Ik zit al een tijdje met een vraag:
-Is enduro rijden gevaarlijk, en hoe kan je je het best beschermen?
Als (jonge) zelfstandige heb ik geen behoefte aan gebroken lichaamsdelen, afgescheurde gewrichtsbanden of pezen ed...
Dat motorrijden met een baanmotor gevaarlijk is, heb ik helaas al zelf mogen ondervinden. Omdat je je mede weggebruikers niet kan controleren, is daar verder niet veel aan te doen.
Circuitrijden maak je naar mijn mening zo gevaarlijk als je zelf wil. Onervaren op een circuit gaan rondrijden & proberen om Rossi-tijden neer te zetten is niet erg slim & zeker gevaarlijk.
Hoe zit dat met enduro rijden? Ik begrijp wel dat het gevaarlijk is als je probeert om supersnel rond te knallen, zonder ervaring & op gevaarlijke plaatsen (bomen, putten, rotsen,...) maar kan je, als je rijstijl is aangepast (zonder als een bejaarde opa rond te rijden) lang & blessureloos genieten van de endurosport?
Welke voorzorgen nemen jullie bij het rijden? (helm, handschoenen & botten zijn evident) Knie-braces?, harnassen?, polsbescherming(bestaat dat?)?, niergordels?, rugbeschermers?, andere?
Stijn (die toch wat ongerust is over zijn inkomen als er iets gebeurt)
P.S. Ik weet uiteraard dat er een zeker risico is verbonden aan motorrijden, en dat je beter kan ping-pongen als je een veilige sport wil, maar ik denk wel dat m'n vraag duidelijk genoeg is om te weten wat ik bedoel?
Enduro rijden gevaarlijk?
Moderator: ghulst
uhhhh, offroad rijden gevaarlijk?
Met voetballen heb ik eens 2 ribben gebroken.
Met m'n crossfiets eens een botje in de hand.
En met 10 jaar offroad rijden nog niets gebroken, wel vaak pijn gehad, maar nog niets gebroken.
Maar nu even serieus.
Natuurlijk is offroad rijden gevaarlijk, en het gevaarlijks als je wat afgeleid word. Zoals daar zijn, onbekende vrienden die denken dat het een lolletje is en beter kunnen motorrijden dan jij. Elkaar opjutten op onbekend terrein. Dat levert slachtoffers op.
Maar gewoon een ochtendje met bekenden een rondje rijden, op bekend terrein, met aangepaste snelheid, om alles op tijd te kunnen ontwijken, nee, dat is niet gevaarlijk. Niet gevaarlijker dan van de trap aflopen met een kind in je armen of iets dergelijks.
Houdt je aan je eigen limiet en je blijft heel. Laat je niet afleiden, door naar achteren te kijken, en je blijft heel. Rij in safety mode.
Wil je hard gaan, ga je naar de crossbaan. Die ligt er elke keer het zelfde bij. Daar lopen geen paarden, voetgangers en andere mede weggebruikers, dus daar kun je je helemaal uitleven.
Veel plezier met je hobby
Met voetballen heb ik eens 2 ribben gebroken.
Met m'n crossfiets eens een botje in de hand.
En met 10 jaar offroad rijden nog niets gebroken, wel vaak pijn gehad, maar nog niets gebroken.
Maar nu even serieus.
Natuurlijk is offroad rijden gevaarlijk, en het gevaarlijks als je wat afgeleid word. Zoals daar zijn, onbekende vrienden die denken dat het een lolletje is en beter kunnen motorrijden dan jij. Elkaar opjutten op onbekend terrein. Dat levert slachtoffers op.
Maar gewoon een ochtendje met bekenden een rondje rijden, op bekend terrein, met aangepaste snelheid, om alles op tijd te kunnen ontwijken, nee, dat is niet gevaarlijk. Niet gevaarlijker dan van de trap aflopen met een kind in je armen of iets dergelijks.
Houdt je aan je eigen limiet en je blijft heel. Laat je niet afleiden, door naar achteren te kijken, en je blijft heel. Rij in safety mode.
