Ik had, nadat ik twee weken geleden op mijn KTM LC4 620 '95 aan het crossen was geweest en wat schuivertjes op met name de linker kant had gemaakt, geconstateerd dat er koelvloeistof lekte. Ik hoopte dat het een slang of een aansluiting zou zijn maar na inspektie (en de verbindingsslang te hebben vervangen) blijkt dat mijn linker radiator gewoon lek is! Er is geen barst of iets dergelijks te zien (heb hem er al uit gehad) maar bij lopende motor druppelt het aardig. Bij niet lopende motor lekt het amper.
-Wie weet of dit te repareren is (lassen) en zo ja wie heeft er een goed adres in Amsterdam en omstreken om dit te laten doen?
-Er zijn middeltjes verkrijgbaar die je aan de koelvloeistof toevoegd en dat van binnen uit lekken zou dichten? Werkt dit (of alleen bij hele kleine lekken) en is dit niet gevaarlijk voor de waterpomp?
-Is een nieuwe radiator duur en is er iemand die er nog een heeft liggen? Linker zijde dus zonder vulopening.
Veel vragen. Alle reacties zijn welkom.
Radiator lek! Balen! Wat te doen?
Moderator: ghulst
Dit is te repareren bij de betere crosszaken.
Ik heb zelf een radiateur laten richten en dicht laten maken(was krom en lek).
Dit heeft 20 euro gekost.
Dit laten doen bij motorcrossaad in bleiswijk.
Is ongetwijfeld ook jou in de buurt te doen.
Ik heb zelf een radiateur laten richten en dicht laten maken(was krom en lek).
Dit heeft 20 euro gekost.
Dit laten doen bij motorcrossaad in bleiswijk.
Is ongetwijfeld ook jou in de buurt te doen.
Kanalen uit de onder/bovenbak gescheurd waarschijnlijk.
Is te maken met Bison componentenlijn (let op de temp, die met de hoogste temp kun je gebruiken)
Paar keer vullen met water/afwasmiddel.
Laten drogen.
Verf en vuil verwijderen, opruwen, lijm ertegen/in.
Laten uitharden (24uur)!!
Vullen met water en afpersen met pers lucht 3 bar.
Evt lekkages weer opruwen (gat iets groter maken) en repareren.
Finishing tough: siliconen kit.
De ruimte tussen de kanalen, waar de lijm zit en de scheur zat, vullen met +/- 10 mm kit.
De eerste reparatie heb ik 8 jaar geleden uitgevoerd omdat lassen niet mogelijk was (geen ruimte).
De tweede reparatie was 5 jaar geleden (de rechter radiateur) .
Nu val ik natuurlijk bijna nooit maar sindsdien heb ik met deze 2 radiateurs geen problemen meer gehad.
KTM 300 / '85.
Werkt ook bij andere merken
Is te maken met Bison componentenlijn (let op de temp, die met de hoogste temp kun je gebruiken)
Paar keer vullen met water/afwasmiddel.
Laten drogen.
Verf en vuil verwijderen, opruwen, lijm ertegen/in.
Laten uitharden (24uur)!!
Vullen met water en afpersen met pers lucht 3 bar.
Evt lekkages weer opruwen (gat iets groter maken) en repareren.
Finishing tough: siliconen kit.
De ruimte tussen de kanalen, waar de lijm zit en de scheur zat, vullen met +/- 10 mm kit.
De eerste reparatie heb ik 8 jaar geleden uitgevoerd omdat lassen niet mogelijk was (geen ruimte).
De tweede reparatie was 5 jaar geleden (de rechter radiateur) .
Nu val ik natuurlijk bijna nooit maar sindsdien heb ik met deze 2 radiateurs geen problemen meer gehad.
KTM 300 / '85.
Werkt ook bij andere merken
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hello boyszzzz; t'moet niet altijd nieuw zijn hé, een goeie tip om eens aan wat extra wisselstukken van jouw masjientje te geraken is eens gaan kijken op e-bay.de bij de rubriek onderdelen en wisselstukken voor enduro en cross motoren. gemiddeld 2000 à 3000 items van diverse modderfietsjes te koop. Oa laatstleden "de husky radiatoren à 25 €; vorken achterbruggen,veringen je vind het allemaal daar wel terug en dan zeker nog van ktm's (gaan die dingen nou allemaal echt zo rap stuk of is dat omdat er nu eenmaal hetmeeste van rijden?)Wil er iemand eens een topic opstarten om een top tien te maken van de otr motors?
