Hoe zelf mijn ketting vervangen?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Ik zou graag zelf mijn ketting kunnen vervangen.
Deel 1 is het openmaken van de oude ketting. Ik heb geen slijpschijf thuis. Er bestaat wel een soort tangetje waarmee je een schakel kan losmaken (een vriend van me heeft er een, maar ik vermoed dat die zelfgemaakt is), zijn die te koop ergens?
Deel 2 is dan het sluiten van de nieuwe ketting, wat is het beste, een slotje of rivetteren? En wat is het makkelijkst te doen?
Zelf heb ik niet de bruute kracht die sommigen gebruiken om met succes hun ketting vast te maken. (een welgemikte mep schijnt wonderen te verrichten)
Als het kan, zou ik het liefst het juiste gereedschap vinden om dit zonder te veel gewroet zelf te kunnen doen.
Suggesties ???
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Helen,

Voor het verwijderen van je ketting leen je even een slijpschijf. Montage door te klinken is duidelijk safer dan montage van je ketting met een veertje. Montage met een veertje is natuurlijk veel gemakkelijker dan klinken. Er zijn ook voldoende cross/enduro rijders die de ketting altijd met een veertje monteren en nooit problemen hebben gehad, waarschijnlijk zullen ze zo nu en dan een nieuwe verbindingsschakel monteren als deze te ver afgesleten is door de kettinggeleiders. Zelf klink ik de ketting altijd met een eigen gemaakte klink sleutel uit een stukje gereedsschap staal. :idea:
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ja, zo ene ben ik dus.
Een ketting gaat ongeveer 6 ritten mee, daarna moetie er toch af.
Alleen check ik bij elke tijdscontrole deze verbinding en heb er ook altijd een reserve bij me.

Helen, met een boormachine met schuurschijf kan het ook.
Je slijpt dan de koppen van de beide stiften vlak, steek een schroevendraaier tussen de schalm en wrik deze schalmen los.
Klinken is normaliter veel beter maar een oud spreekwoord zegt:"beter zeker gevist dan slecht geklonken". :wink: .
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Hoi Helen,
totnogtoe heb ik ook steeds kettingslotjes met zo'n visje gebruikt. Slechts éénmaal miserie mee gehad, maar toen is het hele schakeltje (ik geef toe, het was een of ander obscuur merk) doorgebroken. Ik neem dan ook steeds een reserve-slotje mee. Tegenwoordig vervang ik een versleten slotje steeds door een klink-slotje, dat gaat even snel, ook zonder veel gereedschap of brute kracht: 2 hamers volstaan. Een paar welgemikte slagen op elke stift, terwijl je de 2de hamer gewoon tegen de achterzijde vd stift houdt, en je klopt in no time de perfecte rivet :o
O ja, en zo'n ketting-scheider kan je volgens mij bij Hein-Gericke kopen. Ik denk dat die winkel in Haasrode nog steeds open is...
Succes ermee :D
Keep on smiling!
Gebruikersavatar
sjikkentip
Berichten: 500
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel

Helen,

Een tang om een ketting in te korten of los te maken kan je halen bij BPV,Steenweg naar Zaventem in Woluwe (niet ver van Erps-Kwerps).Er zijn 2 soorten: eentje van +/- 600 oude BFR en eentje van +/- 1200 BFR.Ik had eerst diegene van 600 BFR maar deze was niets waard :( .Nadien deze van 1200 BFR gekocht en die werkt goed :D .Ik zet steeds de ketting aan elkaar met een schakel met clips en heb tot op heden (6 jaar enduro) nog geen enkele valse schakel gebroken gehad.Wel al 2 maal de ketting zelf die gebroken was.

Groeten,

Sjikkentip. :multi:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

als je ketting en tandwielen der al een tijdje op liggen
zou je normaal ook nieuwe tandwielen moeten kopen
een ketting met een slotje ka je met een platte schrieven draaier ook open maken en dicht maken
als je er eentje met slotje koopt
moet je zorgen dat je slotje met de dichte kant naar de rij richting wijst
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Helen schreef:Als het kan, zou ik het liefst het juiste gereedschap vinden om dit zonder te veel gewroet zelf te kunnen doen.
Suggesties ???
Helen, dit is een goeie (kan zowel mee gesplitst als geklonken worden).
Ik heb hem zelf ook (alleen klinken geniet nog altijd niet mijn voorkeur boven een sluitschakel met "visje") :
http://www.motozoom.nl/webshop/index.cf ... N=81931828
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Tanx voor alle tips!
Normaliter was het de bedoeling dat ik gisteren mijn nieuwe ketting en tandwielen had kunnen gaan halen, maar ze waren nog niet binnen. (Jawel Timmeke, ik pak voor een nieuwe ketting ook steeds nieuwe tandwielen. En gebruik twee voorste tandwieltjes voor één achterste. Niet tegelijktertijd weliswaar :lol: )
Een vriend van me (die naar eigen zeggen al had geïnvesteerd in professioneel gerief voor ketting openen en sluiten - 250 eurootjes zei ie) had aangeboden om er eens mee langs te komen, dus dat neem ik dan wel graag aan. Maar het wordt nog even uitgesteld, want zonder ketting en tandwielen gaat het niet he.
Ik ga in elk geval de andere tips ook nog verder uitzoeken. Sjokske, zeker dat gereedschap van jou lijkt me wel praktisch.

Helen
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Plaats reactie