Wil je hard gaan, ga je naar de crossbaan. Die ligt er elke keer het zelfde bij. Daar lopen geen paarden, voetgangers en andere mede weggebruikers, dus daar kun je je helemaal uitleven.
Veel plezier met je hobby
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hier moet ik je toch even tegenspreken.huskie schreef:Houdt je aan je eigen limiet en je blijft heel
Voor 2 maanden toch mijn binnenste gewrichtsband in mijn knie afgescheurd, terwijl ik
a) langzaam reed
b) mijn eigen limiet niet overschreed
Knieën zijn één van de meest risicovolle delen van het lichaam bij het crossen/endurorijden !
Maar de rest ook niet vergeten !
Daarom draag ik altijd
* degelijke crosslaarzen
* kniebeschermers (en dus binnenkort een CTI2-brace...)
* degelijke crossbroek
* harnas
* elleboogbeschermers (die uit de KTM-catalogus vind ik het best)
* degelijke helm
* crossbril (met tear-offs)
* crosshandschoenen
Een oude GSM heb ik ook altijd op zak !
Zorg dat je moto ook in orde is (remmen, vering, lagers, ketting, ...)
En inderdaad, neem geen (onverantwoorde) risico's. Enduro-rijden is je hobby, niet je beroep !!
Jo VdB
Huskie & Jo, bedankt voor jullie antwoorden (andere ervaringen uiteraard nog steeds welkom)
@Huskie: Welke beschermende kledij/toebehoren gebruik jij?
@Jo: Wat is juist het verschil tussen een kniebeschermer & een brace? Heb je een link van die brace die jij hebt (gaat) gekocht (kopen)? Je zet degelijke crosslaarzen. Wat versta je onder degelijk & is daar zoveel rommel tussen? Ik heb over een maandje Acerbis Sphere III gekocht, omdat die het meest comfortabel zaten (heb een kapotte enkel aan m'n baan-moto verleden overgehouden), dus ik hoop dat die onder "degelijk" vallen. Ik heb toen ook Alpinestars gepast, omdat die als erg degelijk worden geprezen, maar die vond ik niet lekker zitten...
Stijn
@Huskie: Welke beschermende kledij/toebehoren gebruik jij?
@Jo: Wat is juist het verschil tussen een kniebeschermer & een brace? Heb je een link van die brace die jij hebt (gaat) gekocht (kopen)? Je zet degelijke crosslaarzen. Wat versta je onder degelijk & is daar zoveel rommel tussen? Ik heb over een maandje Acerbis Sphere III gekocht, omdat die het meest comfortabel zaten (heb een kapotte enkel aan m'n baan-moto verleden overgehouden), dus ik hoop dat die onder "degelijk" vallen. Ik heb toen ook Alpinestars gepast, omdat die als erg degelijk worden geprezen, maar die vond ik niet lekker zitten...
Stijn
Een laars kan m.i. niet stijf genoeg zijn, met voldoende bescherming voor oa het scheenbeen, de enkels, ...
Maar ook de zool moet stijf zijn, omwille van het staan op de voetsteuntjes (en het nemen van sprongen)
Anders neem je beter turnsloffen (als je comfort vooropstelt i.p.v. protectie)
Een kniebeschermer is een stuk plastic dat je knie beschermt tegen oa rondvliegende stenen, maar die je ook bij valpartijen beschermt (tegen bv stenen die op de grond liggen)
Een brace stabiliseert je knie en voorkomt dat de knie onnatuurlijke bewegingen gaat uitvoeren.
Een link naar CTI http://www.isports.com
Hier een foto van zo'n brace
Jo VdB
Maar ook de zool moet stijf zijn, omwille van het staan op de voetsteuntjes (en het nemen van sprongen)
Anders neem je beter turnsloffen (als je comfort vooropstelt i.p.v. protectie)
Een kniebeschermer is een stuk plastic dat je knie beschermt tegen oa rondvliegende stenen, maar die je ook bij valpartijen beschermt (tegen bv stenen die op de grond liggen)
Een brace stabiliseert je knie en voorkomt dat de knie onnatuurlijke bewegingen gaat uitvoeren.
