Ik zou graag zelf mijn ketting kunnen vervangen.
Deel 1 is het openmaken van de oude ketting. Ik heb geen slijpschijf thuis. Er bestaat wel een soort tangetje waarmee je een schakel kan losmaken (een vriend van me heeft er een, maar ik vermoed dat die zelfgemaakt is), zijn die te koop ergens?
Deel 2 is dan het sluiten van de nieuwe ketting, wat is het beste, een slotje of rivetteren? En wat is het makkelijkst te doen?
Zelf heb ik niet de bruute kracht die sommigen gebruiken om met succes hun ketting vast te maken. (een welgemikte mep schijnt wonderen te verrichten)
Als het kan, zou ik het liefst het juiste gereedschap vinden om dit zonder te veel gewroet zelf te kunnen doen.
Suggesties ???
Hoe zelf mijn ketting vervangen?
Moderator: ghulst
Helen,
Voor het verwijderen van je ketting leen je even een slijpschijf. Montage door te klinken is duidelijk safer dan montage van je ketting met een veertje. Montage met een veertje is natuurlijk veel gemakkelijker dan klinken. Er zijn ook voldoende cross/enduro rijders die de ketting altijd met een veertje monteren en nooit problemen hebben gehad, waarschijnlijk zullen ze zo nu en dan een nieuwe verbindingsschakel monteren als deze te ver afgesleten is door de kettinggeleiders. Zelf klink ik de ketting altijd met een eigen gemaakte klink sleutel uit een stukje gereedsschap staal.
Voor het verwijderen van je ketting leen je even een slijpschijf. Montage door te klinken is duidelijk safer dan montage van je ketting met een veertje. Montage met een veertje is natuurlijk veel gemakkelijker dan klinken. Er zijn ook voldoende cross/enduro rijders die de ketting altijd met een veertje monteren en nooit problemen hebben gehad, waarschijnlijk zullen ze zo nu en dan een nieuwe verbindingsschakel monteren als deze te ver afgesleten is door de kettinggeleiders. Zelf klink ik de ketting altijd met een eigen gemaakte klink sleutel uit een stukje gereedsschap staal.
Ja, zo ene ben ik dus.
Een ketting gaat ongeveer 6 ritten mee, daarna moetie er toch af.
Alleen check ik bij elke tijdscontrole deze verbinding en heb er ook altijd een reserve bij me.
Helen, met een boormachine met schuurschijf kan het ook.
Je slijpt dan de koppen van de beide stiften vlak, steek een schroevendraaier tussen de schalm en wrik deze schalmen los.
Klinken is normaliter veel beter maar een oud spreekwoord zegt:"beter zeker gevist dan slecht geklonken". .
Een ketting gaat ongeveer 6 ritten mee, daarna moetie er toch af.
Alleen check ik bij elke tijdscontrole deze verbinding en heb er ook altijd een reserve bij me.
Helen, met een boormachine met schuurschijf kan het ook.
Je slijpt dan de koppen van de beide stiften vlak, steek een schroevendraaier tussen de schalm en wrik deze schalmen los.
Klinken is normaliter veel beter maar een oud spreekwoord zegt:"beter zeker gevist dan slecht geklonken". .
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hoi Helen,
totnogtoe heb ik ook steeds kettingslotjes met zo'n visje gebruikt. Slechts éénmaal miserie mee gehad, maar toen is het hele schakeltje (ik geef toe, het was een of ander obscuur merk) doorgebroken. Ik neem dan ook steeds een reserve-slotje mee. Tegenwoordig vervang ik een versleten slotje steeds door een klink-slotje, dat gaat even snel, ook zonder veel gereedschap of brute kracht: 2 hamers volstaan. Een paar welgemikte slagen op elke stift, terwijl je de 2de hamer gewoon tegen de achterzijde vd stift houdt, en je klopt in no time de perfecte rivet
O ja, en zo'n ketting-scheider kan je volgens mij bij Hein-Gericke kopen. Ik denk dat die winkel in Haasrode nog steeds open is...
Succes ermee
totnogtoe heb ik ook steeds kettingslotjes met zo'n visje gebruikt. Slechts éénmaal miserie mee gehad, maar toen is het hele schakeltje (ik geef toe, het was een of ander obscuur merk) doorgebroken. Ik neem dan ook steeds een reserve-slotje mee. Tegenwoordig vervang ik een versleten slotje steeds door een klink-slotje, dat gaat even snel, ook zonder veel gereedschap of brute kracht: 2 hamers volstaan. Een paar welgemikte slagen op elke stift, terwijl je de 2de hamer gewoon tegen de achterzijde vd stift houdt, en je klopt in no time de perfecte rivet
O ja, en zo'n ketting-scheider kan je volgens mij bij Hein-Gericke kopen. Ik denk dat die winkel in Haasrode nog steeds open is...