In ieder geval succes op je zoektocht toegewenst.
MVG Erwin
In ieder geval succes op je zoektocht toegewenst.
MVG Erwin
Husky Rules
Dit werkt idd super. De siliconenkit is echter totaal overbodig. Pas nog een alu CR radiatortje gedaan zo.gassen schreef:Kanalen uit de onder/bovenbak gescheurd waarschijnlijk.
Is te maken met Bison componentenlijn (let op de temp, die met de hoogste temp kun je gebruiken)
Paar keer vullen met water/afwasmiddel.
Laten drogen.
Verf en vuil verwijderen, opruwen, lijm ertegen/in.
Laten uitharden (24uur)!!
Vullen met water en afpersen met pers lucht 3 bar.
Evt lekkages weer opruwen (gat iets groter maken) en repareren.
Finishing tough: siliconen kit.
De ruimte tussen de kanalen, waar de lijm zit en de scheur zat, vullen met +/- 10 mm kit.
De eerste reparatie heb ik 8 jaar geleden uitgevoerd omdat lassen niet mogelijk was (geen ruimte).
De tweede reparatie was 5 jaar geleden (de rechter radiateur) .
Nu val ik natuurlijk bijna nooit maar sindsdien heb ik met deze 2 radiateurs geen problemen meer gehad.
KTM 300 / '85.
Werkt ook bij andere merken
Dus dat werkt wel?
Weten jullie welke bison componenten lijm het precies moet zijn?
De lek komt in iedergeval van boven, aangezien ik een spoor vloeistof van boven zag komen bij lopende motor. Dus de kans is het grootst dat het in de aansluiting van een kanaal op de bovenbak zit??
Nog een vraag dan: Hoe zit het dan met die fijne koelribbetjes. Ze zitten er volgens mij op gelast/gesoldeerd. Die moet je er dan toch uithalen, ofzo?
Weten jullie welke bison componenten lijm het precies moet zijn?
De lek komt in iedergeval van boven, aangezien ik een spoor vloeistof van boven zag komen bij lopende motor. Dus de kans is het grootst dat het in de aansluiting van een kanaal op de bovenbak zit??
Nog een vraag dan: Hoe zit het dan met die fijne koelribbetjes. Ze zitten er volgens mij op gelast/gesoldeerd. Die moet je er dan toch uithalen, ofzo?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
die dingen niet eruit halen! zelf heb ik dat ook eens gedaan, maar dan is het niet meer mogelijk om er nieuwe in te laten zetten... wanneer een radiateur specialist dit doet is het wel mogelijk en is je radiateur weer zo goed als nieuw (hij kan trouwens gelijk het lek maken)
Ex zot en Gassen? Hoe hebben jullie dat dan gedaan met die koelribben? Of zat de lek aan de voor of achterkant, zodat je geen last had van de koelribbetjes?
Nou dan breng ik hem toch maar weg denk ik.....
Iemand nog een goed adres in amsterdam of omstreken?
Nou dan breng ik hem toch maar weg denk ik.....
Iemand nog een goed adres in amsterdam of omstreken?
Die hele dunne koelplaatjes ( horizontaal plm 0,3mm) zijn dus ook alleen om de warmte af te staan.
die kun je er gewoon tussenuit halen met een houtbeitel oid.
De dikke kanalen moeten intact blijven.
Vervolgens de hele handel opruwen, ontvetten en juh.
Die bizon heb ik de vorige week nog gezien maar ben het type alweer vergeten (alzheimer temporali ) In ierdegeval moet deze bestand zijn tegen de vloeistof en temp.
suc6
die kun je er gewoon tussenuit halen met een houtbeitel oid.
De dikke kanalen moeten intact blijven.
Vervolgens de hele handel opruwen, ontvetten en juh.