Een link naar CTI http://www.isports.com
Hier een foto van zo'n brace
Jo VdB
Dat is normaal. Ik heb meer spiermassa als jijhuskie schreef:Ik draag het zelfde als Jo, alleen in een iets kleinere maat
Jo VdB
enduro rijden gevaarlijk ja eigenlijk wel
alles is gevaarlijk
ja kan een been breken door gewoon te wandelen
ja als je altrijd in je zetle blijft zitten en nooit er uitkomt en alijtd stil blijft zitten dan ge niks breken maar je kan door gewoon te wandelen een been breken
dus ja
alles is gevaarlijk
ja kan een been breken door gewoon te wandelen
ja als je altrijd in je zetle blijft zitten en nooit er uitkomt en alijtd stil blijft zitten dan ge niks breken maar je kan door gewoon te wandelen een been breken
dus ja
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
)
Draag je een brace & kniebeschermer samen, of hebben deze dingen een overlappende functie? (Het lijkt me niet handig om met een hoop plastic op je knieën te zitten, maar ik ken er dan ook (nog) niks van )
Hoeveel kost zo'n brace?
Draag je een brace enkel NADAT je je knie in de prak hebt gereden, of best ervoor? Ik hoorde gisteren dat een brace nutteloos is als je niks aan je knieën hebt, maar voorkomen is toch beter dan genezen?Jo VdB schreef:Een kniebeschermer is een stuk plastic dat je knie beschermt tegen oa rondvliegende stenen, maar die je ook bij valpartijen beschermt (tegen bv stenen die op de grond liggen)
Een brace stabiliseert je knie en voorkomt dat de knie onnatuurlijke bewegingen gaat uitvoeren.
Draag je een brace & kniebeschermer samen, of hebben deze dingen een overlappende functie? (Het lijkt me niet handig om met een hoop plastic op je knieën te zitten, maar ik ken er dan ook (nog) niks van )
Hoeveel kost zo'n brace?
Je draagt OF een brace OF kniebeschermers
Je kan inderdaad een brace profylactisch (op voorhand, ter bescherming) gebruiken
Mijn op maat gemaakte brace zal ongeveer zo'n 1.200 € kosten (per stuk wel te verstaan)
In mijn geval wordt >900 € terugbetaald door het ziekenfonds. En als je dus niets aan je knie hebt, en je hebt geen voorschrift van de orthopedist (in Belgie), dan betaal je dus die 1.200 € (of 2.400 €) zelf uit eigen zak..
En dat willen de meesten onder ons er niet aan betalen...
Jo VdB
Je kan inderdaad een brace profylactisch (op voorhand, ter bescherming) gebruiken
Mijn op maat gemaakte brace zal ongeveer zo'n 1.200 € kosten (per stuk wel te verstaan)
In mijn geval wordt >900 € terugbetaald door het ziekenfonds. En als je dus niets aan je knie hebt, en je hebt geen voorschrift van de orthopedist (in Belgie), dan betaal je dus die 1.200 € (of 2.400 €) zelf uit eigen zak..
En dat willen de meesten onder ons er niet aan betalen...
Jo VdB
Joop,
je hebt natuurlijk gelijk, ook ik heb me een knieschijf (patella)-cup besteld bij mijn CTI brace.
Ik bedoelde met kniebeschermers , de grote plastic beschermers die je in elke cross-zaak kan kopen
Deze combineren met de brace zal niet mogelijk zijn (en dat was m.i. ook de vraagstelling)
Jo VdB
je hebt natuurlijk gelijk, ook ik heb me een knieschijf (patella)-cup besteld bij mijn CTI brace.
Ik bedoelde met kniebeschermers , de grote plastic beschermers die je in elke cross-zaak kan kopen
Deze combineren met de brace zal niet mogelijk zijn (en dat was m.i. ook de vraagstelling)
Jo VdB
Hey Jo , wanneer mag je weer gaan rijden ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Normaliter eind van de week mijn brace, dan toch al even wat gaan uitproberen,
en het week-end van 5 juni rijden we (Helen en ik) in de Chablis-streek ( Frankrijk) de Coupe des Couples-enduro !!!!!
