monteren bib mousse

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Airhead

Weet iemand wat de beste manier is om een Bib mousse te monteren zonder (electrisch) bandenomlegapparaat?
Staat er ergens een montage-handleiding online?
Ik heb verschillende methoden gezien, waarbij (hout)beitels en griptangen werden gebruikt, maar ik vraag me af wat de beste methode is.
Het gaat er om dat je zelf de buitenband kan wisselen tijdens een meerdaagse rally.
stimpie

watg is bib mousse :oops:
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Joop

TiM. schreef:watg is bib mousse :oops:
Een bibmousse is een soort massieve binnenband.

Thuis leg ik een bibmousse er gewoon op met een paar grote bandenlichters. Hetzelfde geldt voor het verwijderen.
Gast

Is eigenlijk vrij eenvoudig als je gebruikte bib-mousse monteert. Wel eerst bib-mousse en binnenkant vd band goed insmeren met vaseline. Bandklem verwijderen van je velg en velgbed goed aftapen met textieltape. Bib-mousse in de band drukken en verder monteren als gewone band, behalve dat je een helper nodig hebt die een 2-tal rechte bandijzers tussen rand vd band en velgrand (tot in velgbed) gedrukt houdt aan de tegenovergestelde kant als waar jij bezig bent met het opleggen van je band: die bandijzers (of montage-hevels of hoe noemen jullie dat) moeten ervoor zorgen dat de rand tot in het velgbed schuift en aldus niet breekt nav extreem hoge spanningen tijdens de montage van het laatste stukje rand.
Eerst thuis een paar keer proberen vooraleer je het in de woestijn doet :P
Succes :!:
Bart M, niet ingelogd.
mxrider#28

Anonymous schreef:Is eigenlijk vrij eenvoudig als je gebruikte bib-mousse monteert. Wel eerst bib-mousse en binnenkant vd band goed insmeren met vaseline. Bandklem verwijderen van je velg en velgbed goed aftapen met textieltape. Bib-mousse in de band drukken en verder monteren als gewone band, behalve dat je een helper nodig hebt die een 2-tal rechte bandijzers tussen rand vd band en velgrand (tot in velgbed) gedrukt houdt aan de tegenovergestelde kant als waar jij bezig bent met het opleggen van je band: die bandijzers (of montage-hevels of hoe noemen jullie dat) moeten ervoor zorgen dat de rand tot in het velgbed schuift en aldus niet breekt nav extreem hoge spanningen tijdens de montage van het laatste stukje rand.
Eerst thuis een paar keer proberen vooraleer je het in de woestijn doet :P
Succes :!:
Bart M, niet ingelogd.
bandenligters :wink: zo noem ik ze in ieder geval :)
adje

mxrider#28 schreef:
Wij noemen ze hier bandenlichters :P , maar ja als het beestje maar een naam heeft :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mxrider#28

ad f. schreef:
mxrider#28 schreef:
Wij noemen ze hier bandenlichters :P , maar ja als het beestje maar een naam heeft :lol:
ja daar zat ik dus over te twijfelen... haha ik had eerst bandenlichters getypt maar vond het niet echt logisch overkomen :)
adje

:BIG: :toost:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JWJanssen

Insmeren met vaseline?
Gast

JWJanssen schreef:Insmeren met vaseline?
Ja klopt, het moet schuiven en de mousse niet aantasten, vandaar :lol:

Bart M
Klx300R

ben ook geintreseerd in bib mousse's maar zat met een klein vraagje, die band erop krijgen lijkt me niets,die bib mousse erin krijgen ook niet, maar hoe krijg je je hiel van je band mooi op je velg?? of zorgt die mousse daarvoor? en je bandenspanner moet je die dan monteren als normaal en wat doe je met het gat van je luchtventiel.
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Erik V