Succes ermee
Keep on smiling!
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Helen,
Een tang om een ketting in te korten of los te maken kan je halen bij BPV,Steenweg naar Zaventem in Woluwe (niet ver van Erps-Kwerps).Er zijn 2 soorten: eentje van +/- 600 oude BFR en eentje van +/- 1200 BFR.Ik had eerst diegene van 600 BFR maar deze was niets waard .Nadien deze van 1200 BFR gekocht en die werkt goed .Ik zet steeds de ketting aan elkaar met een schakel met clips en heb tot op heden (6 jaar enduro) nog geen enkele valse schakel gebroken gehad.Wel al 2 maal de ketting zelf die gebroken was.
Groeten,
Sjikkentip.
Een tang om een ketting in te korten of los te maken kan je halen bij BPV,Steenweg naar Zaventem in Woluwe (niet ver van Erps-Kwerps).Er zijn 2 soorten: eentje van +/- 600 oude BFR en eentje van +/- 1200 BFR.Ik had eerst diegene van 600 BFR maar deze was niets waard .Nadien deze van 1200 BFR gekocht en die werkt goed .Ik zet steeds de ketting aan elkaar met een schakel met clips en heb tot op heden (6 jaar enduro) nog geen enkele valse schakel gebroken gehad.Wel al 2 maal de ketting zelf die gebroken was.
Groeten,
Sjikkentip.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
als je ketting en tandwielen der al een tijdje op liggen
zou je normaal ook nieuwe tandwielen moeten kopen
een ketting met een slotje ka je met een platte schrieven draaier ook open maken en dicht maken
als je er eentje met slotje koopt
moet je zorgen dat je slotje met de dichte kant naar de rij richting wijst
zou je normaal ook nieuwe tandwielen moeten kopen
een ketting met een slotje ka je met een platte schrieven draaier ook open maken en dicht maken
als je er eentje met slotje koopt
moet je zorgen dat je slotje met de dichte kant naar de rij richting wijst
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Helen, dit is een goeie (kan zowel mee gesplitst als geklonken worden).Helen schreef:Als het kan, zou ik het liefst het juiste gereedschap vinden om dit zonder te veel gewroet zelf te kunnen doen.
Suggesties ???
Ik heb hem zelf ook (alleen klinken geniet nog altijd niet mijn voorkeur boven een sluitschakel met "visje") :
http://www.motozoom.nl/webshop/index.cf ... N=81931828
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Tanx voor alle tips!
Normaliter was het de bedoeling dat ik gisteren mijn nieuwe ketting en tandwielen had kunnen gaan halen, maar ze waren nog niet binnen. (Jawel Timmeke, ik pak voor een nieuwe ketting ook steeds nieuwe tandwielen. En gebruik twee voorste tandwieltjes voor één achterste. Niet tegelijktertijd weliswaar )
Een vriend van me (die naar eigen zeggen al had geïnvesteerd in professioneel gerief voor ketting openen en sluiten - 250 eurootjes zei ie) had aangeboden om er eens mee langs te komen, dus dat neem ik dan wel graag aan. Maar het wordt nog even uitgesteld, want zonder ketting en tandwielen gaat het niet he.
Ik ga in elk geval de andere tips ook nog verder uitzoeken. Sjokske, zeker dat gereedschap van jou lijkt me wel praktisch.
Helen
Normaliter was het de bedoeling dat ik gisteren mijn nieuwe ketting en tandwielen had kunnen gaan halen, maar ze waren nog niet binnen. (Jawel Timmeke, ik pak voor een nieuwe ketting ook steeds nieuwe tandwielen. En gebruik twee voorste tandwieltjes voor één achterste. Niet tegelijktertijd weliswaar )
Een vriend van me (die naar eigen zeggen al had geïnvesteerd in professioneel gerief voor ketting openen en sluiten - 250 eurootjes zei ie) had aangeboden om er eens mee langs te komen, dus dat neem ik dan wel graag aan. Maar het wordt nog even uitgesteld, want zonder ketting en tandwielen gaat het niet he.
Ik ga in elk geval de andere tips ook nog verder uitzoeken. Sjokske, zeker dat gereedschap van jou lijkt me wel praktisch.
Helen
Beter een slecht karakter dan geen karakter