Levensduur 125cc zuigertje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
huskie

Hoi techneuten,
ik heb eens zitten rekenen hoeveel uur dat zuigertje van mij nu gedraait heeft in het motortje, en ik kom op mooie aantallen.
Bij elkaar heb ik ongeveer 1000 km afgelegd tegen een gemiddelde van 30km/uur, dus zeg maar 35 uur.
Compressie gemeten toen hij er net vers in zat, 190psi(3 uur gelopen)
en zojuist weer gemeten met een verbasingwekkende 205psi.
Ha ha ha naarmate hij er langer inzit wordt deze zuiger beter.
Daarbij moet ik mededelen dat het puur offroad kilometers zijn, en dat ik de ringopening etc niet gemeten heb. Kan dus niets zeggen over slijtage zuigerveer. Maar dat hij compressie heeft staat als een paal boven water.
Wauwwww :shock:
De laatste vakantie 600km aan een stuk gereden en ben ik steeds schraler gaan smeren. Tot 1 op 50 aan toe. Dit omdat die trial non-stops teveel olie ontwikkelden.
Dus aan een ieder die met 125 2taktjes offroad rijdt. Na 10 uur hoef je ze niet te vervangen, hoor!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

Eigenlijk moet je dat oordelen aan de maten van de zuiger (na demontage) :P . Ik heb ook nooit gezegt dat je bij zo'n enduro 125 die zuigers na 10-15 uur hoef te vervangen.... Ze halen er niet voor niets minder vermogen uit :wink:
huskie

:lol: Wat nou minder vermogen. :wink: Dit blok heeft zijn snelheid bewezen. Chiodi is er 2x wereldkampioen mee geworden :lol:
(Oooo, was dat een andere cilinder, dan?? Ik dacht dat dat de zelfde cilinder was :oops: )En Rudy, het klopt dat jij mij nooit verteld hebt dat ik hem na 10-15 moest vervangen. Dat zegt echter wel de dealer etc etc. Dus zeg maar, de officiele bronnen.
Dit topic is echter bedoelt voor al diegene die willen nadenken over de technische kanten van hun motorblokkie en niet als een mak schaap de officiele bronnen willen volgen. We moeten open maar ook kritisch staan tov hun. :?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Surfroy01

Ik heb er inderdaad ook mijn vraagtekens bij, dat om de paar uur vervangen van de zuiger.

Ik vraag me alleen af hoe dat bv zit met mijn 300cc 2-Takt KTM, daar is 800 km geleden een verse zuiger in gegaan en ik heb het idee dat deze ook nog lang niet toe is aan vervanging.

Nu rij ik er off road mee, dus niet blerrend over een cross parcourtje en wat op de openbare weg. Gaat een zuiger van een grotere cilinder uberhaupt langer mee?

Roy
Joop

In een 300 KTM zit een Mahle zuiger die gaan dus echt veel langer mee dan bijv. de zuiger van een Honda crosser. Hoe lang is altijd afhankelijk van het gebruik. Zelf reed ik toen ik een KTM 300 had minimaal 2 seizoenen met 1 zuiger. In de zomer elke week crossen en en de winter offroad ritten met een enkele enduro, dus in totaal veel meer dan 800 km, ik schat zelf zo 2500-3000 km. Wat me wel een keer gebeurd is dat na 2 seizoenen het piston pen lager kapot gelopen is. Na dit kapotte pistonpen lager (overal zat gruis) heb ik een complete revisie uitgevoerd; bigend (drijfstang set), krukas lagers en zuiger.
Surfroy01

Lang leve de fora, ik dacht er zelf aan om elk jaar de zuiger te vervangen, maar als ik net 800 km in een half jaar maak kan dat dus wel wat langer :lol: .

Thanx, Roy :wink:
Rudy
Contacteer:

Joop schreef:In een 300 KTM zit een Mahle zuiger die gaan dus echt veel langer mee dan bijv. de zuiger van een Honda crosser. Hoe lang is altijd afhankelijk van het gebruik. Zelf reed ik toen ik een KTM 300 had minimaal 2 seizoenen met 1 zuiger. In de zomer elke week crossen en en de winter offroad ritten met een enkele enduro, dus in totaal veel meer dan 800 km, ik schat zelf zo 2500-3000 km. Wat me wel een keer gebeurd is dat na 2 seizoenen het piston pen lager kapot gelopen is. Na dit kapotte pistonpen lager (overal zat gruis) heb ik een complete revisie uitgevoerd; bigend (drijfstang set), krukas lagers en zuiger.
Ik heb met mijn yztje een 25-30 uurtjes gereden maar die zuiger was echt op :oops:. Maar ik cross er natuurlijk alleen mee :wink:.
Maar opzich zou ik zowizo niet al te lang wachten met het vervangen van een zuiger , zo idioot duur zijn ze toch niet :lol: (ik heb 100 euro betaald voor een vertex zuigertje) wat toch een stuk goedkoper is als een kapot gelopen cilinder :wink:
Gast

