoeven hiervoor verwijderd te worden .. als je hiermee te lang doorrijdt zal ook de andere kant van de as speling gaan krijgen , voor dit lager dient het wel het blok gesplitst te worden .. sommige dealers willen nog wel eens alleen het buitenste (kogel) lager vervangen , maar niet het naaldlager binne in... kijk ook even naar de as zelf , de kant van de as die in het naaldlager steekt moet 100% glad zijn , anders is je nieuwe naaldlager meteen beschadigd , en is al het werk voor niets geweest :!:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
mike

Bedankt voor de condoleances. Ik ben altijd secuur op de kettingspanning, dus zeker niet te strak. Het betreft het lager van de uitgaande as, en dan niet aan kettingwielzijde maar aan de kant van de koppeling. Ik heb gekozen voor een lc 4 om de betrouwbaarheid, die moet inderdaad goed zijn. De machine is nieuw gekocht, en ondanks dat het een mechanische sport is mag zoiets na 6800 km niet gebeuren, vind ik. Ik ga eens kijken wat ktm er van zegt, misschien kunnen ze mij op 1 of andere manier tegemoet komen.

Wie heeft er ervaring met uitgelubberde gaten uitkotteren op nieuwe passing en een passingbus inpersen, om zodoende de oude passing voor het lager weer te verkrijgen?? Of onstaan er dan problemen door uitzetten en krimpen van warmte??? Ik ben er reeds achter dat ik niet 1, maar 2 carterhelften nieuw moet kopen, die horen bij elkaar........
Gast

Gaten zijn goed te kotteren als je het goede (nauwkeurig) bedrijf hiervoor kunt vinden.
Nieuwe alu bus draaien, erin persen en hoppeké, alles weer in orde.
Je kunt desnoods die bus nog vastzetten met een schroef en loctite ( schroefdraad half in het carter en half in de bus).
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

of het gat laten uitkotteren , en een naaldlager kiezen met een grotere buiten diameter :idea:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Wie heeft er ervaring met uitgelubberde gaten uitkotteren op nieuwe passing en een passingbus inpersen, om zodoende de oude passing voor het lager weer te verkrijgen?? Of onstaan er dan problemen door uitzetten en krimpen van warmte???
Ik heb dit geschreven omdat ik dit zelf als eens heb laten doen bij een Maico crosser in 1971 en 1972. Bij een Maico 380 lag toen een krukas lager los in het carter. En bij een Maico 250 heb de carters uit laten draaien en de bronzen :!: bussen in de versnellingsbak laten vervangen door naaldlagers. En in beide gevallen liepen de Maico's nadien weer als een zonnetje. En als het met de draaibanken in 1971 al zonder problemen kon, moet het nu helemaal geen probleem meer zijn.

Maar eerst overleg met de dealer om te kijken of die nog met een mooi aanbod komt kan natuurlijk helemaal geen kwaad. KTM heeft meestal wel een goede coulance regeling. :)
wimtb

Mike, je schrijft nog in je eerste bericht dat de klinknagels zijn afgeschuurd. Mogelijk is dit de oorzaak van alle ellende. Dit slijpsel wordt door de motorolie door het hele blok gevoerd. Ik ken in het verleden een dergelijk geval. Alles ging stuk binnenin door te veel slijpsel. Alle onderdelen, ook big-end en zo, goed kontroleren en ik zou bv uit voorzorg alle lagers vervangen.

Wim
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Carters zijn in Duitsland (ebay.de) wel te vinden.
Afbeelding
Plaats reactie