Jo VdB (die na Riemst 's anderendaags toch een ietwat gezwollen knie had van dat veelvuldig aantrappen van de CRE 490 F ... )
en het week-end van 5 juni rijden we (Helen en ik) in de Chablis-streek ( Frankrijk) de Coupe des Couples-enduro !!!!!
Jo VdB (die na Riemst 's anderendaags toch een ietwat gezwollen knie had van dat veelvuldig aantrappen van de CRE 490 F ... )
hey joop, heb je ook al een ongeluk gehad met je knie, of is het bij jou preventief?Ik draag altijd een kniebrace (CTI) met kniebeschermer (pattella cup van CTI). Een kniebrace zonder kniebeschermer vind ik echt half werk.
Stijn V.
Die cre 490 heeft toch wel veel compressie He'
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
En geen electrische starter zekerad f. schreef:Die cre 490 heeft toch wel veel compressie He'
(ikke sinds kort gelukkig weer wel, nenenennnennneeeeeeee)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Estivie,hey joop, heb je ook al een ongeluk gehad met je knie, of is het bij jou preventief?
Helaas is bij mij 16 jaar geleden de voorste kruisband afgescheurd tijdens een valpartij met een enduro. Daarna meteen een CTI brace met patella cup aan laten meten en kon zodoende vrij snel weer volop crossen en ofroad rijden. Zonder brace zou ik echter geen meter meer gereden hebben.
Ik vraag me eigelijk af je snel een kruisband afscheurt? Ik hoor wel heel veel over eigelijk (volgens mij de meest voorkomende blessure bij off-road rijders). Hoe lang duurt de revalidatie van zo'n letsel? Heb je daar na je revalidatie nog veel problemen mee (permanent)? Kan je je knie trainen, zodat je daar niet zo snel mee te maken krijgt?
Stijn V.
Stijn V.
Dat duurt een fractie van een seconde. Komt er gewoon op aan om je knie te torderen op het goede moment ...Estivie schreef:Ik vraag me eigelijk af je snel een kruisband afscheurt?
Knak, en het is gebeurd ...
Jo VdB
Binnen drie maanden kon ik weer hardlopen dwars door de bossen etc. In die periode heb ik mijn toch al goed ontwikkelde bovenbeen spieren nog harder getraind. Goed ontwikkelde bovenbeenspieren kunnen een groot gedeelte van de functie van de voorste kruisband wel overnemen. Ook schaatsen kon ik zonder problemen, echter crossen en offroad rijden zonder brace is dan veel te risicovol. Tegenwoordig zijn er wel diverse artsen in gespecialiseerd in kniereconstructies d.m.v. het plaatsen van een nieuwe kruisband, hiervoor wordt dan ergens anders uit het been een spier weggehaald.Hoe lang duurt de revalidatie van zo'n letsel? Heb je daar na je revalidatie nog veel problemen mee (permanent)? Kan je je knie trainen, zodat je daar niet zo snel mee te maken krijgt?
Hoi Estivie,
wij hebben les gehad bij Henk Seppenwoolde van ene Eerwald, een goeie jonge crosser die op behoorlijk topnivo gereden heeft.
Wat hij mij zei zie ik toch nog regelmatig terug op foto's van amateurrijders; je voet voor een bocht uitsteken naast je motorfiets/motorblok en denken dat dat veilig is.
Door de hoek van je been, die normaliter in 45 graden op de rijrichting staat hoef je maar te vallen en dat been slaat ineens in de rijrichting onder je door. Zelf Houdini zou daar een blessure aan over houden!
Zijn advies was je voet recht voor je uit te steken en ongeveer naast je voorwielas te houden. Mocht je dan omgaan en willen corrigeren dan is a) de weg die je been kan afleggen bij hoge snelheid langer, dus je kunt een grotere 'pas' maken en b) je been gaat op een natuurlijke manier onder je motor en dus onder je kniegewricht door en eindigt in het slechtste geval bij je uitlaat en c) mocht je dan toch vallen, dan val waarschijnlijk niet met je been onder de motor en d) hierdoor kan je vermoedelijk ook schuiner door de bocht omdat dit uitgestoken been minder ruimte inneemt (kijk maar naar SM-rijders.
