spaken achterwiel
Moderator: ghulst
van mijn cr125, zit aan de schijfremkant (achterwiel) de spaken nog goed vast, maar dan de tandwielkant, zitten ze allemaal vrij los. kan ik dit zelf aandraaien o.i.d, of is het verstandig dit te laten doen?, ik heb tot nu toe nog niks gemerkt er van....
Heb je geen verstand van spaken, laat het wiel dan richten. Ga er dan zelf nooit aan draaien, want dan draai je er gegarandeerd een slag in. Ook kan het zijn dat je dan het wiel uit het midden trekt, lijkt me ook niet echt de bedoeling
ok, 2 tegenstrijdige antwoorden..., maar schijfremkant zitten dus de spaken wel vast, tandwiel kant niet, dus dan zal inprenciepe de velg al niet meer in het midden staan...
komt dit aandraaien nou zeer nouw, of is dit gewoon te doen, door ze vast te draaien, maar niet te vast. of moet je echt gaan kijken of je velg nog exact in het midden staat en zo
komt dit aandraaien nou zeer nouw, of is dit gewoon te doen, door ze vast te draaien, maar niet te vast. of moet je echt gaan kijken of je velg nog exact in het midden staat en zo
Ik sluit me volledig bij Guido(ke) aan want de spaken moeten met een bepaald "moment" aangedraait worden, gebeurt dit niet goed dan, zoals eerder vermeld, trek je er zeker weten een slag in of hij word ovaal dus als je het gereedschap of de kennis niet hebt, niet zelf aanrommelen maar gewoon wegbrengen en laten doen door iemand die weet waar ie mee bezig is...
heb besloten toch maar te laten doen, toch maar niet onnodig risico's nemen, aangezien er ook best veel kracht op zo'n velg komt te staan bij die crossers...., nu hopen dat het niet zo aso duur is
ik was hierboven als het nog niet duidelijk was, maar probeer het toch zelf, als ik het niet vertrouw alsnog, dan het wiel maar wegbrengen
Ik heb mijn wieltje naar mijn vaste moto-winkel gebracht, en die deden het zelfs als service (wel enkel m'n wieltje meegenomen). Als je goedkoop gesteld wil zijn, breng je je wiel gewoon binnen in een fiets/brommer winkel, da's dikwijls goedkoper als een motor-winkel.
Als je het toch zelf wil doen, zorg er dan wel voor dat je weet hoe je bent vertrokken & waar je naartoe gaat: maw: zet je wiel in een steun & meet de afwijking. ('k weet niet juist hoe zo'n ding noemt..., "wielrichtklem" ofzo?)
Stijn
Als je het toch zelf wil doen, zorg er dan wel voor dat je weet hoe je bent vertrokken & waar je naartoe gaat: maw: zet je wiel in een steun & meet de afwijking. ('k weet niet juist hoe zo'n ding noemt..., "wielrichtklem" ofzo?)
Stijn
jah je kunt er behoorlijk veel informtie vinden over het spaken van je wiel, en waar je op moet letten, hoe het moet e.d
dus eerst effe zelf proberen, en anders wegbrengen, ik heb toch alle tijd van de wereld. dus eerst effe een beetje knooien op m'n dooie gemak
dus eerst effe zelf proberen, en anders wegbrengen, ik heb toch alle tijd van de wereld. dus eerst effe een beetje knooien op m'n dooie gemak