Sorry vergeten in te loggen.
Huskie
In mijn 250 2takt rij ik met een woesnner zuiger ivm de prijs en ik moet zeggen dat zuigertje houdt het goed uit.
Je kunt ook optisch wel het een en ander beoordelen aangaande de staat van je zuiger. Haal de uitlaat eraf en kijk door je uitlaat poort. Daar zie je het zuiger hemd zitten. Afhankelijk van wat je zoal ziet op dat hemd, krassen van zand ed, of mooi gepoetst, kun je het een en ander vaststellen over de staat.
Maar bij twijfel vervangen, want zoals Rudy zegt, een zuigertje vervangen is goedkoper als een cilindertje nicasilen etc.
Maar dat je met offroad rijden een aardig tijdje kunt doen met een zuiger daar ben ik van overtuigt.
En ik geef echt af en toe wel eens gas hoor, want ik moet snelle mannen bijhouden :wink:
Ik meen dat Ad K., ooit eens heeft verteld dat hij 20.000 km met een zuiger had gedaan. Een KDX motorfiets. Kijk dat zijn nog eens getallen. Hij zei er niet bij hoe die motor reed op dat moment, maar goed, het blijft een mooi getal. Misschien kan ik dat ook halen met mijn 125cctje :D
En van die RS250 aprilia's weet ik ook zeker dat ze lang met een zuiger doen. Iets in de trant van 20.000 km.
Dus, ik durf te zeggen dat wij nogal conservatief zijn, met onze vervangingen van zuigers. Volgens het dealer boekje dus. Ze zullen wel blij zijn met ons. :wink:
Maar zijn er meer 125cc rijders die met getallen van levensduur kunnen komen.
Trouwens de fabriek geeft toleranties op van zeg maar, bij 0.08mm vervangen. Kunnen we daar ook een streep door zetten. Oftewel, is 0.12mm ook in orde, of krijgt de cilinder dan echt op z'n duvel?
Rudy
Contacteer:

Als hij echt teveel speling heeft is zal dat idd niet best voor je cilinder zijn......
Ze rijden met die rs250jes idd behoorlijk veel kilometers voordat die lui die zuigers vervangen. Maar volgens mij loopt 50% van die dingen ook wel een keertje vast :lol: (heeft ook te maken met het powervalve systeem wat als het teveel speling krijgt in de cilinder kan happen met erg vervelende gevolgen). Maar een 8-9000 kilometer moet wel kunnen met zo'n ding (al komt er opzich helemaal niet zoveel vermogen uit , pktje of 55-60).

Ps huskie: volgens mij zijn er hier weinig 125 rijders :wink: , je weet al wel van mij dat ik met de laatste zuiger een 12 uurtje gerede heb.
barry!

http://www.mxradar.com/dutch/forum/view ... 14&start=0

op de link hierboven zie je een topic over de onderhoud die de mensen dus op hun motortje plegen. meeste zijn allemaal 125cc. en dan zie je ook wel dat veel daaro 10 a 15uur (daar tussen in) met een zuigertje doen...

is wel weer iets anders. maar nu wordt er dacht ik bij de meesten niet gezegd hoe ze dan met de motor rijden...
Rudy
Contacteer:

barry! schreef:http://www.mxradar.com/dutch/forum/view ... 14&start=0

op de link hierboven zie je een topic over de onderhoud die de mensen dus op hun motortje plegen. meeste zijn allemaal 125cc. en dan zie je ook wel dat veel daaro 10 a 15uur (daar tussen in) met een zuigertje doen...

is wel weer iets anders. maar nu wordt er dacht ik bij de meesten niet gezegd hoe ze dan met de motor rijden...
95% van die lui rijden wedstrijden (junioren rijden er veel geloof ik :lol: ) en zullen dus best doorrijden :wink:
Plaats reactie