Klx300R schreef:ben ook geintreseerd in bib mousse's maar zat met een klein vraagje, die band erop krijgen lijkt me niets,die bib mousse erin krijgen ook niet, maar hoe krijg je je hiel van je band mooi op je velg?? of zorgt die mousse daarvoor? en je bandenspanner moet je die dan monteren als normaal en wat doe je met het gat van je luchtventiel.
groetjes
Ik rijd met een 19" velg(cross) achteraan en dan heb je 2 mogelijkheden : ofwel monteer ik een 19" mousse met bandenspanner, ofwel duw ik er een 18 " mousse erin zonder bandenspanner. In het gat van het luchtventiel kun je een luchtventiel steken van een oude binnenband (een stukje rubber van +/-5 op 8cm met het ventiel in het midden). Als je de bib-mousse gemonteerd hebt kun je de band op de velg laten springen door de luchtcompressor op het ventiel aan te sluiten, dus juist hetzelfde als met een binnenband. Als je geen bandenspanner gebruikt kun je wat sillicoon in het gat spuiten , een nachtje laten harden en 's anderendaags met lucht de band laten springen.
Gery400

Erik V schreef: Als je geen bandenspanner gebruikt kun je wat sillicoon in het gat spuiten , een nachtje laten harden en 's anderendaags met lucht de band laten springen.
mouskes zou ik nooit zonder bandenspanner monteren.
is er dan geen gevaar dat de mousse beschadigd raakt wanneer de buitenband "doorslipt"?
(wat is me dit toch voor een onderwerp? Vaseline, slipjes, ...)

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)

Ride it like you stole it!
Airhead

Ja, zeg dat wel:
sillicoon in het gat spuiten
Het moet niet veel gekker worden! ;-)
Macamba34

Gaat het hier over banden :?: :?:
Sjokske

Nee, van die dikke vette worsten :lol:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
STTEVE
Contacteer:

ik wordt afgeleid door de avatar van macamba34
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Noppy

Als je een tweetal lijmklemmen hebt, dan kan je de band met bib mousse en al mooi samenknijpen; dan heb je geen extra hulpje nodig!

Zo heb ik het ook gedaan met het omleggen van de Teraflex II :!:

Noppy
:toost:
Jo VdB

Gery400 schreef:mouskes zou ik nooit zonder bandenspanner monteren.
is er dan geen gevaar dat de mousse beschadigd raakt wanneer de buitenband "doorslipt"?
Nochtans adviseert Michelin het wel zo in hun handleiding, nl. montage zonder bandenspanner / bandenklem...

Jo VdB
Erik V

Gery400 schreef:
mouskes zou ik nooit zonder bandenspanner monteren.

Gery
Alleen de 18"mousse monteer ik zonder spanner op een 19"velg. Die mousse is wat dikker en spant dus al vanzelf. Het vraagt ook iets meer spierkracht om de band erop te krijgen.
Houten Klaas

Ik moet vrij snel de bib mousse gaan monteren.Gewoon bandje gaat wel maar dit is andere koek.

Geen velgenklem dus.Slipt die band dan niet enorm om zijn velg :?: .

Om die band op te pompen om hem in de velg te drukken,is het dan mogelijk om een tubeless ventiel in velg te plaatsen :?:

Iemand in de buurt van Nunspeet die mij hier mee kan helpen :?:
oossie
Contacteer:

Bandenklem is dan voorzover ik weet plicht bij Bib Klaas.

Het zal alleen wat meer moeite kosten de band te plaatsen, maar dat is ook het enige.
Houten Klaas

Volgens Michelin,niet gebruiken. Dit is wel duidelijk,maar er zijn zoveel andere meningen.

Dan de banden oppompen,hoe?
Gery400

oppompen?
simpel...
als de band terug op de velg ligt,
boor je een klein gaatje (5mm) in de buitenband
vervolgens zet je het luchtpistool tegen dit gaatje en je "blaast" de buitenband op de velg.
PLOP!

Gery

PS: je kan dat gaatje ook boren voordat je de band erop legt, maar dan moet je even zoeken
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)

Ride it like you stole it!
Houten Klaas

Is het zo simpel?
Plaats reactie