Even een vraagje
al 2 maanden aan het sleutelen en net 3 weken mijn rijbewijs !!!
heb dus weinig rijervaring alleen op een wegmotor (CB1)
als ik boven de 100 kom vind ik mijn KTM LC4 600 niet meer prettig rijden , heb steeds het idee dat het achterwiel slingerd.
heb al gekeken maar zit er recht in en als ik er aan draai ook recht
moeilijk uit te leggen wat ik bedoel natuurlijk maar het is net of de achterkant wil uitbreken !!!
heb met de lesmotor de 170 al gepasseerd dus bang aangelegd ben ik niet en vindt het een grote kick maar op een enduro is dat toch heel anders .
Hebben jullie die ervaring ook ?? of ligt het aan mij ??
Wel veilig boven de 100 Km/u
Moderator: ghulst
Mijn oude TT600 had hetzelfde. Bleken er 3 spaken gebroken, waardoor het wiel onder belasting niet ronmd bleef. Kijk dus even of al je spaken nog heel en goed gespannen zijn.
Wat ook zou kunnen; misschien zijn de wiellagers niet goed meer
Suc6
Wat ook zou kunnen; misschien zijn de wiellagers niet goed meer
Suc6
Klinkt als versleten achterbruglagers. Zet je motor op een kratje en kijk of je het achterwiel naar links en rechts kunt bewegen, al is het maar minimaal. Zoja: versleten.pinin39 schreef:als ik boven de 100 kom vind ik mijn KTM LC4 600 niet meer prettig rijden , heb steeds het idee dat het achterwiel slingerd.
Twente Rulez!
Een enduromotor met enduro of crossbanden voelt op het asfalt heel anders aan dan een gewone wegmotor. In feite kun je gewoon zeggen minder stabiel. Zelf heb ik eigenlijk alleen maar echte ervaring met enduro en crossmotoren op het asfalt, echter als een van mijn broers (zelf rijdend op een wegmotor) eens op mijn enduro motor op het asfalt reed klaagde die ook altijd over een instabiel gevoel, vooral in de bochten. Bij mij waren in ieder geval de diverse lageringen ,wielen, etc gewoon goed voor elkaar.
Als deze zaken goed zijn kijk eens of je wiel wel goed in balans is.
Als deze zaken goed zijn kijk eens of je wiel wel goed in balans is.
Dat van die spaken kon wel eens zo zijn,
er is 1 krom !!!
ik zal eens gaan meten en moet toch een andere band er onder zetten
dus zal dan ook wel even die spaak vervangen
dank je voor de tips
er is 1 krom !!!
ik zal eens gaan meten en moet toch een andere band er onder zetten
dus zal dan ook wel even die spaak vervangen
dank je voor de tips
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Hee daar zijn we weer, komen elkaar ook overal op de diverse Fora tegen he.....
Mijn KTMetje stuitert ook alle kanten op bij rijden op de openbare weg. Maar dan met name het voorwiel. Achter is ie wel stabiel. Heeft ook te maken met de geometrie van de fiets. Denk dat er zeer weinig gewicht op de voorkant leunt bij een enduro. In combinatie met de relatief lichte voorvering (die je offroad juist nodig hebt) wil het geheel snel gaan stuiteren.
Bij weg/racemotoren (zoals mijn Ducati 748) is de verhouding gemiddeld 48% voor en 52% achter van het totaal gewicht om tot een stabiel toch goed sturend geheel te komen. Doe je dit bij een enduro/crosser dan lig je na elke sprong op je voorspatbord .
Tsja is je achterwiel dan niet in orde, dat zal zeker niet bijdragen aan het rijgedrag. Maaruh ff tussen jou en mij, een enduro is niet bedoeld om op de openbare weg >100 km/u mee te rijden.
Op het strand is het trouwens leuk, al vanaf 60 km/u gaat de achterkant slingeren a la parijs dakar beelden. Even gaan staan en/of naar achteren zitten en het is over (MAW gewicht verplaatsen) .
Roy GS300/748
Mijn KTMetje stuitert ook alle kanten op bij rijden op de openbare weg. Maar dan met name het voorwiel. Achter is ie wel stabiel. Heeft ook te maken met de geometrie van de fiets. Denk dat er zeer weinig gewicht op de voorkant leunt bij een enduro. In combinatie met de relatief lichte voorvering (die je offroad juist nodig hebt) wil het geheel snel gaan stuiteren.
Bij weg/racemotoren (zoals mijn Ducati 748) is de verhouding gemiddeld 48% voor en 52% achter van het totaal gewicht om tot een stabiel toch goed sturend geheel te komen. Doe je dit bij een enduro/crosser dan lig je na elke sprong op je voorspatbord .
Tsja is je achterwiel dan niet in orde, dat zal zeker niet bijdragen aan het rijgedrag. Maaruh ff tussen jou en mij, een enduro is niet bedoeld om op de openbare weg >100 km/u mee te rijden.
Op het strand is het trouwens leuk, al vanaf 60 km/u gaat de achterkant slingeren a la parijs dakar beelden. Even gaan staan en/of naar achteren zitten en het is over (MAW gewicht verplaatsen) .
Roy GS300/748
Hé daar is mijn forumhoppermakker Roy !!