Ik ben ook maar een newbe maar ik vond er wel logica in zitten.
Noppy.
wij hebben les gehad bij Henk Seppenwoolde van ene Eerwald, een goeie jonge crosser die op behoorlijk topnivo gereden heeft.
Wat hij mij zei zie ik toch nog regelmatig terug op foto's van amateurrijders; je voet voor een bocht uitsteken naast je motorfiets/motorblok en denken dat dat veilig is.
Door de hoek van je been, die normaliter in 45 graden op de rijrichting staat hoef je maar te vallen en dat been slaat ineens in de rijrichting onder je door. Zelf Houdini zou daar een blessure aan over houden!
Zijn advies was je voet recht voor je uit te steken en ongeveer naast je voorwielas te houden. Mocht je dan omgaan en willen corrigeren dan is a) de weg die je been kan afleggen bij hoge snelheid langer, dus je kunt een grotere 'pas' maken en b) je been gaat op een natuurlijke manier onder je motor en dus onder je kniegewricht door en eindigt in het slechtste geval bij je uitlaat en c) mocht je dan toch vallen, dan val waarschijnlijk niet met je been onder de motor en d) hierdoor kan je vermoedelijk ook schuiner door de bocht omdat dit uitgestoken been minder ruimte inneemt (kijk maar naar SM-rijders.
Ik ben ook maar een newbe maar ik vond er wel logica in zitten.
Noppy.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di apr 20, 2004 19:30
- Locatie: aalter
- Contacteer:
Hoi, Estivie,
ik kom mss wat laat op je topic, maar ik kan je zeggen dan een goede bescherming veel kan betekenen.
Harnas enz...kan je veel bescherming bieden bij opspattende stenen, dit is zowat het belangrijkste.
Maar vorig jaar in augustus heb ik met een quad een boopje proberen verzetten (technische fout op de quad ) en was mijn schouder volledig af.
Ondertussen, na enkele volledige verdovingen en wat vijzen en 6 maand revalidatie zitten we alweer in het zadel...... maar nie meer op dat van ne quad, nooit meer (alé toch nie in het bos)
Had ik toen geen degelijk boddy-harnas (FOX) gehad, ........ ik weet het echt nie hoor!!!!!!!!!!!!
Enfin, alles is goed gekomen, enkel bij slecht weer beetje stijf gevoel.
ik kom mss wat laat op je topic, maar ik kan je zeggen dan een goede bescherming veel kan betekenen.
Harnas enz...kan je veel bescherming bieden bij opspattende stenen, dit is zowat het belangrijkste.
Maar vorig jaar in augustus heb ik met een quad een boopje proberen verzetten (technische fout op de quad ) en was mijn schouder volledig af.
Ondertussen, na enkele volledige verdovingen en wat vijzen en 6 maand revalidatie zitten we alweer in het zadel...... maar nie meer op dat van ne quad, nooit meer (alé toch nie in het bos)
Had ik toen geen degelijk boddy-harnas (FOX) gehad, ........ ik weet het echt nie hoor!!!!!!!!!!!!
Enfin, alles is goed gekomen, enkel bij slecht weer beetje stijf gevoel.
Tyger of the "off" Road.
Enduro rijden gevaarlijk? hierbij mijn ervaring.
1 x pootje gebroken in havengebied. Gelukkig had ik mijn GSM bij (ga nooit meer zonder GSM!!) en 112 gedrukt. Ik had eens gehoord dat het een paar minuten duurt voordat het echt pijn gaat doen, dus vlug bellen. En inderdaad: Het ging ook echt pijn doen! Uiteindelijk achterstevoren op een quad naar de weg getransporteert want de ziekenwagen kon er natuurlijk niet komen. Gelukkig had ik mij crosslaarzen aan, want zonder had ik zeker een open beenbreuk gehad. Nu bleef het bij een "afgedraaid" scheenbeen. Een torsiefractuur heet zoiets. Voor de leek: Dan wijzen je tenen naar achteren!
