hallo, mijn frame van m'n honda cr125 uit 1993 wordt gestraald morgen. maar nu zitten er in mijn balhoofd vna die conische lagers (ben de juiste benaming ff kwijt), die zijn er uiteraard uit. maar nu zitter er nog van die lagerschalen in (in het balhoofd), waar die lagers dus opvallen.
deze zijn volgens mij geperst. iedergeval, mijn vraag is, of deze er ook uit moeten?
want ik denk als het frame gestraald wordt. dan gaat dat ook gestraald worden. altans, ze gana er over heen. en dan worden de lagerschalen ruwer en niet meer mooi glad door het zandstralen. en dit lijkt me niet gunstig voor de conische lagers die er in vallen. of zal dit wel meevallen en hoeven deze er niet uit?
en wat zijn jullie ervaringen? deze er gewoon in laten zitten, of er uitgehaald?
b.v.d
lagerschalen balhoofd & zandstralen
Moderator: ghulst
Zeer zeker er uit halen, anders moet je ze na het stralen alsnog er uit halen omdat ze gewoon onherstelbaar beschadigd zijn
Even met een drijfpen er uit tikken via de tegenovergestelde zijde.
Suc6 Rmee
Even met een drijfpen er uit tikken via de tegenovergestelde zijde.
Suc6 Rmee
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
wel gelijkmatig eruit tikken! anders sla je hem vast en dan krijg je hem er helemaal niet meer uit zonder iets te beschadigen...
bedankt voor jullie reacties, ben ff bezig geweest
had het zweet op het hoofd staan , maar tis gelukt. met een giga grote schroevendraaier aan de andere kant door het balhoofd op de achterkant van de lager schalen zitten tikken, ging goed, niks beschadigd verder
en ga ze niet vervangen, want ze zijn nog goed, als het zo ver is komt het wel
had het zweet op het hoofd staan , maar tis gelukt. met een giga grote schroevendraaier aan de andere kant door het balhoofd op de achterkant van de lager schalen zitten tikken, ging goed, niks beschadigd verder
en ga ze niet vervangen, want ze zijn nog goed, als het zo ver is komt het wel
hmm jah ok. maar het stuur draaide nog zeer soepel en had geen speling, dan neem ik aan dat het nog goed is?
Ja hij is goed zolang de schaal blijft zitten waar ie zit.
Je hebt erop staan te hakken! Je hebt aan een kant staan te hakken, daardoor komt het lager iets schuin in de behuizing, dan wordt de lagerschaal ovaal. Zie je dus niet, kan je alleen meten met een micrometer.
Vaste passing lagers worden nooit teruggeplaatst.
Je hebt erop staan te hakken! Je hebt aan een kant staan te hakken, daardoor komt het lager iets schuin in de behuizing, dan wordt de lagerschaal ovaal. Zie je dus niet, kan je alleen meten met een micrometer.
Vaste passing lagers worden nooit teruggeplaatst.
hmm ok. weet je zo 1,2,3 een richtprijs wat die 2 lagerschalen kosten?
kan ik er een beetje rekening mee houden
kan ik er een beetje rekening mee houden
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
complete set 50 euro....barry! schreef:hmm ok. weet je zo 1,2,3 een richtprijs wat die 2 lagerschalen kosten?
kan ik er een beetje rekening mee houden
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
doe er bij het monteren trouwens lekker veel vet tussen, dus niet te zuinig zijn. je moet je lagers trouwens ook niet vastdraaien alsof je leven er vanaf hangt (je draaid met je onderste moer je lagers aan en met de moer boven de kroonplaat zet je dus je kroonplaat vast heeft verder dus niks met je lagers te maken) , want dan draai jeje lagers kapot en/of je motor gaat schokkend sturen (duidelijk voelbaar)
oh met vet smeren is bij mij geen probleem , mijn vader zit altijd te klagen dat ik eens wat zuiniger moet doen , maarjah. zoiets moet lekker lopen. dus lekker veel vet er in smeren
Lagerschalen koop je niet los, lagers koop je alleen kompleet. Het zijn matching pairs. Het lager is dus pas op de lagerschaal geselecteerd.
Na het poadercoaten moet je het balhoofd wel heel goed schoon maken, zodanig dat de lagerschalen weer perfect pas in het balhoofd liggen, geen enkel spatje verf mag er meer inzitten.
Er is ook maar een juiste manier om de lagerschalen er weer in te zetten en dat is persen, niet hameren. Ga dus met je frame naar een motorzaak en vraag of ze de lager (die je daar ook koopt) erin willen persen. Dit gebeeurd meestal met een draadeind met twee schotels. Het draadeind steekt dan door het balhoofd met de schotels aan beide uiteinde en de lagerschalen ertussenin. Door nu de moer op het draadeind aan te draaien worden de lagerschalen, perfect parallel, het balhoofd ingeperst.
Kan je dus ook zelf maken zo'n special tool. Je heb twee stalen ronde schijven nodig met een buiten diameter gelijk aan de buitendiameter van de lagerschalen minus 1 mm met een gat (voor het draadeind) in het midden. En dus een draadeind, minimaal M8, beter is M10.
Als ze er eenmaal ingeperst zijn dan leg je de stalen schijven op de lagerschalen en geef je er nog een hengst op met een kunststof hamer. Dit om te voorkomen dat je na 2 uur rijden weer de balhoofdspeling na moet stellen.
Na het poadercoaten moet je het balhoofd wel heel goed schoon maken, zodanig dat de lagerschalen weer perfect pas in het balhoofd liggen, geen enkel spatje verf mag er meer inzitten.
Er is ook maar een juiste manier om de lagerschalen er weer in te zetten en dat is persen, niet hameren. Ga dus met je frame naar een motorzaak en vraag of ze de lager (die je daar ook koopt) erin willen persen. Dit gebeeurd meestal met een draadeind met twee schotels. Het draadeind steekt dan door het balhoofd met de schotels aan beide uiteinde en de lagerschalen ertussenin. Door nu de moer op het draadeind aan te draaien worden de lagerschalen, perfect parallel, het balhoofd ingeperst.
Kan je dus ook zelf maken zo'n special tool. Je heb twee stalen ronde schijven nodig met een buiten diameter gelijk aan de buitendiameter van de lagerschalen minus 1 mm met een gat (voor het draadeind) in het midden. En dus een draadeind, minimaal M8, beter is M10.
Als ze er eenmaal ingeperst zijn dan leg je de stalen schijven op de lagerschalen en geef je er nog een hengst op met een kunststof hamer. Dit om te voorkomen dat je na 2 uur rijden weer de balhoofdspeling na moet stellen.
Je had ook de schalen kunnen laten zitten (kan er ook geen lak komen).
Met een draadstang en 2 ronde houten blokjes deze schalen afschermen en de zaak laten stralen.
Met een draadstang en 2 ronde houten blokjes deze schalen afschermen en de zaak laten stralen.
had inderdaad gekunt jah , maar hij wordt nu dus al gestraald. alleen met coaten ff bekijken