Suzuki of Honda 400

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoi,

Ik heb bij Henk Seppenwoolde verschrikkelijk veel lol beleefd op een Honda XR400 nogwat, voornamelijk om het lage gewicht en de uitzonderlijk goede vering.

Ik wil nu een nieuwe kopen, mijn Super Teneré is de deur uit maar er is niet zoveel nieuw off-roadwaardig aanbod meer.

Nou heb ik de Suzuki DRZ 400 S zien staan; de E wordt helaas niet verkocht in Nederland. Hij heeft E-starter, wat handig kan zijn in uitputtingssituaties.

Heeft iemand ervaringen, desnoods via-via met de DRZ 400 S of E? Hoe zijn die motorisch?

Hoe storingsgevoelig zijn ze bij off-road inzet? Bijv. één of twee ritten per maand?

Kan je hiermee van Amsterdam naar Noordbrabant rijden met 130 km/u of ploffen dan de koppakkingen eruit?

Ik ben zelf geen sleutelaar die graag kleppen verwisselt of stelt; ik zal het meeste door de garage laten doen. Kettingen en remmen zal ik zelf onderhouden.

Ben ik nog vragen vergeten? Graag jullie advies.
:toost:
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Als ik zou kiezen willen kiezen tussen een Honda 400 en een Suzuki 400, dan was de keus voor mij gemakkelijk en zou ik de Suzuki 400 kopen (zelf ben eigenlijk KTM 450 EXC fan). Ik ben verschillende keren in Frankrijk wezen offroad rijden en dan was er ook altijd een Suzuki 400 bij en ik moet zeggen dit loopt uitstekend.

Bij ons binnen de club rijden er ook 3 (ook crossen) naar volle tevredenheid. Vorig jaar is er ook een Suzuki 400 Nederlands kampioen enduro 250/450 cc nationalen geworden. En de Suzuki 400 wordt wel geleverd met e-starter via Overveld in Halle (GLD, bij Doetinchem) zie internet adres: http://www.overveldparts.nl
rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 10:43
Locatie: hoogstraten

In België is de DRZ 400 E niet meer leverbaar ... maar de laatste exemplaren zijn hier wel verkocht (nieuw !) tegen € 5.995,00 : btw en alles inclusief !!! Dan is die Overveld in Halle NL wel een dure met zijn prijs vanaf € 8.250,00 !!!!

Niemand van de dealers hier wil het officieel kwijt, maar volgens mij zit er een nieuw model aan te komen van deze Suzuki, anders was de prijs van 'de laatste exemplaren' niet zo laag denk ik. Weet iemand meer ???
een echte beginner op motorgebied !!!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Dan is die Overveld in Halle NL wel een dure met zijn prijs vanaf € 8.250,00 !!!!
Maar in Nederland komt er nog wel BVB bij op een nieuwe gekentekende motor en dat is geloof ik 32% en dan is prijs bijna gelijk met de Belgische prijs. Ik heb net op de site gekeken en zonder inruil daalt de prijs.
Gast

rookie schreef:Niemand van de dealers hier wil het officieel kwijt, maar volgens mij zit er een nieuw model aan te komen van deze Suzuki, anders was de prijs van 'de laatste exemplaren' niet zo laag denk ik. Weet iemand meer ???
Probleem zat bij de homologatie. Maar volgens mijn dealer is Suzuki er werk van het maken om de DRZ400 toch gehomologeerd te krijgen.
Als ik de dealer mag geloven zou er voor het eerst geen nieuw model uitkomen.

Nu lees ik in Enduro Magazine van deze maand:


Afbeelding

Betreffend bericht is wel voor Frankrijk, maar ik denk dat dit ook voor alle EU landen geld.
rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 10:43
Locatie: hoogstraten

heb gewoon een mailtje gestuurd naar Suzuki België omdat ik zelf ook veel zin heb om een nieuwe DRZ 400 E te kopen. Vanaf einde mei 2004 zouden deze weer aan de dealers in België geleverd worden, aldus Suzuki België. Ik denk daar toch maar even op te wachten .... Prijs / kwaliteit lijkt het mij een prima enduro ... !!??!!
een echte beginner op motorgebied !!!
grootsmit
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 09, 2002 22:34
Locatie: Amsterdam

Zelf rijdt ik een XR650R. Vandaag met een vriend zijn gloednieuwe DRZ400S getest in het westelijk havengebied te Amsterdam.
Én, helemaal niets mis mee. Een heerlijk wendbare machine met voldoende vermogen om lekker mee rond te rossen. Natuurlijk kan je het vermogen niet vergelijken met het XR PK/koppel kannon. Vering afwerking alles dit in orde. Alle onderdelen voor de milieu eisen verwijderen en de uitlaat aanpassen en min 5 PK extra. Met deze extra PK's een echte wereld machine.

De keuze tussen een zeer verouderde XR400 en de DRZ is wat mij betreft eenvoudig. Al doet het als echte Honda liefhebber pijn.

Groet Patrick
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hoi Patrick,

Het is toch de Suzuki geworden, in de kleur geel!!

Het uitlaatje heb ik al opgeboord en de luchtinlaat doe ik zodra ik nieuwe sproeiers heb of een nieuwe carburateur.

De CV-carburateur schijnt gevoelig te zijn voor hobbels, dus waarschijnlijk ga ik een Edelbrock of zoiets monteren; deze schijnt bijna geheel extern in te stellen te zijn, ook voor grotere hoogtes.

Het tankje haal ik er zo snel als mogelijk af voor de volgende koper. Deze vervang ik door een 17 L versie van IMS.

De vering is inderdaad meer dan prima: Showa's met traploos instelbare compression & rebound. Veervoorspanning achter is ook in te stellen. Voor mijn gevoel staat hij nu al redelijk goed. Knippen e.d. heb ik er nog niet mee gereden, daar istie nog wat nieuw voor;-)

Het gewicht van de DRZ is natuurlijk ten opzichte van de XR toch weer een stuk lichter en met iets van 46 PK mag het elkaar straks qua gevoel niet meer zo veel ontlopen, denk ik...

Meel me ff het mailadres van die vriend van je; dan kunnen we wat gegevens met elkaar uitwisselen of misschien zelfs tegen korting onderdelen gezamenlijk in kopen?
:toost:
Plaats reactie