Recent had ik nog een smakkertje gemaakt (eerste keer op de nieuwe Husaberg) en kreeg ik een voetsteuntje in mijn knie. Doet ook verrekte zeer, dus nooit meer zonder kniebeschermers!
Een maatje van me brak 3 maanden geleden zijn bovenarm bij een relatief onschuldig valletje. Gevaarlijk? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Uiteindelijk loop je allemaal wel eens wat op.
2 maanden geleden kwam ik nog onvrijwillig op de motorkap van een Astra terucht met mijn semi off-road. Stom toevalletje in het verkeer. Deed echter alweer verrekte zeer! Bovenbeen voorzien van wat chirurgisch ijzer (zucht, alweer...) en een gebroken pols.
Gelukkig blijft het meestal bij goed te herstellen breuken en kneuzingen, maar ongevaarlijk is het allemaal niet......
Andere linke zaken in het havengebied zijn bijvoorbeeld ook uitstekende paaltjes of betonijzer. Een ander maatje van mij wilde mijn lila koe eens uitproberen en raakte precies een IPE 120 balkje wat zo'n 20 cm boven de grond uitstak! Dat er een scheur in zijn scheenbeen zat was niet zo erg. Dat geneest wel weer. Veel erger was de scheur in mijn carter! De olie liep eruit!
Zomaar wat van mijn ervaringen...
1 x pootje gebroken in havengebied. Gelukkig had ik mijn GSM bij (ga nooit meer zonder GSM!!) en 112 gedrukt. Ik had eens gehoord dat het een paar minuten duurt voordat het echt pijn gaat doen, dus vlug bellen. En inderdaad: Het ging ook echt pijn doen! Uiteindelijk achterstevoren op een quad naar de weg getransporteert want de ziekenwagen kon er natuurlijk niet komen. Gelukkig had ik mij crosslaarzen aan, want zonder had ik zeker een open beenbreuk gehad. Nu bleef het bij een "afgedraaid" scheenbeen. Een torsiefractuur heet zoiets. Voor de leek: Dan wijzen je tenen naar achteren!
Recent had ik nog een smakkertje gemaakt (eerste keer op de nieuwe Husaberg) en kreeg ik een voetsteuntje in mijn knie. Doet ook verrekte zeer, dus nooit meer zonder kniebeschermers!
Een maatje van me brak 3 maanden geleden zijn bovenarm bij een relatief onschuldig valletje. Gevaarlijk? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Uiteindelijk loop je allemaal wel eens wat op.
2 maanden geleden kwam ik nog onvrijwillig op de motorkap van een Astra terucht met mijn semi off-road. Stom toevalletje in het verkeer. Deed echter alweer verrekte zeer! Bovenbeen voorzien van wat chirurgisch ijzer (zucht, alweer...) en een gebroken pols.
Gelukkig blijft het meestal bij goed te herstellen breuken en kneuzingen, maar ongevaarlijk is het allemaal niet......
Andere linke zaken in het havengebied zijn bijvoorbeeld ook uitstekende paaltjes of betonijzer. Een ander maatje van mij wilde mijn lila koe eens uitproberen en raakte precies een IPE 120 balkje wat zo'n 20 cm boven de grond uitstak! Dat er een scheur in zijn scheenbeen zat was niet zo erg. Dat geneest wel weer. Veel erger was de scheur in mijn carter! De olie liep eruit!
Zomaar wat van mijn ervaringen...
"Veel erger was de scheur in mijn carter! De olie liep eruit! "
Genezen is gratis, motorfiets reparaties niet.
Dus voortaan eerst op het paaltje gaan liggen en er dan met de motorfiets overheen rijden, bespaart toch weer een cartertje.
Genezen is gratis, motorfiets reparaties niet.
Dus voortaan eerst op het paaltje gaan liggen en er dan met de motorfiets overheen rijden, bespaart toch weer een cartertje.