Die bizon heb ik de vorige week nog gezien maar ben het type alweer vergeten (alzheimer temporali ) In ierdegeval moet deze bestand zijn tegen de vloeistof en temp.
suc6
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
je kan ze er wel zelf tussenuit halen zonder problemen te krijgen... maar dan zit je nog steeds met het gat in je raditeur en dan komt het er toch nog op neer dat je hem weg kan brengen, dus dan had het gewoon beter geweest om hem meteen weg te brengen zodat de radiateur specialist ze er uit kan halen en er weer nieuwe in kan zetten, wanneer je ze er zelf uit haalt is dit niet mogelijk meer...
mxrider, dat gat wordt dus gedicht met 2 componenten lijm, zoals die boys dat vertellen. Dus jouw opmerking over: dan kun je hem nog steeds wegbrengen is niet relevant. En die paar lamellen mis je dus niet.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
hmm oke... ik had geen zin om terug te lezen
Zo heb ik het ook gedaan.gassen schreef:Die hele dunne koelplaatjes ( horizontaal plm 0,3mm) zijn dus ook alleen om de warmte af te staan.
die kun je er gewoon tussenuit halen met een houtbeitel oid.
De dikke kanalen moeten intact blijven.
Vervolgens de hele handel opruwen, ontvetten en juh.
Die bizon heb ik de vorige week nog gezien maar ben het type alweer vergeten (alzheimer temporali ) In ierdegeval moet deze bestand zijn tegen de vloeistof en temp.
suc6
Die 2K lijm kun je overal kopen. Ik gebruik de lijm die DATATAG bij de setjes levert voor montage van tags op motor en bromfietsen. Kun je voor weinig halen bij een goede bromfiets zaak.
Als het gat in 1 van de kanalen zit wordt het nog gemakkelijker:
Koelribben weghalen, opruwen , spoelen, ontvetten voldoende lijm in het gat smeren en het kanaal aan de boven en onderzijde van het gat platknijpen met een tang, wat lijm aan de buitenkant van het gat en juh.
Dat ene kanaal mis je toch niet.
Koelribben weghalen, opruwen , spoelen, ontvetten voldoende lijm in het gat smeren en het kanaal aan de boven en onderzijde van het gat platknijpen met een tang, wat lijm aan de buitenkant van het gat en juh.
Dat ene kanaal mis je toch niet.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Jongens! Bedankt voor alle reacties.
Ik ben naar een Radiateurenspecialist gegaan. AutoTemp in Amsterdam. Daar kwamen we er achter dat één kanaal aan de voorkant in de lengterichting gescheurd was over een lengte van 4cm. Toen heeft ie het met een soort hars gerepareerd.
Ziet er degelijk uit. Dit weekend zal ik het weten of het werkt.
Die radiateuren zijn ook erg zwak. Als je een paar keer gevallen bent zijn ze al verbogen en, blijkbaar, met scheuren als gevolg. Ik zag dat nieuwere KTM's kleine dwars pijpjes hebben om de koeler te verstevigen. Dat lijkt me inderdaad beter.
Ik ben naar een Radiateurenspecialist gegaan. AutoTemp in Amsterdam. Daar kwamen we er achter dat één kanaal aan de voorkant in de lengterichting gescheurd was over een lengte van 4cm. Toen heeft ie het met een soort hars gerepareerd.
Ziet er degelijk uit. Dit weekend zal ik het weten of het werkt.
Die radiateuren zijn ook erg zwak. Als je een paar keer gevallen bent zijn ze al verbogen en, blijkbaar, met scheuren als gevolg. Ik zag dat nieuwere KTM's kleine dwars pijpjes hebben om de koeler te verstevigen. Dat lijkt me inderdaad beter.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
slim dat je naar een radiateur specialist bent geweest wat heeft het nog gekost?
Het heeft 30 Euro gekost. Hij was in een kwartiertje klaar dus het was wel snel verdiend. Maar als dit het goed houdt vind ik het t geld wel waard!
Heb net door de stad geblaft ermee en hij blijft helemaal droog. Maar eens kijken hoe het in het terrein houdt. Gezien ik af en toe ook op m'n muil ga....
Heb net door de stad geblaft ermee en hij blijft helemaal droog. Maar eens kijken hoe het in het terrein houdt. Gezien ik af en toe ook op m'n muil ga....