Tja ik weet dat het niet bedoeld is voor 100 k/u maar toch
het moet kunnen en als ik bijvoorbeeld naar een kennis wil een
paar dorpen verder op , scheelt het wel een half uur als ik over de openbare weg ga !
je moet wat , dus met dichtgeknepen billen op de motor
blik op onneindig en gas erop houden is dan maar het motto
Tja ik weet dat het niet bedoeld is voor 100 k/u maar toch
het moet kunnen en als ik bijvoorbeeld naar een kennis wil een
paar dorpen verder op , scheelt het wel een half uur als ik over de openbare weg ga !
je moet wat , dus met dichtgeknepen billen op de motor
blik op onneindig en gas erop houden is dan maar het motto
Ja daar heb je weer gelijk in ,
enige nadeel aan de GTV is , hij is zo laag
en mijn vrienden wonen in van die nieuwbouw wijken waar ze
nog een tijdelijke straat hebben !!!
je kent het wel , carterpan er onder weg , bumber naar zijn grootje
kortom ellende
maar je hebt gelijk als het echt snel moet, dan de GTV
230 PK en gassen maar
(wel eerst even warm rijden natuurlijk)
enige nadeel aan de GTV is , hij is zo laag
en mijn vrienden wonen in van die nieuwbouw wijken waar ze
nog een tijdelijke straat hebben !!!
je kent het wel , carterpan er onder weg , bumber naar zijn grootje
kortom ellende
maar je hebt gelijk als het echt snel moet, dan de GTV
230 PK en gassen maar
(wel eerst even warm rijden natuurlijk)
dat het voorwiel zo stuiterd zou het dan neit helpen als je je onderste kroonplaat ( waar de voorvork poten in zitte ) en ander steken een dat langer is dat je kroonplaat meer contact maakt met de voor potenSurfroy01 schreef:Hee daar zijn we weer, komen elkaar ook overal op de diverse Fora tegen he.....
Mijn KTMetje stuitert ook alle kanten op bij rijden op de openbare weg. Maar dan met name het voorwiel. Achter is ie wel stabiel. Heeft ook te maken met de geometrie van de fiets. Denk dat er zeer weinig gewicht op de voorkant leunt bij een enduro. In combinatie met de relatief lichte voorvering (die je offroad juist nodig hebt) wil het geheel snel gaan stuiteren.
Bij weg/racemotoren (zoals mijn Ducati 748) is de verhouding gemiddeld 48% voor en 52% achter van het totaal gewicht om tot een stabiel toch goed sturend geheel te komen. Doe je dit bij een enduro/crosser dan lig je na elke sprong op je voorspatbord .
Tsja is je achterwiel dan niet in orde, dat zal zeker niet bijdragen aan het rijgedrag. Maaruh ff tussen jou en mij, een enduro is niet bedoeld om op de openbare weg >100 km/u mee te rijden.
Op het strand is het trouwens leuk, al vanaf 60 km/u gaat de achterkant slingeren a la parijs dakar beelden. Even gaan staan en/of naar achteren zitten en het is over (MAW gewicht verplaatsen) .
Roy GS300/748
ik weet enit als het helpt
je kan het eens aan je delaer vragen
sorry als ik fout zit
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Precies, daarom als je je niet zeker op de openbare weg voelt , zou ik het maar rustig aan doen.
Ik verwacht tenslotte van mijn Duc ook niet dat ze 1 crossparcourtje af kan leggen.... (ja OK tenzij je een multistrada hebt en dan nog )
Roy.
Ik verwacht tenslotte van mijn Duc ook niet dat ze 1 crossparcourtje af kan leggen.... (ja OK tenzij je een multistrada hebt en dan nog )
Roy.
Ik had dat ook, maar met een band die een tijd plat had gestaan. Die had dus een hard stuk ontwikkeld. Andere band er op (wel een echt crossband) en ik kon zomaar over de 120 zonder stuiteren. Met een MCE Karoo zelfs over de 140 zonder problemen.Surfroy01 schreef:Mijn KTMetje stuitert ook alle kanten op bij rijden op de openbare weg. Maar dan met name het voorwiel. Achter is ie wel stabiel. Heeft ook te maken met de geometrie van de fiets. Denk dat er zeer weinig gewicht op de voorkant leunt bij een enduro. In combinatie met de relatief lichte voorvering (die je offroad juist nodig hebt) wil het geheel snel gaan stuiteren.
Twente Rulez!
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Er is in Januari een nieuwe voorband onder gegaan toen ik haar kocht. En sindsien wordt ze wekelijks bereden beetje dubbelzinnig klinkt dit allemaal wel.
Anyhow daar ligt het niet aan, ennuh ik moet vol doortrekken in de 4 om een beetje gang erin te houden in de 5 en dan wil ze wel de 110 aantikken, maar persoonlijk knetterd ze rond 90 km/u het prettigst op de openbare weg. En dan is het stiuteren ook niet zo erg hoor.
De oplossing - volgens mij - zo min mogelijk openbare weg rijden
Roy
Anyhow daar ligt het niet aan, ennuh ik moet vol doortrekken in de 4 om een beetje gang erin te houden in de 5 en dan wil ze wel de 110 aantikken, maar persoonlijk knetterd ze rond 90 km/u het prettigst op de openbare weg. En dan is het stiuteren ook niet zo erg hoor.
De oplossing - volgens mij - zo min mogelijk openbare weg rijden
Roy
Wel eens gedacht aan het feit dat er ook een klein slagje in je voorwiel kan zitten? Das bij mij namelijk het geval, met mijn voorwiel is een keer iets te hard een boomstronk/stoeprandje gepakt ofzo. Het deukje is maar minimaal hoor maar op hogere snelheden merk ik ook dat mijn voorwiel gaat stuiteren. En ook mijn remedie is...Niet teveel op de weg rijden